گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name | مردی که گریست

مجموعه بازی‌های یاکوزا سال‌های زیادی است که به صورت منظم و مستمر طرفداران خود را مهمان یک نسخه جدید کرده و Yakuza فن‌ها انتظار زیادی برای تجربه نسخه بعدی مجموعه نمی‌کشند. آنچه اما اهمیت بالایی دارد این است که کیفیت این مجموعه همیشه از سطح مطلوبی برخورده بوده و علی‌رغم این پرکاری تیم سازنده بازی (Ryu Ga Gotoku Studio) عناوین درخور نام یاکوزا عرضه کرده است. جدیدترین عنوان این مجموعه که یک نسخه‌ فرعی از فرنچایزYakuza  یا همان Like a Dragon به شمار می‌رود، در واقع نقطه تلاقی نسخه‌های شش و هفت و هشت و پاسخ به سوالاتی است که چند سالی ذهن طرفداران را در مورد سرنوشت قهرمان اصلی این سری یعنی کازوما کیریو (Kazuma Kiryu) به خود مشغول کرده است. با نقد و بررسی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name (مردی که نامش را پاک کرد) همراه گیمین‌گرویتی باشید.

خاندان اژدها

همان‌‌گونه که گفته شد فرنچایز یاکوزا سال‌های زیادی است که برای علاقمندان این مجموعه عرضه می‌شود. از لحاظ ستینگ داستانی و برهه تاریخی نیز گذری به دوران‌ مختلف زمانی اندخته است. 7 شماره اصلی و چندین و چند نسخه ریمیک و ریمستر و اسپین-آف حسابی و در هر کلاس مختلف برای پلیرها بازی تولید کرده که این تنوع بالا، در کنار کیفیت محصول راز موفقیت و ماندگاری این سری بوده است. پس از نسخه ششم و آن پایان‌بندی غم‌انگیز و البته مرموز، طرفداران سوالات پرشماری را در سر داشتند و در نسخه هفتم و تعدادی اسپین-آف، پاسخی به آنها داده نشد و مشخص نشد که چه سرنوشتی برای کازوما رقم خورده است. در سال گذشته اما معرفی 3 نسخه از یاکوزا که یکی بازسازی (یاکوزا ایشین!)، نسخه هشتم، و البته Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name طرفداران را امیدوار کرد تا سرنوشت کازوما کیریو را دنبال کنند. «مردی که نامش را پاک کرد» همان‌گونه که از اسمش هم پیدا است یک Gaiden” (外伝) است. گیدن در زبان ژاپنی به معنای سرنوشت یا شاید هم داستان فرعی (Side Story) است و به نظر می‌رسد از این به بعد Spin-Offهای یاکوزا با این برچسب عرضه خواهند شد.

هر چه که هست، برای یاکوزا فن‌ها، The Man Who Erased His Name فراتر از یک اسپین-آف معمولی و نسخه فرعی، بلکه یک ماجراجویی بسیار مهم و هیجان‌انگیز از جهت دنبال کردن قهرمان قدیمی این مجموعه به شمار می‌رود.

اژدها، از همه رنگ

در حالی که استودیوی سازنده بازی Ryu Ga Gotoku سبک نسخه‌های اصلی و به اصلاح شماره‌دار را با آنچه ریشه این مجموعه ینی Beat ‘em Up شناخته می‌شود تغییر داده است و در نسخه هفتم شاهد یک عنوان نقش‌آفرینی به شدت ژاپنی و نوبتی هستیم، Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name به سبک عناوین کلاسیک و ابتدایی یاکوزا ساخته شده است. یک عنوان اکشن ماجراجویی و با نمای سوم‌شخص که داستان مرد برخاسته از مرگ، «کازوما کیریو» را روایت می‌کند.

در انتهای یاکوزا 6 کازوما کیریو پس از نبرد با Tsuneo Iwami و برای حمایت و در امان نگه داشتن خانواده‌اش، بدنش را در مقابل شلیک اسلحه قرار می‌دهد و در پی اتفاقات پس از آن مرگ خود را جعل می‌کند. کاملا منطقی است که با مردن او، خشم خانواده‌های یاکوزایی که سران و بزرگان خود را به دست کازوما نابود شده می‌دیدند کاهش یابد. زمانی که هاروکا در بیمارستان بود، کیریو دروصیت‌نامه خود از دوستانش خواست که در صورت مرگ او به دنبال انتقام نباشند. این، یعنی این که کازوما کیریو می‌دانست که قرار است بمیرد و خود را برای اتفاقات پس از مرگش آماده می‌کند. صحنه پایانی Yakuza 6، در لحظه‌ای تاثیرگذار که هاروکا و دیگران از یتیم خانه در حال تشویق هاروتو هستند، کیریو را می‌بینید که از دوردست این صحنه را تماشا می‌کند و امید طرفداران به ادامه حضور این شخصیت به عنوان کرکتر قابل بازی زنده می‌شود.

زندگی دوباره اژدها

کازوما کیریو با هویتی جدیدی به نام «جوریو» به زندگی ادامه می‌دهد، او کاملا در سلامت است و از همیشه باتجربه‌تر و پخته‌تر به نظر می‌رسد. کیریو یا همان «جوریو» با گروهی به نام Daidoji متشکل از ماموران مخفی و زیرزمینی ژاپنی که در زیر پوست Sotenbori از توابع اوساکا فعالیت می‌کنند همکاری می‌کند. در همان ابتدای بازی و در عملیاتی ناموفق، مورد حمله یک گروه نامعلوم یاکوزایی قرار می‌گیرند و هویت کازوما کیریو لو می‌رود و درگیری‌ها و اختلافات او با دای‌دوجی آغاز می‌شود.

در ادامه بازی جوریو با آکامه _دختری جوان که از طریق بی‌خانمان‌های Sotenbori شبکه‌ای را در شهر راه‌اندازی کرده‌اند_ آشنا می‌شود که با همکاری با او به قلعه خاندان Kijin راه پیدا می‌کند. خاندان کیجین خود به نحوی با ماجرای اصلی داستان در ارتباط است. گره‌های جذاب و پر از سورپرایز داستانی که امضای پای کار آثار یاکوزا است در این نسخه نیز وجود دارد؛ منتهی باید اعتراف کرد که علی‌رغم جذابیت کلی و کشش مناسب داستانی، قصه‌ای که برای این شماره نوشته شده نمی‌تواند پا به پای بهترین نسخه‌های Like A Dragon حرکت کند و خودی نشان دهد. بلکه بیشتر تمرکز بازی روی خود شخصیت کازوما، و روابط او و موضوع بازگشتش از مرگ است. در هیچ یک از نسخه‌های قبلی در این حد با لایه‌های شخصیتی کازوما آشنا نشده بودیم. بازگشت او، و تا این اندازه کنکاش و جستجو در شخصیت کازوما چیزی است که طرفداران کاملا از آن لذت خواهند برد.

نهایتا پایان بندی بسیار زیبا و حماسی و البته مفصل، حسابی شما را برای تجربه Like a Dragon: Infinite Wealth (یاکوزا 8) بی‌قرار می‌کند.

شبکه اژدها

آکامه، همانگونه که گفته شد شبکه ای را در Sotenbori در اختیار دارد که از طریق آن به کلیه اتفاقات شهر واقف می‌شود. این شبکه بخش مهمی از گیم پلی بازی را شامل می‌شود و به طور مستقیم بر آن تاثیر می‌گذارد. با انجام ماموریت های Akame و ارتقای سطح شبکه و ارتباطتان با او می‌توانید از مزایای ویژه و آیتم‌های بسیار بهتری برخوردارشوید. هر چه بیشتر به انجام این ماموریت‌ها که تنوع نسبی بدی هم ندارند بپردازید رابطه‌تان با آکامه پررنگ تر می‌شود و بیشتر از ابعاد شخصیتی همدیگر آشنا می‌شوید. همچنین با انجام این فعالیت‌ها Akame Point نیز دریافت خواهید کرد که واحد بسیار مهمی برای ارتقای قابلیت‌هایتان خواهد بود. برخی از این ماموریت ها صرفا با صحبت کردن با NPC ها و انجام یک سری کارهای دم دستی در سطح شهر انجام می‌شوند و برخی دیگر نیز پیچیده‌تر، طولانی‌تر و البته دشوار‌تر هستند. مجموعا می‌توان گفت Akame Network به پویایی هر چه بیشتر شهر کمک بزرگی کرده است. شهری که در مقایسه با کاموروچو کوچک‌تر اما پرجزئیات‌تر و رنگارنگ‌تر است.

با پیشروی در بازی و باز شدن قلعه، که به همراه هلی‌کوپتر و آکامه به آنجـا تردد می‌کنید، یک سری مسابقات و نبردهای تیمی در دسترستان قرار می‌گیرد که اصطلاحا Coliseum نام دارد. کالیسیئم یک رینگ است که در آن به نرد می‌پردازید و با توجه به عملکردتان Rank و امتیاز و جایزه دریافت خواهید کرد. قابلیت شخصی سازی تیم، نحوه ترکیب و چیدمان تیم و آرایش نبرد نیز بسیار درگیرکننده است. می‌توانید ساعت‌ها در این Coliseum رکورد بزنید و وقت بگذرانید.

مینی‌گیم‌های همیشگی مانند کارائوکی و بیلیارد و دستگاه‌های آرکید و عناوین کلاسیک سگا مانند همیشه حضور پررنگی در بازی دارند و اجازه نمی‌دهند حوصله‌تان سر رود.

قدرت اژدها

از منظر مکانیزم‌های گیم‌پلی یک نکته را در مورد یاکوزا بسیار دوست دارم و آن هم این است که به هر نحوی شده تلاش کرده در هر نسخه دست‌کم یک قابلیت جدید را معرفی کند، تا این سری همیشه تازه و جذاب برای طرفداران به نظر برسد.

سیستم مبارزات Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name همان گونه که گفته شد از نوع مبارزات اکشن مشت و لگدی و کلاسیک است. دو استایل مبارزه برای کازوما در نظر گرفته شده؛ استایل ایجنت و استایل یاکوزا که یکی ضربات وسیع‌تر و پر دامنه‌تر اما با مقدار دمیج کمتر و دیگری دقیقا برعکس این مورد است و بیشتر مناسب از پای در آوردن دشمنان با خط سلامتی بزرگتر (مثل غول‌آخرها) است. چیزی شبیه عنوان جاجمنت که دو استایل مبارزه‌ای ببر و پرنده دُرنا را در اختیار داشتید.  مدیریت استفاده از این دو استایل که با تنها یک دکمه قابل سوئیچ کردن است، با شماست و بسته به ماهیت هر نبرد می‌توانید در لحظه از آن ها استفاده کنید. تعداد دشمنان در نبردها می‌توان گفت از همیشه بیشتر و شلوغ‌تر بوده، اما از طرفی قابلیت های کازوما کیریو نیز از همیشه بیشتر است. به خصوص در استایل ایجنت، شما چندین گجت مانند سیگار انفجاری و پهباد و غیره در اختیار دارید که تمام این گجت‌ها و همچنین قابلیت های دیگر کازوما نیز قابلیت ارتقا را دارند که باعث شده تا در نبردها یک برتری بسیار بزرگ را احساس کنید.

موتور اژدها

به مانند نسخه های پیشین این مجموعه، «مردی که نامش را پاک کرد» از موتور اختصاصی Ryu Ga Gotoku Studio یعنی دراگون انجین استفاده می‌کند که حالا حسابی شیره آن کشیده شده است! واقعا نکته خاصی در مورد این انجین و به طور کلی وضعیت بصری و تکنیکی بازی نمی‌توان گفت. همه چیز در The Man Who Erased His Name زیبا و شفاف و البته آشنا به نظر می‌رسد و سطح جزئیات در حد مطلوبی قرار دارد. رنگ‌بندی و طراحی چهره از همیشه (اندکی) بهتر و پرجزئیات‌تر است و مدلسازی ها نیز به مانند عناوین پیشین یاکوزا تا حدی چند-دست به نظر می‌رسند. برخی بسیار خوب و تماشایی و برخی دیگر نیز سرسری و دارای طراحی قدیمی هستند. بازی در کنسول PS5 بسیار روان و بدون کوچکترین افت فریم یا باگی اجرا می‌شود و نشان از سوار بودن کامل این تیم بر این انجین دارد. در میدان نبرد نیز حتی در شلوغ‌ترین صحنه ها بازی خود را نشان می‌دهد و افکتهای مختلف در این حین، آن را چشم نواز و زیبا کرده است. به خصوص مثل همیشه می‌توانید از فینیشرهای متنوع‌ و انمیشن‌های تماشایی آن لذت ببرید و حسابی خستگیتان خارج شود. اما با توجه به پیشرفت روزافزون عناوین و بازی‌های موجود در بازار، و البته گسترده تر شدن علاقمندان به این مجموعه به خصوص در غرب، حس می‌کنم وقت یک تغییر بزرگ و تا دیر نشده در وضعیت تکنیکی بازی فرا رسیده باشد.

خبری از دوبله انگلیسی در بازی نیست و صداگذاری ژاپنی بازی، به طول کامل و 100% کار را درآورده است و مثل همیشه نمره 20 دریافت می‌کند. به جرات می‌توان گفت در تمام نسخه‌های مجموعه یاکوزا، دوبله و صداگذاری همواره نکته بدون نقص و اشکال بوده و هرگز ناامیدتان نمی‌کند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ مخصوص منتقدین، و پس از 20 ساعت تجربه‌ بازی در پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

یک‌بار دیگر Ryu Ga Gotoku با انتشار The Man Who Erased His Name سربلند بیرون آمده است. یک نسخه فرعی بسیار خوش‌ساخت و البته مهم که داستانش کاملا به نسخه بعدی این مجموعه گره خورده و طرفدارن مجموعه Yakuza قطعا نمی‌توانند از کنار آن به سادگی عبور کنند. ملاقات دوباره با کازوما پس از چند سال و چند نسخه غیبت و دوری بسیار شیرین و دلچسب است.

نکات مثبت

کازوما کیریو

پایان‌بندی فوق‌العاده داستان

حضور برخی شخصیت‌های قدیمی مجموعه

انمیشین‌ها و مبارزات جذاب و تماشایی

سیستم جذاب Akame Network و بخش‌های قلعه و Coliseum

نکات منفی

داستان بازی عمق همیشگی سری یاکوزا را ندارد

به جز نبرد آخر، شاهد مبارزه حماسی و به یاد ماندنی نیستیم

اندازه کوچک نقشه شهر

برخی ماموریت‌های جانبی از جذابیت کافی برخوردار نیستند

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *