گیمینگرویتی

ثبت نام

برترین عناوین سال 2023 از نگاه گیمین‌گرویتی

به جرئت می‌شه گفت سال 2023 یکی از بهترین و پربارترین سال‌ها در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای از لحاظ عرضه بازی‌های خوب و سطح بالا به شمار می‌ره. اصلا مگه می‌شه این همه بازی خوب در یک سال عرضه بشن، عنوان هایی که هر کدومشون می‌تونستن به راحتی تو سال‌های خلوت‌تر کلی جایزه Game of the Year درو کنن.

از طرفی، یه عالمه بازی خوب و خفن هم از قطار گوتی جا موندن، بازی‌هایی مثل رمننت 2، فاینال فنتزی 16، فورتزا موتورسپورت، مورتال کمبت 1، دد اسپیس ریمیک، و حتی دیابلو 4 و آرمورد کور 6، عناوین بزرگی هستند که احتمالا از اکثر لیسیت‌‌های ترین‌های امسال جا می‌مونن، اما قطعا برای خیلی‌ها بهترین تجربه‌ سال محسوب می‌شن.

به هر حال، ما طبق سنت سالانه‌ گیمین‌گرویتی در انتهای سال میلادی (2023)، برترین عناوین سال رو برای شما مخاطبای دوست‌داشتنی و همیشگی‌مون انتخاب کردیم و خوشحال می‌شیم نظر شما همراهان عزیز رو در این مورد بدونیم.

هر کدوم از بچه‌های تحریریه یک یادداشت برای این انتخاب‌ها نوشتن که امیدواریم از این مطلب خوشتون بیاد.

پس این شما و این برترین عناوین سال 2023 میلادی، به انتخاب تیم تحریریه گیمین‌گرویتی:

 

  1. 10. Hogwarts Legacy

بدون شک سال 2023 چه از نظر کمیت و چه از نظر کیفیت یکی از سال‌های به یادماندنی صنعت گیم محسوب می‌شه. اگر سال 2023 را شبیه یک بازی فوتبال درنظر بگیریم، Hogwarts Legacy توی اون، حکم شوتی رو داره که در دقیقه 2 تیرک دروازه حریف رو به لرزه در می‌آره و این اتفاق نوید یک بازی خوب و البته سرشاز از هیجانو می‌ده، که در طول سال بارها شاهد چنین اتفاقات هیجان‌انگیزی هم باشیم. با این که خبری از هری پاتر و دوستاش در این نسخه از بازی نبود اما کیفیت داستان و گیم‌پلی بازی به حدی بالاست که به راحتی می‌تونیم این نسخه از بازی رو نه تنها یکی از بازی‌های برتر امسال تلقی کنیم، بلکه از اون به عنوان بهترین عنوان در این سری نیز یاد کنیم. مدرسه هاگوارتز با تمام جزییات ریز و درشتی که داشت به زیبایی در بازی به نمایش در اومده و ما تونستیم با جادوهای مختلف آشنا بشیم و ازشون استفاده کنیم و لذت ببریم این در حالیه که از اسرار مهم و شگفت‌انگیز این مدرسه بزرگ و زیبا آگاه شدیم در اون جستجو کردیم و تو هیجانش غرق شدیم. جادوبازی و استفاده از چوب جادویی با چنین کیفیتی از جمله آرزوهای هر گیمر و البته هر طرفدار این مجموعه بود که به لطف استودیوی اوالانچ این مورد به حقیقت پیوست. Hogwarts Legacy با عصاره جادویی که از خودش نشون داد تونست سالی پربرکت را برای ما مخاطبان بازی‌های ویدئویی رقم بزنه، پس مطمئنا لایق حضور در جمع برترین‌های سال 2023 هست.

– حامد محمدپور

===

 

  1. Hi-Fi Rush. 9

اثر جدید تنگو گیمز (Tango Games) نه در تیمارستان جریان دارد و نه قرار است شما را با اره برقی تکه تکه کند! نه گیمرها را سال‌ها در انتظار گذاشت و نه با تأخیرهای متعدد عذابمان داد. Hi-Fi Rush با اینکه همچنان میکامی بزرگ را به عنوان تهیه‌کننده‌ اجرایی دارد، اما از آن عناوین میکامی که در ذهنتان دارید فرسنگ‌ها فاصله دارد. Hi-Fi Rush ابتدا با آرت‌استایل تماشایی‌اش که می‌توان آن را اندکی شرقی و بیشتر کمیک‌بوکی تلقی کرد، حسابی دل گیمرها را برد. تلفیق دنیای رنگارنگ بازی با یک داستان کلاسیک و ساده اما خوش‌پرداخت، از Hi-Fi Rush عنوانی دوست‌داشتنی ساخته است. گیم‌پلی بازی طابع دیگر بازی‌های اکشن بر پایه ریتم است و با الهاماتی درست از بزرگان Hack & Slash مبارزاتی درگیر‌کننده تحویلتان می‌دهد که اتفاقاً متنوع هم هستند که تا آخرین لحظه‌ بازی، از ریتم آن جا نخواهید ماند. Hi-Fi Rush نه تنها به بهترین شکل «ریتم» را در ذهن و عضلاتتان جا می‌اندازد، بلکه با لیستی غنی از موسیقی‌های اورجینال و لایسنس‌شده، شما و چای (Chai) را هماهنگ می‌کند. حال تمام این‌ها را با خلاقانه‌ترین سناریوها برای طراحی مراحل و باس‌فایت‌های درگیرکننده در نظر بگیرید؛ به Hi-Fi Rush خوش آمدید.

– عرفان صدیقی

===

 

  1. Street Fighter 6. 8

کمپانی Capcom را می‌توان پایه‌گذار سبک مبارزه‌ای دانست. اگرچه تا قبل از ظهور سری Street Fighter، عناوین کمتر شناخته شده‌ دیگری، قدم‌هایی در این سبک برداشته بودند اما به جرأت می‌توان گفت که برای اولین بار، این Street Fighter II بود که تعریف مشخص و دقیقی از سبک مبارزه‌ای که غالبا تک به تک هستند، ارائه داد و شالوده‌ی مسابقاتی که بعدها پیرامون این سبک شکل گرفت را به وجود آورد. حال پس از گذشت 7 سال از سیاه‌ترین دوران سری SF، کپکام بار دیگر به میادین بازگشته است تا هویت و جایگاه از دست رفته‌ی خود را باز یابد و به همگان ثابت کند که هنوز دود از کنده بلند می‌شود.

به لطف موتور قدرتمند کپکام یعنی RE Engine که این روزها در تمامی عناوین این کمپانی یکه تازی می‌کند، طراحی‌ها در بهترین حالت خود هستند و توجه به جزئیات در جای جای بازی بیداد می‌کند. جدا از مقوله طراحی و گرافیک، گیم‌پلی حاصل تجارب پیشین و در هم آمیختن موارد مختلف و ایده‌های جدید توأم با یکدیگر بوده و معجونی که بازی ارائه می‌دهد، بسیار دلچسب است؛ به گونه‌ای که ساعت‌های متمادی خود را در حال دست و پنجه نرم کردن با دیگر بازیکنان خواهید دید و گذر زمان را حس نخواهید کرد. و برای آن دسته از طرفدارانی که همواره کمبود محتوای بخش تک نفره در سری SF را مورد انتقاد قرار می‌دادند نیز بخش World Tour، کاملا راضی کننده و سرشار از محتوایی است که به جرأت می‌توان گفت می‌توان آن را یک بازی جداگانه در نظر گرفت.

عنوان Street Fighter 6 نامه‌ی عاشقانه‌ای از سازندگان به طرفداران این مجموعه است و این علاقه و اشتیاق سازندگان در ساخت عنوانی که پاسخگوی نیاز طرفداران باشد، در تار و پود بازی جاری شده است و همان چیزی است که طرفداران مدت زمان زیادی انتظار آن را کشیده‌اند. برای اولین بار است که اکثریت بازیکنان، چه طرفداران قدیمی، چه افراد تازه وارد و چه افرادی که تنها به محتوای بخش تک نفره اهمیت می‌دهند، بر روی این واقعیت که این عنوان واقعا عنوان کامل و بی‌نقصی است، اتفاق نظر دارند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که اگر بودجه‌ و آزادی عمل کافی در اختیار سازندگان قرار داده شود، نتیجه بسیار خوشایند خواهد بود. با در نظر گرفتن جمیع این موارد، عنوان Street Fighter 6 یکی از بهترین عناوین عرضه شده در سال 2023 و یکی از عناوین منتخب از سوی تحریره گیمین‌گرویتی برای بازی سال نیز به شمار می‌رود.

– علی حسن‌زاده

===

 

  1. Starfield. 7

استارفیلد یک عنوان نقش آفرینی‌ـه که توسط استدیو بتزدا و تاد هاوارد افسانه‌ای ساخته شده. به شخصه برای کسی که عاشق فضا و داستان‌های سایفای هستم این بازی می‌تونم بگم خیلی دست کم گرفته شده. شاید در ابتدای معرفیش و نمایش‌های اولیه‌اش، خودم هم آنچنان طرفدارش نبودم و با خودم می‌گفتم که این بازی فال اوت یا اسکایریم در فضاست و با وجود همچین نظراتی که داشتم در زمان انتشار بازی تصمیم گرفتم شانسی بهش بدم. استارفیلد با اینکه شروع آنچنان گیرایی نداره، با پیشروی نظرتون رو کاملا عوض می‌کنه و به شخصه یکی از بهترین تجارب علمی-تخیلی رو برام رقم زد. جزئیات بالا در هر چیز بازی، چه در داستان، روابط شخصیت‌ها، گفتگوها، هسته گیم‌پلی و اینکه خود بازی به شما این اجازه رو می‌ده که حتی تصور کنید ممکنه چجوری داستان پیش بره و شما تاثیرگذار و نویسنده اون باشید. چیزی که در بازی های نقش آفرینی امروزی به یک حلقه گم شده تبدیل شده و کمتر یک RPG واقعی در بازار پیدا می‌شه.

استارفیلد برای من گوتیه. و تمام انتظاراتی که از یک بازی RPG داشتم رو برآورده می‌کنه. تجربه اولیه بازی یک حال و هوا داشت و نیو گیم پلاس اون یک حال و هوای دیگه… می‌تونم بارها و بارها به این بازی برگردم و هر دفعه تجربه متفاوتی به دست بیارم.

استارفیلد بازی چالش برانگیزی هم هست. شاید نبود نقشه آزاردهنده باشه یا چون وسیله نقلیه برای جابه‌جایی در سیاره‌ها وجود نداره باعث ناامیدی پلیرها بشه، اما به حدی در جاهای دیگه سنگ تمام گذاشته که بعد از مدتی حداقل به چشم من این موارد کم اهمیت جلوه می‌دادن. چون کاملا غرق بازی شده بودم. هنوز هم خیلی چیزا در استارفیلد وجود دارن که باید کشف و تجربه بشن… استارفیلد قطعا یکی از بهترین و عظیم ترین بازی‌ها در چند سال اخیر به حساب میاد و به عنوان یکی از برترین عناوین سال از سوی گیمین‌گرویتی انتخاب شده.

– شیما شیخی

===

 

  1. Lies of P. 6

ژانر Souls-Like در دهه اخیر بسیار پر بار بوده و عناوین پر‌شماری چه موفق چه ناموفق، تولید و عرضه شده‌اند. اگرچه هر کدام از این عناوین سعی داشته‌اند تا DNA منحصر به فرد خود را داشته باشند، اما می‌توان با اطمینان گفت که هیچ‌کدام نتوانسته‌اند پا را فراتر از آن‌چه که سلطان بی‌ چون و چرا و خالق این سبک یعنی استودیوی From Software در ساخته‌های خود ارائه می‌دهد بگذارند چرا که راز این فرمول خاص تنها در یک گیم‌پلی چالش برانگیز خلاصه نشده است. موارد دیگری چون لول دیزاین، طراحی هنری بسیار زیبا، داستانی چندین لایه، شخصیت‌های خاطره انگیز و حتی موسیقی گوش نواز نیز اجزای دیگر این معجون دلچسب بوده است. موارد ذکر شده در دیگر عناوین ژانر سولز لایک کم‌رنگ یا حتی غایب بوده است و سبب شده تا این عناوین نتوانند آن‌گونه که باید و شاید، تبدیل به یک عنوان خاطر انگیز شده و  صرفا یک عنوان خوب یا معمولی باشند.

اما در کمال تعجب، این قضیه در مورد سازندگان Lies of P کاملا متفاوت بود؛ چرا که به نظر می‌رسد آن‌ها عمیقا فرمول منحصر به فرد سولز لایک را مورد کاوش قراره داده و کاملا در درک و فهم آن‌چه که این فرمول و آن‌چه که ساخته‌های From Software را خاص کرده است، موفق بوده‌اند و در نتیجه محصولی را ساخته‌اند که در همان دقایق ابتدایی، شما را شگفت زده کرده و رنگ و بوی بسیار تا بسیار آشنایی دارد. در واقع اگر بگوییم که انگار تیمی از داخل خود From Software آن را ساخته است، آن‌چنان اشتباه نگفته‌ایم. طراحی بی‌نظیر شهر Krat که الهام گرفته از دوره تاریخی Belle Époque است، گیم‌پلی‌ای فوق‌العاده جذاب و دلچسب که با مکانیزم‌های هوشمندانه مختفلی در هم آمیخته شده و نوای موسیقی به شدت گوش‌نواز که در پس زمینه بازی پخش می‌شود و احساسات شما را درگیر خود می‌کند باعث شده تا عنوان Lies of P به عقیده بسیاری و با تمام نقاط قوت خوبی که داشت، یکی از بهترین عناوین سال 2023 و در عین حال، بهترین اثر سولز لایک ساخته شده توسط استودیویی غیر از From Software تبدیل شود.

– علی حسن‌زاده

===

 

  1. Alan Wake II. 5

اگه به شما بگن که دنباله یکی از بازی‌های مورد علاقه شما قراره 13 سال طول بکشه تا به دستتون برسه، چه حسی بهتون دست می‌ده؟

زمانی که Max Payne 1 منتشر شد من فقط 3 سال داشتم و زمانی که، نسخه اول Alan Wake منتشر شد من موفق به تجربه آلن ویک نشدم چون XBOX 360 نداشتم. به همین دلیل نتونسته بودم هیچکدوم از عناوین استودیو Remedy رو بازی کنم اما اطرافیان من همیشه از این استودیو تعریف می‌کردن. Control اولین عنوانی از استودیو Remedy بود که به سراغش رفتم و بعد از تموم کردنش، من شیفته کارهای استودیو Remedy شدم. زمانی که بسته الحاقی AWE برای این بازی منتشر شد؛ من برای اولین بار با شخصیت Alan Wake آشنا شدم. پس از اون هم با تجربه Alan Wake Remaster بیش از پیش برای نسخه دوم این بازی هیجان داشتم. لحظه معرفی این بازی در TGA 2021 برای بسیار هیجان انگیز بود. با تمامی این تفاسیر حتی فکر نمی‌کردم که چه چیزی انتظارم رو می‌کشه. بعد از تموم کردن Alan Wake 2 تنها کاری که تونستم انجام بدم واقعا دست زدن و تعظیم کردن به استودیوی رمدی و اعضای سازنده اون بود. الن ویک 2، قطعا هم یکی از بهترین عناوین ترسناک چندسال اخیره. به شخصه اما این بازی، برای من لذت‌بخش ترین و بهترین چیزی بود که تا حالا تجربه کردم. شاید از لحاظ خاص و منحصر به فرد بودن، تجربه چیزی شبیه به الن ویک 2 رو فقط بشه تو بازی‌های کوجیما دید.

الن ویک 2 یک شاهکاره. فرقی نداره که این بازی را از چه جنبه‌ای بررسی کنید. از لحاظ داستان‌سرایی، شخصیت‌پردازی، گرافیک، گیم‌پلی، موسیقی و در نهایت ترسناک بودن در سطح بسیار بالایی قرار داره. در مدت زمان 45 ساعتی که این بازی را تجربه کردم ،هیچ کم و کاستی ندیدم و یکی از خاص‌ترین تجربه‌های زندگی من بود. تمامی این عناصر دست به دست هم دادن تا با احترام به عناوین بسیار عالی‌ای که امسال عرضه شدن، مثل Baldur’s Gate 3، Spider Man 2، Legend of Zelda Tears of the kingdom و Resident Evil 4 درنهایت Alan Wake 2 را به عنوان بازی سال خودم انتخاب کردم.

– سام حقیقی

===

 

  1. Marvel’s Spider-Man 2. 4

عنوان Marvel’s Spider-Man 2، یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رفت. این عنوان در سبک اکشن ماجراجویی که توسط استودیو Insomniac Games به صورت انحصاری برای پلتفرم پلی‌استیشن ۵ منتشر شده، دنباله‌‌ی داستانی نسخه اول که در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود و نسخه اسپین آف مجموعه Spider-Man Miles Morales که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده بود، به شمار می‌ره. در این نسخه، بازیکن کنترل هر دو شخصیت پیتر پارکر و مایلز مورالز را به عهده می‌گیره که هرکدوم به نوع خود، منحصر به فرد و متنوع هستن. این عنوان با ارتقا‌های زیادی به نسبت دو نسخه قبل همراه؛ از گرافیک و جلوه‌های بصری گرفته تا گیم‌پلی و مبارزات. گیمپلی و مبارزات بازی به لطف قابلیت‌های متنوع و جدیدش، بسیار جذاب‌تر و نفس‌گیر‌تر از قبل شده و باس‌فایت‌های نمادین بازی، پر از هیجان و آدرنالین هستن. گشت و گذار در زنده‌ترین و خوش ساخت‌ترین نسخه نیویورک در بازی‌های ویدئویی، بسیار لذت بخش و دلنشینه و جلوه‌های بصری و گرافیک فوق العاده بازی، حرفی برای گفتن نمی‌ذاره. همچنین نقشه بازی که به نسبت نسخه قبلی حدودا دو برابر شده، و بطور کلی بسیار زنده‌تر و جذاب‌تر از قبل به نظر می‌رسه. تمام این مزایا، در کنار داستانی جذاب و درگیرکننده، همراه با اتفاقاتی غیر منتظره، پیچش‌های داستانی حیرت انگیز و شخصیت پردازی فوق العاده، باعث شدن تا عنوان Marvel’s Spider-Man 2 شایسته لقب یکی از بهترین عناوین ابرقهرمانی تاریخ باشه، و به عنوان یکی از بهترین عناوین سال ۲۰۲۳ و نهایتا، در لیست The GaminGravity Awards 2023 حضوری پر رنگ داشته باشه.

– مبین نیامنش

===

 

 

  1. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. 3

شش سال پیش که Breath of the Wild عرضه شد، واقعا دنیا لرزید. یک کنسول نینتندو بعد از شکست قبلی‌ش تونست روی پایه‌های این بازی بایسته. برای همین تصور این که چقدر انتظار از دنباله همچین بازی‌ای بالاست، اصلا سخت نیست و این جاست که Tears of the Kingdom  واقعا می‌درخشه. به عنوان دنباله، شاید این بازی آن چنان نقشه جدید و گرافیک تازه‌ای نداشته باشه، ولی با مکانیک‌ها و عمق جدیدی که بازی دریافت کرده کاملا قابل درکه که چرا این بازی تونسته علی‌رغم عرضه روی کنسول ضعیفی مثل نینتندو سوییچ این گونه قلب مخاطبان رو تسخیر کنه و به یکی از بهترین شانس‌های دریافت جایزه بهترین بازی امسال تبدیل بشه. افسانه زلدا: اشک‌های پادشاهی یک بازی جادوییه که توی اون از آسمان به اعماق زمین می‌تونید شیرجه بزنید و خلاقیت و هوش خودتون رو در هر لحظه‌ش محک بزنید. قطعا تجربه‌اش برای هر کسی ماندگار و به یادماندنیه و یکی از برترین عناوین سال از دید تحریریه گیمین‌گرویتی هم هست.

سید محمدحسین بطحایی

===

 

  1. Resident Evil 4. 2

اگه یه بازی خیلی خوب و کلاسیک رو یک تیم سطح بالا و کاربلد با بودجه مناسب ریمیک کنه، نتیجه می‌شه یه چیز خیلی خفن و مَشتی مثل دد اسپیس و دیمنز سولز. اما وقتی بهترین بازی تاریخ (رزیدنت اویل 4، نقطه، تمام) رو ریمیک می‌کنی، خیلی باید حواست باشه. به خصوص اگه جنس اون ریمیک از نوع 1 به 1 نباشه و قراره توی داستان و مراحل و گیم‌پلی تغییرات اساسی اعمال کنی و اون رو کاملا هم تراز عناوین روز عرضه کنی. روند توسعه فرنچایز رزیدنت اویل از شماره 7 به بعد وارد فاز جدیدی شد و کپکام بعد از افتضاح شماره 6، تلاش کرد تا دوباره پادشاه ژانر ترس و وحشت بقا رو احیا کنه. با اتخاذ یک تصمیم کاملا بزرگ و درست، کپکام هم فرنچایز رو رو به جلو هدایت کرد و نسخه‌های موفق 7 و 8 رو روانه بازار کرد و هم از طرفی دیگه، عناوین قدیمی و کلاسیکش رو بازسازی کرد. رزیدنت اویل 2 ریمیک، رزیدنت اویل 3 ریمیک، و حالا رزیدنت اویل 4 ریمیک… به جرات می‌شه گفت همونقدری که رزیدنت اویل 4 در زمان خودش شاهکار محسوب می‌شد، بازسازیش هم تو سال 2023 به هیچ بازی هم سبک خودش رحم نمی‌کنه و قشنگ حس می‌کنید که در حال بازی کردن یکی از بهترین و مدرن‌ترین عناوین عرضه شده در سال 2023 هستید. حس می‌کنید که این لحظه‌ها و دقایق، اصلا معمولی نیستن. و تاریخی‌ان.

رزیدنت اویل 4 ریمیک، شاید به اندازه رزیدنت اویل 4 اصلی تاریخ‌ساز و جریان‌ساز نباشه، اما قطعا همون اندازه بازی خوب و با کیفیتیه. بهترین بازی سال 2023؟ برای من رزریدنت اویل 4 ریمیک. با یک فاصله معنادار…

–  کیوان عادتی

===

 

  1. Baldur’s Gate 3. 1

کسانی که به بازی دانجنز اند دراگونز علاقه دارند، می‌دانند که چیزی در این بازی رو میزی وجود دارد که شبیه‌سازی آن در بازی‌های ویدیویی امکان پذیر نیست. شما به عنوان بازیکن در یک جلسه‌ بازی، نسبت به اینکه چه کاری انجام دهید، اختیار تمام دارید. این موضوعی است که در بازی‌های ویدیویی امکان‌پذیر نیست. راوی یا دانجن مستر دی‌ اند ‌دی از قوه‌ تخیل به عنوان بایگانی اطلاعات استفاده می‌کند، در حالی که در بایگانی داده‌ها در بازی‌های ویدیویی محدود و مشخص هستند. با همه‌ اوصاف من و بسیاری دیگر از طرفداران دی ‌اند‌ دی و بازی‌های نقش‌آفرینی، زمانی که فرصت تجربه‌ی ساخته‌ی جدید استودیو لاریان، Baldur’s Gate 3 را بدست آوردیم، شوکه شدیم.

برای حل هر مسئله می‌توانید با هر رویکردی که به ذهنتان می‌رسد، بازی را پیش ببرید. آزادی عملی که از آن حرف می‌زنم، ورای هر چیزی است که تا به حال در بازی‌های ویدیویی دیده شده است. در عین اینکه بازیکن کاملا آزاد است، Baldur’s Gate 3 داستان خاص و جذابی هم دارد که به طرز استادانه در همه‌ رویداد‌های بازی ریشه دوانده است. حسی که زمان تجربه‌ این شاهکار داشتم نزدیک‌ترین احساس به دی‌اند‌دی بازی کردن با دوستان قدیمی‌ام بود. دورانی که با خیالی آسوده دور هم جمع می‌شدیم و کنار یکدیگر دی‌اند‌دی بازی می‌کردیم. همین موضوع به تنهایی می‌تواند تجربه‌ یک بازی را ویژه کند، اما این عنوان همواره راهی برای جذب کردن مخاطب پیدا می‌کند. جهان دروازه بالدور زنده و پویا است. می‌توان در مورد طراحی دنیا باز این عنوان ادعا کرد و آن را روشی نوین و دستاورد نسل جدید کنسول‌های بازی معرفی کرد.

تصمیماتی که در روند بازی می‌گیرید همگی مهم و موثر بر روایت کلی بازی، هستند. رابطه‌ خیالی بین اعضای گروه بازیکن، به شدت عمیق است. مراحلی که برای پیشبرد روابط شخصیت‌های گروه می‌توان انجام داد، هر کدام می‌توانند مراحل اصلی یک بازی تمام و کمال باشند. دنیای این بازی تمام نشدنی است و سال‌های سال طرفداران از تجربه‌ی این بازی شاهکار لذت خواهند برد. امیدوارم در آینده شاهد رشد بیشتر این دست از بازی‌ها باشیم.

– خسرو فرخنده

===

 

خب دوستان عزیز و همراهان همیشگی گیمین‌گرویتی، نظر شما در مورد این لیست چیه؟ به نظرتون جای خالی چه بازی‌ای توی این لیست حس می‌شه؟

حتما مثل همیشه ما رو از نظرات خودتون بهره‌مند کنید.

 

 

 

 

آدرس شبکه های اجتماعی :

3 پاسخ به “برترین عناوین سال 2023 از نگاه گیمین‌گرویتی”

  1. خسته نباشید جانانه به تیم گرویتی، بسیار جذاب و خوندنی بود.

    امسال در عین اینکه خیلی‌ها در حد انتظار ظاهر نشدن اما در مقابل شگفتی‌های زیادی مثل بالدرز گیت رو هم شاهد بودیم و این کار رو سخت میکنه، اما با این حال لیست منتخب خیلی خوب چیده شده.
    بنظرم با اینکه امسال سال خیلی خوبی هم برای سبک فایتینگ بود اما تعداد بالای بازی‌های خیلی خوب دیگه باعث شد تا اونطور که شایسته و بایسته این بازی‌ها دیده نشن.

  2. به نظر من با این که خیلی‌ها میگن امسال یکی از بهترین سال‌های گیمینگ بوده ولی بازی تاپ و درجه یک خیلی کم بود، بیشتر امسال سالی پر از بازی‌های خوب بود نه عالی!

  3. خیلی عالی دستتون درد نکنه بچه ها و خوشحالم که ایول 4 گوتی نشد
    بای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *