گیمینگرویتی

ثبت نام

هرآنچه از بازی Alan Wake 2 می‌دانیم | از برایت فالز تا نیویورک تاریک

اگر طرفدار استودیو Remedy و نویسنده بازی‌های آن یعنی Sam Lake باشید، قطعا عنوان Alan Wake را بازی کرده‌اید. این بازی در سال 2010 برای Xbox 360 و کمی بعد برای PC منتشر شد. سال‌ها بعد طرفداران پلی‌استیشن هم توانستند، نسخه Remastered این بازی را در سال 2021 تجربه کنند. این بازی برای استودیو رمدی حکم دنباله معنوی سری Max Payne را داشت و با وجود فروش کمی که داشت، توانست طرفداران زیادی را پیدا کند. سال‌‌ها پیش قرار بود دنباله‌ای برای Alan Wake ساخته شود، اما این دنباله کنسل شد و استودیو رمدی عنوان جدیدی را به نام Quantum Break ساخت. طرفدارن این عنوان چندین سالی بود که حسرت کنسل شدن دنباله Alan Wake را می‌خوردند. اما با منتشر شدن خبر تغییر مالکیت این عنوان از ماکروسافت به خود رمدی، بازگشت خود شخصیت آلن ویک در بسته الحاقی بازی Control و منتشر شدن نسخه بازسازی Alan Wake امید طرفداران دوباره زنده شد. درنهایت در مراسم بازی سال 2021، بعد از 11 سال انتظار بازی Alan Wake 2 به صورت رسمی و با حضور شخص سم لیک معرفی شد. این بازی در کنار پروژه های دیگر رمدی یعنی Control 2 و ریمیک دو عنوان Max Payne یک و دو، چندین سال درحال توسعه بود. جالب است بدانید که یک بازیساز ایرانی به نام ساسان سپهر که قبلا در استودیو رمدی کار می‌کرد در پروسه ساخت این بازی دخیل بوده است. دیگر چیزی به انتشار این بازی نمانده و طرفداران این نویسنده دوست‌داشتنی بعد از 13 سال می‌توانند،Alan Wake 2 را در تاریخ 27 اکتبر تجربه کنند. در این مقاله می‌خواهم تمامی اطلاعاتی که از بازی منتشر شده است را یک جا جمع‌آوری کنم. اگر قصد خرید این عنوان را دارید این مقاله می‌تواند دید بهتری از بازی به شما بدهد. پس با گیمین‌گرویتی و آلن ویک ماجراجوی ما همراه باشید.

*این مقاله بخشی از داستان، اتفاقات قسمت اول و بازی Control را اسپویل می‌کند.*

 

داستان بازی، 13 سال بعد از نسخه اول

اگر به خاطر داشته باشید، داستان در نسخه اول Alan Wake نیمه کاره رها می‌شود و در بسته‌های الحاقی بازی ادامه پیدا می‌کند. اما پازل حل نشده قسمت اول آن بود که داستان حتی در محتواهای Signal و The Writer تمام نمی‌شود. در آخر داستان طرفداران نفهمیدند که اَلن ویک دقیقا به چه سرنوشتی دچار شد. آخرین چیزی که می‌دانستیم این بود، که اَلن ویک در Dark Place گیر کرده است و می‌خواهد از آنجا فرار کند. اما استودیو رمدی بعدا در بازی ،Control چیزی به عنوان دنیای پیوسته بازی های رمدی (Remedy Connected Universe) به وجود آورد. این کار قرار است اتفاقات بازی‌های آینده رمدی را به یک دیگر متصل کند، جلوتر درمورد این موضوع کامل توضیح می‌دهم. در محتوای قابل دانلود دوم بازی Control که AWE نام داشت شاهد بازگست شخصیت آلن ویک بعد از 10 سال بودیم.

این محتوای قابل دانلود داستان بازی Control را به Alan Wake وصل می‌کند و اتفاقات AWE مستقیما بعد از نسخه اول جریان دارد و داستان بازی اصلی را جلو می‌برد. در آن محتوای قابل دانلود می فهمیم که دنیای Dark Place به بُعد های موازی Control که Altered World Events نام داشت ارتباط پیدا می‌کند. آلن ویک در Dark Place همکار سابق خود Zane  Thomas را می‌بیند و بسیار متعجب و عصبانی است.

جلوتر در داستان، Jesse Faden شخصیت اصلی بازی Control با خود اَلن ویک صحبت می‌کند. همچنین در آخر بازی Jesse Faden یک پیام از اَلن ویک دریافت می‌کند که می‌گوید: من با Altered World Events می‌توانم ازDark Place خارج شوم. همچینین پیام هایی از شهر Bright Falls به FBC مخابره می‌شود و می‌توانید چند تصویر هم از این شهر در بازی پیدا کنید. به نظر می‌رسد که Jesse Faden به شهر برایت فالز می‌رود و به احتمال بسیار زیاد، در بازی Alan Wake 2 نشانه‌هایی از این شخصیت خواهیم دید. اما داستان خود Alan Wake 2 از چه زمانی کلید می‌خورد؟ داستان قسمت دوم 13 سال پس از وقایع نسخه اول رخ می‌دهد. کاراگاهی به نام Saga Anderson به همراه همکار خود Alex Casey وارد شهر برایت فالز می‌شوند، تا به پرونده‌های ما وراء الطبیعی این شهر رسیدگی کنند. از قضا اتفاقات عجیب و غریب زیادی در این شهر گزارش شده است.

در طرفی دیگر شخصیت اصلی داستان ما یعنی اَلن ویک، همچنان در Dark Place است و محیط حال حاضر آنجا شکل شهر نیویورک را به خود گرفته است. همچنین در بازی یک فرقه به نام Cult of the Tree وجود دارد که موجوداتی هیولا مانند هستند. در تریلرهای بازی مشاهده کردیم که اَلن ویک موفق شده است از آن مکان تاریک فرار کند و با ساگا اندرسون ملاقات می‌کند. البته همچنان چندین سوال مهم در بازی مطرح است. چه بلایی سر شخصیت Rose Marigold در قسمت قبلی افتاد؟ دوست قدیمی اَلن ویک Barry Wheeler کجا رفته است؟ آیا همسر اَلن یعنی Alice را دوباره خواهیم دید؟ این‌ها همگی سوال‌های بی‌جوابی هستند که تا بازی عرضه نشود، به آنها دست پیدا نخواهیم کرد. بگذارید در خود بازی دنبال جواب سوال‌هایمان بگردیم.

دنیا مشترک بازی‌های Remedy

همانطور که اشاره شد همه‌ی بازی‌های استودیو رمدی (به جز مکس پین)، در یک جهان مشترک جریان دارند و چنین چیزی را، اولین بار در Quantum Break مشاهده کردیم. دو شخصیت ساگا و الکس، اولین بار در آن بازی و در یک میان پرده سینمایی معرفی شدند. خود اَلن ویک هم در یک صحنه حضور دارد. اما موضوع دنیاهای مشترک بازی‌های رمدی یا همان  Remedy Connected Universe به صورت رسمی از بازی Control و محتوای قابل دانلود AWE کلید خورد. در آنجا می‌فهمیم که بازی Alan Wake در دنیای Control جریان دارد، حتی در Alan Wake Remastered اشاراتی به بازی Control می‌شود. اما در خود Alan Wake 2 چه خبر است؟ کدام یک از شخصیت‌های قبلی بازی‌های رمدی در Alan Wake 2 حضور دارند؟ باید به شما بگویم که دوتا از این شخصیت‌ها مشخص شدند. یکی از آن‌ها Ahti از بازی Control است. همان آبدارچی بسیار مرموز ساختمان ،The Oldest House که تمام بازی ذهن بازیکنان را درگیر خود کرده بود در بازی حضور دارد. دومین شخصیت دکتر Casper Darling است، همان دانشمند نسبتا دیوانه که در بازی Control اکثر مواقع، ویدیوهای ظبط شده‌اش را می‌دیدیم. جالب است بدانید که شخصیت کسپر دارلینگ را Matthew Porretta، صداگذار خود آلن ویک بازی کرده است. اما آیا بازی Alan Wake 2 فقط همین دو شخصیت را از بازی‌های قبلی رمدی به همراه دارد؟ قبل‌تر به ارتباط مستقیم دو بازی Control و Alan Wake اشاره کردم. با توجه به روند ساخت بازی‌های دیگر رمدی و معرفی دنباله مستقیم Control یعنی Control 2، به احتمال بسیار زیاد شخصیت اصلی آن بازی یعنی Jesse Faden در بازی حضور خواهد داشت. احتمال دارد در بسته‌های الحاقی بازی این اتفاق رخ دهد. تئوری‌های بسیاری می‌توان در مورد این دو بازی مطرح کرد.اما بهتر است خیلی رویاپردازی نکنیم! چیزی به انتشار بازی نمانده و بهتر است خودمان از اتفاقات آن شگفت‌زده شویم.

الکس کیسی یا مکس پین؟ مسئله این است!

تاکنون گفتیم که بازی چند شخصیت دارد که از بین آن‌ها، آلن ویک و ساگا اندرسون قابل بازی هستند. اما درباره دستیار ساگا اندرسون، یعنی شخصیت الکس کیسی چه می‌دانیم؟ قبل از اینکه این شخصیت را بشناسیم، بهتر است چند مورد مهم درمورد بازیگر و صداگذار این شخصیت به شما بگویم. صداگذار این شخصیت James McCaffrey دوست داشتنی است، که تمامی طرفداران بازی‌های رمدی با صدای آن خاطره دارند. اما بازیگر آن کسی نیست جز سم لیک نویسنده خود بازی و کارگردان خلاق استودیو رمدی، که خودش این شخصیت را موشن کپچر کرده است. یک لحظه صبر کنید! این مشخصات شمارا یاد یک شخصیت آشنا نمی اندازد؟…

اگر تمامی تیکه‌های پازل را کنار یکدیگر بگذاریم فقط  یک جواب در ذهن ما پدیدار می‌شود: مکس پین.

اما این موضوع چگونه امکان دارد؟ مگر اسم این شخصیت الکس کیسی نیست؟ چطور دو قسمت سری مکس پین به Remedy Connected Universe ارتباط پیدا می‌کند؟ اگر در قسمت اول فایل‌های بازی را مطالعه کنید با اسم الکس کیسی برخورد می‌کنید. الکس کیسی در اصل اسم یک شخصیت است که آلن ویک در یک رمان‌های 6 قسمتی خود آن‌را خلق کرده است. همانطور که میدانید داستان های الن ویک می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند. این شخصیت در رمان، یک مامور مخفی FBI تعریف شده است. اگر یادتان باشد مکس پین هم یک مامور FBI بود. حتی اسم یکی از رمان‌ها، The Fall of Casey نام دارد که مستقیما به پسوند قسمت دوم مکس پین یعنی The Fall of Max Payne اشاره دارد. اما سوال اینجاست که اگر الکس کیسی همان مکس پین است چرا اسمش عوض شده است؟ دلیل اصلی اینکار به احتمال زیاد می‌تواند این باشد، که حق مالکیت سری مکس پین در اختیار استودیو رمدی نیست. در اصل استودیو راک‌استار مال اصلی بازی است. شاید سازندگان می‌خواستند با این روش خاطرات طرفداران را زنده کنند. من احتمال می‌دهم در یکی از بسته‌های الحاقی با این شخصیت بازی کنیم. اما هیچ چیزی معلوم نیست. حتی این تئوری عجیب و غریب هم ممکن است درست نباشد.

گیم‌پلی، الهام‌گیری از Resident Evil 4

 

اگرعناوین استودیو رمدی را بازی کرده باشید، قطعا می‌دانید که به چه عناصری معروف هستند. اکثر بازیکن‌ها بازی‌های این استودیو را با داستان‌ها و شخصیت‌هایی که دارند می‌شناسند. دسته‌ای دیگر هم وجود دارند که با دیدن انیمیشین صحنه آهسته مکس پین، همانجا پشت کامپیوتر خشکشان زد! بازی‌های رمدی اکشن خیلی خوبی دارند  و به همین هم معروف هستند. ما این مورد را به خوبی در بازی Control مشاهده کردیم؛ اما Alan Wake کمی با دیگر آثار این استودیو متفاوت است. قسمت اول کاملا در سبک اکشن ماجراجویی بود و کمی المان های ترسناک و بقا در چاشنی خودش داشت. گیم‌پلی در قسمت قبلی بیشتر به گرفتن چراغ‌قوه به سمت دشمن ها تیر زدن به آنها خلاصه می‌شد. البته محیط‌های بازی کمی باز بودند و بهتر بود آن‌ها را می‌گشتید. اما در قسمت دوم با فلصفه کاملا متفاوتی روبرو هستیم. در هنگام معرفی بازی سم لیک گفت که سبک بازی عوض شده و به Survival/Horror تغییر کرده است، یعنی با یک بازی کاملا ترسناک طرف هستیم. رمدی تا به حال سراغ چنین سبکی نرفته است؛ اما با توجه به نسخه اول بازی به نظر میرسد که کاملا انتخاب درستی کرده‌اند. حتی چند وقت پیش سازندگان بازی در یک مصاحبه تایید کردند که از Resident Evil 4 الهام گرفتند. اگر این اواخر ریمیک Resident Evil 4 بازی کرده باشید می‌توانید نقاطی مشترکی از بازی و Alan Wake 2 پیدا کنید. المان های بقا در این قسمت بسیار بیشتر شده‌اند و به همان نسبت محیط‌های بازی بزرگتر از قبل است. گیم پلی بازی در بخش تیر اندازی بهتر از نسخه قبلی است، همچنان مکانیک چراغ‌قوه وجود دارد، اما خیلی سریع‌تر شده است. خود بازی در دو منطقه جدا رخ می‌دهد. شما در شهر برایت فالز با شخصیت ساگا اندرسون بازی می‌کنید و در Dark Place، کنترل اَلن ویک دار در ست دارید. سازندگان تایید کردند که شما می‌توانید هرزمان که خواستید بین این دو شخصیت جابه‌جا شوید. همچنین موقع صحبت کردن با شخصیت‌های جانبی ،می‌توانید ازدیالوگ‌های مختلف انتخاب کنید. بازی کردن با هرکام از شخصیت‌ها یک فلصفه مختلف دارد. وختی با ساگا بازی می‌کنید باید پرونده‌های مختلف کنار یک دیگر قرار دهید و بررسی کنید، با این کار ماموریت‌های جانبی جدیدی برای شما باز می‌شود. اما وقتی در Dark Place با اَلن ویک هستید دقیقه به دقیقه، بازی دنبال ترساندن شما است! همچنین دنیای بازی کمی سندباکس است و روند بازی کاملا خطی دنبال نمی‌شود، اگر Control را بازی کرده باشید قطعا از این مووع خوشتان خواهد آمد. طبق گفته رمدی قسمت دوم چیزی حدود دوبرابر قسمت اول است و بزرگترین بازیی است که رمدی تابه‌حال ساخته است. این موضوع بیش از پیش بازی را مورد انتظار می‌کند.

جزئیات بصری و فنی، بهترین گرافیک موجود در نسل نهم؟

از حق نگذریم سخن دوست خوش‌تر است! کسی درمورد گرافیک حرف زد؟ در این بخش شاید بتوان گفت که استودیو رمدی، درحال حضر از تمامی استودیو های صنعت گیم با اخلاف فاحشی جلوتر است. موتور بازی‌سازی رمدی که Northlight نام دارد آنقدر پیشرفته است؛ که حتی بالاتر از موتورهای بازی‌سازی استودیو کرای‌تک و اپیک گیمز، یعنی CryEngine وUnreal 5 قرار می‌گیرد. حتی می‌توان این موتور بازی‌سازی را با موتورهای استودیو راک استار و ناتی‌داگ مقایسه کرد و کنار آنها قرار داد. در نسل گذشته دوبازی Control و Quantum Break بسیار گرافیک و جزئیات بالایی داشتند، مخصوصا بازی Control که از تکنولوژی RTX انویدیا استفاده می‌کرد. این بازی به اندازه‌ای گرافیک بالایی داشت که روی کنسول های نسل هشتم به شدت با مشکل افت فریم دست و پنجه نرم می‌کرد! اما اگر نسخه نسل نهمی بازی را بازی کنید، اصلا باور نخواهید کرد که این بازی در نسل هشتم ساخته شده است. تمامی این موارد برای Alan Wake 2 صدق می‌کند سازندگان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا از تمامی قدرت کنسول‌های نسل نهم استفاده کنند. جزئیات و کیفیت افکت‌ها در بازی درحد دیوانه کننده‌ای بالا هستند. علاوه بر گرافیک، یک ویژگی عجیب موتور Northlight فیزیک تخرب‌پذیری بالای آن است. بسیاری معتقد هستند که Control بهترین فیزیک تخریب پذیری در نسل گذشته را داشت و دلیل اصلی مشکلات فنی بازی هم همین تخریب‌پذیری بود. یک نکته جالب که درمورد میان‌پرده‌های بازی وجود دارد، این است که تمامی آنها با انجین نورثلایت ساخته شندند و با گرافیک بازی ترکیبشان کرده‌اند. از لحاظ فنی هم Alan Wake2 خوب عمل کرده و بازی روی کنسول‌هایPS5  و Xbox Series X از دوحالت گرافیکی Fidelity و Performance پشتیبانی می‌کند. یکی از آن‌ها گرافیک بالاتری دارد و دیگری با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌شود. همچنین بازی روی PC به صورت کامل از تکنیک Ray Tracing بهره می‌برد که بسیار جذاب است. التبه باید بگوییم که در کنسول Xbox Series S خبری از حالت 60 فریم نیست و بازی فقط روی حالت 30 فریم اجرا می‌شود. این موضوع با توجه به جزئیات بازی کاملا توجیه پذیر است.

موسیقی، بازگشت گروه Poets of the fall

نمی‌شود از بازی‌های رمدی صبحت کرد و به موسیقی‌های بسیار زیبای بازی‌هایش نپرداخت. خیلی‌ها با موسیقی متن بازی‌های رمدی از جمله Max Paine خاطره دارند. از طرفی دیگر امکان ندارد بازی‌های این استودیو را بازی کرده باشید و گروه موسیقی Poets of the fall را نشناسید. این گروه موسیقی فنلاندی که دوست صمیمی خود سم لیک هم هستند، از زمان Max Paine 2 برای رمدی موسیقی‌های اختصاصی بازی‌هایشان را تولید کردند. معروف‌ترین موسیقی که ساختند، قطعه War از آلبوم Twilight Theater بود که برای Alan Wake خوانده بودند، این موسیقی یک موزیک ویدیو هم دارد. اما یک کار جالبی که در بازی Alan Wake انجام دادند، به وجود آوردن یک گروه خیالی به نام Old Gods of Asgard در بازی بود. دو شخصیت در بازی وجود دارند با نام‌های Odin و Tor که به عنوان برادران اندرسون هم در بازی شناخته می‌شوند، مثلا  Poets of the fall در دنیای رمدی هستند. این گروه با نام خیالی Old Gods of Asgard چند قطعه مخصوص برای Alan Wake و Control منتشر کرده‌است. آخرین و معروف‌ترین آهنگ آن‌ها که با این اسم هنریشان منتشر شد، تک آهنگ Take control بود که برای مرحله Ashtray Maze بازی Control ساخته بودند. به جرعت می‌گویم که این مرحله بهترین دقایق بازی Control است. باید خدمت‌شما عرض کنم که Poets of the fall بازگشته است تا با اسم Old Gods of Asgard برای Alan Wake 2 آهنگ بسازد. اسم آلبوم جدیدشان هم Rebirth است که نسخه جدای آن 8 دسامبر منتشر می‌شود، اما کسانی که Alan Wake 2 را بازی کنند زودتر از هرکسی می‌توانند این آلبوم را بشنوند! همچنین بازی 7 چپتر دارد که هرکدامشان یک موسیقی به خصوص دارند؛ که به غیر از خود  Poets of the fall چند آهنگ‌ساز مختلف دیگر آن‌ها را ساخته اند.

 

در آخر باید یک نکته مهم درباره نحوه انتشار بازی بگوییم. از آنجایی که بازی فقط به صورت دیجیتالی عرضه می‌شود و نسخه دیسکی ندارد، قیمت نسخه عادی بازی 60 دلار است. یک نسخه دیلاکس 80 دلاری هم دارد که شامل دو محتوای داستانی می‌شود. همچنین روی PC انحصاری فروشگاه اپیک گیمز است  به همین دلیل با قیمت 50 دلار فروخته می‌شود. بازی Alan Wake 2 در تاریخ 27 اکتبر برای کنسول های PS5 Xbox Series X/S و کامپیوترهای شخصی منتشر می‌شود. در آخر نظر شما چیست؟ شما درمورد این بازی چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را درباره Alan Wake 2 با ما به اشتراک بگذارید.

سخن

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *