گیمینگرویتی

ثبت نام
نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark | شهر خاموش

بازی‌های وحشت بقا (Survival Horror) تا چندین سال قبل وضع مناسبی نداشتند و معمولاً نمی‌توانستید در میان بازی‌های بزرگ و رده اول عنوانی جذاب در این سبک پیدا کنید. در چنین زمانی بود که شرکت‌های بازی‌سازی مستقل یا خطرپذیر شروع به خلق انواع بازی‌های مختلف در این سبک کردند و عناوین جالب توجه و خلاقانه‌ای را به وجود آوردند. یکی از این شرکت‌ها «Nippon Ichi Software» بود که در سال 2015 نسخه اول فرنچایز «Yomawari» را معرفی و به بازار عرضه کرد. این بازی توانست زمان یاد شده توجه منتقدان بسیاری را به سوی خود جلب کند. شرکت Nippon در سال 2022 نسخه سوم فرنچایز مورد بحث را با نام «یاماواری: گم شده در تاریکی» (Yomawari: Lost in the Dark) برای ویندوز و PS4 عرضه کرد. البته بازی مورد بحث به تازگی برای سوییچ منتشر شده است. در ادامه با نقد نسخه سوییچ این بازی همراه گیمین‌گرویتی باشید تا بررسی کنید که آیا توانسته موفقیت‌های گذشته را تکرار کند یا خیر.

 

من مانده‌ام تنهای تنها

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

پیش از شروع باید گفت داستان بازی Yomawari: Lost in the Dark کاملاً مستقل از دو نسخه قبل است و این بار با شهر و شخصیتی کاملاً جدید مواجه هستیم؛ بنابراین افرادی که تاکنون هیچ نسخه‌ای از Yomawari را تجربه نکرده‌اند نیازی نیست نگران از دست دادن جزئیات روایی باشند. داستان نسخه جدید در رابطه با دختری به نام یوزو (Yozu) است. روایت از زمانی شروع می‌شود که یوزو در مدرسه بوده و مشاهده می‌کنید که به دلایل نامشخص همه بچه‌های مدرسه وی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. یوزو به منظور فرار از دست دیگران روی پشت‌بام مدرسه رفته و به یک‌باره از جنگلی مرموز سر در می‌آورد. در این لحظه دیگر شخصیت بازی با نام کوتوری (Kotori) به وی هشدار می‌دهد که نفرین شده و تنها تا طلوع آفتاب فرصت دارد تا آن را از بین ببرد در غیر این صورت به یک روح (Spirit) سرگردان تبدیل می‌شود. از طرفی یوزو بخشی از گذشته خود را فراموش کرده و نحوه مقابله با چنین شرایطی را به یاد نمی‌آورد.

داستان بازی نقطه شروع و پایان مناسبی دارد و به خوبی می‌تواند مخاطب را تا انتها با خود همراه کند. تنها شخصیت‌های داستان نیز یوزو و کوتوری هستند که به خوبی پرداخت شده‌اند؛ بنابراین در این زمینه کمبودی حس نخواهید کرد. به علاوه داستان بازی نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت داشته و با روایتی عمیق‌تر و جذاب‌تری نیز مواجه هستیم.

 

ارواح سرگردان شهر

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

بازی Yomawari: Lost in the Dark یک عنوان وحشت بقا با زاویه دید ایزومتریک (بالا به پایین) است. داستان بازی به طور کامل در شب روابط می‌شود و شما یک شهر کامل را زیر پای خود دارید. شاید جالب باشد بدانید همه ارواح و دشمنان موجود در بازی ریشه در فرهنگ، افسانه‌ها و خرافات ژاپنی‌ها دارند؛ بنابراین در صورت علاقه‌مندی می‌توانید با یک جستجوی ساده پیش زمینه داستانی هر کدام را در سطح اینترنت پیدا کنید. همین مسئله می‌تواند بازی را برای افرادی که با هیولاهای ژاپنی آشنایی دارند جذاب‌تر کند.

همان‌طور که گفته شد نسخه سوم Yomawari مستقل از آثار قبلی است؛ بنابراین با یک شهر کاملاً جدید مواجه هستید. از طرفی هر گوشه از این شهر پر از رمز و راز مختلف است که آزاد هستید با هر ترتیبی که تمایل دارید مأموریت‌های فرعی و داستانی را پیش ببرید. به علاوه هیچ‌گونه راهنمایی از سوی بازی ارائه نمی‌شود که باید در هر لحظه به کجا بروید و خود شما با توجه به وقایع پیش رو، نوشته‌ها یا خاطرات یوزو باید محل مورد نظر را پیدا کنید. همین موضوع باعث می‌شود حس تنهایی و بی‌دفاع بودن را در شهری تسخیر شده به خوبی احساس کنید.

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

ارواح در مجموعه بازی‌های Yomawari از تنوع بالایی برخوردار هستند؛ اما برخلاف بسیاری از بازی‌های وحشت بقا شما تقریباً در هیچ زمانی راهی برای مقابله با آن‌ها ندارید. به همین دلیل باید همواره از دست آن‌ها فرار کنید. تنها سلاح ثابت شما چراغ قوه‌ای است که به همراه دارید که البته خود می‌تواند بلای جان شما شود؛ زیرا بعضی از ارواح تنها در نور چراغ دیده می‌شوند و تعدادی دیگر نیز به محض دیدن منبع نور به سمت آن جذب شده و به شما حمله می‌کنند. از طرفی یوزو هیچ قدرت مقاومتی نداشته و با اولین ضربه خواهد برد. به تمام موارد بالا وجود نوار استقامت را نیز باید اضافه کنید.

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

یکی دیگر از مکانیزم‌های که در بازی به شما کمک می‌کند تا محل دشمنان را شناسایی کنید، صدای ضربان قلب یوزو است. هر چه ضربان شدیدتر شود، شما به ارواح و خطر مرگ نزدیک‌تر می‌شوید. به علاوه با بالاتر رفتن ضربان قلب، نوار استقامت نیز سریع‌تر خالی می‌شود. به همین دلیل باید در مدیریت استقامت خود دقت کنید. همچنین بازی تأکید بسیاری روی صدا دارد و باید با دقت، به صداهای اطراف برای شناسایی دشمنان و دیگر موارد موجود در بازی گوش کنید.

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

یکی از ویژگی‌های جدیدی که طرفداران قدیمی به سرعت متوجه آن خواهند شد. امکان پناه گرفتن و مخفی شدن شخصیت اصلی در محل‌هایی مانند بوته‌ها است. در این نسخه دیگر جایی برای پنهان شدن وجود ندارد. به جای آن مکانیزم جدیدی با عنوان بستن چشم‌ها به بازی اضافه شده است. در واقع تعدادی از ارواح شهر جدید تنها زمانی به شما حمله می‌کنند که به آن‌ها نگاه کنید؛ اما به محض این که چشم‌ها را ببندید دیگر شما را نمی‌بینند؛ اما در این شرایط همه صفحه به جز یک منطقه کوچک اطراف یوزو سیاه شده و دیگر چیزی قابل مشاهده نیست. از طرفی یوزو در این حالت بسیار کند راه می‌رود و باید با همین شرایط، توجه به ضربان قلب و اثر باقیمانده از ارواح از میان آن‌ها عبور کنید. به نظر می‌رسد سازندگان این کار را برای افزایش حس اضطراب در میان طرفداران انجام داده باشند که تا حد زیادی نیز موفقیت‌آمیز بوده است. به علاوه با توجه به توضیحات بالا باید به مرور زمان روش مقابله با هر روح را به دست آورید. بازی تعداد زیادی باس فایت متنوع نیز دارد که در بیشتر موارد باید با حل معما در حین فرار کردن با آنها مقابله کنید. از طرفی متأسفانه به نظر می‌رسد دشمنان و باس فایت‌های بازی همچنان مانند گذشته هیچ‌گونه هوش مصنوعی خاصی ندارند و تنها طبق الگوریتمی از پیش تعیین شده شما را تعقیب می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

مأموریت‌های اصلی و فرعی بازی نیز بسیار متنوع و خوب هستند و آیتم‌های گسترده‌ای نیز برای جمع‌آوری از سرتاسر وجود دارد. با جمع‌آوری این آیتم‌ها و مطالعه توضیحات آن‌ها می‌توانید حتی بیشتر از حالت معمولی از حوادث شهر و پیش زمینه آن مطلع شوید. از طرفی شما حتی برای تردد معمولی نیز باید کامل مراقب اطراف خود باشید تا در تله‌های محیطی بازی گرفتار نشوید.

در بازی و بخش گیم پلی شما با هیچ باگی مواجه نمی‌شوید؛ اما تنها یک مسئله خودنمایی می‌کند. همان‌طور که گفته شد از نظر داستانی شما تنها تا طلوع آفتاب فرصت دارید طلسم یوزو را از بین ببرید. بازی حتی در بخش نقشه با استفاده از یک ساعت مدت زمان باقی‌مانده را به شما نشان می‌دهد؛ اما این زمان‌سنج کاملاً نمایشی است و تنها با پیش روی در داستان جابه‌جا می‌شود. به نظر می‌رسد اگر سازندگان یک حالت زمانی نیز برای بازی در نظر می‌گرفتند جذابیت بازی و استرس وارد شده به مخاطبان نیز افزایش می‌یافت.

 

شهری جدید با معماری قدیمی

نقد و بررسی بازی Yomawari: Lost in the Dark| شهر خاموش

با وجود این که داستان Yomawari: Lost in the Dark در شهری جدید رخ می‌دهد؛ اما طرفداران قدیمی به سرعت محیط آن را خواهند شناخت. در واقع با وجود تغییر نقشه، معماری شهر و طراحی‌ها تا حد زیادی به نسخه‌های قبل شباهت دارند. این مسئله در رابطه با تعدادی از ارواح سرگردان شهر نیز تکرار می‌شود. به همین دلیل ممکن است کمی حس قدیمی بودن به طرفداران دست بدهد.

از طرفی گرافیک فنی بازی حرف خاصی برای گفتن ندارد؛ اما در زمینه گرافیک هنری کار به خوبی انجام شده است. انیمیشن شخصیت‌ها نیز به خوبی پیاده‌سازی شده اند؛ اما تعدادی از ارواح هیچ‌گونه پویانمایی نداشته و تنها مانند یک شی سرگردان جابه‌جا می‌شوند. به علاوه بازی در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل به خوبی اجرا می‌شود و شما با هیچ افت فریم و باگی مواجه نخواهید شد. از طرفی نقشه و کوله پشتی بازی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که انگار یک کودک آن را نقاشی کرده و با پیشروی خود یادداشت برداری می کند

بازی در زمینه موسیقی و صداگذاری نیز به خوبی ظاهر شده و شما را همراهی می‌کنند. به خصوص که موسیقی صفحه اصلی بازی بسیار زیبا و به یادماندنی است. در مقابل هیچ‌یک از شخصیت‌های داخل بازی صداگذاری نشده و باید از طریق جعبه متن مکالمات و داستان را دنبال کنید.

 

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 15 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است.

سخن پایانی

بازی Yomawari: Lost in the Dark یک عنوان وحشت بقای بسیار زیبا است که با وجود خلاقیت‌های خود به خوبی می‌تواند شما را سرگرم کند. با وجود این که طرفداران قدیمی ممکن است حس تکراری بودن از آن دریافت کنند؛ اما همچنان جذابیت خود را حفظ کرده و بازگشت به محیط این فرنچایز لحظات خوبی را برای آن‌ها رقم خواهد زد. در صورتی که از طرفداران بازی‌های وحشت بقا و فرنچایز مورد بحث هستید، پیشنهاد می‌شود حتماً Yomawari را امتحان کنید.

نکات مثبت

طراحی هنری

داستان و روایت زیبا

پیاده‌سازی مناسب استقامت و ضربان قلب

شهر پر جزئیات

جامپ اسکیرهای به موقع

نکات منفی

حس تکراری بودن نسبت به قبل برای طرفداران قدیمی.

ای‌کاش زمان سنج بازی عملکردی واقعی داشت.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *