گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی WWE 2K23 | کشتی‌گیران فراموش نشدنی

پس از عرضه بازی WWE 2K22 و نجات این مجموعه از روند افتضاحی که به واسطه انتشار نسخه WWE 2K20 به وجود آمد، اکنون دوباره کشتی‌کج به دوران خوب خودش بازگشته است. بازی WWE 2K23 توانسته مشکلات نسخه سال گذشته را برطرف کند و روند مناسبی که از پیش‌تر ایجاد شده بود را باز ادامه دهد. این عنوان همچنین درون خود موارد جدیدی ارائه داده و تفاوت‌هایی را با بازی گذشته به وجود آورده است. در ادامه با نقد و بررسی بازی WWE 2K23 همراه گیمین‌گرویتی باشید.

اولین چیزی که در همان ابتدا شما را مجذوب این عنوان می‌کند، شکل و منو جدید است. استفاده از رنگ‌های مختلف و ظاهر عالی برخی کشتی‌گیران برای نشان دادن هر بخش باعث شده بازی زیبا به نظر برسد. گزینه‌های زیادی نیز در بخش تنظیمات ایجاد شده تا همه چیز آن طور که شما دوست دارید، به نمایش گذاشته شود. تنها موردی که می‌توانست بهتر عمل کند، موسیقی است. موزیک‌های مناسبی در این عنوان قرار گرفته و به خوبی با فضای آن تطابق پیدا کرده، اما تعداد آن‌ها کم بوده است. در واقع به مرور زمان موسیقی بازی تکراری می‌شود و دیگر از گوش دادن به آن‌ها خسته می‌شوید. این نکته خیلی عجیب بوده چون 2K همیشه در بازی‌هایش مثل NBA موزیک‌های زیادی قرار می‌دهد.

شرکت 2K به واسطه زحمت فراوان استودیو ویژوال کانسپت با فرمول موفقی که در بازی NBA 2K23 برای نشان دادن یک اثر ناب شبیه‌ساز ایجاد کرده است، توانست دستور العمل کار بر سایر عناوین شبیه‌سازی خود را تا حدود زیادی یاد بگیرد. در واقع 2K این فرمول مناسب را در WWE 2K23 نیز قرار داده و این عنوان را به یک شبیه‌ساز خوب تبدیل کرده اما آیا این موضوع باعث شده تا گیم‌پلی آن هم بدرخشد؟ در جواب باید با قاطعیت بگوییم بله. علاوه بر درخشش فوق العاده گیم‌پلی، مواردی دیگری در این رابطه دست خوش تغییرات مناسبی نسبت به عنوان سال پیش شده‌ است. در نشانگری که درون بازی قبلی مقدار سلامتی، فینیشر، استقامت و آسیب دیدگی به چشم می‌خورد، تغییرات ظاهری خوبی صورت گرفته است. فینیشر‌ها قبلا به صورت ضریب نشان داده می‌شد اما اکنون با پر شدن سه متوازی الاضلاع در زیر نوار استقامت، شکل بهتر و واضح‌تری به خود گرفته است. چارچوب نشانگر خوب شده و تمامی موارد درون آن خیلی مناسب‌تر از قبل دیده می‌شود. تغییر بعدی در Reversal (معکوس) صورت گرفته است. در واقع این حرکت همان دفع حمله و ضربه متقابلی بوده که با دکمه Y انجام می‌شد. در بازی امسال این حرکت کمی سخت‌تر شده تا چالش رقابت کردن را بیشتر کند. به عبارتی فرصت حمله معکوس نهایت 1 تا 2 ثانیه بوده که عملا نبرد را حساس می‌کند. البته این حرکت در حالت‌های سختی مختلف به شکل متفاوتی عمل می‌کند. همچنین در کنار دکمه Y، دکمه B نیز برای حمله‌هایی که حریف سر و گردن را می‌گیرد و قصد انجام حرکت خاصی را دارد نیز به وجود آمده است. در کل سیستم ریورسال یکی از بخش‌های گیم‌پلی بازی امسال بوده که برای یادگیری آن باید کمی زمان بگذارید. تغییر بعدی در سیستم پین بازی صورت گرفته. دکمه و طریقه انجام آن تفاوتی با نسخه قبلی ندارد اما یک پین بار عالی برای مواقعی که خودتان اسیر این موضوع می‌شوید ایجاد شده است. به عبارتی این تغییر موجب شده دفع این حرکت به صورت واضح‌تر و خیلی بهتر انجام شود. همچنین برای حرکت‌هایی که موجب می‌شود تا کشتی‌گیر خود را تسلیم کند، یک مینی گیم جذاب به وجود آمده است. در واقع با زدن دکمه‌های نشان داده شده، بر سر پر شدن نوار بین خود و حریف می‌جنگید و اگر بتوانید پیروز این مینی گیم شوید، او تسلیم می‌شود و بالعکس. سایر تغییر‌ها در ظاهر درون گیم‌پلی به چشم می‌آید. بهتر شدن کیفیت چهره کشتی‌گیران، بهبود کات سین‌‍‌های ورود به رینگ (اضافه شدن ورود با دو کمربند)، گرافیک مناسب بازی و اضافه شدن فینیشر‌ها و حرکات پیروزی جدید مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهر گیم‌پلی نسخه کنونی با گذشته است. همچنین این موارد باعث لذت بیشتر تقابل با حریفان و واقع گرایانه‌تر شدن این نبرد‌ها شده است. در کل تمامی جزئیات گیم‌پلی یک پله از بازی سال پیش بهتر بوده و تجربه مناسب‌تری را از همه لحاظ در این خصوص برای گیمر رقم می‌زند.

در بخش Showcase نسخه قبل، به پای تجربه‌ی مهم‌ترین مسابقه‌های طول زندگی ورزشی ری مستریو پرطرفدار نشستیم. به شخصه آنقدر این فرد برای من در کشتی‌کج عزیز بوده که تمامی ماموریت‌‌های این بخش را به اتمام رساندم. اکنون 2K یکی دیگر از مهم‌ترین شخص‌های کشتی‌کج یا بهتر است بگویم یکی از معروف‌ترین آن‌ها را به بخش شوکیس آورده است. جان سینا را کمتر کسی نمی‌شناسد. او حالا با برخی تغییرات جالب در این بخش، از 20 سال گذشته کریر خود و مهم‌ترین نبرد‌هایش می‌گوید. تقابل‌هایی که یکی پس از دیگری جذابیت بازی را بالا می‌برد. البته سال پیش در تجربه این بخش تنها کنترل ری مستریو را برعهده داشتیم اما امسال برعکس شده و فقط هدایت حریفان جان سینا را داریم. این موضوع اگر برعهده خود گیمر گذاشته می‌شد، بهتر می‌بود. همه چیز این بخش مثل ظاهر و ماموریت‌ها عالی بوده اما در یک مورد ضعفی دیده می‌شود که قبلا نیز به چشم می‌خورد. استفاده از کات سین‌های واقعی به جای کات سین‌های خود ساخته توسط بازی در طول مسابقه‌ها، باعث شده تا لذت زیادی از تقابل‌ها تجربه نکنیم. در واقع کات سین‌های واقعی برای کسانی که دنبال کننده کشتی‌کج هستند، تکراری بوده. کات سین‌های انیمیشن شده می‌توانست بسیار بهتر عمل کند. در کل بخش شوکیس تجربه متوسطی را برای طرفداران کشتی‌کج و تجربه خوبی برای گیمر‌های معمولی ایجاد می‌کند.

بخش Play علاوه بر اورال‌ها و کشتی‌گیران جدید، یک مورد تازه و پرطرفدار در خود دارد. اضافه شدن حالت War Games که از جذاب‌ترین مودها به شمار می‌آید، باعث شده تا وقت زیادی را در این نوع نبرد بگذرانید. تجربه این حالت به همراه دوستانتان بسیار عالی بوده و هیجان بالایی را ایجاد می‌کند. جزئیات وار گیمز به شدت پایبند به واقعیت بوده و نکته عجیب و بدی در خود ندارد.

در بخش MyGM نسخه قبلی کاملا مشخص بود که هنوز آن طور که باید عملکردش به چشم بیاید، صورت نگرفته و نیاز به تغییر‌های اساسی دارد. این تغییر‌ها به صورت خیلی خوب در WWE 2K23 ایجاد شده است. اولین موردی که در نگاه اول دیده می‌شود، ساپورت تا 4 نفر برای تجربه این بخش بوده. در واقع به غیر از خودتان، 3 نفر دیگر نیز می‌توانند در رقابت چالش برانگیز MyGM و مدیریت برندهای مختلف همراه شما باشند. اگر کسی قادر به همراهی شما در این بخش نیست، باید از هوش مصنوعی به جای فرد واقعی استفاده کنید. هوش مصنوعی MyGM به شدت عالی بوده و از انسان واقعی در مواقعی بهتر عمل می‌کند. از دیگر تغییرات این بخش به اضافه شدن حالت‌های نبرد بیشتر (مثل نبرد چهار نفره) و تا حدودی رفع محدودیت انجام مسابقه می‌توان اشاره کرد. در کل تجربه این بخش به شدت جذاب بوده و ساعات زیادی شما را با چالشی بودنش سرگرم می‌کند.

در خصوص سه بخش MyFaction، MyRise و Universe برخی تغییرهای جزئی به چشم می‌خورد. بالاخره حالت آنلاین به MyFaction اضافه شده تا بتوانید با جمع‌آوری کارت‌های قدرتمند به رقابت بهتری با سایرین بپردازید. قبلا این بخش فقط دارای حالت آفلاین بود. اضافه شدن قابلیت آنلاین به MyFaction باعث شده تا حدودی خرید‌های درون برنامه‌ای در روند آن تاثیرگذار باشد. البته این مورد منفی در بازی مانند سایر عناوین آنلاین امروزه نیست ولی در کل نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در بخش MyRise انیمیشن‌های صورت در حالت معمولی و هنگام صحبت به نسبت قبل که خیلی بد بود، پیشرفت چشمگیری داشته. البته این مورد هنوز در بالاترین کیفیت خود قرار ندارد. سیستم Custom شخصیت در این بخش نیز با تغییراتی در چگونگی کلیت خود، ظاهر خوب‌تری پیدا کرده. بزرگترین تغییر در این بخش به وجود دو فاز مختلف مرد و زن برای تجربه‌ای متفاوت بوده است. در واقع این حرکت، لذت MyRise را برای کسانی که قصد ساختن شخصیت زن را دارند نیز ایجاد شده. البته روند کلی این بخش هنوز تغییر بزرگی مثل تجربه یک داستان خیلی عمیق نداشته و در همان فاز معمولی خود باقی مانده است. شاید در نسخه‌های بعدی شاهد تحول بزرگ‌تری در MyRise باشیم. بخش Universe همانند نسخه قبلی بوده و مورد خاصی در آن تغییر نکرده. تنها تحول جزئی آن اضافه شدن برخی کات‌ سین‌ها در خصوص مسابقه‌ها است. به طور کلی هر سه بخش عملکرد بهتری نسبت به گذشته دارد و جذابیت بیشتری را به نمایش می‌گذارند. در رابطه با Creation و بخش مجزا آنلاین بازی نیز تغییر خاصی دیده نمی‌شود. در Creation می‌توانید همه‌ی مواردی که دوست دارید را اضافه کنید و در بخش آنلاین هم قادر هستید به صورت تصادفی و یا با دوستانتان به صورت آنلاین مشغول رقابت شوید.

خاویر وودز (Xavier Woods) کشتی‌گیری که احتمالا او را با تیم سه نفره The New Day بشناسید، بار بیشتر جنبه آموزشی بازی را به دوش کشیده است. وی از آموزش ابتدایی اول تجربه این عنوان تا ورود به بخش‌ها و سرگرم شدن در آن‌ها در مواقع کمکی همراه شما بوده و سوال بی‌پاسخی را برایتان نمی‌گذارد. به همین خاطر WWE 2K23 حتی برای کسانی که تازه‌ وارد هستند و از قبل هیچ‌گونه ذهنیتی را نسبت به بازی نداشته‌اند، به واسطه بخش آموزشی مناسب خود این دسته گیمر‌هایش را نیز راضی نگه می‌دارد.

بازی WWE 2K23 توانسته نسل نهمی بودن خود را به خوبی نشان داده. مثلا عرق کردن کشتی‌گیران و جای آسیب دیدگی بر صورت آن‌ها به شکل مناسبی لذت مسابقه‌ها را دو چندان کرده است. البته هنوز تماشاگران خیلی بی‌روح هستند و همانند نسخه پیشین اصلا حسی از آن‌ها دریافت نمی‌کنید. به عبارتی انگار در یک رینگ خالی در حال مسابقه هستید. رینگ‌ها و سایر محیط‌های رقابت، کیفیت خوبی را به تصویر می‌کشند و علی‌رغم تماشاگران، حس خوبی را به شما وارد می‌کنند. همچنین این عنوان حس اعتیادآوری شما را نیز بیدار می‌کند. در واقع آنقدر تجربه بازی شیرین و عالی بوده که اصلا متوجه گذر زمان نمی‌شوید. البته این موضوع بیشتر در رابطه با اشخاصی بوده که از قبل با کشتی‌کج آشنا هستند. در آخر نیز باید به سرعت مناسب لودینگ‌ها اشلره کرد. سرعت جابه‌جایی به سیو‌ها و بخش‌ها در کمترین حد خود بوده و شما را به هیچ‌ وجه معطل نمی‌کند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 10 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی WWE 2K23 به نسبت نسخه سال گذشته پیشرفت کرده اما این موضوع در حدی نیست که آن را یک عنوان شاهکار در مجموعه‌ خود خطاب کرد. در واقع با انباشته شدن برخی ایراد‌های متوسط، این عنوان نتوانسته درخشش فوق‌العاده‌ای داشته باشد که در ذهن همه حک شود. البته تجربه این عنوان همچنان جذابیت خاص خود را داشته و نمی‌توان از این مورد چشم‌پوشی کرد.

نکات مثبت

تجربه مناسب یک عنوان نسل نهمی کشتی‌کج

گیم‌پلی عالی و اعتیادآور

جذابیت بالای اکثر بخش‌ها مخصوصا بخش شوکیس

ظاهر شگقت‌انگیز کلی بازی

آموزش عالی تمامی موارد درون بخش‌ها و گیم‌پلی

نکات منفی

موسیقی کم تعداد

پرداخت‌های درون برنامه‌ای تاثیرگذار در بخش MyFaction با توجه به اضافه شدن حالا آنلاین به آن

بی‌روح بودن تماشاگران

قرار گرفتن کات سین‌های واقعی به جای انیمیشن شده در بخش شوکیس

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *