گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Hogwarts Legacy | سکوی ¾ 9

وسایل خود را جمع می‌کنید، به سکوی ¾ 9 که از دید مردم عادی پنهان است، نزدیک شده و سوار قطار سرخ‌رنگی می‌شوید. به آرامی به قلعه‌ای عظیم که در کنار دریاچه‌ای وسیع واقع شده است نزدیک می‌شوید و از دروازه‌های آن عبور می‌کنید. وارد سالنی بزرگ که مملو از شمع‌های معلق در هوا است، می‌شوید.

 

به مدرسه‌ی علوم و فنون جادوگری هاگوارتز خوش‌آمدید.

 

در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

جادو همواره عنصر اصلی تشکیل دهنده‌ی دنیاهای عناوین فانتزی چه در قالب کتاب و چه در قالب فیلم یا هر مدیای دیگری بوده و مواردی که از این عنصر برای خلق دنیاهای خود بهره جسته‌اند آن‌قدر زیاد هستند که شمارش آن‌ها از دست شما خارج می‌کند. در این میان، اگر از پادشاه این سبک یعنی تالکین و عناوین معروفش چون هابیت و ارباب حلقه‌ها چشم پوشی کنیم، تنها یک عنوان دیگر توانسته است که دنیای کتاب‌های فانتزی را دگرگون و طرفداران به شدت زیادی را برای خود دست و پا کند.

 

دنیایی که جی. کی. رولینگ با سری بسیار معروف هری پاتر به دنیا معرفی کرد، چنان تاثیری بر ژانر فانتزی گذاشت که پس از طی سال‌های زیادی از اتمام این مجموعه، عطش طرفداران برای تجربه‌ی هر چیزی در این دنیای جادویی، همچنان به قوه‌ی خود باقی است. به جرأت می‌توان گفت که در زمان انتشار اولین کتاب در این سری، رولینگ دنیایی را برای نوجوان‌ها و حتی جوانان به تصویر کشید که همواره حسرت زندگی در آن را حتی تا به امروز، در دل خود دارند. دنیایی مملو از مکان‌های جادویی پر رمز و راز، شخصیت‌هایی دوست داشتنی و موجوداتی عجیب و غریب.

 

اگرچه از زمان انتشار اولین کتاب تا کنون، سری هری پاتر در قالب عناوین کامپیوتری نیز حضور داشته است اما بیایید روراست باشیم؛ چرا که هیچ‌یک از این عناوین آن‌گونه که باید و شاید، در خور و شأن کتاب‌ها ظاهر نشده و پس از طی تمام این سال‌ها، حسرت یک تجربه‌ی ناب و واقعی از دنیای جادویی هری پاتر و قلعه‌ی معروفش یعنی هاگوارتز، به دل تمام طرفداران این اثر باقی مانده است. اما باید گفت که انتظار‌ها به پایان رسیده است! چرا که نامه‌ای که طرفداران منتظر آن بودند، بالاخره از هاگوارتز فرستاده شده است.

استودیوی Avalanche Software احتمالا به گوش‌های شما چندان آشنا به نظر نرسد. البته حق دارید چرا که این استودیو معمولا بر روی عناوین درجه 2 و حتی درجه 3 کار کرده و عنوان پر رنگ و بزرگی را در کارنامه خود ندارد. این استودیوی آمریکایی که در سال 1995 تاسیس شد، عمده‌ی عمر خود را مشغول ساخت عناوینی بر اساس IP های کمپانی بزرگ دیزنی بوده است. عناوینی که به هیچ عنوان کارنامه درخشانی را برای این استودیو به ارمغان نیاورده‌اند. در سال 2017 این استودیو توسط کمپانی Warner Bros. خریداری شده و ماموریت ساخت عنوانی بر اساس دنیای جادوگری هری پاتر به آن محول می‌شود. ماموریتی که همگان در نگاه اول و با توجه به سابقه استودیو، بدون شک انتظار یک عنوان درجه چندم را خواهند داشت اما در کمال تعجب، کاملا بیش از حد انتظار ظاهر شده و سورپرایز بزرگی را به ارمغان می‌آورد.

 

عنوان Hogwarts Legacy (HL) دقیقا همان چیزی است که در طی دو دهه‌ی گذشته، بی‌صبرانه منتظر آن بوده‌اید. دنیایی مملو از جادو، شگفتی، زیبایی و مهم‌تر از همه، آزادی عمل. با این‌که عناوین سری هری پاتر هر کدام به نوبه‌ی خود، در زمان خود طرفداران را کمابیش راضی نگه داشته بودند، اما محدودیت موجود در گیم‌پلی و گشت و گذار در هاگوارتز، آن‌چنان که باید و شاید، راضی کننده نبود. اگرچه عنوان سوم، پنجم و ششم در زمینه‌ی جست و جو و گشت و گذار در قلعه توانسته بودند تا حدودی طرفداران را سیراب کنند اما برای طرفدارانی که کتاب‌ها را خوانده بودند، چیز زیادی برای یافتن نبود. حال عنوان HL به خوبی توانسته است سنت‌ها را در هم شکسته و به خوبی جادوی قلعه هاگوارتز را به نمایش بگذارد.

در عنوان HL خبری از شخصیت هری پاتر و دوستان و دیگر شخصیت‌های مربوط نیست، چرا که بازی، داستان متفاوتی را در سال‌های آخر 1800 روایت می‌کند. شخصیت اصلی که جنسیت و ظاهر آن بر اساس شخصی‌سازی‌های بازیکن تعیین می‌شود، آموزش خود را در مدرسه‌ی هاگوارتز در سال پنجم شروع می‌کند. با شروع بازی و پس از وقوع اتفاقاتی ناگهانی، شخصیت اصلی وارد هاگوارتز شده و گروه‌بندی شروع می‌شود. انتخاب گروه از میان 4 گروه اصلی هاگوارتز نیز بر عهده‌ی بازیکن بوده و کلاه گروه‌بندی معروف نیز در اینجا ایفای نقش می‌کند. با انتخاب گروه خود، به سالن عمومی آن گروه هدایت شده و بازی به صورت رسمی آغاز می‌شود. هر یک از سالن‌های عمومی در جای مختلفی از قلعه واقع شده و هر کدام حال و هوای متفاوتی که در واقع در خور و شایسته‌ی آن گروه و به نوعی، بیان‌گر هویت هر کدام است، دارند.

 

داستان بازی ساده و خوب روایت می‌شود. البته نباید انتظار داستانی خاص و در حد و اندازه‌ی کتاب‌ها داشت چرا که تنها ضعف رولینگ یعنی دنیاسازی سری هری پاتر که دنیای جادوگری را محدود به هاگوارتز و شخصیت‌های مربوط به آن کرده و در خارج از آن، با ابهامات زیادی روبرو است، فضا را برای بازگو کردن هر داستان دیگری سخت می‌کند. با تمام این اوصاف، داستان بازی به نوبه‌ی خود راضی کننده است و حتی در مواردی، شباهت‌های کوچکی به داستان سری هری پاتر دارد؛ به گونه‌ای که در بعضی مواقع احساس خواهید کرد که همان داستان و همان شخصیت‌ها را به شکل و شمایلی دیگر تجربه می‌کنید. شخصیت‌های NPC از طیف خوبی برخوردار بوده و شخصیت برخی از آن‌ها به خوبی پرداخته شده است. صداگذاری نیز با توجه به پیشینه‌ی هر یک از شخصیت‌ها و نوع ملیت آن‌ها انتخاب شده و کاملا مناسب و درخور است.

هاگوارتز به معنای واقعی کلمه، فوق العاده طراحی شده است. قلعه بسیار بزرگ بوده و این موضوع در نگاه اول مطمئنا بازیکنان را حیرت‌زده خواهد کرد. چندین بخش مختلف در داخل قلعه طراحی شده که هر کدام در خود قسمت‌های زیاد و بزرگی را در خود جای می‌دهند. تالارها، راهروها، کلاس‌های درس، دخمه‌ها و به طور کلی، هر آن‌چه که در کتاب‌ها یا فیلم‌ها دیده‌اید، در بازی به همان شکل و شمایل وجود دارد و از این رو حس خوشایند آشنایی را تجربه خواهید کرد. طراحی تو در توی قلعه به همراه ساختار در هم پیچیده‌ی آن سبب شده در هنگام گشت و گذار در قلعه و ضمن لذت بردن از طراحی بی‌نظیر آن، به راحتی راه خود را گم کنید یا مدت‌ زمان مدیدی را صرف پرسه زدن بدون داشتن هدف خاصی کنید. توجه سازندگان به جزئیات ستودنی است و به نظر می‌رسد سازندگان نیز خود از طرفداران سری هری پاتر بوده‌اند؛ چرا که وسواس آن‌ها را برای هر چه دقیق‌تر ساختن هاگوارتر به خوبی در تمام جنبه‌های آن مشهود است. دانش‌آموزان که مشغول تبادل نظر با یکدیگر هستند، تابلوهای نقاشی با تصاویر متحرک که هنگام رد شدن از کنار آن‌ها پچ پچ می‌کنند، اشیاء جادویی که به صورت خودکار در حال حرکت و انجام کاری هستند، ابزار و آلات موسیقی که به صورت جادویی مشغول نواختن هستن و بخشی از موسیقی بازی را به دوش می‌کشند، ارواح سرگردان و بعضا آشنایی که ضمن صحبت با یکدیگر، از در و دیوار عبور می‌کنند و حتی روح مزاحم مدرسه که به صورت کاملا تصادفی در حال اذیت کردن دانش آموزان یا پشتک وارو زدن در جاهای مختلف است نیز پویایی فوق العاده‌ای به فضای داخلی هاگوارتز داده است و حس و حال زنده‌ای را به مخاطب القا می‌کنند. در عین حال، سازندگان دست به ابتکار عمل زده و موارد بی‌شمار زیادی را برای خوانندگان تیزهوش کتاب تدارک دیده‌اند. به عنوان مثال در یکی از سرویس‌های بهداشتی یکی از طبقات، پاتیلی را خواهید دید که یکی از دانش آموزان به صورت مخفیانه در آن در حال ساختن معجونی است که در واقع گذری به کتاب دوم و معجون تغییر شکل است که شخصیت‌های کتاب اصلی به صورت مخفیانه در مکانی مشابه، سعی در ساختن آن داشتند. موارد این‌چنینی بسیار زیاد در بازی یافت می‌شوند و با دیدن آن‌ها، لبخندی از رضایت بر روی لبان شما نقش خواهد بست. موسیقی گوش‌نواز که ریتم‌هایی که بعضا ممکن است به گوش شما آشنا بیاید، به اتمسفر جادویی بازی کمک شایانی کرده است.

 

و اما بر خلاف آن‌چه که ممکن است در ابتدا تصور کنید، محیط کلی بازی تنها معطوف به قلعه هاگوارتز نمی‌‍شود. بله درست خواندید. چرا که جنگل ممنوعه، دهکده‌ی جادویی هازمید با فروشگاه‌های متنوعش و دهکده‌های پرشمار دیگری نیز در بازی وجود دارند و وقتی برای اولین بار نگاهتان معطوف نقشه‌ی بازی شود، از وسعت آن حیرت‌زده خواهید شد. در خارج از هاگوارتز، با انواع و اقسام سیاه‌چال‌ها، کمپ‌های دشمنان، خرابه‌های مرموز، لانه‌های موجودات خطرناک، معماهای مختلف و مواردی از این دست روبرو خواهید شد. نقشه‌ی بازی وسیع و متنوع است و فرصت‌های فوق‌العاده زیادی را برای جست و جو و گشت و گذار به ارمغان می‌آورند.

 

تمامی موارد ذکر شده در بالا با زیبایی موجود در چشم‌انداز‌ها و محیط بازی ادغام شده، و معجون فوق‌العاده دلچسبی را ارائه می‌کند. این معجون وقتی کامل می‌شود که برای اولین بار، جاروی جادویی خود را به دست می‌آورید و دیگر به معنای واقعی کلمه، محدودیتی در پیش روی شما نیست. هر زمان که خواستید، می‌توانید سوار بر جاروی خود شده و دشت‌ها، دره‌ها و کوه‌ها را درنوردید. پرواز بر روی سطح دریاچه در هنگام غروب آفتاب یا دیدن قلعه عظیم هاگوارتز که در مقابل چشمان شما پس از عبور از کوهستان خودنمایی می‌کند، حس فوق‌العاده‌ای را در بازیکن به وجود می‌آورد. حتی قدم زدن خشک و خالی در دشت‌های سرسبز هم لذت بخش است!

 

سازندگان فرصت کافی برای لذت بردن از محیط و تحسین آن را در اختیار بازیکنان قرار داده و در جای جای بازی می‌توانید از مناظری که پیش روی شما گسترده شده‌اند، لذت ببرید. می‌توان دقت سازندگان را در تمام این موارد ستود. چرا که به وضوح می‌توان تلاش آن‌ها را برای خلق دنیایی وسیع و جادویی بدون این‌که بازیکنان را دچار خستگی و زدگی کنند، دید و به قولی، به خوبی مراقب بودند که دچار نفرین عناوین یوبی سافت نشوند که از شدت زیاد بودن کالکتیبل‌ها، کوئست‌های فرعی و محیط‌های تکراری، حس تهوع در بازیکن ایجاد می‌کنند.

و اما در زمینه‌ی گیم‌پلی با طیف وسیعی از فعالیت‌ها و قابلیت‌ها روبرو هستیم. جادوهای زیادی برای یادگیری وجود دارد و برای پیشروی در بازی، باید آن‌ها را یاد بگیرید. برای یادگیری آن‌ها نیز باید در کلاس‌ها حضور پیدا کنید. البته حضور در کلاس‌ها آن‌گونه که فکر می‌کنید نیست و صرفا نوعی کوئست فرعی برای یادگیری جادوها و قابلیت‌های جدید هستند. با حضور در کلاس‌ها علاوه بر یادگیری جادوها و وردهای جدید، قابلیت‌های معجون سازی و گیاه‌شناسی و آشنایی با موجودات جادویی را نیز به دست خواهید آورد که در پیش‌روی بازیکنان در بازی، نقش به سزایی خواهند داشت. هر میزان که بیشتر موارد مختلف را یاد بگیرید، به مکان‌های خاص‌تر و جدیدتری چه در قلعه و چه در دنیای بیرون دست خواهید یافت و از این رو انگیزه‌ی بازیکنان برای یادگیری وردها و طلسم‌های مختلف، بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

فعالیت‌های زیاد و متنوعی برای انجام دادن در بازی وجود دارد. در هاگوارتز، انبوهی از معماهای نسبتا ساده وجود دارد که هر کدام جادو و انجام کار خاصی را طلب می‌کند. کوئست‌های فرعی نیز توسط برخی از مدرسین، دانش‌آموزان و مردم خارج از هاگوارتز به شخصیت اصلی داده می‌شوند و طیف گوناگونی را شامل می‌شوند. می‌توانید به رقابت در برخی از زمینه‌ها با دیگر دانش‌آموزان بپردازید، می‌‌توانید با جارو سواری به گشت و گذار و پیدا کردن مواردی که در حالت عادی به آن‌ها دست پیدا نمی‌کنید، برسید و می‌توانید به دنبال موجودات جادویی برای اضافه کردن با کلکسیون خود بگردید. اتاق ضروریات که نقش مهمی در کتاب‌های هری پاتر ایفا می‌کرد نیز در این عنوان نقش بسیار پررنگی داشته و در پیش‌روی بازیکن بسیار تاثیر گذار است. اتاق ضروریات در واقع نوعی Hub برای بازیکن بوده که در آن‌جا می‌تواند فعالیت‌های گوناگونی انجام دهد. یکی از نکات جالب اتاق ضروریات، شخصی‌سازی آن است که کاملا در اختیار بازیکن است. می‌توانید چیدمان وسایل آن‌جا را از کوچک تا بزرگ و در هر سایز و اندازه‌ای بنا به سلیقه‌ی خود انجام دهید. همچنین در جهت تجدید قوا، می‌توانید وسایل معجون سازی و پرورش گیاهان جادوی را نیز در آنجا گماشته و از آن‌ها بهره برداری کنید. به عنوان مثال معجون‌های تجدید سلامتی و گیاهانی که در مبارزات به کمک شما می‌آیند را می‌توانید در آن‌جا بسازید. در بخش دیگری از اتاق ضروریات می‌توانید موجودات جادویی که در دنیای بیرون را توسط آیتمی به خصوص تحت سلطه قرار داده‌اید را در اینجا رها کنید و از آن‌ها مراقبت کنید و در مقابل، از آیتم‌های ارزشمندی که برای شما تولید می‌کنند، بهره‌مند شوید. در واقع اتاق ضروریات علاوه بر محلی برای تجدید قوا و پشتیبانی، محلی برای دوری از هیاهوی دنیای بیرون و آرامش نیز به حساب می‌آید.

دنیای جادو و جادوگری مسلما بدون نیمه‌ی تاریک خود معنی ندارد و جادوگران تبهکار و موجودات خطرناک، همواره به دنبال فرصتی برای خرابکاری هستند. سیستم مبارزات بازی نیز در عین سادگی، هوشمندانه طراحی شده و دست شما را برای پیشبرد مبارزات به خوبی باز می‌گذارد. علاوه بر طلسم‌ اصلی که به صورت بی‌نهایت می‌توانید از آن استفاده کنید، وردها و طلسم‌های دیگری که با پیش‌روی در داستان و یادگیری آن‌ها از اساتید به دست می‌آورید، در مبارزات قابل استفاده هستند اما استفاده‌ی دوباره از آن‌ها نیازمند شارژ شدن آن‌ها است. طلسم‌های بازی در 7 بخش مختلف، دسته بندی شده‌اند و هر کدام از این بخش‌ها، رنگ متفاوتی دارند که نشان‌گر موضوع خاصی است. به عنوان مثال طلسم‌های سفید رنگ، کاربردی در مبارزات ندارند و بیشتر برای حل معماها و در بخش گشت و گذار مورد استفاده قرار می‌گیرند. 4 بخش از این طلسم‌ها به مبارزات اختصاص داده شده و قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار شما قرار می‌دهند. می‌توانید set مورد علاقه‌ی خود را از جادوهای مختلف بسازید و پیش‌روی کنید.

 

با نزدیک شدن به دشمنان، آن‌ها به آرامی متوجه شما شده و چنان‌چه نشانه‌گر آن‌ها پر شود، مبارزه آغاز می‌شود. می‌توانید راه مخفی‌کاری را در پیش بگیرید و با اندکی هوشمندی، تمام دشمن‌های یک کمپ را یک به یک نابود سازید. اگر هم مخفی‌کاری را دوست ندارید، می‌توانید به مهلکه بپرید و جرقه افشانی کنید! سیستم مبارزات ساده است و شخصیت اصلی به صورت خودکار، هدفی را که در روبروی خود است، مورد هدف قرار می‌دهد. نشانه‌گر‌های خاصی برای دو نوع حملات که از جانب دشمنان به سمت شما روانه می‌شوند وجود دارد که نوع جمله را مشخص می‌کنند و در نتیجه، به شما از فرصت کوتاهی برای مقابله می‌دهند. استفاده‌ی ترکیبی از طلسم‌ها و جادوها و آگاهی به دشمنان و حرکات آن‌ها، کلید پیروزی در مبارزات است و هر چه تسلط بیشتری به جادوها و قابلیت‌های آن‌ها داشته باشید، مبارزات لذت بخش‌تر و ساده‌تر خواهند شد. می‌توانید دشمنان را در جای خود فریز کنید، یکی را به سمت خود بکشید و بسوزانید، یکی را خلع سلاح کنید تا دنبال سلاح خود بگردد، دیگری را به یک بشکه چوبی تبدیل کرده و ضمن دفاع طلسمی که به سمت شما می‌آید، بشکه چوبی را به سمت دیگری پرتاب کنید. ترکیبات آن‌قدر زیاد و متنوع است که حس تکرار را در بازیکنان ایجاد نمی‌کند و دوست دارید در هر کدام از مبارزات، تاکتیک جذاب‌تر و بهتری پیاده کنید. تنها مورد منفی در هنگام مبارزات، محدود بودن هر کدام از setهای طلسم‌ها به 4 عدد است. این موضوع زمانی شما را آزار خواهد داد که بخواهید بین setها، سوییچ کنید و این مسئله می‌تواند اندکی ریتم مبارزات را به هم زده و شما را تا حدودی گیج کند.

با انجام فعالیت‌های مختلف از جمله حل کردن معماها، پیدا کردن کالکتیبل‌ها یا نابود کردن دشمنان، XP دریافت می‌کنید و با لول آپ شدن، امتیازی برای ارتقاء شخصیت خود به دست می‌آورید. این امتیازات را می‌توانید در چند قسمت مختلف که هر کدام در برگیرنده‌ی قابلیت‌ها و جادوهای مختلفی هستند، استفاده کنید و این موارد را ارتقاء دهید تا چالش‌های پیش‌رو را با سهولت بیشتری انجام دهید.

و در نهایت سراغ بخش تکنیکی بازی می‌رویم. با این‌که بازی در تمامی بخش‌ها به خوبی و حتی فوق‌العاده ظاهر شده است، اما از نظر تکنیکی تا حدی ضعیف ظاهر شده است. مشکلاتی نظیر دیر لود شدن بافت‌ها، افت فریم و Stutter که مورد آخر بعضا آزاردهنده بوده، تا حدی تجربه‌ی یک دنیای جادویی را دچار مشکل کرده است. بسیار پیش می‌آید که با شروع بازی، باید چندین دقیقه را به انتظار لود شدن بافت‌ها سر کرده و بعضا stutter وحشتناک آن را تحمل کنید. البته با انتشار یک Patch، عملکرد فنی بازی بهبود قابل توجهی داشته است اما مشکلات به طور کامل رفع نشده است و کمابیش در محیط‌های بسته، مشکلات ناشی از Stutter وجود دارند. حتی سیستم‌های بسیار قدرتمند نیز از این مشکلات در امان نبوده‌اند و کم کاری سازندگان در این بخش شایان نکوهش است. از طرفی دیگر، مدل شخصیت‌های و جمعیت موجود در صحنه، بی‌کیفیت بوده و تنها شخصیت‌های NPC اصلی که با آن‌ها تعامل دارید، از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار هستند.

4.2/5 - (5 امتیاز)

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 30 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

عنوان Hogwarts Legacy دقیقا همان دنیایی جادویی است که پس از گذشته تقریبا دو دهه، منتظر فرا رسیدن آن بوده‌ایم و خوشبختانه، در اغلب زمینه‌ها، به خوبی خودنمایی می‌کند

نکات مثبت

دنیایی وسیع، متنوع و جذاب برای جست و جو

تنوع بسیار خوب فعالیت‌های موجود در دنیای بازی

سیستم مبارزات ساده و در عین حال، جذاب

گرافیک هنری و چشم‌انداز‌های زیبا

داستان نسبتا خوب و در خور

نکات منفی

مشکلات فنی اعم از دیر لود شدن بافت‌ها، افت فریم و Stutter

سیستم سوییچ کردن بین جادوها جالب نیست

آدرس شبکه های اجتماعی :

2 پاسخ به “نقد و بررسی بازی Hogwarts Legacy | سکوی ¾ 9”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *