گیمینگرویتی

ثبت نام

آموزه‌هایی برای نسل جدید |‌ نگاهی به رویکرد آموزشی متفاوت From Software در Armored Core VI

استودیوی From Software که امروزه یکی از پرافتخارترین استودیوهای صنعت بازی‌های ویدیوئی به شمار می‌رود، طی یک دهه‌ی گذشته میلیون‌ها طرفدار دوآتشه جمع‌آوری کرده که همیشه در انتظار جدیدترین اثر این استودیو هستند. چنین هوادارانی استقبال ابتدایی از Armored Core VI را تضمین می‌کردند، در نتیجه حفظ توجه افرادی که پیش از این تنها برداشت‌های مختلف از سبک سولز را تجربه کرده بودند امری بسیار حیاتی بوده است؛ امری که باعث شده آموزش هرچه مؤثرتر بازی در کانون توجه «فرام سافتور» قرار گرفته باشد. در این مقاله خواهیم دید این استودیو چگونه توانسته با طراحی سنجیده‌ی بخش آموزشی خود شما را جذب بازی کند، به اصول اولیه مسلط کرده و با شخصی‌سازی مکاهای بازی که AC نامیده می‌شوند، آشنا کند. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

رویکرد پیشین

فرام سافتور با طراحی بازی‌هایی شناخته می‌شود که بازیکنان را در دنیاهایی دشوار و مرگبار رها می‌کند و اجازه می‌دهد «تجربه» راهنمای راه‌شان باشد، نه کمک‌های مستفیم از طرف بازی. در این رویکرد فرام سافتور تلاش کرده با چیدمان هوشمندانه‌ی مراحل و دشمنان مستقیماً طرز کار بازی را آموزش دهد. لحظات ابتدایی Elden Ring نمونه‌ای از این فلسفه هستند؛ با قرار دادن یک باس‌فایت دشوار در نقطه‌ی شروع ماجراجویی شما، فرام سافتور آموزش می‌دهد که بخاطر طبیعت جهان‌باز این بازی، ممکن است با چالش‌هایی روبرو شوید که برای مقابله با آن آماده نیستید و در عوض قادرید به اکتشاف دیگر گوشه‌های «سرزمین‌های میانه» بپردازید. این رویکرد به هوش شما احترام می‌گذارد و اجازه می‌دهد دستاوردهایتان متعلق به خود شما باشند.

با اینکه این رویکرد طی انتشار بازی‌های متعددی در سبک «سولز» به پختگی رسیده، آموزش با دست سنگین تجربه امر تازه‌ای برای فرام سافتور نیست. برخی از عناوین قدیمی این استودیو مثل نسخه‌های ابتدایی «آرمورد کور»، فوراً در میدان نبرد رهایتان می‌کردند تا زیر آتش کنترل‌های نامتعارف آن را یادبگیرید و با چنگ و دندان برای بقا تلاش کنید. به همین ترتیب تجربه مستقیم، تنها راه آشنایی با فلسفه‌ی خاص طراحی این دسته از بازی‌ها بوده است. هزینه‌های بالای مهمات و تعمیرات به همراه مأموریت‌هایی که امکان تکرار نداشتند، خیلی زود شما را گرفتار بدهی هنگفتی می‌کرند که عاقبتش صفحه‌ی گیم‌اور بود؛ با این حال، این پایان کار نبود.

کاراکتر شما آنقدر بدهکار بود که آرامش مرگ نیز برایش رویایی دست‌نیافتنی به حساب می‌آمد. او به ناچار تحت عمل‌های جراهی قرار می‌گرفت که او را به خلبانی ابرانسان تبدیل کرده و هویتی که در ابتدای بازی برایش برگزیده بودید را به همراه انسانیتش از او می‌گرفت. اینجاست که فلسفه‌ی آموزشی فرام سافتور نمایان می‌شود: مجهز به تجربه‌های شکست پیشین و کاراکتری قدرتمندتر می‌توانید بازی را از نو شروع کنید و این چرخه را ادامه دهید تا به پیروزی برسید.

رویکرد نوین

در مقایسه با آرمورد کورهای سنتی‌تر 3 نسل اول، رویکرد فرام سافتور در نسل‌های بعدی به طریقه‌های مختلف نرم‌تر شده است. مأموریت‌ها قابل تکرارند، مدیریت بدهی کمرنگ‌تر شده و راهنمایی‌های مستقیم به بازیکنان ارائه می‌شود. می‌توان گفت که این تغییرات در جدیدترین نسل این بازی‌ها یعنی آرمورد کور 6 به ملموس‌ترین حد خود رسیده‌اند؛ عنوانی که مفهوم کلی خرج و درآمد این سری بازی‌ها را حفظ کرده ولی در عمل فرو رفتن به بدهکاری در آن امری بسیار دشوار است. مهم‌تر از همه، آرمورد کور 6 میزبان مؤثرترین سیستم آموزشی فرام سافتور و از بهترین نمونه‌های موجود در صنعت بازیسازی است.

ریشه‌ی این تغییرات در معرفی سری فراموش شده‌ی آرمورد کور به طرفداران سری سولز بوده تا ضمن فراگیری گیم‌پلی خاص آن، بتوانند راه خود را در بخش پیچیده‌ی Assembly بیابند. به این دلیل فرام سافتور ضمن حفظ ساختار تجربه محور همیشگی، با راهکارهای مستقیم‌تر به تعلیم بازیکنان پرداخته است. نتیجه‌ی این رویکرد تازه به خوبی توسط خسرو عزیز در نقد و بررسی ما از Armored Core VI بیان شده: حرکات آکروباتیکی که با انگشتانتان روی کنترلر خود انجام می‌دهید، در عین پیچیدگی به راحتی آموخته می‌شود و به اصطلاح ایستگاه‌های تست سختی که در مراحل بازی تعبیه شده، به خوبی در آموزش سیستم‌ها به بازیکن عملکرد دارند.

شروع هیجان‌انگیز

در قدم اول، آرمورد کور 6 به شما آموزش می‌دهد چگونه آرمورد کور یا همان ای‌سی (AC) خود را هدایت کنید تا اساسی‌ترین جنبه‌های گیم‌پلی بازی را فراگیرید. نگران سکانسی کسل کننده در اتاق شبیه‌سازی نباشید؛ صحنه‌ی انتخاب شده برای آموزش اصول اولیه یک مرحله‌ی کامل است که اجازه می‌دهد نمونه‌ای از گیم‌پلی پیش رویتان را تجربه کنید. شما در نقش مزدوری بی‌نام به صورت غیرقانونی وارد سیاره‌ی روبیکان 3 می‌شوید و پس از نفوذ به یک منطقه‌ی جنگی باید هویتی جعلی از میان ای‌سی‌های نابود شده اختیار کنید. قابل توجه است که مستقیماً وارد این معرکه نمی‌شوید، چراکه سیستم‌های دفاعی روبیکان 3 شما را هدف قرار می‌دهند و از مسیر منحرف می‌کنند. به این ترتیب کنترل ای‌سی در انتهای یک راهروی خالی به شما واگذار می‌شود که تنها راه خروج از آن ده‌ها متر از زمین فاصله دارد.

مسیرهای مستقیم و بسته‌ی این محیط‌های ابتدایی برای آشنایی سطحی با طرز حرکت و مبارزه‌ی بازی ایده‌آل هستند. پس از گذر از این محیط‌ها آرمورد کور 6 شما را به میدان مبارزه‌ی وسیعی پرتاب می‌کند تا طی مبارزه با گروه‌های مختلف دشمنانی که در گوشه‌کنار این میدان مستقر شده‌اند، با گیم‌پلی آرمورد کور آشنا شده و درک بیشتری از آن پیدا کنید. در واقع مقابله با هر گروه از این دشمنان تاکتیک بخصوصی می‌طلبد: سپرداران شما را به استفاده از شمشیر لیزری ترقیب می‌کنند، هلیکوپترهای ضعیف ولی متعدد قدرت مولتی‌لاک موشک‌ها را به نمایش می‌گذارند و تک‌تیراندازان اهمیت توجه به محیط و اخطارهای رادار را تأکید می‌کنند. چنین طراحی سنجیده که همیشه نقطه‌ی قوت فرام سافتور بوده است، به لطف تکنیک‌های آموزشی مستقیم بسیار مؤثرتر شده‌اند.

دستورالعمل‌های فعال

همانطور که اشاره شد بازی در راهرویی مستقیم و عاری از هرگونه تهدید شروع می‌شود که اجازه می‌دهد کاملاً بر فراگیری فرمان‌های حرکتی ای‌سی خود را تمرکز کنید. عموم این فرمان‌ها برای گیمرهای با تجربه استاندارد و پیش پا افتاده است و برخی از آن‌ها مثل انواع قابلیت‌های «بوستر» بیشتر برای طرفداران سری آرمورد کور آشناست. طبیعی است که در چنین شرایطی، بهم زدن ریتم بازی با یک پیام آموزشی بیشتر زیان دارد تا سود. از طرف دیگر آموزه‌های پیشرفته‌تری که ارزش قرار گرفتن در پیام‌های آموزشی را دارند ممکن است به دلایل مختلف در ذهن شما باقی نمانند و باعث سردرگمی‌تان بشوند.

جواب آرمورد کور 6 برای این مشلات، دستورالعمل‌های ساده‌ایست که به اختصار در گوشه‌ی صفحه به نمایش در می‌آیند. این راه حل ساده ولی مؤثر نه تنها ریتم بازی را برای بازیکنان با تجربه‌تر نمی‌شکند، بلکه به خوبی اجرای درست فرمان‌ها را منتقل کرده و با خارج کردن آموزه‌های ساده از پیام‌های آموزشی، از اهمیت این پیام‌ها نمی‌کاهد. نکته‌ی قابل توجه این است که این دستورالعمل‌ها فعال هستند، یعنی هنگام اجرا شدن هایلایت می‌شوند؛ امری که باعث می‌شود مطمئن شوید دستورالعمل‌ها را درست دنبال کرده‌اید یا نه. دستورالعمل‌های فعال در بازی‌های کامبو محور امتحان خود را پس داده‌اند و در آرمورد کور 6 نیز نقش بسزایی در تثبیت آموزه‌ها دارند.

پیام‌های چند لایه

با قرارگیری اصول پایه در دستورالعمل‌های فعال، اطلاعات ارزشمند از مکانیک‌های بخصوص بازی تنها ساکنان پیام‌های آموزشی آرمورد کور 6 هستند. سیستم هدف‌گیری که بسته به فاصله و نوع هدف‌گیری دقت متفاوتی دارد، حالت‌های بوست مختلف مثل «اسالت بوست» و «کوییک بوست» که کلید مکانیک‌های حرکتی روان بازی‌اند و بسیاری مکانیک‌های دیگر به نسبت نامتعارف هستند و فراگرفتنشان می‌تواند آزار دهنده یا سرگرم کننده بودن تجربه‌تان را مشخص کند. از این رو تعجبی ندارد که فرام سافتور در طراحی مؤثر پیام‌های آموزشی کوشیده‌اند تا حتی کم صبرترین افراد نیز بتوانند اطلاعات مهم را دریافت کنند.

در واقع هر پیام آموزشی به 3 طریق آموزه‌های خود را منتقل می‌کند:

توضیحات متنی:

توضیحات متنی که در قلب این پیام‌ها جا دارند، طرز کار مکانیک مربوطه را به دقت توضیح می‌دهند. این بخش که در بازی‌های دیگر اغلب تنها بخش یک پیام آموزشی است، در آرمورد کور 6 بسیار مختصر و مفید نوشته شده است: در هرکدام از 9 پیام آموزشی که در مرحله‌ی اول این بازی دریافت می‌کنید، به صورت میانگین تنها با حدود 25.77 کلمه در 2 جمله طرف هستید؛ در مقابل «اِلدن رینگ» با گیم‌پلی آشناتر، 11 پیام آموزشی در لحظات آغازین خود دارد که دارای 34.45 کلمه در 2.54 جمله می‌باشند. به همین ترتیب در بخش آموزشی بازی که به سبک سنتی‌تر و متمرکزتر به تعلیم شما می‌پردازد نیز با آماری مواجه هستیم که خبر از توزیع آگاهانه‌ی پیام‌ها می‌دهد.

از 7 مرحله‌ی آموزشی این بخش، 2 مرحله اول به مرور پایه‌ترین اصول بازی می‌پردازند، 4 مرحله برخی بیلدهای ممکن در بخش اسمبلی را معرفی می‌کنند و مرحله‌ی آخر یادگیری‌تان را در ای‌سی شخصی‌سازی شده‌ی خودتان می‌سنجد. 2 مرحله‌ی آموزشی ابتدایی که عملاً دوره‌ای بر آموزه‌های مرحله‌ی اول هستند، جمعاً با 13 پیام با میانگین 27.15 کلمه در 1.53 جمله، توضیحات مفصل‌تری در جملات کمتر دارند تا اصول پایه‌ی بازی تثبیت شوند. به همین ترتیب، با اینکه 5 مرحله‌ی باقی‌مانده با 40.12 کلمه در 2.06 جمله بالاترین شمار آمارمان را دارند، با تمرکز محتویات بیشتر در پیام‌های کمتر توانسته‌اند به شما اجازه دهند پس از کسب آشنایی کافی، با کمترین مزاحمت به آزمون و خطا بپردازید؛ مرحله‌ی 3 و 4 هر دو 5 پیام آموزشی دارند، در حالی که این مقدار در 3 مرحله‌ی باقی‌مانده به ترتیب به 3، 2 و 1 پیام کاهش پیدا می‌کند.

شاید خواندن هرگونه متن—هرچند کوتاه—برایتان آزار دهنده باشد و بخواهید فوراً به بازی بازگردید. در این صورت نیز لازم نیست نگران باشید، چراکه خلاصه‌ی فرمان‌ها همیشه توضیحات متنی را همراهی می‌کند.

چکیده‌ی آموزه‌ها:

خلاصه‌ی فرمان‌ها که در پایین‌ترین بخش هر پیام آموزشی وجود دارند، تنها دکمه‌های مربوطه و فرمانی که اجرا می‌کنند را شامل هستند و پس از بستن پیام آموزشی، اغلب در قالب دستورالعمل‌های فعال در گوشه‌ی صفحه باقی می‌مانند. این رویکرد به شما اجازه می‌دهد در یک نگاه عصاره‌ی آموزه‌ها را فرا بگیرید و حتی اگر فوراً پیام آموزشی را بسته‌ یا از یاد برده باشید، سردرگم نشوید.

تصویری که به هزاران کلمه می‌ارزد:

هم توضیحات متنی و هم خلاصه‌ی فرمان‌ها به لطف آخرین بخش پیام‌های آموزشی به صورت بصری نیز منتقل می‌شوند. در واقع یکایک این پیام‌ها با یک کلیپ ویدیوئی کوتاه همراه هستند که اجرای آموزه‌های درون پیام را در عمل به نمایش می‌گذارند. این ویژگی ساده ولی مؤثر در بسیاری از بازی‌ها غایب است و وجود آن در نمایش آموزه‌ها و معرفی قطعات ای‌سی به نفع آرمورد کور 6 بوده است.

پیام‌های آموزشی آرمورد کور 6 بدون مشکل نیستند؛ هنگامی که به عنوان یک بازیکن پخته‌تر برای S-رنک کردن مرحله‌ی اول باز می‌گردید، این پیام‌ها به مزاحمت‌هایی تبدیل می‌شوند که قابل غیرفعال کردن نیستند. در عوض واضح است که فرام سافتور تمام تلاش خود را کرده‌اند تا این پیام‌ها در مختصرترین شکل ممکن، بیشترین و مهم‌ترین آموزه‌های بازی را به شما منتقل کنند تا بتوانید ای‌سی خود را در چالش‌های پیش رو به شکلی مؤثر کنترل کنید. مثال این امر در پیام‌های مخفی مراحل ابتدایی بازی نمایان است: اگر در چالش‌های ابتدایی بازی مثل اولین باس‌فایت آن به مشکل بر بخورید، تاکتیک‌های مؤثر در قالب یک پیام آموزشی به شما ارائه می‌شود.

بخش آموزشی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سری آرمورد کور همیشه قابلیت شخصی‌سازی بی‌نظیری بوده است که اجازه می‌دهد ای‌سی رویاهایتان را سرهم کنید. قابلیت تعویض یکایک قطعات ای‌سی—از دست و پا گرفته تا ژنراتور انرژی و چیپ هدفگیری—ارزش تجربه دوباره را برای طرفداران با تجربه فراهم می‌کند اما همیشه سراشیبی تندی برای تازه‌واردان بوده است. گزینه‌های زیاد و توان مالی پایین در ابتدای بازی باعث می‌شد تعامل با بخش «گاراژ» یا «اسمبلی» همیشه با سردرگمی و حتی اکراه همراه باشد؛ حتی با این وجود که قابلیت فروش قطعات با قیمت خریداری شده همیشه برای تشویق به آزمون و خطا وجود داشته است.

راه حل فرام سافتور در آرمورد کور 6 قرار دادن یک بخش آموزشی استاندارد در اتاق شبیه‌سازی بوده است. در نگاه اول این بخش هیجان یادگیری در یک مرحله‌ی کامل را ندارد و مزاحمتی ناخوشایند به نظر می‌آید اما به لطف طراحی سنجیده خیلی زود به جنبه‌ی مثبتی از بازی تبدیل می‌شود که انتظارش را می‌کشید. در قدم اول، بازی با یک پیام صوتی شما را وسوسه می‌کند بخش آموزشی را امتحان کنید: به شرکت کنندگان در بخش آموزشی، قطعات ای‌سی مجانی اهدا می‌شود! در این مرحله از بازی بودجه‌تان تنها برای یک قطعه کافی است و درک کافی از عملکرد این قطعه‌ها ندارید؛ پس خیلی راحت می‌توانید خود را قانع کنید که بدست آوردن این پاداش ارزش تحمل بخش آموزشی را دارد. پس از تجربه‌ی بخش آموزشی می‌بینید که آنقدر هم آزار دهنده نیست، چراکه طراحی مختصر و مفیدی که در مرحله‌ی اول مشاهده کردیم، در اینجا نیز به وفور یافت می‌شود. همانطور که در بخش توضیحات متنی مفصل توضیح دادیم، پیام‌های کمتر ولی پربارتر که با پیشروی در بخش آموزشی کمتر هم می‌شوند، با هدف مؤثرتر کردن این بخش طراحی شده‌اند.

شاید کوتاهی نسبی مراحل آموزشی مزاحمت‌های این پیام‌ها را برجسته‌تر کند اما طراحی سنجیده طول و محتوای هر پیام به همراه طبیعت مینی‌مالیستی محیط—که عموماً از چندین راهروهای مستقیم با چیدمان پلکانی تشکیل شده—این مراحل را به تجربه‌ای ارزشمند تبدیل کرده است. علاوه بر این، معرفی تدریجی مراحل آموزشی جدید از تکراری شدنشان جلوگیری کرده و پاداش‌های ارزشمند هر مرحله باعث شده برای باز شدن مراحل جدید لحظه‌شماری کنید. به این ترتیب، در بخش آموزشی نه تنها طی درگیری‌های پیاپی به کنترل ای‌سی خود عادت می‌کنید، بلکه به لطف ای‌سی‌های خاص هر مرحله با قطعات و سلاح‌های مختلف بازی نیز آشنا می‌شوید. تجربه‌ی مستقیم «بیلد»های مختلف به همراه قطعات متنوعی که به عنوان پاداش دریافت می‌کنید، دانش و ابزار کافی در اختیارتان می‌گذارند تا با اطمینان خاطر بیشتر بخش اسمبلی را تجربه کنید.

تکنیک‌های آموزشی استفاده شده در آرمورد کور 6 برای نوآوری‌شان تحسین برانگیز نیستند؛ در عوض به لطف توجه دوچندان فرام سافتور شاهد نسخه‌ی بسیار مؤثری از راهکارهای معمول هستیم. این استودیو نه تنها از استفاده از تمام ابزار موجود—از بخش آموزشی گرفته تا کلیپ‌های ویدیوئی—دریغ نکرده است، بلکه در همه حال تلاش داشته بهینه‌ترین استفاده‌ی ممکن را از آن‌ها داشته باشد. ترکیب این تکنیک‌های امتحان پس داده با رویکرد پیشین فرام سافتور که بر پایه‌ی طراحی هوشمندانه و تجربه‌ی مستقیم است، باعث شده تازه واردان به سری آرمورد کور بتوانند راحت‌تر از همیشه با یکی از عناوین فرام سافتور ارتباط برقرار کنند.

سخن

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *