گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Resident Evil 4 Remake | بازسازی یک شاهکار

بازی Resident Evil 4 Remake ترس و هیجان به روشی جدید

 

بازسازی رزیدنت اویل 4 یک بازسازی بسیار باکیفیت از بازی کلاسیک Resident Evil 4 است که در سال 2005 به بازار آمد. این بازی، با تغییرات زیادی در هسته گیم‌پلی بازی، داستان بازی و مباحث گرافیکی، به صورت جدیدی ترس و هیجان را برای بازیکنان به ارمغان می‌آورد. در Resident Evil 4 Remake شما در نقش Leon S. Kennedy، یک افسر پلیس آمریکایی که به دستور رئیس جمهور مامور به پیدا کردن دختر رئیس جمهور که به گروگان گرفته شده است می‌شوید و به روستایی در اسپانیا سفر می‌کنید. در آنجا، شما متوجه می‌شوید که مردم روستا به ویروس جدیدی آلوده شده‌اند و باید با زامبی‌ها جدید و آپگرید شده‌ای (!) مبارزه کنید تا شخص مورد نظر (اشلی – دختر رئیس جمهور) رو پیدا و به خانه برگردانید.  در ادامه با گیمینگرویتی همراه باشید تا به بررسی این نسخه ی شاهکار از کمپانی کپکام بپردازیم.

 

 

گرافیک و صداهای بهبود یافتهای که تجربه بازی را ارتقا میدهند

یکی از ویژگی‌های بارز در رزیدنت اویل 4 ریمیک و می‌توان گفت نخستین نکته‌ای که توجه پلیرها را به خود جلب می‌کند، بهبود گرافیک و وضعیت صداگذاری آن است. گرافیک بازی بسیار زیبا و با جزئیات بالا است و تقریبا از اکثر تکنولوژی‌های جدید گرافیکی استفاده شده است تا این بازی در سطح بالایی از واقعیت باشد. کپکام به لطف استفاده از موتور گرافیکی RE Engine توانسته است تا یکی از زیباترین عناوین خودش را خلق کند نورپردازی، سایه زندی، توجه به سطح جزئیات، طراحی مرحله (لول دیزاین) همگی در سطی بسیار بالایی قرار دارند. همچنین، صداهای بازی بسیار موثر و جذاب هستند و اکثرا دارای شناسنامه و منحصر به فرد، بدین معنا که در بازی صدای تکراری نخواهید شنید و این ویژگی به بازیکنان اجازه می‌دهند تا بیشتر در تجربه بازی غوطه‌ور شوند. Resident Evil 4 Remake یک بازی است که قدرت و زیبایی را در کنار هم دارد. بازی دارای دو مود فریم ریت 60 و گرافیک بالاتر با فریم 30 هست که در هر دو حال می‌توان RT بازی را فعال کرد، گرافیک بازی یکی از بهترین و بالاترین گرافیک‌های فنی سری رزیدنت اویل هست. اتمسفر بازی بسیار ترسناک‌تر و گیرا تر از ریمیک‌های قبلی هست، و انقدر در بازی جزییات به کار رفته که شما می‌توانید با نگرش به هر کدام از مناطق بازی شامل روستا، قلعه، مدن و جزیره تنوع زیادی از جزییات و گرافیک فنی را ببینید، البته RT بازی برخی مشکلات بازتاپ را دارد و ممکن است بخاطر این بازتاپ اشتباه فکر کنید آیتمی براق را جا گذاشتیه‌اید. افکت‌های انفجار به خوبی کار شده‌ اند و افکت‌های بارش باران که تا قبل از عرضه در تریلر‌ها مشهود بودند در پچ روز اول بازی مشکلش حل شده و طبیعی‌ تر شده است. گرافیک بازی به گونه‌ای زیبا و دقیق طراحی شده است که تمام جزئیات فضای بازی رو میتواین مشاهده کنید همانطور که در نسخه ی قدیمی بود ولی با گرافیک بیشتر  و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا در دنیایی بسیار واقعی قرار بگیرند. همچنین، کیفیت صداهای بازی نیز بسیار بالاست و این امر به بازیکنان کمک می‌کند تا در تجربه بازی عمیقاً غوطه ور شوند. تغییری که در این موارد مشاهده شده تغییر دیالوگ های زامبی ها است ، بازیکنان نسخه ی قدذیمی این بازی میدانند از چی حرف میزنیم.

 

در کنار پیشرفت گرافیکی، افکت‌های صوتی غوغا کرده‌اند. اگر از کنسول PS5 استفاده می‌کنید حتما از شنیده شدن صدای شلیک گلوله، تعویض خشاب و اندک اتفاقات ریز رخ داده در محیط بازی رو کنترلر آن لذت می‌برید. صداگذاری‌ها عالی و صداپیشه‌ها توانسته‌اند به خوبی از پس انجام وظایف خودشان بر‌آیند.  صدای دلچسب و به یادماندنی لوییز با آن لحجه اسپانیایی،   صداگذاری شخصیت لئون و جک کراوزر در سکانس رویایی این دو و دیالوگ‌هایی که بیان این دو نفر ردو بدل می‌شود، از اتفاقات به یادماندنی بازی به شمار می‌رود.

 

مکانیزم‌های پیشروی در Resident Evil 4  بسیار جذاب و متنوع است و به بازیکنان اجازه می‌دهد که برای رسیدن به هدف، از روش‌های مختلفی استفاده کند. همچنین، میزان دشواری بازی قابل تنظیم است و این امر به بازیکنان کمک می‌کند تا با توجه به سطح تجربه‌ی خود، میزان دشواری را تنظیم کنند. در ابتدای بازی برای انتخاب درجه سختی گذینه‌ی سوم  یعنی  Hardcore تعبیه شده که به شما می‌گوید اگر رزیدنت اویل 4 قدیمی را بازی کرده این این گزینه را انتخاب کنید؛ این ماد واقعا” شما را به چالش می‌کشد، اما این چالش بسیار جذاب هست و به نظرم به درد کسانی می‌خورد که بازی قدیمی را چندین بار تمام کرده باشند.

یکی از ایراداتی که در ریمیک ایول 4 وجود دارد و تا حدودی به بازی آسیب وارد کرده است، کنترل سخت بازی است. هرچقدر نسخه کلاسیک، نرم و خوش دست بود، در نسخه ریمیک با وجود گان‌پلی جذابی که در بازی وجود دارد متاسفانه کنترل بازی کند پیش می‌رود. این مورد شاید در جاهایی که دشمنان کمتری دارد زیاد به چشم نمی‌آید اما در قسمت‌هایی که حیات و زمان به هم گره می‌خورند، کنترل بازی تا حدودی نرم نیست و عکس‌العمل‌ها سریع انجام نمی‌گیرد. امکان از دست رفتن مهمات و حتی سلامتی بدون دلیل موجهی در حین بازی بسیار بالا می‌رود. یکی از دغدغه‌های علاقه‌مندان در زمان نسخه کلاسیک‌ عدم حرکت درجای شخصیت بود که در هنگام تیراندازی کردن این امکان وجود نداشت اما در زمان حال این اتفاق به یک امر عادی تبدیل شده و همچنین در ایول 4 نیز گنجانده شده است، اما متاسفانه همین کند بودن کنترل، روی حرکات شخصیت بازی نیز اثر گذاشته و عملا حرکت در حین تیراندازی را از بازی خارج کرده است.

 

 

سبک بازی متناسب با سلیقه بازیکنان

سبک بازی Resident Evil 4 Remake بسیار جذاب و متنوع است و به بازیکنان اجازه می‌دهد که برای رسیدن به هدف، از روش‌های مختلفی استفاده کنند. همچنین، میزان دشواری بازی قابل تنظیم است و این امر به بازیکنان کمک می‌کند تا با توجه به سطح تجربه‌ی خود، میزان دشواری را تنظیم کنند. در ابتدای بازی برای انتخاب درجه سختی گذینه ی سوم  hardcore تابیه شده که به شما میگوید اگر رزیدنت اویل 4 قدیمی را بازی کرده این این گذینه را انتخاب کنید ، که واقعا” شمارو به چالش میکشه اما این چالش بسیار جذاب هست به نظرم به درد کسانی میخورد که بازی قدیمی را بیش از 4-5 بار تموم کرده باشن طی این سالها .

 تغییری که در داستان بازی دست خوش تغییراتی شده است، اکت یا بازی شخصیت اصلی، لیون اس کندی است. لیون در نسخه جدید دیالوگ‌های بیشتری دارد، کاریزماتیک‌تر شده است و رفتارهای یک حرفه‌ای به عنوان یک نیروی ویژه را به خوبی از خود نشان می‌دهد. به همان اندازه که جذابیت خود را حفظ کرده، به همان اندازه هم در روند داستان برای مخاطبی که با لیون کلاسیک آشناست، قابل پذیرش است. تمام موارد بازی ناخودآگاه با نسخه کلاسیک مقایسه خواهد شد. لذا در گام اول این «لیون اس کندی» است که در نسخه ریمیک شخصیت خیلی بهتر و قابل قبول‌تری پیدا کرده است. بقیه شخصیت‌ها نیز از این قائده مستثنا نیستند. اشلی (سکانس اولین برخورد در نسخه کلاسیک را بیشتر می‌پسندم) شخصیتی که این‌بار بیشتر از آن که یک دختر لوس باشد، با یک اشلی پرداخت شده از نظر شخصیت روبرو هستیم. با وجود این هنوز هم آن جیغ و دادهای همیشگی خودش را حفظ کرده و هر لحظه امکان دارد از دست برود اما در نسخه ریمیک از خود شخصیتی به مراتب بهتر از نسخه کلاسیک ارائه می‌دهد. شخصیت‌های دیگر همچون لوییز و کراوزر (البته در جبهه دشمن) نیز از این قائده مستثنا نیستند و پختگی و عملکرد بهتر آنها به خوبی در روایت امروزیه داستان بازی وارد شده و تاثیر گذاشته است. تنها شخصیتی که مانند دیگر کاراکترها به بلوغ نرسیده است، شخصیت Ada Wong است. «ایدا وانگ» در نسخه کلاسیک به مانند قسمت‌های قبلی، یک حضور عجیب و مرموز را به مخاطب منتقل می‌کرد. لذا در نسخه ریمیک این‌طور نیست و ما به مانند نسخه کلاسیک آن حس مرموز را از این شخصیت دریافت نمی‌کنیم و با وجود بازی زیبایی که از این شخصیت می‌بینیم اما بلوغ رشدی خوبی در مقایسه با دیگر شخصیت‌ها در ایدا وانگ دیده نمی‌شود.

 

 

تکامل شخصیت‌ها شامل حال مرچنت «Merchant» نیز شده است. دلال معروفی که خرید و فروش انوع و اقسام مهمات و بسته‌های سلامتی و غیره را می‌توانیم با اون انجام بدهیم و در نسخه جدید، حضور پررنگی دارد. دیالوگ‌های زیادی دارد و توضیحات خوبی در مورد هر معمله‌ و حتی برخی مراحل بازی نیز می‌دهد. در طرف مقابل اشلی، یک مرحله مخصوص به خود را دارد. دیگر به مانند نسخه کلاسیک غیر منطقی از دست نمی‌رود و مرحله‌ای که کنترل او را در اختیار داریم یکی از بهترین مراحل بازی است. استرس و هیجان خاصی در این مرحله وجود دارد و حتی دشمن مخصوص به خودش را نیز دارد که در مدت زمان کوتاهی که کنترل اشلی را در اختیار داریم، تا سر حد مرگ دنبالمان هستند.

 

 

سیستم کنترل بازی

سیستم کنترل بازیResident Evil 4 Remake ، بسیار ساده و قابل فهم است و به بازیکنان اجازه می‌دهد تا با راحتی کامل، به سرعت بازی را یاد بگیرند. همچنین، کنترل بازی بسیار دقیق و حساس است و این امر به بازیکنان کمک می‌کند تا بازی را بهتر کنترل و هدایت کنند. از جمله تغییرات فیزیکی می‌توان به عدم نیاز به شلیک و چاقو برای باز شکستن جعبه‌ها و کوزه های حاوی مهمات و گنجینه‌ها اشاره کرد.

تغییر دیگری که شاید برای شما در ابتدا جالب به نظر نرسد و در کنترل بازی اتفاق افتاده است عدم نشانه‌گیری با لیزر است و شما باید با هدف گیری معمولی این کار را انجام دهید، ولی در امکانات جدیدی که در فروشنده بازی وجود دارد پ، می‌توانید از طریق ارتقا دادن اسلحه‌های دارای لیزر را برای خود در دسترس کنید.

 

 

در بازی شما در چمدان خود می‌توانید سلاح‌ها و اتیم‌های زیادی که براساس نوع ارتقا چمدان کسب می‌کنید را جاگذاری کنید و در حالت کلی 4 نوع سلاح مختلف را بجز گیاهان و نارنجنک را به صورت همزمان در مبارزات استفاده کنید در واقع UI بازی این امکان را به شما می‌دهد و میشود که هیل بار بازی نیز تقریبا مثل نسخه کلاسیک سطح سلامتی را نشان می‌دهد. بازی گزینه New Game Plus ندارد ولی با تمام کردن هر درجه سختی در لود جدید می‌توانید گزینه پلی ترو جدید را انتخاب کنید و بازی را با ایتم‌هایی که سری قبلی آن را تمام کردید در درجه سختی جدید ادامه بدهید.

 

مهمات و بسته‌های سلامتی و مدیریت درست آنها از موارد اصلی ژانر وحشت و بقا به شمار می‌رود. تیم سازنده به خوبی با اعمال یک سری تغییرات کوچک در بخش آیتم‌ها و مهمات معجونی را رائه می‌دهند که کنترل و انجام آنها واقعا لذت بخش است. ترکیب و ساخت آیتم‌های جدید و مهمات از موارد کاربردی بازی به شمار می‌رود. اضافه شدن صندوق برای آیتم‌های به دردنخور و خرید فروش آنها از دیگر مواردی است که لذت بازی و تکرار آن را دوچندان کرده است.

 

 

همچنین اضافه شدن امکان ترکیب مواد سازنده‌ی انواع مهمات و نارنجک به بازی از جمله تغییرات جذاب در این بازی به شمار می‌رود.

سپس تغییری که شاید برای شما در ابتدا جال نباشد در کنترل بازی اتفاق اقتاده است عدم نشانه گیری با لیزر است و شما باید با هدف گیری معمولی این کار را انجام دهید ولی در امکانات جدیدی که در شاپ میان بازی تعبیه شده میتونید اسلحه هایی دارای لیزر رو مشاهده کنید .

 

 

اضافه شدن امکان ترکیب باروت با مواد اولیه سازنده ی انواع محمات برای تمامی اسلحه ها و نارنجک ها به بازی از جمله تغییرات جذاب در این بازی به شمار میرود .

 

نکته مثبتی که در کنار این اتفاقات وجود دارد افزایش کارایی چاقو در بازی است که میتوانید برای کارهای مختلف دفاع در برابر حملات فیزیکی زامبی ها با سلاح سرد و یا خفه کردن از پشت و یا درگیری های دیگر به صورت دلخواه استفاده کنید اما ممکن است با استفاده ی بیش از حد ، چاقو احتیاج به تعمیر داشته باشد .  عوض شدن چهره و صداپیشه اصلی ایدا در این نسخه نسبت به ریمیک اویل 2 و نسخه اورجینال یکی از نکات منفی بازی است که مخاطب حس منفی به این شخصیت در بازی بخاطر تغییرات داشته. مینی گیم‌های مرچنت برای تیراندازی و دریافت ایتم از طریق به هدف رساندن تیرها یکی از نکات خوب و سرگرم کننده بازی است.

 

 

بازگشت به یک کلاسیک و تغییرات کم داستانی

عنوان RE4 Remake  به شکل جدیدی، یک کلاسیک را بازگردانده و با تغییراتی که در آن ایجاد شده است، به بازیکنان تجربه‌ی جدیدی از این بازی را ارائه می‌دهد. بازگشت به یک کلاسیک، برای علاقه‌مندان به بازی رزیدنت اویل 4، تجربه‌ای بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. داستان بازی دچار تغییراتی شده که ممکن است برای شما تعجب آور و شوکه‌کننده باشد که برای جلوگیری از اسپویل شدن خیلی به جزئیات آن نمی‌پردازیم؛ ولی به طور کلی می‌توان گفت زنجیره‌ی اتفاقات منطقی‌تر و نزدیک‌تر به حقیقت شده است.

در این میان تنها مشکلی که از جذابیت این موارد کاسته است حذف سکانس‌های QTE از کات‌سین‌های بازی است که در میان آن‌ها شما مجبور به فشردن دکمه‌هایی اتفاقی می‌شدید که به سرنوشت بازی بستگی داشت و به هیجان بازی می‌افزود. نکته مثبتی که در کنار این اتفاقات وجود دارد افزایش کارایی چاقو در بازی است که می‌توانید برای کارهای مختلف دفاع در برابر حملات فیزیکی زامبی‌ها با سلاح سرد و یا خفه کردن از پشت و به صورت مخفیانه، یا درگیری‌های دیگر به صورت دلخواه استفاده کنید، اما ممکن است با استفاده بیش از حد، چاقو احتیاج به تعمیر داشته باشد.

 

 

تنها مشکلی که از جذابیت این موارد کاسته است و خیلی فاحش است حذف کات سین ها است که در میان دمو ها شما مجبور به فشردن دکمه هایی اتفاقی میشدید که به سرنوشت بازی بستگی داشت و به هیجان بازی می افزود .

بهبود کامل و از نوس سازی گرافیک بازی: یکی از اصلی‌ترین تغییرات در این نسخه بازسازی شده، بهبود گرافیک بازی است. گرافیک با کیفیت و واقع‌گرایانه‌تر، تجربه‌ی بازی را برای بازیکنان بهبود می‌بخشد.

بهبود کنترل‌ها: کنترل‌های بازی نیز در این نسخه بازسازی شده، تغییراتی را تجربه کرده‌اند که باعث شده است تا کنترل بازی راحت‌تر و بهتر شود.

اضافه شدن محتوای جدید: در این نسخه بازسازی شده، به بخش‌های جدیدی اضافه شده است که باعث شده است تا تجربه بازی برای بازیکنان جذاب‌تر شود.

تغییرات در داستان بازی: همانطور که می‌دانید داستان این بازی از نسخه قبلی خود متفاوت است. داستان جدید، به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا در دنیای ترسناک Resident Evil 4 به ماجراجویی بپردازند.

این موارد بالا به علاوه برخی تغییرات دیگر، موارد فراوانی هستند و هر یک از آن‌ها می‌تواند به تجربه‌ی کاربری بازیکنان اضافه شوند و آن‌ها را به خود جلب کنند.
با این حال، برخی از علاقه‌مندان به بازی، ممکن است نسخه بازسازی شده را کمی ساده و کمتر ترسناک در مقایسه با نسخه‌ی اصلی بدانند. همچنین، برخی از بازیکنان، شاید از کمبود ابزارها و تجهیزات مخصوصی که در نسخه‌ی اصلی وجود داشتند، حس تُهی شدن داشته باشند. با این حال، نسخه بازسازی شده، با توجه به تغییرات و بهبودهایی که در آن صورت گرفته است، به صورت کلی تجربه‌ی جذابی برای علاقه‌مندان به بازی Resident Evil 4 ارائه می‌دهد.

با توجه به تلاشی که سازندگان بازی برای بهبود دادن بخش‌های مختلف بازی کرده‌اند، نسخه بازسازی شده Resident Evil 4 می‌تواند به یکی از بهترین بازی‌های ترسناک و اکشن تبدیل شود. برای علاقه‌مندان به بازی‌های ترسناک و ماجراجویی، به ویژه کسانی که تجربه‌ی بازی‌های Resident Evil را دارند، نسخه PS5 بازی، حتماً یک تجربه‌ی شگفت‌انگیز خواهد بود.

5/5 - (1 امتیاز)

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 25 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PS5  انجام شده است.

سخن پایانی

بازی RE4 Remake بازسازی با کیفیت بالایی از بازی کلاسیک Resident Evil 4 است. گرافیک و صداهای بازی بهبود یافته‌اند و سیستم کنترل بازی بسیار جذاب و احساس آرامش و شادابی را پس از پیروزی مراحل سخت به بازیکنان منتقل می‌کند. همچنین، داستان بازی نیز بسیار جذاب و پر از تعاملات و رازهایی است که در طول بازی، به تدریج فاش می‌شوند و شمارا شگفت‌زده می‌کنند، حتی اگر از طرفداران نسخه اصلی باشید.

نکات مثبت

بهبود گرافیک بازی، که آن را به یک بازی زیبا و واقع‌گرایانه تبدیل کرده است

اضافه شدن محتوای جدید به بازی، که تجربه بازیکنان را بیشتر کرده است

داستان جذاب و نسبتاً پیچیده‌تر

کنترل‌های بازی پیشرفته تر و راحت‌تر شده‌اند

اضافه شدن بخش گشت و گذارو کشف گنجینه‌ها که ارزش بازی را بیشتر کرده است

نکات منفی

نشانه‌گیری لیزری از تمامی اسلحه‌ها برداشته شده است

برخی از تصاویر و عناصر بازی کمی تکراری به نظر می‌رسند

حذف برخی کات سین‌ها و QTE

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *