گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی…

مجموعه بازی‌های World Rally Championship یا به اختصار WRC سالیان سال است که بازار هدف و مخاطب خود را می‌شناسد و در همان محدوده تلاش می‌کند تا در هر نسخه نسبت به نسخه‌ی قبل، پیشرفت کرده تا این دامنه‌ی علاقمندان را راضی نگه دارد. WRC 10 همان‌گونه که از اسمش پیداست، دهمین نسخه‌ی (اصلی) از این فرنچایز به شمار می‌رود که توسط استودیوی فرانسوی Kylotonn ساخته شده، تا بار دیگر چشم امید علاقمندان به Rally را روشن کند. با نقد و بررسی این عنوان در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

تغییرات قطره قطره

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی...

درست از WRC 5 که وظیفه‌ی ساخت این مجموعه از استودیی Milestone سلب و به عهده‌ی Kylotonn فرانسوی محول شد، شاهد یک رشد چشمگیر کیفی، آن هم به صورت آنی در این فرنچایز بودیم. گرچه نمی‌توان وجود سخت‌افزار قدرتمند کنسول‌های نسل پیش را نادیده گرفت، اما هرچه هست، این جهش بزرگ را باید به نام Kylotonn نوشت. اما حجم این تغییرات از آن روز به بعد، و تا نسخه‌ی کنونی (WRC 10) اندک اندک اما رو به جلو بوده است.

WRC 10 تلاش می‌کند حس نوستالژی 50 سال مسابقات رالی را به پلیر القا کند؛ هرچند این مسابقات یعنی جشن سالگرد 50 سالگی بالاترین مسابقات سطح جهانی رالی (FIA) در سال 2022 برنامه‌ریزی‌شده و Kylotonn یک سال زودتر به استقبال آن رفته است.

 

خاطره‌بازی 50 ساله

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی...

همانطور که پیش‌تر گفته شد این نسخه از بازی علاوه بر تمام آنچه پیش‌تر در خود داشت، شامل یک حالت ویژه به نام حالت سالگرد 50 سالگی بوده و شامل 19 مرحله‌ی مختلف است؛ رانندگی با ماشین‌های کلاسیک و باستانی (!) حسابی برای علاقمندان به رالی و آن‌هایی که این مسابقات را حرفه‌ای تر دنبال می‌کنند بسیار لذت‌بخش خواهد بود و حس و حال قهرمانی‌های تاریخی در این مسابقات را به شکل جذابی منتقل می‌کند. از نظر محیطی و فضاسازی نیز بسیار سعی شده الگوبرداری مناسبی از حال و هوای ادوار مختلف مسابقات صورت گیرد؛ برای مثال از تماشاچیانی که بسیار به مسیر مسابقه نزدیک هستند گرفته (که امری بسیار خطرناک بوده و در سالهای بعد آن شاهد چنین چیزی نیستیم) تا برچسب‌ها و تابلوهای تبلیغاتی همه و همه در خدمت تصویرسازی و خاطره‌بازی هستند و صد البته به عنوان آنچه آن را در یک بازی رایانه‌ای «محتوا» می‌نامیم WRC 10 را پرملات و غنی‌تر از همیشه می‌کند. شک ندارم که علاقمندان به این مسابقات با این بخش که شامل 5 دهه تاریخ معاصر آن است حسابی سیراب خواهند شد.

 

در مسیر قهرمانی

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی...

اما بخش اصلی بازی که حالت کمپن است شامل یک تقویم است که با گذر زمان می‌توانید مسابقات جدیدتر را آزاد کرده و از برنامه مسابقات باخبر شوید. منوی اصلی یا همان HUB بازی بسیار جذاب و حرفه‌ای کار شده و حسابی حال و هوای قرارگرفتن در نقش یک «قهرمان مسابقات جهانی رالی در بالاترین سطح» را به پلیر منتقل می‌کند. این منو که کاملا شبیه که به یک دفتر کار و زندگی روزمره یک قهرمان رالی است شامل تمامی اتفاقات و امکانات بازی برای Player را شامل می‌شود. همانطور که پیشتر اشاره کردم منوی برنامه مسابقات -که حکم Eventهای بازی را دارد- به صورت یک تقویم بوده و با رجوع به آن می‌توانید از برنامه مسابقات آگاه شوید. مسابقات سالگرد 50 سالگی نیز در لابلای این تقویم جای دارند و رالی های کلاسیکی که در نسخه پیشین (WRC 9) نیز وجود داشتند دوباره قابل دسترسی هستند. از رالی کرواسی و اسپانیا و استونی گرفته تا ولز و شیلی در WRC 10 حضور دارند و رالی یونان نیز به زودی با به روز رسانی رایگان در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. از این لیست قطعا دستگیرتان شده است که تنوع محیط و لوکیشن‌های بازی بسیار عالی و وسوسه انگیز است و به لحاظ بصری با یک WRC بسیار متنوع و عظیم روبرو هستیم، دقیقا همان چیزی که از یک نسخه‌ی ویژه برای سالگرد 50 سالگی تدارک دیده شده انتظار می‌رود. حال که بحث از تنوع محیط‌های بازی شد، کمی در مورد مباحث گرافیکی بازی صحبت کنیم.

 

کمی کهنه، کمی نو

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی...

به طور کلی گرافیک WRC 10 به دو بخش تقسیم می‌شود؛ اساسا در یک عنوان شبیه‌سازی (تقریبا در هر ژانری) تونالیته‌ی رنگی عنصر اصلی است، این که رنگ‌بندی محیط چقدر به واقعیت نزدیک و فتورئالیستیک باشد. در این امر WRC 10 بی نظیر عمل می‌کند. رنگ‌های بازی تا جایی که ممکن بوده شبیه به واقعیت است و خبری از رنگبندی‌های اغراق آمیز نیست؛ همه چیز حال و هوای بسیار واقعی و زنده‌ای دارد و این امر کمک بسیار شایانی به این عنوان برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبش دارد. از طرف دیگر، مدلسازی‌ها -چه مدلسازی ماشین‌ها و چه محیط- آنچنان چنگی به دل نمی‌زندو هنوز جای کار دارد. به خصوص این مورد در پوشش گیاهی بیشتر به چشم می‌خورد. عموم نورپردازی‌ها در WRC 10 زیبا هستند و تماشای تابش نور ماشین در دل تاریکی محض و روشن کردن محیط زیبا و چشم نواز است؛ اما مشکل پارگی تصور گهگاه توی ذوق می‌زند که امیدواریم این مشکل هرچی زودتر حل شود.

به طور کلی اما WRC 10 روی کنسول Xbox Series X عملکرد خوبی دارد و برای طرفداران سینه‌چاک مسابقات رالی دلسردکننده نخواهد بود. گرچه امیدوار هستیم در نسخه‌های آینده و به لطف سخت افزار بسیار قدرتمند کنسول‌های نسل جدید شاهد جهش بزرگتری در زمینه مدلسازی ماشین‌ها و محیط باشیم.

 

فصل مشترک

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی...

ورای تمام این صحبت‌ها اما، WRC عنوانی است که بازار هدفش را عشّاق مسابقات رالی قرار داده است. WRC نه با طرفدارن Need For Speed کار دارد و نه با Forza  و Gran Turismo. حس تنهایی در دل جاده‌ها که صرفا توسط (صدای) یک کمک‌راننده همراهی می‌شوید، رالی‌های بسیار طولانی و گیم‌پلی‌ای که احتمالا در خاص‌پسند ترین حالت خود قرار دارد، از WRC عنوانی ساخته که مناسب طرفداران خاص خود است و زود ناآشنایان را پس می‌زند.

احتمالا اگر کسی با این سری آشنا نبوده و برای اولین بار WRC 10 را تجربه کند خیلی زود به سراغ گزینه‌های دیگر در این ژانر خواهد رفت که این مورد کاملا قابل درک است. کنترل ماشین‌ها بسیار واقعی و عالی از آب درآمده است و گزینه‌های شخصی سازی زیادی برای تنظیمات درجه سختی در بازی وجود دارد. این امر تلاش Kylotonn برای جذب مخاطب بیشتر، یا لااقل علاقمندان به رالی است. علاوه بر وجود چندین حالت آزمون رانندگی و مسابقاتی که پیشتر درمورد آن‌ها صحبت کردیم، در تقویم مسابقات روزهای خالی نیز وجود دارد که صرفا با رد شدن از آنها و استراحت کردن امتیاز تجربه کسب می‌کنید و به موجب آن روحیه‌ی شخصیتان بالاتر می‌رود. از آنجایی که مسابقات رالی بسیار تیمی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و پشت این «راننده و کمک‌راننده» که در طول مسیر از پیچ و خم و عوارض جاده آگاهتان می‌سازد (که از بین صدای یک خانم یا آقا حق انتخاب دارید) یک تیم مهندسی و تکنیکی نیز در پشت صحنه نیز حضور دارد که WRC 10 از آن غافل نشده است.

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی...

تیم تکنیسین‌ها، مهندسین و خدمه کاملا قابل شخصی‌سازی هستند و با امتیازاتی که در هر رالی به دست می‌آورید می‌توانید افراد جدیدی را استخدام، اخراج یا جایگزین کنید. انتخاب ادَواتِ مناسب و شخصی‌سازی‌ها نه صرفا امری ظاهری بلکه حیاتی و مهم است؛ برای مثال، مدیریت تایر‌ها در مسیرهای شنی و صعب‌العبور امری مهم به شمار می‌رود. یکی از مواردی که در WRC 9 بسیار مورد توجه قرار گرفت فیزیک مناسب بازی بود. ویژگی‌های آیرودینامیکی همچون شاسی و دیفرانسیل کاملا مورد توجه قرارگرفته است و این موارد کاملا قابل مشاهده است. تمامی این موارد با اندک بهبود در WRC 10 نیز حضور دارند و به واقعی‌تر شدن این عنوان کمک شایانی کرده است، پر بیراه نگفته‌ایم اگر WRC 10 را واقعی‌ترین نسخه در این مجموعه نامیده باشیم. اما جای تحسین را آن نقطه‌ای دارد که با تغییر در درجه سختی بازی می‌توان بازی را برای کسانی که از چالش زیاد خوششان نمی‌آید اما عاشق رالی هستند نیز قابل انجام کرد. به عبارت دیگر، کافی است عاشق رالی باشید، WRC 10 با هر سطح مهارت، برای شما است!

نقد و بررسی بازی WRC 10 | قهرمانی، دلزدگی...

آلبوم موسیقی متنوع و خوبی برای بازی در نظر گرفته شده است و از این بابت نیز کم و کاستی حس نخواهید کرد؛ صداگذاری ماشین‌ها هم هر یک دارای شناسنامه و 100% واقعی هستند و جای حرف و حدیث خاصی را باقی نمی‌گذارد.

این بررسی براساس نسخه ارسالی ناشر برای پلتفرم Xbox Series X و پس از 10 ساعت تجربه آن، انجام گرفته است.

سخن پایانی

WRC 10 برای طرفدارن پرو پا قرص این مجموعه یک عنوان حیاتی و مهم به شمار می‌رود، حالت 50 سالگی، 5 دهه خاطره بازی و غوطه‌ور شدن در دل مسابقات طولانی رالی دقیقا همین چیزی است که طرفداران انتظار آن را می‌کشند. اما اگر مخاطبان این سری نیستید یا WRC 9 را تهیه کرده‌اید، شاید تهیه‌ی WRC 10 آنچنان هم حکم مرگ و زندگی را نداشته باشد.

نکات مثبت

حالت سالگرد 50 سالگی بسیار نوستالژیک

منوهای فوق العاده جذاب و کاربردی

شخصی‌سازی در ابعاد کلان و پرداختن به همه‌ی ارکان یک تیم شرکت کننده در رالی

کنترل بسیار دقیق و منعطف بودن بازی برای Player های با سطح مهارت متفاوت

نکات منفی

مدلسازی نه چندان به روز ماشین‌ها

پارگی تصویر در برخی مواقع

پیشرفت کم نسبت به نسخه قبلی که مشکل اکثر عناوین سالانه است

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *