گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی فنی تریلر GTA VI توسط دیجیتال فاندری؛ نگرانی از نسخه Series S

به گزارش گیمین‌گرویتی، رسانه‌ی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) یک ویدیوی طولانی و با جزییات را از تحلیل اولین تریلر منتشر شده‌ی بازی GTA VI منتشر کرد که به نظر می‌رسد رضایت اعضای تحریریه‌ی این رسانه را جلب کرده است‌. آن‌ها با توجه به تریلر منتشر شده، این بازی را یک «جهش بین‌نسلی» نسبت به تمام بازی‌هایی که دیده‌اند، دانستند. در عین حال، این افراد علاقه‌مندان به حوضه‌ی فناوری، با توجه به سخت افزار ضعیف کنسول ایکس‌باکس سریز اس در مقایسه با کنسول‌های پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سریز ایکس، راجع به نحوه‌ی اجرای بازی GTA VI روی کنسول مذکور نگران هستند.

 

در ویدیوی حدوداً سی دقیقه‌ای منتشر شده، دیجیتال فاندری به موضوعات جالبی می‌پردازد. یکی از این موضوعات، در فضای مجازی بسیار مورد بحث واقع شده است؛ «آیا تریلر بازی GTA VI به صورت ریل‌تایم (Real-Time) اجرا شده است یا خیر؟». به عبارتی دیگر، آیا گرافیکی که در این تریلر نشان داده شده، روی کنسول‌های نسل حاضر قابل اجرا است؟ هرچند با اینکه تعجب‌آور است، به گفته‌ی دیجیتال فاندری، این تریلر در واقع «نشان‌دهنده‌ی بازی اصلی روی کنسول‌ها» می‌باشد.

 

سرنخ‌های گوناگونی برای اثبات این فرضیه وجود دارد؛ مانند تعدادی مشکلات گرافیکی و المان‌های کم‌تر موفق. برای مثال، در یک صحنه، دختری را مشاهده می‌کنیم که حرکات روان موهای او شگفت‌آور‌ است، اما شامل سطوح ناصاف می‌شود (به انگلیسی Marked Alising). دیگر دلیل این موضوع، رزولوشن اجرایی نیتیو (native) است که به نظر می‌رسد 1440p باشد، اما این رزولوشن در برخی موارد، کاهش می‌یابد که خبر از اجرای FSR و مقادیر پویا می‌دهد. از این منظر، می‌توانیم دربیابیم که تریلر GTA VI با رزولوشن 1440p پویا و 30 فریم روی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سریز باشد.

 

دیجیتال فاندری تقریبا‌ً نگران نسخه‌ی ایکس‌باکس سریز اس بازی GTA VI است‌؛ نه به خاطر عملکرد ضعیف‌تر GPU این کنسول نسبت به کنسول‌های قوی‌تر از خودش، بلکه به خاطر حافظه (RAM) ۸ گیگی آن در مقابل حافظه‌ی 12.5 گیگابایتی و ۱۳ گیگابایتی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سریز ایکس که می‌تواند به گلوگاه (Bottleneck) مهمی منجر شود.

 

به گفته‌ی دیجیتال فاندری، یک راه کارآمد برای جلوگیری از این موضوع، می‌تواند غیرفعال کردن مقداری از منابع سیستم در حین اجرای بازی، به منظور آزادسازی فضا باشد. یکی دیگر از اقدامات شدید می‌تواند ری‌تریسینگ (Ray-Tracing) باشد؛ اگرچه این اقدام ممکن است برای سازندگان یک راه حل عملی نباشد.

 

دیجیتال فاندری می‌گوید:

 

مشکل ما در رابطه با ایکس‌‌باکس سریز اس هرگز GPU ضعیف‌تر آن نبوده است. از نگاه ما، چیز مشکل‌‌سازتر دیگر تفاوت مقدار حافظه است: 12.5 گیگابایت حافظه در دسترس PS5، و 13 گیگابایت حافظه در دسترس Xbox Series X و 8 گیگابایت رم در دسترس Xbox Series S.

منابع سیستم می‌تواند غیرفعال شود تا حافظه‌ی بیشتری توسط بازی روزی کنسول Series S مصرف شود، اما با این حال هنوز تفاوت فاحشی وجود دارد که درک آن سخت است، به خصوص زمانی که ری‌تریسینگ حافظه‌ی زیادی را اشغال می‌کند.

اگرچه منطقی به نظر می‌رسد که نوعی سیستم بازگشتی را در صورت عدم تناسب ری‌تریسنگ با Series S داشته باشیم، اما نمی‌توانیم این موضوع را چندان خوشایند از دیدگاه راکستار تصور کنیم.

 

بازی GTA VI هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارد و در تاریخی نامعلوم در سال 2025 به کنسول‌های پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سریز ایکس/اس می‌آید. همچنین، فعلاً خبری از نسخه‌ی رایانه‌های شخصی نیست.

 

بیشتر بخوانید: بازی GTA 6 همزمان با کنسول‌ها برای PC عرضه نخواهد شد

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *