گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

ماساهیرو ساکورای (Masahiro Sakurai) که اغلب وی را با بازی‌های «Super Smash Bros» می‌شناسند، 3 دهه قبل یک شخصیت دیگر را نیز به وجود آورد که تا به امروز طرفداران زیادی پیدا کرده است. کربی موجود گرد و قلمبه، توپ مانند، صورتی رنگ و دوست داشتنی که می‌تواند همه‌چیز و همه‌کس را بخورد. همه نسخه‌های این بازی تاکنون به صورت دو بعدی ساخته شده بودند؛ اما سازندگان تصمیم گرفتند، ساختارشکنی کرده و جدیدترین نسخه آن را برای اولین بار در جهانی کاملاً 3 بعدی منتشر کنند. در سالگرد سی سالگی این اثر محبوب شرکت «HAL Laboratory» بازی «کربی و سرزمین فراموش شده» (Kirby and the Forgotten Land) را به صورت کاملاً 3 بعدی و انحصاری برای نینتندو سوییچ منتشر کرد. در ادامه با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا بررسی کنیم آیا کربی در بعد سوم نیز موفقیت کسب کرده است یا خیر.

 

سرزمین فراموش شده

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

بازی Kirby and the Forgotten Land به مانند بیشتر بازی‌های کربی از داستانی نسبتاً ساده و سر راستی برخوردار است. در این نسخه یک شکاف میان بعدی در دریم لند (Dream Land) سیاره «پاپ استار» (Popstar) باز شده و «وادل دی‌ها» (Waddle Dee) و دیگر اهالی آن را به درون خود جذب می‌کند. کربی نیز در ابتدا تلاش می‌کند فرار کند؛ اما موفق نمی‌شود. این شکاف اهالی دریم لند را به جهانی آخرالزمانی به نام «سرزمین فراموش شده» (Forgotten Land) منتقل می‌کند. کربی متوجه می‌شود همه وادل دی‌ها به اسارت گرفته شده‌اند. حال کربی باید با همکاری الفیلین (Elfilin)، وادل دی‌ها را نجات دهد و جلوی فعالیت دشمن را بگیرد. داستان بازی همین قدر ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد و تنها در مراحل ابتدایی و انتهایی یک روایت از آن را مشاهده می‌کنید. در نتیجه بازی تقریباً از شخصیت‌پردازی نیز بی‌بهره است.

از طرفی در بازی تعداد بسیار زیادی اکشن فیگور وجود دارد که با جمع‌آوری آن‌ها در رابطه با شخص، دشمن یا آیتم‌های مختلف توضیحات کوتاه داده می‌شود تا از پس‌زمینه داستانی آن‌ها اطلاعاتی به دست آورید. البته به شرط آن که تصمیم به جمع‌آوری آن‌ها بگیرید.

در مجموع این داستان بازی نیست که شما را تا انتها نگه می‌دارد؛ بلکه دیگر بخش‌ها این وظیفه را بر عهده دارند.

 

لطفاً من را نخور

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

بازی Kirby and the Forgotten Land در سبک اکشن و سکو بازی با زاویه دید سوم شخص ساخته شده و برای اولین بار در جهانی کاملاً 3 بعدی رخ می‌دهد. پایه و اساس بازی نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است. کربی یک موجود گرد صورتی است که می‌تواند همه‌چیز و همه‌کس را بلعیده و از قابلیت‌های آن‌ها به نفع خود نمونه‌برداری کند. در بازی تعداد زیادی قابلیت مختلف وجود دارند که امکان به دست آوردن و تقویت شدن دارند. هر یک از این توانایی‌ها کاملاً متفاوت با دیگری هستند و در جای خود کاربرد دارند. از نمونه آن‌ها می‌توان به کربی خواب آلود، گردباد، هفت‌تیرکش، آتش‌افروز و شمشیر زن اشاره کرد.

یکی از قابلیت‌های جدید کربی در این نسخه «full mouth mode» نام دارد. در واقع زمانی که کربی لقمه بزرگ‌تر از دهانش برمی‌دارد و سعی می‌کند اشیا مانند خودرو، راه‌پله یا دستگاه خرید را ببلعد به طور کامل دهانش پر شده و می‌تواند آن وسیله را نیز کنترل کند. هرکدام از این وسایل قابلیت‌های تازه‌ای در اختیار کربی قرار می‌دهند. برای مثال با راه‌پله می‌توانید مسیر جدید برای خود ایجاد کنید یا به کمک دستگاه خرید به سمت دشمنان قوطی نوشابه پرتاب نمایید. در مجموع کربی از قدرت‌های فراوانی بهره می‌برد و امکان ندارد از این نظر احساس خستگی به شما دست بدهد و شما راه‌های زیادی برای پیشروی و مقابله با دشمنان دارید.

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

دشمنان بازی به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول دشمنان معمولی هستند که نمی‌توانید قابلیت آن‌ها را به دست آورید؛ اما می‌توانید آن‌ها را بلعیده و به اطراف پرت کنید. در مقابل با خوردن دسته دوم قدرت‌های مختلف به دست خواهید آورد. تنوع دشمنان در مجموع بسیار بالا است؛ اما بازی تنها 4 نوع مینی باس دارد که پس از مدتی تکراری می‌شوند و تنها نکته منفی به حساب می‌آیند. با وجود این باس فایت‌های بازی بسیار پرتعداد و متنوع هستند و هرکدام شخصیت خاص خود را دارند که مبارزه با آن‌ها را لذت‌بخش می‌کند. همچنین در بازی اثری از «Game Over» وجود ندارد؛ بلکه هرگاه جان کربی تمام شود، تنها 100 سکه از دارایی شما کم شده و به آخرین چک پوینت بازمی‌گردید.

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

بازی به گونه‌ای طراحی شده است که از افراد خردسال تا بزرگ‌سالان حرفه‌ای را راضی نگه دارد. در هر مرحله یک هدف اصلی و چندین هدف فرعی وجود دارد. هدف اصلی هر مرحله رسیدن به انتهای آن و آزادسازی سه وادل دی است و اهداف فرعی نیز طیف گسترده‌ای از کارها را در برمی‌گیرد. این مأموریت‌های فرعی اقداماتی مانند پاک‌سازی تصویر تحت تعقیب کربی و دوستانش، خوردن یک آیتم خاص، دستیابی به یک راهرو مخفی و بسیاری موارد دیگر را شامل می‌شوند که با انجام آن‌ها تعداد وادل دی‌های نجات یافته بیشتر می‌شود. به علاوه در هر مرحله تعدادی اکشن فیگور و نقشه وجود دارند که با به دست آوردن نقشه‌ها می‌توانید قدرت‌های خود را تقویت کنید.

شما برای دسترسی به باس فایت‌ها باید تعداد مشخصی وادل دی آزاد کنید؛ اما همین مسئله نشان می‌دهد که بازی برای همه طیف گیمری مناسب سازی شده است. شما می‌توانید بدون توجه به هیچ‌یک از مأموریت‌های فرعی و تنها با طی کردن سریع مرحله نیز به حداقل مورد نیاز دست پیدا کنید؛ اما در صورت تمایل به تکمیل بازی ده‌ها مأموریت فرعی، چالش و راه‌های مخفی جذاب وجود دارند که انتظار شما را می‌کشند.

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

آزاد کردن وادل دی‌ها یک فایده دیگر هم دارد. آن‌ها پس از آزادی به منطقه ابتدایی بازی رفته و یک شهر تأسیس می‌کنند. این شهر پایگاه اصلی شما به حساب می‌آید و هر چه تعداد شهروندان آن بیشتر شود، ساختمان‌های بیشتر با کاربردهای متفاوتی در دسترس شما قرار می‌گیرند. به علاوه وادل دی‌ها می‌توانند مراحل مخفی موجود در نقشه را نیز برای مخاطب پیدا کنند. این مراحل بیشتر حکم بخش‌های چالشی بازی را دارند و زمانی هستند؛ بنابراین باید در استفاده از مهارت‌های خود به سطح بالایی برسید تا بتوانید آن‌ها را با بالاترین امتیاز مورد نیاز انجام دهید.

شهری که وادل دی‌ها می‌سازند به شرط آزادسازی همه آن‌ها به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود و همان‌طور که گفته شد ساختمان‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهند که بعضی از آن‌ها کاملاً ضروری هستند. برای نمونه می‌توان به محل ارتقا قدرت‌ها اشاره کرد. به علاوه در این شهر می‌توانید آیتم‌ها و اکشن فیگورهای مختلفی خریداری کنید که پیشروی در بازی را برای شما ساده‌تر می‌کنند. همچنین مینی‌گیم‌هایی مانند ماهی گیری، فروشنده مواد غذایی و یک هزارتو نیز برای سرگرم شدن هر چه بیشتر در دسترس قرار دارند؛ اما اصلی‌ترین ساختمانی که نظر شما را جلب خواهد کرد، میدان گلادیاتوری بازی است. در این ساختمان شما با بخش «Boss Rush» بازی مواجه هستید که بسیار جذاب طراحی شده و شرکت در رقابت‌ها جوایز مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

بازی Kirby and the Forgotten Land یک حالت آنلاین هم دارد که در صورت تمایل می‌توانید آن را فعال کنید. البته این حالت به معنی انجام بازی به صورت آنلاین و جهانی با دیگران نیست و در واقع نقش نوعی لیدربورد را ایفا می‌کند. با فعال‌سازی این بخش اطلاعات پیشروی گیمرها با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود و برای مثال بالاترین رکوردها در هر بخش، تعداد سکه‌های خورده شده، گل‌های شکوفه زده و دشمنان شکست داده شده را در سطح جهان به شما اعلام می‌کند.

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

بازی یک حالت Co-Op دو نفره نیز دارد. در این حالت نفر دوم یک وادل دی را کنترل می‌کند. این وادل دی به طور قطع مانند کربی نمی‌تواند از مهارت‌های دیگران نمونه‌برداری کند و تنها یک نیزه به دست دارد. البته قدرت ضرباتش هم‌سطح قدرت لحظه‌ای کربی کم و زیاد می‌شود. از طرفی تمرکز اصلی دشمنان و باس فایت‌ها در هنگام مبارزه روی کربی قرار دارد. در نتیجه نفر دوم در یک حاشیه امن قرار داشته و می‌تواند در بیشتر موارد با آرامش خاطر به دشمنان حمله کند. به همین ترتیب در هنگام طی کردن مراحل دوربین روی کربی متمرکز است و اگر فرد دوم بخواهد جهتی مخالف رفته و از کادر خارج شود به صورت خودکار به کنار کربی انتقال پیدا می‌کند.

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

با وجود همه این موارد انجام Kirby and the Forgotten Land در هر دو حالت تک و دو نفره بسیار لذت بخش است و لحظات شاد بسیاری را برای شما رقم خواهد زد. بازی در این بخش هیچ‌گونه باگ و مشکلی ندارد و با بهترین کیفیت ممکن پیاده‌سازی شده است.

 

سیاه‌چاله صورتی

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

بازی Kirby and the Forgotten Land برای اولین بار در تاریخ این مجموعه به طور کاملاً 3 بعدی پیاده‌سازی شده است؛ اما به این معنی نیست که شما بتوانید دوربین بازی را کنترل کنید؛ بلکه خود بازی به بهترین نحوه ممکن همه‌جا را به شما نشان می‌دهد.

سازندگان به خوبی موفق شده‌اند همه‌چیز را به بعد سوم منتقل کنند. گرافیک فنی و هنری بازی پیاده‌سازی عالی دارد. بازی از طراحی‌های هنری بسیار متنوع و زیبایی نیز برخوردار است که بیشتر آن‌ها بارنگ‌های شاد ایجاد گشته‌اند. به گونه‌ای که از تمام محیط‌ها و طراحی‌ها لذت خواهید برد و صحنه‌های زیادی را برای تهیه تصویر و اسکرین شات در مقابل خود می‌بینید. به علاوه بازی با 30 فریم در ثانیه اجرا می‌شود و در هر دو حالت خانگی و قابل عملکرد پایداری دارد.

از طرفی شخصیت‌های بازی هیچ‌گونه صداگذاری ندارند و صحبت‌ها از طریق جعبه دیالوگ انجام می‌شود؛ اما صداگذاری محیط و جلوه‌های صوتی پیاده‌سازی خوبی دارند. همچنین موسیقی‌های بازی بسیار متنوع و زیبا بوده و در هر مرحله و متناسب با شرایطی که در آن قرار دارید یک موسیقی به یاد ماندنی را خواهید شنید.

نقد و بررسی بازی Kirby and the Forgotten Land | قهرمان سیری ناپذیر

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی پس از 20 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

خطرپذیری شرکت HAL Laboratory به خوبی جواب داده و بازی Kirby and the Forgotten Land یک عنوان بسیار زیبا و جذاب در مجموعه بازی‌های کربی به شمار می‌رود و به خوبی آن را به بعد سوم منتقل کرده است. اگر نینتندو سوییچ دارید انجام این بازی یکی از واجبات است و به خوبی می‌تواند شما را با هر سطح از توانایی و در هر سنی که هستید سرگرم کند و به خنده وادار نماید. با توجه به نوع بازی شما به پایان رساندن بازی حدود 7 تا 25 ساعت زمان نیاز دارد؛ اما بازی به اندازه‌ای محتوای جذاب دارد که تشویق می‌شوید آن را کامل کنید.

نکات مثبت

تعداد بالای قابلیت‌ها

مراحل متنوع

تعداد بالای کارهایی که برای انجام دارید

کربی 3 بعدی

موسیقی

نکات منفی

مینی باس فایت‌های تکراری

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *