گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Like a Dragon: Ishin | در آرزوی خورشید ژاپن

محال است از طرفدران مجموعه بازی‌های یاکوزا (Like a Dragon) باشید و حسرت تجربه‌ی دو نسخه‌ای که به صورت انحصاری، و تنها در ژاپن عرضه شدند یعنی Ishin! و Kenzan بر دلتان نمانده باشد. اما خبر خوش این که حداقل 50% این حسرت کم شده است؛ نسخه‌ی بازسازی (و مایل به Remaster) عنوان Ishin، تحت عنوان Like a Dragon: Ishin! برای کنسول‌های نسل کنونی و قبلی عرضه شده و بر هر یاکوزا-فنی است که بی درنگ به سراغ آن برود. با نقد و بررسی یاکوزا ایشین، همراه گیمین‌گرویتی باشید.

یک دوست از ژاپن

عنوان Like a Dragon: Ishin! (با نام یاکوزا: ایشین) در ابتدا به صورت انحصاری برای کنسول‌های PS3 و PS4 در سال 2014، و همانطور که پیشتر اشاره شد تنها در ژاپن عرضه شد و اکنون پس از گذشت 9 سال آن را در کنسول‌های نسل جدیدمان تجربه می‌کنیم. می توان گفت بازی به صورت یک به یک بازسازی شده است و تغییر خاصی در آن صورت نگرفته است. در ادامه اما بیشتر در مورد مهمترین تغییرات این نسخه و نسخه‌ی منتشر شده در سال 2014 صحبت می کنیم؛ اما علی‌الحساب برای کسانی که خیلی با این مجموعه آشنایی ندارند، Like a Dragon: Ishin! عنوانی اکشن ماجراجویی با نمای دوربین سوم شخص است که در ستینگ داستانی دوران ادو (به ژاپنی: 江戸時代, Edo jidai) اتفاق می‌افتد.

ادو بخشی از تاریخ دوران پیشامدرن ژاپن است که از سال ۱۶۰۳ تا ۱۸۶۸ میلادی را در بر می‌گیرد. این دوره همچنین با نام دوره توکوگاوا نیز شناخته می‌شود. داستان بازی در پایتخت ژاپن در آن زمان یعنی Kyo و در بخش فئودالی و قدرتمند شرقی این کشور به نام Tosa اتفاق می‌افتد. شما در نقش یک سامورایی با وجدان به نام ساکاموتو ریوما بازی خواهید کرد که از تناقضات و فشارهای موجود در جامعه خسته و درمانده است و وجدانش به درد آمده است. اندیشه‌های آزادیخواهانه دارد و برای آن می‌جنگد. ریوما به زادگاهش در توسا برگشته تا با پدرخوانده‌اش یوشیدا تویو و برادر قسم‌خورده‌اش تاکیشی، دوباره متحد ‌شود. Toyo، که یک قاضی دولتی است، به دنبال پایان دادن به فاصله شدید و سفت و سخت طبقاتی در نظام حاکم است و از ریوما می‌خواهد تا با پیوستن به حزب وفادار توسا، در راه رسیدن به این آرمان او را یاری دهد.

ریوما، تاکیشی و تویو در قلعه Kōchi با یکدیگر ملاقات می‌کنند و در آنجا در مورد برنامه‌هایی برای مذاکره با وزرا بحث می‌کنند. ناگهان، در حین این ملاقات، یک نینجای نقابدار ظاهر می‌شود و تویو را به قتل می رساند؛ و پس از شکست ریوما و تاکیشی در نبرد فرار می کند. ریوما که متهم به قتل تویو شده، از بند، فرار می‌کند و قول می‌دهد که پس از دستگیری قاتل، به توسا بازگردد تا بی‌گناهی خود را ثابت کند. این مقدمه و شروع نسبتا مفصل بازی برای آن دسته از مخاطبان مجموعه بازی‌های Like a Dragon، بهانه‌ای بسیار هیجان‌انگیز و البته، کافی به شمار می‌رود که تا پایان، بازی را دنبال کنند. ریتم داستان بازی به مانند تمامی عناوین یاکوزا کمی آرام و شمرده شمرده است و کند پیش می‌رود، اما درست در لحظاتی که احساس می‌کنید حوصله‌تان سر رفته است ورود شخصیت مهم در داستان، یا اتفاقی غیرمنتظره شوکی بهتان وارد می‌کند که دوباره شما را به ریل پیگیری داستان باز می‌گرداند. شیوه‌ی روایت، طنز معروف و همیشگی سری یاکوزا، شخصیت‌های پرشمار و کات‌سین‌های سینمایی با کارگردانی عالی، خیالتان را از بابت بازی کردن یک یاکوزای به یادماندنی دیگر حسابی جمع کرده و مطمئنا کم و کاستی را در این بخش احساس نخواهید کرد.

کهنه‌بازار

اما هرچقدر بازی در زمینه‌ی قصه‌گویی و داستان‌سرایی قوی و بکر است _از این جهت که در دوره‌ی خاصی از تاریخ اتفاق می‌افتد_ در مبحث گیم پلی و تکنیکی قدیمی و دمُده به نظر می‌رسد.

در ابتدا باید تکلیفتان را با خودتان روشن کنید که قرار نیست یک نسخه‌ی جدید و مدرن از Like a Dragon را بازی کنید. بازی کمترین تغییر را نسبت به نسخه‌ی اصلی داشته است که در سال 2014 منتشر شده و تقریبا المان‌های آن را تکرار کرده است. عمده تغییرات این نسخه و نسخه‌ی اصلی، به تغییر انجین بازی بر می‌گردد که باز هم توان رقابت با عناوین هم‌سبک را ندارد و بازی بیشتر از اینکه شبیه یک ریمیک باشد، یک ریمستر است! رابط کاربری بازی اما تغییرات بیشتری به خود دیده است و بخش مبارزات نیز دچار تحولاتی شده (به خصوص یکی از استایل‌های مبارزات) که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

اکنون و پس از تجربه‌ی عناوین یاکوزا 6، جاجمنت 1 و 2 (لاست جاجمنت) و آن عنوان نقش آفرینی به شدت خوش‌ساخت یعنی Yakuza: Like a Dragon بیراه نگفته‌ایم که عنوان Like a Dragon: Ishin! را عنوانی عقب مانده و کهنه خطاب کنیم؛ عنوانی که فقط به سراغ آن می‌رویم چون خود فرنچایز را دوست داریم. فکر می‌کنم خیلی واضح و صریح، حرف آخرم را همین اول در مورد بازی زدم. ایشین، تنها برای علاقمندان به Like a Dragon بازی جذابی است و اگر تا کنون این مجموعه را دنبال نکرده‌اید و به صرف این که عنوانی در ستینگ ژاپن باستان روانه بازار شده جذب آن شده‌اید، بازی این پتانسیل را دارد که در همان 1 ساعت آغازین شما را فراری دهد! بازی‌های بسیار جذابتری در بازار هستند که می توانید به سراغ آنها بروید و لذتش را ببرید.

در یاکوزا ایشین، سیستم مبارزات از چهار شاخه یا سبک به نام‌های Wild Dancer، Swordsman، Brawler و Gunman تشکیل شده است.

احتمالا از نام این استایل‌های مبارزه هم می‌شود حدس زد که Wild Dancer مختص استفاده همزمان از یک اسلحه‌ی گرم و شمشیر است، Swordsman به صورت تخصصی برای مبارزات با شمشیر در نظر گرفته شده، Brawler تنها مشت و لگد و حرکات رزمی، و نهایتا در استایل Gunman استفاده از سلاح گرم در مبارزات مورد تمرکز واقع می‌شود.

استفاده به جا و به موقع از آنها، در نبردهای مختلف، ضروری و مهم است و تنها با اتکا بر یک سبک بازی در نبرد با غولآخرها به خصوص در درجات سختی بالاتر قطعا به مشکل بر خواهید خورد و احساس می‌کنید که بازی سختی غیرمعقولی دارد. یک نکته مثبت در سیستم مبارزات اما نحوه آپگرید کردن قابلیت‌ها است. بدین صورت که با بازی کردن با هر یک از این استایل‌ها قادر خواهید بود قابلیت‌های سایر استایل‌ها را نیز ارتقا ببخشید. این کار باعث می شود اگر در نبردی کم آوردید، بلافاصله بتوانید سایر حالات مبارزه را امتحان کنید و به صورت تقریبا همزمان در تمام کلاس‌ها پیشرفت کنید. Finisher ها همچنان جذاب هستند و پس از پر شدن یک نوار مخصوص می‌توانید از آنها استفاده کنید و بخش بزرگی از خط سلامتی دشمنانتان را با اجرای حرکاتی جذاب و تماشایی از بین ببرید. مجموعا سیستم مبارزات بازی آنچنان که باید و شاید درگیر کننده و سطح بالا نیست و کمبود بودجه‌ی اختصاصی و قدیمی بودن زبان طراحی کلی آن به راحتی در این بخش قابل مشاهده است. به خصوص اگر عنوان Lost Judgment را بازی کرده باشید، Like a Dragon: Ishin! ، یک عقبگرد به تمام‌معنا به شمار می‌رود که به راحتی آن را لمس خواهید کرد. مینی گیم‌های همچنان در بازی وجود دارند و توانسته اند تا حدی بازی را از یکنواختی خارج کنند. هرچند تعداد مغازه‌هایی که اکنون می توانید به آنها وارد شوید کم و اندک است، اما وجود چندین نوع فعالیت مانند قایم شدن و تعقیب و گریز از دست ماموران گشت، توانسته تنوع نسبتا مناسبی به کلیت کار ببخشد.

تاناکورا

گشت و گذار در دنیای اوپن‌ورلد Like a Dragon: Ishin! آنچنان امری لذت‌بخش نیست؛ نقشه بازی نسبتا کوچک و تنوع لوکیشین‌ها پایین است؛ علیرغم اینکه بازی در انجینی کاملا جدید بازسازی شده اما باز هم در مقایسه با عناوین اخیر این مجموعه به خصوص لاست جاجمنت، چند پله عقب تر قرار دارد. شهرِ تقریبا خالی و کم‌جزئیات، با تعداد پایین اشیاء و مدل‌سازی‌های بسیار قدیمی که در سال 2023 کاملا توی ذوقتان خواهد زد تجربه بصری Like a Dragon: Ishin! را ناامیدکننده کرده است. نکته‌ی بسیار عجیب دیگر هم عدم پشتیبانی بازی از تکنولوژی HDR است که یک علامت سوال بسیار بزرگ را باقی می‌گذارد. در اجرای بازی اما، مشکل خاصی دیده نمی‌شود و بازی کاملا روان و بدون افت فریم خاصی در تمامی لحظات _در کنسول اکباکس سریز اکس_ اجرا می‌شود. همچنین شخصا به باگ یا مشکل خاصی هم بر نخوردم.

بی انصافی است که از بخش فنی بازی صحبت کنیم و آن را بکوبیم، اما به طراحی بسیار عالی شخصیت‌های بازی اشاره نکنیم. جزئیات شخصیت های بازی به واقع تماشایی و دقیق صورت گرفته و کاملا مشخص است که در این بخش تیم سازنده زمان زیادی را صرف کرده است. لباس‌ها نیز عالی و خوش رنگ و لعاب هستند و می توان گفت که مدلینگ و سطح طراحی شخصیت‌های بازی به مراتب بالاتر از طراحی محیط بازی است.

بازی 14 چپتر دارد که با احتساب تماشای کات‌سین‌ها و انجام ماموریت‌های جانبی می‌تواتد تا 45 ساعت نیز شما را سرگرم کند.

در بخش موسیقی و صداگذاری نیز، برای بازی اتفاق خاصی نمی‌افتد. گرچه دوبلورهای ژاپنی کارشان تمیز و کم‌نظیر است و موسیقی وصداهای بازی نیز خوب و باکیفیت هستن، اما دیگر به این پکیج در مجموعه‌ی Yakuza عادت کرده ایم. نکته قابل اشاره در اینجا عدم وجود دوبله انگلیسی برای بازی است که این یک مورد برای من کاملا قابل پیشبینی بود و مشکلی هم با این مورد ندارم.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از حدود 30 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم Xbox Series X انجام شده است.

سخن پایانی

نسخه بازسازی شده Ishin! یک بازی مدرن و «دو هزارو بیست و سه‌ای» برای همه‌ی طرفداران عناوین اکشن و جهان‌باز نیست و به هیچ عنوان نیز نمی‌توان این نسخه را برای کسی پیچید. تنها عاشقان سینه چاک فرنچایز Yakuza_که حالا چند سالیست دوست دارد، در غرب آن را Like a Dragon صدا بزنند_ مخاطبان ایشین هستند. این عنوان کلاسیک، باید کنار سایر عناوین یاکوزا در آرشیو یاکوزابازان حضور داشته باشد و تا عرضه عنوان بزرگ بعدی این مجموعه سرگرم آن باشند.

نکات مثبت

داستان بسیار قوی و درگیرکننده

طراحی شخصیت جذاب و سطح بالا

اجرای روان و کم نقص بازی

دوبلوری قدرتمند

نکات منفی

گرافیک تکنیکی و هنری بسیار ضعیف

تغییرات بسیار اندک نسبت به نسخه 9 سال پیش

تنوع کم ماموریتهای جانبی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *