گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش اختصاصی بازی Warhammer 40,000: Rogue Trader | نزدیک‌تر از همیشه به دنیای وارهمر

سال‌هاست دنیای محبوب Warhammer 40K میزبان سبک‌های مختلفی از بازی‌های ویدیوئی بوده است؛ از عناوین شوتر و اکشن گرفته تا استراتژی و تاکتیک نوبتی. با این حال، جای خالی یک سبک محبوب هنوز احساس می‌شود: یک بازی نقش‌آفرینی کلاسیک که بتواند جزییات زندگی در دنیای وسیع وارهمر را به تصویر بکشد. علاوه بر این، در این بازی‌ها شما عموماً کنترل Space Marineها یا «تفنگداران فضایی» را در دست می‌گرفتید تا در نقش این ابرجنگجویان دنیای «وارهمر»، به نابودی کافران، جهش‌یافتگان و بیگانگان بپردارید. طبیعتاً دنیایی که این جنگجویان افسانه‌ای مشاهده می‌کنند با آنچه تریلیون‌ها شهروند «ایمپریوم انسان‌ها» تجربه می‌کنند متفاوت است.

به این ترتیب، تعجبی ندارد که توجه بسیاری جلب بازی Warhammer 40,000: Rogue Trader شده است. همانطور که در نقد و بررسی Pathfinder: Wrath of the Righteous اشاره کردیم، آخرین اثر استودیوی سازنده‌ی این عنوان یعنی Owlcat Games، نمونه‌ی بسیار خوبی از تجربه‌ی دیجیتالی یک عنوان نقش‌آفرینی رومیزی بود؛ از این رو انتظار می‌رود با نمایی ریزبینانه و تازه از دنیای وارهمر روبرو باشیم. هنوز چندین ماه تا انتشار این بازی باقی‌مانده اما به لطف دسترسی اختصاصی ما به نسخه‌ی بتا، قادر بودیم بخش زیادی از آن را تجربه کنیم. برای پیش‌نمایش این بازی با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

Rogue Trader ستینگ نامتعارفی برای یک بازی وارهمر است؛ از این رو گمان نمی‌کنم عموم طرفداران وارهمر 40k از نقش یک روگ تریدر در دنیای وسیع این بازی آگاه باشند. «روگ تریدر»ها از اشرافیان ایمپریوم هستند که به لطف دریافت سند باستانی و موروثی Warrant of Trade یا «جواز تجارت» از طرف امپراتور، کاملاً آزادند برخلاف قوانین ایمپریوم و به صلاح دید خودشان با بیگانگان ارتباط برقرار کنند و طی اکتشاف و تجارت، بر گستره‌ی ایمپریوم بیافزایند. به این ترتیب روگ تریدرها با فعالیت در حاشیه‌ی قلمرو ایمپریوم انسان‌ها و بعضاً حکومت بر چندین سیاره و میلیون‌ها شهروند، نفوذی کم‌نظیر در ایمپریوم دارند.

در Rogue Trader شما یکی از نوادگان فراموش شده‌ی خاندان روگ تریدر von Valancius هستید که به منظور خدمت به خانواده، زندگی گذشته‌تان را ترک کرده‌اید؛ بی‌خبر از اینکه دست سرنوشت برنامه‌ی دیگری برایتان ترتیب دیده است. طی وقایع آغازین بازی، طولی نمی‌کشد که خود را در جایگاه روگ‌تریدر می‌یابید و درگیر سیاست، تجارت و دسیسه‌های خدایان آشوب می‌شوید. به این ترتیب با جدا کردن گذشته‌تان از سبک زندگی کسی که به یک خاندان روگ‌تریدر تعلق دارد، بازی فرصت شخصی‌سازی پیشینه و سبک بازی شما را ممکن می‌کند.

هنگام کاراکترسازی می‌توانید عواملی چون سیاره‌ی محل تولد، حرفه پیشین و راهبرد نظامی‌تان را انتخاب کنید. در نسخه‌ی بتا شاهد 8 گزینه برای دو بخش اول بودیم که اکثراً با هشدار ناقص بودن همراه بودند و هرچند کمتر، هشدارهای مشابه در تعدادی از 4 راهبرد اساسی و 3 راهبرد پیشرفته‌ی موجود نیز دیده می‌شد. بخش کاراکترسازی به شما اجازه می‌دهد پیروزمندانه‌ترین و تاریک‌ترین نقطه‌ی زندگی کاراکترتان را نیز برگزینید ولی از آنجا که این دو بخش اصلاً در نسخه‌ی بتا پیاده نشده بودند، نمی‌توان گفت تا چه حد اهمیت دارند. شخصی‌سازی کاراکتر پتانسیل خوبی دارد اما حتی با چشم‌پوشی از مکانیک‌های ناقص نسخه‌ی بتا، به نظر نمی‌رسد بتواند به تنوع و عمق سیستم‌های نقش‌آفرینی پخته‌تر برسد.

در واقع سیستم نقش‌آفرینی Rogue Trader بر شالوده‌ی Statهای پایه و راهبردهای نظامی—که عملاً کلاس‌های بازی‌اند—بنا شده است و عموم تصمیم‌های شما هنگام کاراکترسازی تأثیر مستقیمی بر این دو پارامتر دارد. «استت»ها تمام جنبه‌های گیم‌پلی را تحت شعاع قرار می‌دهند؛ از دقت تیراندازی و شناسایی تله گرفته تا چرب‌زبانی و آشنایی با رسوم ایمپریوم، بسیاری از جنبه‌های گیم‌پلی به استت‌های شما بستگی دارد.

Doctrine یا راهبردها پارامتر بعدی هستند که مسیر پیشروی کاراکترتان را مشخص می‌کنند: هر راهبرد نه تنها مهارت‌های مربوط به سبک بازی بخصوصی را در خود می‌گنجاند، بلکه امکان افزایش استت‌های پایه و کسب مهارت‌های مربوط به پیشینه شما را نیز ممکن می‌کند. راهبردها مانند درخت‌های مهارت شما هستند که با هر لول‌آپ گزینه‌های مختلفی برای قدرتمندتر کردن هر کاراکتر ارائه می‌دهند؛ تفاوت اینجاست که قادرید پس کامل کردن یک راهبرد پس از 15 لول، یک راهبرد پیشرفته اتخاذ کنید.

با این حال—دست کم در نسخه‌ی بتا—این راهبردها هستند که سبک بازی هر کاراکتر را تعیین می‌کنند. برای مثال تمام کاراکترهایی که راهبرد Adept را دارا هستند، سبک بازی مشابهی بر پایه‌ی «مطالعه»‌ی دشمنان دارند و برای مؤثر بودن هرچه بیشتر در مبارزات، باید اقدامات مشابهی را انجام دهند. در مقابل پیشینه‌ی هر کاراکتر که جذاب‌تر است، با مهارت‌های محدود و معدود حضور بسیار کمرنگ‌تری دارد؛ شاید همراهان شما سایکرهای پیشگو یا مهندسان ادپتوس مکانیکوس باشند اما در مبارزات فرصت‌های زیادی برای به نمایش گذاشتن قدرت‌های بخصوصشان وجود ندارد.

با وجود ضعف‌های ذکر شده، نبردهای نوبتی Rogue Trader همچنان بخش سرگرم کننده‌ای از بازی هستند. هر سلاح از نظر گیم‌پلی و افکت‌های صوتی و بصری متفاوت به نظر می‌رسد و تاکتیک‌های جالبی را می‌توان با مهارت‌های موجود اجرا کرد. سلاح‌های دوربرد بسته به نرخ شلیک‌شان قابلیت شلیک رگباری از گلوله یا تک‌تیری با دقت دارند. علاوه بر این، تمام کاراکترهایی که در مسیر این شلیک‌ها قرار دارند—چه دوست و چه دشمن—در خطر اصابت گلوله هستند؛ بطوری که دشمنان نزدیک به هم با یک گلوله‌ی دقیق کشته خواهند شد و شلیک‌هایی که به خطا می‌روند ممکن است به شخصی دیگر اصابت کند. به همین ترتیب سلاح‌های سرد می‌توانند به یک یا چند دشمن ضربه وارد کنند اما در حال حاضر رابط کاربری که برای سلاح‌های دوربرد نیز همیشه دقیق کار نمی‌کند، در پیش‌بینی حملات و مشخص کردن خطر Attack of Opportunity مشکل دارد.

جدا از قابلیت‌های شخصی هر کاراکتر، کاورگیری کامل و نصفه، خط دید و بسیاری مکانیک‌های دیگر که در بازی‌های تاکتیک نوبتی معمول هستند، در Rogue Trader نیز وجود دارند که دست کم مبازات آن را مطابق با استانداردهای بازار می‌کند. با این وجود، نیاز به بهینه‌سازی بهتر در بسیاری از درگیری‌ها احساس می‌شود. با اینکه مبارزات با یک نوبت 0 شروع می‌شود که اجازه می‌دهد آزادانه پارتی خود را مستقر کنید، عواملی چون نبود کاور کافی، دسترسی نامناسب به دشمنان و به مبارزه وارد شدن دشمنانی که از درگیری فاصله‌ی زیادی دارند، ناخشایندی‌های بسیاری را به ارمغان می‌آورند. بدتر این است که درگیری‌های مهم که عموماً دشوارند، با کات‌سین‌های ردنشدنی شروع می‌شوند که بعضاً چندین دقیقه به درازا می‌کشند. این ضعف‌ها دقیقاً مواردی هستند که یک بتا باید اصلاح کند پس می‌توان امید داشت تجربه‌ی نسخه‌ی نهایی بهبود پیدا کند.

به عنوان یک CRPG، بازی Rogue Trader باید بتواند خارج از مبارزات نیز محتوای زیادی در قالب دنیاسازی و فرصت انتخاب داشته باشد. خوشبختانه Owlcat تجربه‌ی غنی خود را در این بخش نشان داده‌اند و آن را به نقطه‌ی قوتی برای این بازی تبدیل کرده‌اند، حتی در نسخه‌ی بتا. در درجه‌ی اول، نویسندگی بازی هنرمندانه حساسیت‌های بخصوص دنیای وارهمر را منتقل می‌کند: شما یک کامپیورتر را به منظور وارد کردن پسورد روشن نمی‌کنید، بلکه روح ماشینی یک کاگیتِیتور را بیدار کرده و به منظور کسب مرحمت او، دعای دسترسی را ادا می‌کنید. به همین ترتیب، دیالوگ‌های خود شما نیز می‌تواند به آراستگی و پرافادگی یک اشراف‌زاده باشد و همانطور که از کاراکتری که در این دنیا زندگی کرده انتظار می‌رود، درک کافی از رسوم و مذهب ایمپریوم به خوبی در گزینه‌هایتان انعکاس یافته است.

سیستم دیالوگ‌های Rogue Trader ساختاری مشابه سری Pathfinder دارند؛ بطوری که برخی دیالوگ‌ها از مهارت‌ها و دانش کاراکترتان بهره می‌گیرند و برخی دیگر تراز اعتقادی شما را تعیین می‌کنند. مهارت‌های دیالوگی مثل عناوین پیشین این استودیو، درصد موفقیت متفاوت دارند که بر اساس ماهرترین عضو پارتی شما محاسبه می‌شوند. اینگونه گزینه‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری از دنیای بازی در اختیارتان بگذارند، سرنخ‌هایی در رابطه با اتفاقات آینده آشکار کنند یا تأثیر ملموسی بر داستان داشته باشند.

بسیاری از مهم‌ترین تصمیمات شما تراز اعتقادی کاراکترتان را تغییر می‌دهند. اگر قاطعانه با آشوب و پیروانش برخورد کنید و به امپراتور ایمان کامل داشته باشید، تراز Imperialis را افزایش خواهید داد. در عوض اگر برای نفع شخصی‌تان از تاریکی دنیا چشم‌پوشی کنید یا تسلیم وسوسه‌های آشوب شوید، امتیازات بیشتری به تراز Hereticus خود اضافه کرده‌اید. در نهایت اگر به خصلت نادر انسانیت پایبند باشید و برای حفظ جان دیگران بکوشید، به مرتبه‌ی بالاتری در تراز Benevolentia خواهید رسید. هر کدام از این ترازها 5 سطح مجزا دارد که هر سطح گزینه‌های خاصی در دیالوگ‌ها باز می‌کند و سودها مختلفی در گیم‌پلی بازی در اختیارتان می‌گذارد. جالب اینجاست که ترازها از یکدیگر مجزا هستند، به این معنی که ممکن است کاراکتر شما در هر دسته به سطح‌های مختلفی برسد. این خاصیت در روابط شما با فکشن‌های موجود نیز دیده می‌شود؛ به این صورت که اعمال شما حین بازی و تجارت با هر فکشن بر سطح روابط تأثیر گذار است.

Rogue Trader دنیاسازی جذابی دارد و سیستم نقش‌آفرینی آن نقطه‌ی شروع خوبی محسوب می‌شود اما از نظر فنی، نسخه‌ی بتا در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. مشکل اول این است که کیفیت و تنوع انیمیشن‌ها با اهداف بازی مطابقت ندارد. محدودیت انیمیشن‌های به کار گرفته شده در کات‌سین‌هایی که برای لحظات کلیدی تعبیه شده‌اند، باعث شده بار احساسی مدنظر سازندگان به خوبی حمل نشود. در مبارزات نیز جسد دشمنان فیزیک کامل دارند و ضمن متلاشی شدن به صورت رگ‌دال روی زمین می‌افتند اما این انیمیشن‌های فیزیکی به وضوح با نرخ فریم پایین‌تری نسبت به مابقی بازی اجرا می‌شوند که به شدت از تأثیرشان می‌کاهد.

دور از ذهن نیست که نرخ فریم پایین این انیمیشن‌ها ناشی از مشکلات اجرایی بازی باشد. این بازی منابع زیادی مصرف نمی‌کند اما بعضاً با افت فریم همراه است؛ خصوصاً پس از چند ساعت اجرای مداوم، نرخ فریم به شدت سقوط کرده و ادامه‌ی بازی را غیرممکن می‌کند. از آن جا که بستن و اجرای دوباره‌ی بازی این مشکل را برطرف می‌کند، می‌توان حدس زد که با مموری لیک یا باگ‌های موتور بازی روبرو هستیم. چنین مشکلاتی در نسخه‌های بتا دور از انتظار نیست ولی نبود پالیش کافی تا این حد کمی نگران کننده است.

Rogue Trader اولین عنوان نقش‌آفرینی کامل از دنیای Warhammer 40,000 است که توسط استودیوی خبره‌ی Owlcat در حال توسعه است. تجربه‌ی نسخه‌ی بتا به وضوح نشان می‌دهد که پتانسیل بسیار بالایی در این عنوان وجود دارد: تجربه‌ی دنیای وارهمر از نزدیک و تعامل با جنبه‌های مختلف جامعه‌ی آن، به شما اجازه می‌دهد بیشتر از همیشه جزئی از این دنیا باشید و سیستم سرگرم کننده‌ی مبارزات با اینکه هنوز به پختگی لازم نرسیده، همچنان سرگرم کننده است. با این حال، نسخه‌ی بتا نشان می‌دهد که هنوز راه زیادی پیش روی سازندگان است. بخش‌های مختلف بازی مثل بخش‌های کاراکترسازی و شخصی‌سازی همچنان ناقص هستند و نبود پالیش کافی در سراسر بازی احساس می‌شود. البته نسخه‌ی بتا ماه‌هاست آپدیت نشده و می‌توانیم امیدوار باشیم که تا زمان انتشار رسمی بازی در تاریخ 7 دسامبر (معادل با 16 آذر) امسال بر روی رایانه‌های شخصی، با عنوانی روبرو شویم که توانسته باشد پتانسیل خود را محقق کند.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *