گیمینگرویتی

ثبت نام

خاطره سازان جاودانه : ۱۰ بازیساز برتر تاریخ

ترجمه‌شده از وبسایت Spaziogames با اندکی دخل و تصرف

تهیه‌ی یک لیست از طراحان بازی که آثار فوق‌العاده‌ای در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای ساخته‌اند و سزاوار ستایش هستند بسیار دشوار است؛ در این مطلب، ما سعی کردیم با توجه به مواردی چون ساخت آثاری فراموش‌نشدنی، تاثیرگذار و نمادین که تاریخچه‌ی این صنعت را نوشتند و زنده نگه داشتند، ۱۰ طراح برتر را انتخاب کنیم. با گیمین‌گروینی همراه باشید.

​John Carmack & John Romero

ژانر FPS به لطف سازندگان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آثار تاریخ بازی‌های رایانه‌ای یعنی DOOM  در اوایل دهه‌ی ۹۰ متحول می‌شود. در ابتدا با خلق عنوان Wolfenstein 3D و پس از آن Doom و QUAKE، جان کارمک و جان رومرو نوآوری‌های بی‌سابقه‌ای در ژانر FPS ایجاد کردند که هنوز هم پس از گذشت سال‌ها، این ژانر تحت تاثیر آن قرار دارد. رومرو بعد از این موفقیت‌ها و البته برخی از عناوین ناموفق در کارنامه‌ی خود، اکنون مجددا سعی در بازگشت دارد. در عوض جان کارمک قبل از پیوستن به Oculus که اکنون زیرمجموعه‌ی فیس‌بوک است، توانست روی عنوان دیگری با پتانسیل‌های بالایی مانند RAGE کار کند.

Ron Gilbert & Tim Schafer

ران گیلبرت نامی است که نیاز به معرفی ندارد. او پس از کار روی عنوان Maniac Mansion و دو قسمت از Monkey Island توانست تاثیر چشم‌گیری در قصه‌سرایی تعاملی بگذارد. پس از ترک استودیوی LucasArts در سال ۲۰۱۳ با تیم شفر رئیس استودیوی Double Fine دیدار کرد. شفر سازنده‌ی آثار ارزشمندی نظیر Grim Fandango ،Full Throttle و Day of the Tentacle است.

Hideo Kojima​

هیدئو کوجیما با ذهن درخشان و خلاقش سری محبوب Metal Gear Solid با داستان‌گویی غنی را (که بخش بزرگی از دوران فعالیت خود را به آن مجموعه از بازی‌ها اختصاص داده است) در کارنامه دارد. کوجیما در پروژه‌هایی چون Zone Of Enders، Snatcher و Policenauts کار کرده است. پس از آن که کونامی پروژه‌ی سایلنت هیلز او را که پتانسیل بالایی داشت کنسل و همه را متعجب کرد، در استدیوی کوجیما پروداکشنز که ریاست آن را نیز بر عهده خودش بود شروع به کار کرد. Death Stranding جدیدترین عنوانی است که او و تیمش در Kojima Productions روانه‌ی بازار کرده‌اند.

Gabe Newell​

 Gabe Newel پس از ۱۳ سال کار در شرکت مایکروسافت آنجا را ترک کرد تا با همکار سابقش مسیر دیگری را در پیش گیرد. شرکت Valve از سال ۱۹۹۶ تحولات فراوانی پیدا کرد و دنیای بازی‌های پلتفرم PC را نیز دگرگون نمود. قبل از اینکه والو به لطف شبکه‌ی STEAM به شرکت پول‌ساز امروزی تبدیل شود، با موتور گرافیکی «سورس انجین» نقطه عطفی را در صنعت گیم رقم زد. موتوری که علاوه بر اینکه یکی از پرکاربردترین موتورهای صنعت بازی شد، بر اهمیت مادها و پتانسیل عالی آن‌ها تاکید داشت. اگر عناوین Half-Life، Portal و یا Left 4 Dead بخشی از خاطرات گیمری شما بوده است باید آن را مدیون شخص Gabe Newel باشید.

Sid Meier

پرونده‌ی هندی سید میر خالق سری بازی‌های Civilization ، پر است از عناوین موفقی که نام او بر آن ها حک شده است و یکی از پدران ژانر استراتژی نوبتی به شمار می‌رود. او همچنین در تهیه و ساخت عناوین بسیاری در این سبک و سیاق نقش داشته است و موفق شده بیش از ۳۰ سال استانداردها و کیفیت آثار خود را حفظ کند. علاوه بر سری مشهور Civilization،  آثاری چون Sid Meier’s Pirates!، SimGolf، Railroad Tycoon ، Alpha Centauri  نیز در کارنامه‌ی سید میر به چشم می‌خورد.

Shinji Mikami

شینجی میکامی یک شخصیت تاثیرگذار درمحبوبیت ژانر ترسناک بقا و یک مبتکر فوق العاده در مکانیزم های عناوین ماجراجویی سوم شخص به شمار می‌رود. او یکی از محبوب‌ترین و جریان‌سازترین طراحان دنیای بازی است. پدر سری Resident Evil قبل از ترک کپکام و ساخت عناوین  Vanquish و سری The Evil Within، در شکل‌گیری عصر طلایی کپکام با کار روی فرنچایزهای بسیار موفقی همچون Dino Crisis و Devil May Cry نقش به سزایی داشت. علاوه بر این او با ساخت بازی Resident Evil 4  بیش از یک دهه است درعناوین شوتر سوم شخص تاثیر مستقیم گذاشته است.

Shigeru Miyamoto

شیگرو میاماتو اواخر دهه ۱۹۷۰ به نینتندو پیوست. او به خلق فرنچایزهایی چون Super Mario، Zelda و عناوین دیگری چون Star Fox کمک کرد و در سایر محصولات شرکت نینتندو نیز همکاری داشت. او همچنین مسئول برخی از طراحی‌های مربوط به سخت افزارهای شرکت نینتندو مانند دکمه‌های Back و آنالوگ نیز بود که اکنون به یک استاندارد تبدیل شده‌اند که هیچ کس قادر به کنار گذاشتن آن نیست. موفقیت جهانی Nintendo عمدتا به خاطر ذهن درخشان او است و همه‌ی کسانی که در نینتندو موفق شده‌اند از وی تاثیر پذیرفته اند.

Hironobu Sakaguchi

نام هیرونوبو ساکاگوچی با ژانر نقش‌آفرینی ژاپنی پیوند خورده است. او فعالیت خود را از سال ۱۹۸۴ آغاز کرد و با خلق سری افسانه‌ای Final Fantasy  شرکت اسکوئرانیکس را از ورشکستگی نجات داد و آن را محبوب و ثروتمند کرد.علاوه بر این نام او را می‌توان در آثاری چون Chrono Trigger ،Xenogears ،Parasite Eve ،Legend of Mana و Vagrant Story دید. آثار او در ژانر نقش‌آفرینی ژاپنی (JRPG) در قلب میلیون‌ها گیمر حک شده است.


Warren Spector

شهرت وارن اسپکتور به خاطر انتخاب‌های داستانی تاثیرگذار است که به گیمرها این امکان را می‌دهد با توجه به انتخابشان، عواقب آن انتخاب را ببینند. او حامل چنین رویکردی است و عناصر ژانرهای مختلف را با موفقیت در آثارش نظیر Deus Ex ترکیب کرده است. نام وارن اسپکتور در مجموعه‌های بزرگ دیگری چون System Shock ،Thief  و Ultima به چشم می‌خورد.

Yu Suzuki

عصر طلایی شرکت SEGA با عناوین یو سوزوکی پیوند خورده است. کنسول‌های شرکت سگا میزبان عناوین سوزوکی برای نسل‌های مختلف بوده است. سوزوکی همراه با تیم خود بر روی فرانچایزهایی چون Space Harrier ،OutRun ،After Burner ،Virtua Racer ،Virtua Fighter Virtua Striker و Shenmue کار کرده است. او رییس بخش Amusement Machine Research  و بخش توسعه‌ی شماره‌ی ۲ در کمپانی سگا بود و علاوه بر ساخت بازی‌های نام برده، در ساخت و شکل‌گیری کابین‌های آرکید نیز نقش داشت. قسمت سوم شنمو از مورد انتظارترین عناوین این نسل بود که چندی پیش منتشر شد.این طراح ژاپنی یکی از پیشگامان صنعت بازی محسوب می‌شود.

آدرس شبکه های اجتماعی :

0 پاسخ به “خاطره سازان جاودانه : ۱۰ بازیساز برتر تاریخ”

  1. MohammadReza گفت:

    بسیار لذت بردم بهزاد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *