گیمینگرویتی

ثبت نام
cartel-tycoon-cover

پیش‌نمایش بازی Cartel Tycoon | در مسیر خلاف

ی در زندگی واقعی فعالیت‌های هیجان انگیز زیادی هست که انجام آن خلاف قانون بوده یا آسیب‌های اجتماعی و فردی آن ارزش انجام این فعالیت‌ را برای اغلب مردم از بین می‌برد، اما به لطف دنیای بی نهایت بازی‌های رایانه‌ای این محدودیت‌ها را می‌توان کنار گذاشت و حتی به یک تبهکاری بی‌رحم تبدیل شد. یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند هیجان زیادی را با خود داشته باشد مدیریت یک کارتل مواد مخدر و ارتقاء آن به یک کارتل بزرگ بین‌المللی است. بازی Cartel Tycoon با اتکا بر همین ایده توسط استدیو Moon Moose و با همکاری tinyBuild خالق بازی‌های مستقل و موفقی نظیر سری Hello Neighbor، توسعه پیدا کرده است. البته این بازی هنوز به صورت نهایی و کامل عرضه نشده، اما به لطف پلتفرم استیم نسخه Early Access آن در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. نسخه نهایی این بازی به احتمال زیاد در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ منتشر خواهد شد. با توجه به فرصتی که برای ما ایجاد شد توانستیم تجربه‌ای از نسخه Early Access این بازی داشته باشیم که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم. با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

cartel tycoon

در نسخه فعلی (Early Access) بازی از دو بخش داستانی و سندباکس (Sandbox) تشکیل شده است که به بررسی هر یک می‌پردازیم؛ البته ناگفته نماند که این امکان هست که در نسخه نهایی حالت‌های بیشتری را شاهد باشیم. در بخش داستانی بازی با یک میان پرده ساده که در آن شخصیت ابتدایی بازی یعنی سزار گارستی (Cesar Garcetti) برای راه اندازی کسب و کار در بخش آگهی روزنامه به دنبال یک شریک است، آغاز می‌شود. در این بین صورت اتفاقی با فردی به نام میگول (Miguel) آشنا خواهیم شد. میگول که در ظاهر فردی شوخ طبع است سزار را راضی می‌کند تا در ازای دریافت سرمایه‌ای شروع به تولید و قاچاق مواد مخدر کند. بعد از گذر از مأموریت‌های اولیه عملا سزار خود را در یک کارتل کوچک مواد مخدر می‌بیند و با توجه به کسب درآمد قابل توجه تصمیم به ادامه مسیر و پیشرفت این کارتل می‌گیرد؛ این مسیر در ادامه ناهمواری‌های زیادی را به خود می‌بیند و افراد مختلفی به آن اضافه می‌شود که البته با توجه به ساختار بازی که به تصمیمات و عملکرد بازیکنان پایبند است امکان حذف هر یک از شخصیت‌ها حتی سزار و میگول وجود دارد. داستان روایت شده در این بخش تمرکز چندانی بر شخصیت و روایت ندارد، بلکه هدف اصلی کارتل و مسیر گسترش آن است. هر چند این نوع روایت خارج از عرف و به نوعی جدید است اما به دلیل سبک بازی نمی‌تواند جذابیت و کشش کافی را برای مخاطب ایجاد کند و بعد از مدتی احساس عدم اهمیت داستان به سراغ شما خواهد آمد. به طور کلی نمی‌توان بر داستان Cartel Tycoon به عنوان یک بخش سرگرم کننده تکیه کرد اما با این حال وجود آن برای مشخص کردن مسیر توسعه کارتل مناسب و کارآمد است.

بخش سندباکس بازی‌های استراتژیک معمولا برای طرفداران حرفه‌ای سبک استراتژیک جذابیت ویژه‌ای دارد. در  بخش سندباکس این بازی نیز همانند سایر عناوین استراتژیک دیگر شما آزاد هستید تا بدون هیچ دغدغه و مأموریتی با روش‌های مختلف به گسترش و ارتقاء شهر و کارتل خود بپردازید و از آن نهایت لذت را ببرید.

cartel tycoon

اما بر خلاف داستان در بخش گیم‌پلی، بازی Cartel Tycoon حرف‌‌هایی برای گفتن دارد. هسته اصلی بازی بر پایه اقتصاد بنا شده است که در آن کسب درآمد بیشتر و پیشرفت و ارتقاء به صورت بهم تنیده عناصر اصلی موفقیت شما خواهند بود. در این بخش حتی شاهد استفاده از روش‌های جالبی هستیم که در آن امکان استفاده از پول‌های کثیف حاصل از قاچاق و پول‌های قانونی حاصل از پول شویی را فراهم می‌کند. ساختمان‌های موجود در بازی متنوع هستند و از نظر ارتباط و وابستگی به یکدیگر هم به خوبی طراحی شده‌اند البته ناگفته نماند که در این بین برخی محدودیت‌ها به خصوص در تعداد اتصالات بین ساختمان‌های مختلف وجود دارد و گاهی اوقات نیاز است تا شخصا برخی مشکلات را مدیریت کنید. این موضوع در اوایل بازی که هنوز کسب و کار بزرگ نشده چندان مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما بعد از مدتی حتی با ارتقاء ساختمان‌ها و افزایش امکانات باز هم محدودیت‌ها به سراغ شما خواهند آمد و این بار باعث بهم ریختگی تمرکز و نهایت آزار شما خواهند شد. در کنار این موضوع بازی گاهی اوقات به صورت اتفاقی چالش‌هایی را برای شما در نظر خواهد گرفت که البته این چالش‌ها به طور مستقیم بر منابع و درآمد شما اثر خواهند گذاشت و برای مدتی کار را به شدت دشوار خواهند کرد. بنظرم وجود چالش‌ها لازمه بازی‌های استراتژیک اقتصاد محور است اما این موضوع باید متناسب با وضعیت لحظه‌ای بازیکن باشد اما متاسفانه در بازی Cartel Tycoon چندان به وضعیت بازیکن توجهی نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا گاهی با چالش‌هایی مواجه شوید که به هیچ وجه متناسب با سطح فعلی شما نیست و در نهایت تعادل موجود در بازی را به شدت بهم ریخته و عملا بازیکن را از ادامه دادن منصرف کند. البته با توجه به اینکه این چالش‌ها از طریق هوش مصنوعی بازی اعمال می‌شود از طریق بازبینی و بهبود این هوش مصنوعی، می‌توان امیدوار که در نسخه نهایی این مشکلات حل شده و با بازی هوشمندتری طرف باشیم.

cartel tycoon

بازی Cartel Tycoon در کنار بحث ارتباط‌های اقتصادی که پایه اصلی بازی است نیم نگاهی هم به بحث مبارزات داشته است؛ البته این بخش شاید چندان با آنچه که تصور می‌کنید مشابه نباشد و بیشتر با یک روند بسیار ساده و سطحی مواجه هستیم. یکی از ویژگی‌هایی که در بازی وجود دارد امکان استخدام و ارتقاء افراد مختلف‌ در طول بازی است، این افراد هر یک دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند که یکی از این ویژگی‌ها توان مبارزاتی است. گروه‌های رقیب معمولا به یکی از ساختمان‌های اصلی شهر یورش می‌برند، برای مبارزه با آن‌‌ها کافی است که نیروهایتان را به آن ساختمان منتقل کنید. به محض مواجهه طرفین یک نوار پیشرفت ظاهر خواهد شد که پیشرفت آن مطابق با مجموع توان‌های مبارزاتی هر یک از گروه‌ها خواهد بود. به عنوان مثال اگر مجموع توان مبارزاتی گروه‌های شما ۱۰ باشد و توان مبارزاتی حریف ۸ نوار پیشرف به سمت پیروزی خواهد رفت. در صورتی که توان مبارزاتی تیم حریف بیشتر باشد تا زمان پایان نوار پیشرفت (شکست) شما فرصت دارید تا نیروهای بیشتری را به آن ساختمان منتقل کرده و نتیجه را تغییر دهید. با توجه به این موارد کاملا مشخص است با یک سیستم مبارزاتی کاملا سطحی طرف هستیم که عملا هیچ هیجانی ندارد. این موضوع زمانی بدتر می‌شود که اغلب این مبارزات به صورت چالش‌هایی در طول بازی بر شما تحمیل خواهند شد. شاید استفاده از مبارزات نوبتی یا حتی مبارزات استراتژیک ساده، باعث جذاب‌تر شدن و جلب توجه بازیکن می‌شد اما با این روش نه تنها هیجانی را تجربه نخواهید کرد بلکه بعد از مدتی احساس اضافی بودن این بخش را خواهید داشت.

به طور کلی در بخش گیم‌پلی شاهد ساختاری مناسب بهم پیوسته و اقتصاد محور را هستیم اما روند آن بدون اشکال هم نیست، اشکالاتی که گاهی بزرگ و گاهی کوچک به سراغ شما خواهند آمد اما در نهایت مانع از کسب تجربه‌ای مناسب و هیجان انگیز از هدف اصلی یعنی ایجاد و توسعه یک کارتل نخواهد شد.

cartel tycoon

در بخش گرافیک نیز شاهد ترکیبی از گرافیک دوبعدی و سه بعدی فانتزی هستیم که نتیجه جالبی را به همراه داشته است. شخصیت‌های حاضر در بازی، منوها و میان پرده‌های بازی به طور کامل به صورت دو بعدی طراحی و پیاده سازی شده است؛ علاوه بر این موارد طراحی‌های داخل بازی تا جای ممکن ساده و به صورت فانتزی انجام شده است. گرافیک بازی از دور جذاب به نظر می‌رسد اما با این حال در مواقعی که دوربین را به سوژه‌های مختلف نزدیک (زوم) کنیم در برخی مواقع به خصوص در ساختمان‌ها شاهد بافت‌های بی کیفیت و نه چندان جالب هستیم که ظاهرا ریشه آن در طراحی فانتزی محیط است. به عنوان مثال در تصویر پایین شاهد نمای نزدیک از یکی از شهرهای بازی هستیم که علی رغم طراحی جالب آن کیفیت نهایی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند و حس یک بازی پیش پا افتاده را به مخاطب منتقل می‌کند. اما با تمام این موارد با توجه به اینکه سبک اصلی بازی استراتژیک است و ما هم با یک بازی مستقل طرف هستیم می‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد و در نهایت گفت که از نظر بصری بازی قابل تحمل است.

cartel tycoon

در بخش موسیقی متن هم این بازی عملکرد مناسبی دارد و ریتم و نوع موسیقی هیجان خوبی را به مخاطب منتقل می‌کند. البته با این حال نمی‌توان از تعداد محدود این موسیقی‌ها چشم پوشی کرد اما به طور کلی استفاده از موسیقی‌هایی با ریتم مناسب از تکراری شدن و از آن مهم‌تر احساس خستگی که در طول زمان ایجاد می‌شود جلوگیری کند؛ این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به عدم تکلم شخصیت‌ها می‌رسیم. هر چند دیالوگ‌های نوشتاری و نبود صداگذار شخصیتی امری غیر معمول نیست اما در کل وجود دیالوگ‌های صوتی به مراتب می‌توانست باعث اثر گذاری بهتر و گیرایی بیشتر شده و حتی بخشی از نقاط ضعف ذکر شده را پوشش دهد؛ اما به هر حال این تصمیمی است که توسعه دهندگان گرفته‌اند و خوشبختانه با انتخاب موسیقی‌های متن مناسب توانسته‌اند تا حدی نبود صداگذاران را جبران کنند.

 

سخن پایانی

با وجود بازی‌های استراتژیک اقتصاد محور بزرگ شاید موفقیت برای تازه واردان این سبک نظیر بازی Cartel Tycoon سخت باشد اما در نهایت غیر ممکن نیست. هر چند این بازی در بخش‌های مختلف دارای ایرادات و مشکلاتی است اما اساس و ریشه آن درست بنا شده و با کسب تجربیات بیشتر می‌تواند به رفع این مشکلات که اغلب در بخش‌های غیر اصلی نظیر بخش فنی، داستانی و صداگذاری است، پرداخته و در نهایت یک بازی کامل و جذاب تبدیل شود. به لطف انتشار به صورت Early Access، این بازی هنوز فرصت زیادی برای تکامل و بهبود دارد و می‌توان امیدوار بود که توسعه دهندگان مسیر درستی را برای تکامل و بهبود بازی در پیش گرفته و در نهایت شاهد یک بازی جذاب در این سبک باشیم.

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *