گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

بیشتر بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG) از ابتدای وجود خود همواره روی داستان و گیم پلی عمیق و گاهی با ساختار پیچیده تمرکز داشته و طرفداران زیادی دارند؛ اما عده بسیاری به خصوص در ایران از این سبک لذت نمی‌برند؛ زیرا مبارزات بسیاری از آن‌ها نیز به صورت نوبتی انجام می‌شود. در این میان شرکت مونولیث سافت (Monolith Soft) از سال 1998 شروع به انتشار مجموعه بازی‌هایی با نام «Xenogears» کرد که به سرعت با استقبال مواجه شد. این شرکت با عرضه کنسول Wii به بازار، دنباله‌ای جداگانه از این فرنچایز با نام «زنوبلید کرونیکلز» (Xenoblade Chronicles) را به صورت انحصاری برای سخت‌افزارهای نینتندو تولید و عرضه می‌کند. سازندگان در زنوبیلد سعی کرده‌اند بهترین عناصر نقش‌آفرینی غربی و شرقی را در کنار هم قرار دهند و همین موضوع یک اثر خوش‌ساخت را به وجود آورده است. جدیدترین نسخه از این بازی با نام «Xenoblade Chronicles 3» نیز به تازگی برای کنسول سوییچ منتشر شده است. در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی زنوبلید 3 بپردازیم و بررسی کنیم آیا توانسته است موفقیت‌های گذشته خود را تکرار کند یا خیر؟ با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

نبرد برای زندگی، زندگی برای نبرد

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

داستان Xenoblade Chronicles 3 در ادامه دو نسخه قبل و در جهانی به نام «آیونیوس» (Aionios) رخ می‌دهد. در این دنیا 2 نژاد آگنس (Agnus) و کِوس (Keves) چندین دهه است که در حال نبرد با یکدیگر هستند. نبردی که هیچ‌کس مقصر و دلیل اصلی آن را به یاد نمی‌آورد. از طرفی سربازان هر دو جبهه عمری بسیار محدود داشته و در کلونی‌هایی با رده‌های مختلف حضور داشته و تنها با هدف مبارزه تا مرگ یا پایان یافتن عمر خود زندگی می‌کنند.

داستان این اثر ماجراهای 3 شخصیت از کوس با نام‌های نوح (Noah)، لنز (Lanz) و یونی (Eunie) و سه سرباز از آگنس با نام‌های میو (Mio)، سنا (Sena) و تایون (Taion) را روایت می‌کند. افرادی از دو جبهه مختلف که بر اساس چندین رویداد مختلف، مقابل هم دیگر قرار گرفته و تصمیم می‌گیرند برای پیدا کردن دلیل واقعی پشت این نبردها با یکدیگر همراه شوند.

روایت Xenoblade Chronicles 3 به بهترین شکل ممکن بیان می‌شود و از عمق بسیار بالایی برخوردار است. به‌گونه‌ای که جدا از دیگر بخش‌های بازی، به تنهایی انگیزه کاملی برای به پایان رساندن آن به حساب می‌آید. از طرفی درست است که داستان این نسخه با آثار گذشته ارتباط دارد؛ اما افرادی که آن‌ها را بازی نکرده‌اند نیازی نیست نگران باشند؛ زیرا نسخه سوم خود به تنهایی داستانی کاملاً گیرا و بسیار زیبا برای آن‌ها ارائه می‌دهد. هر چند که طرفداران قدیمی با اسامی، مکان‌ها و چهره‌های آشنای مختلفی مواجه خواهند شد. همچنین داستان بازی از غافلگیری‌های بسیاری برخوردار است و تقریباً به هیچ عنوان نمی‌توانید گام‌های بعدی را در روایت آن حدس بزنید.

شخصیت‌پردازی‌ها نیز به خوبی انجام شده‌اند. همه شخصیت‌های اصلی و فرعی دارای پیش زمینه‌های گسترده داستانی هستند. به گونه‌ای که حتی فرعی‌ترین شخصیت‌ها که شاید یک بار بیشتر با آن‌ها مواجه نشوید نیز به خوبی پرداخت شده‌اند.

 

نبردی برای آرامش

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

بازی Xenoblade Chronicles 3 یک نقش‌آفرینی ژاپنی با زاویه دید سوم شخص است. شما در این بازی کنترل 7 نفر را در به صورت هم‌زمان در اختیار می‌گیرید که 6 نفر کاراکترها اصلی و یک نفر قهرمان‌هایی هستند که به طور موقت در گروه شما جای می‌گیرند. سیستم مبارزات این بازی به مانند گذشته به صورت نیمه نوبتی- نیمه هم‌زمان است که نسبت به قبل بهبود یافته و عمق بیشتری دارد. در هنگام مبارزه ضربات معمولی به صورت خودکار به دشمنان وارد می‌شوند؛ اما ضربات ویژه و مهارت‌ها به شارژ شدن نیاز دارند. از طرفی بسیاری از این مهارت‌ها تنها در شرایط یا اگر از جهتی خاص وارد شوند تأثیر واقعی خود را بر دشمن می‌گذارند.

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

کلاس شخصیت‌ها در این بازی به 3 دسته مدافع، مهاجم و درمانگر تقسیم می‌شود. به علاوه هرکدام از این 3 دسته دارای زیرشاخه‌های گسترده‌ای هستند که به مرور زمان آزاد می‌شوند. بهتر است بگوییم شخصیت‌ها از یکدیگر ارث بری می‌کنند. به این معنی که برای مثال با پیشرفت در بازی کاراکترهای درمانگر می‌توانند به طور کامل به مهارت‌های همراهان مهاجم یا مدافع خود دسترسی داشته باشند و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنند. در نتیجه ضربات مهلک‌تری به دشمن وارد آورند. به همین ترتیب شما در این بازی با چندین نوار افزایش سطح و مهارت مختلف مواجه هستید. یکی از آن‌ها همان افزایش سطح معمولی است که با پیشرفت در بازی ویژگی‌های اصلی را بهبود می‌دهد. دیگری سطح مهارت‌های خود شخصیت‌ها یا دیگر همراهانشان است که می‌تواند ارتقا پیدا کند. یا درخت مهارتی که مربوط به یک حالت ویژه از قدرت‌های شخصیت‌ها مرتبط می‌شود.

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

موارد یاد شده عمق بسیار زیادی به مبارزات بخشیده و ایرادات نسخه‌های قبلی را نیز برطرف کرده است. شاید در ابتدا این مسائل کمی پیچیده به نظر برسند؛ اما به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار گرفته‌اند. از طرفی برخلاف نسخه‌های گذشته، (به خصوص زنوبلید 2) در Xenoblade Chronicles 3 همه ویژگی‌ها و امکانات بازی به بهترین شکل ممکن به مخاطب توضیح داده می‌شود و مسئله‌ای گنگ و گیج کننده باقی نمی‌ماند.

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

از مبارزات که بگذریم به مأموریت‌های بازی می‌رسیم. مأموریت‌های اصلی و داستانی، با توجه به توضیحات بخش قبل بسیار زیبا طراحی شده‌اند. در مقابل مأموریت‌های فرعی قرار دارند که به طور مشابه از ساختاری بسیار مناسب بهره می‌برند. شما در این بازی با مأموریت‌های فرعی بسیار زیاد (کمتر از دو نسخه قبل) مواجه هستید که نه تنها مثل قبل دیگر مزاحمتی برای پیش برد داستان اصلی ایجاد نمی‌کنند؛ بلکه بسیاری از آن‌ها کاملا هم راستا با آن هستند. به علاوه تنوعی فوق‌العاده دارند و انجام آن‌ها به‌خصوص، نوع «Hero» بسیار سرگرم کننده داست.

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

تمام موارد بالا بدون وجود یک محیط مناسب، کاربرد چندانی ندارند. خوشبختانه آیونیوس، جهانی بسیار زیبا و گسترده‌تر از دو نسخه قبل ارائه می‌دهد. در آیونیوس شما از بیابان، جنگل‌ها، اقیانوسی وسیع و بسیاری محیطی‌های منحصر به فرد دیگر عبور می‌کنید که هر کدام از پوشش گیاهی و زیست بومی جانوری خاص خود برخوردار هستند؛ بنابراین با محیطی کاملاً زنده و پر جزئیات مواجه می‌شوید. به علاوه در گوشه گوشه نقشه‌های بازی شما با موارد بسیاری مواجه می‌شوید و هیچ نقطه خالی و بی‌مصرفی در این جهان گسترده پیدا نمی‌کنید.

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

با فاکتور گیری از دشمنان انسانی، جانوران این نسخه به دو گروه اهلی و وحشی تقسیم می‌شوند. تکلیف گروه وحشی که مشخص است؛ اما اهلی‌ها تا وقتی با آن‌ها کاری نداشته باشید به شما آزاری نمی‌رسانند. از طرفی سطح مهارت‌ها دشمنان بازی به طور کلی از رده‌های معمولی تا Elite متغیر هستند که همین موضوع نحوه مقابله با آن‌ها و راهبردی که برای شکستشان باید به کار ببرید را تغییر می‌دهد. به این موضوع باس فایت‌های متنوع و فوق‌العاده بازی را نیز اضافه کنید. به علاوه دشمنان بازی به خصوص انسان‌های آن با مهارت‌ها و کلاس‌هایی کاملاً مشابه با شما تجهیز شده‌اند و این گونه نیست که قابلیت‌هایی خارج از دسترس بازیکن داشته باشند. همین مسئله باعث می‌شود گاهی اوقات با مهارت‌هایی از سوی آن‌ها روبه‌رو شوید که فکر می‌کردید برتری شما به حساب می‌آیند. هوش مصنوعی بالای همراهان خودی و دشمنان را نیز به این مسئله اضافه کنید تا دیگر کم بودی وجود نداشته باشد.

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

با وجود همه موارد مثبت بیان شده در بالا، باید گفت که هیچ محصولی بی ایراد نیست. بازی Xenoblade Chronicles 3 دارای چند ایراد بسیار جزئی است که با یک بروزرسانی برطرف می‌شوند و به گونه‌ای هم نیستند که شما را اذیت کنند. این دو ایراد مربوط به تعداد آیتم‌های قابل ذخیره‌سازی Nopon Coin و Ether هستند. شما تنها می‌توانید 99 عدد از آن‌ها ذخیره کنید. متأسفانه بازی این مسئله را به شما نمی‌گوید و اگر به این عدد رسیده باشید همچنان امکان جمع‌آوری تعداد بیشتری دارید؛ اما برای شما حساب نمی‌شوند. همین موضوع باعث شد تا به شخصه نزدیک به 100 سکه و 10 عدد Ether را از دست بدهم. هر چند این دو آیتم به وفور در بازی یافت می‌شوند و سکه‌ها نیز عملکردی کاملاً اختیاری دارند؛ اما امیدوارم که سازندگان در ادامه با یک بروزرسانی این مشکل را برطرف کنند.

 

درس گرفتن از تجربه‌ها

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

طرفداران Xenoblade Chronicles به خوبی می‌دانند که دو نسخه گذشته از عملکرد پایداری روی سوییچ بهره نمی‌برند. به طوری نسخه دوم در حالت داک نیز از نسبت تصویر پویا بهره می‌برد و گاهی تا حدود 400P نیز کیفیت پایین می‌آمد؛ اما در Xenoblade Chronicles 3، سازندگان به خوبی از تجربیات خود استفاده کرده و این موضوع را برطرف کرده‌اند. بازی در حالت قابل‌حمل به طور ثابت روی 720 و در حالت خانگی کاملاً روی 1080 است و نرخ بروز رسانی تصویر نیز همواره روی 30 قرار دارد. همه این پیشرفت‌ها در حالتی است که محیط‌های بازی گسترده‌تر، جزئیات طراحی‌ها بیشتر و مبارزات بازی شلوغ‌تر شده‌اند و شما همچنان با هیچ افت فریم یا کیفیتی مواجه نمی‌شوید. هر چند دست یافتن به این ثبات به قیمت صفحات بارگذاری طولانی‌تر منجر شده است.

صداگذاری شخصیت‌ها نیز در هر دو حالت ژاپنی و انگلیسی به خوبی انجام شده‌اند و صداپیشه‌ها احساسات شخصیت‌ها را به درستی منتقل می‌کنند و در نتیجه به راحتی با آن‌ها همزاد پنداری خواهید کرد. به علاوه مونولیث سافت در این زمینه نیز پیشرفت کرده و برخلاف نسخه‌های گذشته که شخصیت‌ها از Leap sync بسیار ضعیفی بهره می‌بردند، برای هر زبان Leap sync جداگانه و اختصاصی ایجاد کرده‌اند.

موسیقی‌ها نیز به مانند گذشته بسیار عالی و زیبا هستند و به همان اندازه دو نسخه قبلی تا مدت‌ها به یاد طرفداران خواهند ماند.

نقد و بررسی بازی Xenoblade Chronicles 3 | مرثیه جاودانگی

این نقد و بررسی پس از بیش از 60 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Xenoblade Chronicles 3 عنوانی بسیار سرگرم‌کننده است که تکمیل آن در همه زمینه‌ها به بیش از 100 ساعت زمان نیاز دارد. سازندگان در این نسخه از همه تجربیات خود استفاده کرده و یک عنوان بی‌نقص را در هر زمینه‌ای ارائه داده‌اند؛ بنابراین کسانی که نینتندو سوییچ دارند، حتی اگر از طرفداران سبک نقش‌آفرینی ژاپنی یا زنوبلید نیستند نیز بهتر است این عنوان را تجربه کنند.

نکات مثبت

امکانات بسیار زیاد

داستان بسیار زیبا

موسیقی زیبا

سیستم مبارزه غنی

نکات منفی

چند ایراد بسیار جزئی در آیتم‌های قابل ذخیره‌سازی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *