گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Port Royale 4 | تجارت شکست خورده (همراه با نقد ویدئویی)

این نقد بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای وبسایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است

سبک استراتژیک را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین سبک‌ها در دنیای بازی‌های رایانه‌ای دانست که در کنار خلق خاطرات فراوان برای گیمرها، به لطف ورود ایده‌های جدید به آن تحولات گسترده‌ای را نیز به خود دیده است؛ به طوری که طی سالیان اخیر شاهد ایجاد زیر سبک‌های گوناگون و جذابی از آن هستیم. از بین زیر سبک‌های ایجاد شده، استراتژی اقتصاد محور (Economic-Based Strategy) یکی از متفاوت‌ترین و البته چالش بر انگیزترین آن‌ها است و دلیل این موضوع هم به وابستگی پیچیده بین تمامی عناصر بازی که در جهت پیشبرد روند آن نیاز داریم، باز می‌گردد؛ گاهی این ارتباط‌ها به قدری تنگاتنگ است که اگر یکی از اجزای موجود در بازی ناخواسته کمتر مورد توجه قرار گیرد، مشکلات دومینو وار به سراغتان آمده و حتی شما را وادار به پذیرش شکست خواهد کرد.

سری بازی‌های Port Royale با وجود اینکه چندان مشهور نیست اما یکی از بازی‌های ریشه دار در این سبک به شمار می‌رود که نسخه‌ چهارم آن پس از حدود ۸ سال از انتشار نسخه‌ قبلی طی روز‌های گذشته در دسترس قرار گرفت. هر چند نسخه‌‌ سوم این بازی در زمان عرضه نتوانست آن طور که باید نظر منتقدان را به خود جلب کند و در نهایت به عنوان یک بازی در سطح معمولی شناخته شد اما نمایش‌‌های نسخه جدید بازی بار دیگر امید را برای بازگشت این سری زنده کرد و اکنون وقت آن است که ببینیم آیا این عنوان می‌تواند بار دیگر خود را نشان داده و به عنوان حریفی جدید برای سری بازی‌های Anno که به نوعی یکه تاز این سبک است، مطرح کند؟ با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

تماشای بررسی ویدئویی بازی Port Royale 4 در یوتیوب

داستان Port Royale 4 در اوایل قرن ۱۶ میلادی و در دریای کارائیب جریان دارد. در این بازه زمانی است که توجه حکومت‌های قدرتمند اروپایی به قاره تازه کشف شده آمریکا جلب شده و هر یک بخشی از مناطق حوزه دریای کارائیب را استعمار کرده و از منابع سرشار آن در جهت پیشبرد اهداف خود بهره می‌برند. بخش داستانی بازی از ۴ بخش مجزا که هر کدام شامل روایت یکی از حکومت‌های اسپانیا، انگلستان، فرانسه و هلند است تشکیل شده؛ اما همه آن‌ها در آغاز بازی در دسترس شما نخواهد بود و شما ناچار هستید ابتدا بخش داستانی حکومت اسپانیا را به اتمام برسانید تا بخش داستانی سایر حکومت‌ها نیز آزاد شوند.

در هر یک از بخش‌ها ابتدا باید از بین شخصیت‌های (کلاس‌ها‌ی) موجود یکی را انتخاب کنید. این شخصیت‌ها شامل کاوشگر – بازرگان – جنگجو و دزد دریایی می‌باشد که هر یک دارای ویژگی‌هایی خاص در روند بازی هستند. برای مثال شخصیت تاجر نیازی به دریافت مجوز برای تجارت با هر یک از شهر‌ها ندارد و همچنین می‌تواند با حکومت‌هایی که در حال جنگ با آن‌ها هستیم هم به تجارت ادامه دهد؛ در عوض برای ساخت کشتی‌های جنگی نیاز به هزینه دو برابری از امتیازات شهرتی کسب شده در بازی دارد. بعد از انتخاب کارکتر مورد نظر وارد یکی از شهرهای مستعمره حکومت شده و بلافاصله با فرماندار کل ملاقات خواهید کرد. فرماندار توصیه‌های اولیه را به شما منتقل کرده و سپس مأموریت‌هایی را به شما محول خواهد کرد. اغلب این مأموریت‌ها در جهت توسعه شهر اصلی، کسب شهرت و البته بهبود وضعیت حکومت اصلی شما در منطقه خواهد بود. در ابتدا شاید این روند جالب به نظر برسد اما بعد از انجام اولین مأموریت‌ها طولی نمی‌کشد که احساس تکرار و پوچ بودن داستان به سراغتان خواهد آمد و تا انتهای بازی در کنارتان خواهد بود؛ در نهایت هم با اتمام ناگهانی بخش داستانی بازی عملا مهر تاییدی بر این موضوع زده می‌شود.

به طور کلی در روند بخش داستانی خبری از داستان جذاب و گیرا که بازیکن را به ادامه‌ی آن تشویق کند نیست و صرفا مأموریت‌هایی جهت ارتقاء درجه شما و گسترش شهر، همراه با روایتی ضعیف در نظر گرفته شده است. بخش عمده‌ی این موضوع به سبک بازی بر می‌گردد و ما به طور کلی در بازی‌های استراتژیک اقتصاد محور شاهد داستان‌های پر محتوا و قدرتمندی نیستیم اما با این حال این بازی از نظر موقعیت مکانی و زمانی روایت، پتانسیل طرح یک داستان جذاب همراه با شخصیت‌هایی دوست داشتنی و قدرتمند را دارا است و به راحتی می‌توانست یک بخش داستانی پرمحتوا و قدرتمند را به بازیکنان ارائه کند.

در Port Royale 4 تجارت با سایر شهر‌ها مهم‌ترین رکن بقاء و پیشرفت در بازی است. شما در هر شهر امکان راه اندازی ۷ نوع کسب و کار مختلف را دارید؛ کالاهای تولید شده در هر شهر با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌گردد که در نتیجه می‌توانید با راه اندازی کاروان‌های تجاری خود این کالاها را از شهر‌های تولید کننده خریداری کرده و سپس به سایر شهر‌ها که امکان تولید آن محصول را ندارند با قیمت بالاتری به فروش برسانید. به این ترتیب می‌توانید هزینه مورد نیاز برای گسترش تجارت و شهرهای خود را کسب کنید. البته همه چیز به همین سادگی هم نیست و شما باید به مدیریت امور دیگری هم بپردازید! هر شهر فضای محدودی را جهت توسعه دارد همچنین شرایط اقلیمی نیز در امکان راه اندازی کسب و کارهای کشاورزی محدودیت ایجاد می‌کند. از سمت دیگر شما باید محل اقامت کارکنان و خانواده‌ آن‌ها را در شهر فراهم کنید؛ برای جذب جمعیت بیشتر در هر اقامتگاه باید امکانات رفاهی نظیر بازار، کلیسا و غیره را نیز ایجاد کنید؛ در مقابل ساخت ساختمان‌های تولیدی در اطراف این اقامتگاه‌ها به دلیل ایجاد مزاحمت‌ و آلودگی باعث کاهش جمعیت در آن‌ها خواهد شد. بنابراین باید ساختمان‌ها را مدیریت شده بنا کنید تا در آینده بیشترین جمعیت و میزان تولید محصولات را در کنار هم داشته باشید در غیر این صورت به طور ناخودآگاه از انجام وظایف محول شده باز خواهید ماند. توجه به این جزئیات در بازی تحسین برانگیز است و می‌توان گفت که به جزئیات مدیریت اقتصادی و شهری به طور قابل قبولی پرداخته شده است.

البته موارد بیشتری در بازی وجود دارند که بر روند و پیشرفت شما اثر گذار هستند و شما باید به آن‌ها نیز توجه داشته باشید از جمله این موارد هزینه تعمیر و نگه‌ داری کاروان‌ها، استخدام و بهره مندی از مزایای کاپیتان‌ برای کشتی‌های تجاری و جنگی، کسب امتیاز شهرت و استفاده از آن جهت اخذ مجوزهای مختلف نظیر راه اندازی برخی کسب و کارها و … هستند. به طور کلی می‌توان گفت بخش اصلی گیم‌پلی بازی به خوبی طراحی شده و مشکلاتی که در نسخه بتای این بازی شاهد آن بودیم بسیار کمتر شده و اکنون با بازی پخته‌تری در این حوزه رو به رو هستیم. هر چند به طور کلی نمی‌توان آن را با بازی‌های حرفه‌ای‌تر نظیر سری Anno مقایسه کرد اما Port Royale 4 در این زمینه شما را ناامید نخواهد کرد و تجربه‌ی قابل قبول و به یاد ماندنی را ارائه می‌کند.

با اینکه برنامه ریزی و مدیریتی که ذکر شد به اندازه کافی چالش بر انگیز است اما با این حال بازی برای افرادی که هیجان بیشتری را در طول بازی طلب می‌کنند هم برنامه‌‌ای دارد. همان‌طور که اشاره شد بازی در دریای کارائیب و رقابت ۴ حکومت اصلی اروپایی جریان دارد بنابراین نمی‌توان به کل جنگ بین این حکومت‌ها، دستبردها و البته دزدان دریایی را نادیده گرفت. در طول بازی، ممکن هست با حکومت‌های دیگر وارد جنگ شوید یا سر و کله کشتی دزدان دریای پیدا شده و شروع به غارت کاروان‌های تجاری شما کنند و یا حتی خود شما به یک دزد دریایی تبدیل شده و شروع به غارت کاروان‌های دیگر کنید. بنابراین در کنار توجه به اقتصاد باید توجهی هر چند مختصر به قدرت نظامی خود هم داشته باشید. در صورتی که در کاروان‌های تجاری خود کشتی نظامی داشته باشید در برخورد با نیروهای دشمن یا دزدان دریایی می‌توانید وارد نبرد‌های دریایی شوید. سیستم نبرد در بازی به صورت نوبتی بوده و با داشتن استراتژی مناسب پیروزی به سادگی به دست خواهد آمد. البته توجه داشته باشید که این جنگ‌های دریایی بجز یکی دو مورد محدود ارتباطی با داستان نداشته و اغلب به صورت اتفاقی و غیر قابل پیش‌بینی شکل می‌گیرند؛ همچنین همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد تمرکز اصلی بازی بر اقتصاد و تجارت است بنابراین نباید انتظار یک نبرد همه جانبه و بزرگ را داشت، بلکه این بخش به عنوان یک مکمل در بازی قرار گرفته و کلیات آن هم مناسب و قابل قبول هست. با این حال اگر شما جزو مخالفان جنگ هستید می‌توانید به سادگی از خیر جنگ گذشته و آن را به صورت اتوماتیک و مبتنی با قدرت‌های نظامی طرفین انجام دهید. اگر قدرت نظامی کافی داشته باشید شانس بردنتان بالاتر خواهد.

اما در بخش گرافیک این بازی باید بگویم که در نگاه‌های اولیه گرافیک نسبتاً خوب و قابل قبولی را از Port Royale 4 شاهد هستیم؛ به خصوص زمانی که از دید دور به شهر‌ها نگاهی داشته باشیم اما کافی است تا کمی دوربین را بزرگنمایی (Zoom) کرده و با دید نزدیک‌تر و البته دقت بیشتری به جزئیات حاضر در بازی نگاه کنیم؛ اگر هر یک از ساختمان‌ها را به صورت مجزا در نظر بگیریم طراحی و کیفیت چندان قابل قبولی را ندارند، مردم عادی حاضر در شهر صرفا مشغول رفت و آمد هستند و فعالیت به خصوص را انجام نمی‌دهند،  چرخه شبانه روز از صبح تا زمان غروب آفتاب هست و خبری از شب و مناظر زیبایی که هر شهر می‌توانست در شب داشته باشد نیست؛ با این حال به نظرم با تمام این موارد می‌توان کنار آمد اما یک مورد هست که به عنوان یک بازی توسعه یافته در سال‌های اخیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست و آن هم موضوع طراحی و کیفیت در پوشش گیاهی جزایر است. به طور کلی پوشش گیاهی در بازی کیفیت بالایی ندارد اما در بعضی از مواقع طراحی‌ها به قدری پایین و پیکسلی هستند که ناخودآگاه فضای ساده ماینکرفت (Minecraft) را به یادم آورد. این موضوع به احتمال زیاد جهت کاهش بار پردازشی و یا شاید هم کاهش هزینه طراحی و تولید در نظر گرفته شده اما بنظرم این دلیل قابل قبولی برای ارائه چنین کیفیتی نیست و بازیکن حق دارد تا محصولی با کیفیت را در هر شرایطی شاهد باشد به خصوص اینکه مثال‌های زیادی وجود دارد که با وجود کیفیت مناسب پوشش گیاهی همچنان عملکرد مناسبی را از بازی شاهد هستیم.

Port Royale 4 در زمینه گرافیک حداقل‌های اولیه برای یک بازی قابل قبول را فراهم کرده اما در نهایت کیفیت مورد انتظار و جذابی را ارائه نمی‌کند، به خصوص اگر جزئیات مرسومی که در سال ۲۰۲۰ شاهد آن هستیم را نیز مد نظر قرار دهیم. بنابراین به افرادی که خواهان جزئيات گرافیکی بالایی از یک بازی هستند توصیه می‌کنم به سراغ این عنوان نیایند اما افرادی که از این سبک لذت می‌برند و گیم‌پلی اهمیت بیشتری برایشان دارد تجربه بدی نخواهند داشت.

یکی از مواردی که در تجربه بتای این عنوان به عنوان یکی از بزرگترین نقاط ضعف بازی بنظرم می‌آمد بحث موسیقی متن بود. تکرار موسیقی‌های محدود با ریتم نامناسبی که باعث خستگی بازیکن می‌شد کاملا در تجربه اولیه حس می‌شد اما خوشبختانه در این مورد می‌توانم بگویم که این موضوع تا حد زیادی حل شده و اوضاع موسیقی‌های متن بسیار بهتر از گذشته است. با این حال باز هم نمی‌توانم آن را در حد عالی قرار دهم و تنها می‌توانم بگویم که کمی بهتر از متوسط است. صداگذاری محیطی و کارکترهای حاضر در بازی هم جذاب هستند و حس و حال مناسبی از جزایر بکر و شهر‌های تازه تأسیس کارائیب را ارائه می‌کنند. در مجموع بازی در بخش موسیقی و صداگذاری مناسب بوده و شما را ناامید نخواهد کرد.

بازبینی تصویری

توسعه شهرها یکی از جذاب‌ترین فرایندها در بازی استراتژیک است.

به نسخه جدید ماینکرفت خوش آمدید!

کیفیت پوشش‌های گیاهی حتی در بیابان‌ها هم قابل قبول نیستند.

غروب آفتاب زیبایی خاصی در شهرها ایجاد می‌کند؛ اما جای خالی شب و چراغ‌های روشن شهر‌ها به شدت حس می‌شود.

امتیاز به پست :

سخن پایانی

Port Royale 4 تلاش می‌کند تا بعد از یک غیبت طولانی باری دیگر نام خود را در سبک استراتژی اقتصاد محور مطرح کند اما تمرکز بیش از حد به گیم‌پلی باعث شده برخی از بخش‌های دیگر افت‌های متعددی را ثبت کنند و همین امر باعث شده تا به هدف اصلی خود آن‌طور که شایسته است نرسد و عملا با یک عنوان متوسط و گاهی ضعیف رو به رو باشیم.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *