گیمینگرویتی

ثبت نام

ریمیک The Last of Us | عجیب، اما منطقی!

ریمیک‌ها و ریمستر‌ها در یک دهه اخیر بسیار فراگیر شده‌اند. تقریبا هر روزه شاهد انتشار اخبار و شایعات زیادی مربوط به ریمیک یا ریمستر شدن بازی‌های قدیمی هستیم. بسیاری از این شایعات، عجیب و غافلگیر کننده هستند. شایعاتی مانند ریمیک شدن سری Metal Gear Solid که در صورت به حقیقت پیوستن، موجب خرسندی همگان خواهد شد. اما در این میان، عجیب‌ترین و غیر قابل‌باور ترین آن‌ها، شایعه ریمیک شدن بازی اول سری The Last of Us بود که به تازگی توسط منبع معتبری بیان شده است. شاید این عجیب‌ترین شایعه‌ای باشد که در چند سال اخیر منتشر شده، اما نسبت به دیگر شایعات، معتبر تر و احتمال واقعی بودن آن نیز بیشتر است. بنابراین اگر فرض کنیم این خبر به طور رسمی تایید شده باشد، چگونه می‌توان آن را توجیه کرد و چه لزومی برای ریمیک شدن این بازی وجود دارد که سونی و ناتی‌داگ چنین تصمیمی گرفته‌اند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال می‌گردید، با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا برخی از دلایل احتمالی برای این تصمیم را بررسی کنیم.

  • سیاست‌های سونی تغییر کرده‌اند

احتمالا همگی بازی عجیب کوجیما، یعنی Death Stranding را به یاد داریم. یکی از دلایلی که کوجیما پس از جدایی از کونامی به سونی پناه آورد، آزادی عملی بود که سونی در اختیار او و تیم‌ش قرار داده بود. مهم نبود چقدر این بازی با القابی مانند شبیه‌ساز راه رفتن مورد تمسخر واقع شود، سونی تا لحظه آخر از او حمایت کرد و اجازه داد تا عنوانی را بسازد که خودش می‌خواهد، بدون هیچ گونه دخالتی. اما ظاهرا آن سیاست‌ها دیگر در کمپانی سونی وجود ندارد یا حداقل کمرنگ‌تر شده‌اند. مدت زیادی است که شایعات می‌گویند بازی بعدی کوجیما با همکاری Xbox ساخته خواهد شد. حتی برخی ادعا کرده‌اند که سونی درخواست همکاری مجدد با کوجیما را رد کرده است. هرچند هنوز ممکن است که سونی برای بازی‌های دیگری با کوجیما همکاری کند اما مشخصا آن حمایت سابق را از او ندارند. همین موضوع می‌تواند تا حدودی مشخص کند که سونی قصد ندارد آزادی عمل کاملی در اختیار سازندگان قرار دهد. حتی به تازگی مشخص شده است که آن‌ها اجازه ساخت دنباله Days Gone را نیز به سازندگان خود نداده‌اند. با این تفاسیر، منطقی به نظر می‌رسد اگر سونی از ناتی‌داگ خواسته باشد تا تمرکز خود را از مابقی پروژه‌ها خارج کنند و The Last of Us را برای PS5 ریمیک کنند.

  • برای به دست آوردن پول بیشتر و از راه آسان‌تر

روند ساخت بازی‌های ویدیویی بسیار پیچیده و زمان‌بر است. خصوصا وقتی که سازندگان سعی دارند یک آی‌پی جدید خلق کنند و ایده‌های نوآورانه به کار ببرند. بسیاری از این بازی‌ها در مراحل اولیه ساخت کنسل می‌شوند و بسیاری دیگر آنقدر تغییر می‌کنند که باعث می‌شود تا تیم سازنده، برای چند سال در مراحل پیش‌تولید باقی بماند. در این مدت زمان، سودآوری سازنده‌ها تقریبا به صفر می‌رسد. چرا که محصول جدیدی برای فروش وجود ندارد و کارمندان نیز نمی‌توانند بدون حقوق کار کنند. خوشبختانه شرکت‌هایی چون ناتی‌داگ، حمایت یک ناشر بزرگ‌تر مانند سونی را در اختیار دارند. اما این دلیل نمی‌شود که به هیچ‌گونه هزینه اضافه نیاز نداشته باشند و با خیال راحت چند سالی را بدون تولید محصول جدید سپری کنند و همان حقوق‌های همیشگی را دریافت کنند. به گفته جیسون شرایر، فردی که در ابتدا خبر ریمیک شدن این بازی را منتشر کرد، دلیل اصلی انجام این پروژه همین مسئله است که اکنون اشاره کردیم. همانطور که در خبرهای مختلف شنیده‌ایم، کمپانی ناتی‌داگ این روزها مشغول کار بر روی یک یا چند آی‌پی جدید است که مشخصا به این زودی‌ها منتشر نخواهند شد. بنابراین تا زمانی که آن عناوین در مراحل پیش‌تولید قرار دارند، ریمیک کردن The Last of Us می‌تواند راهی آسان‌تر برای سود دهی کمپانی باشد. از آنجایی که پارت دوم این بازی نیز به تازگی منتشر شده، طراحی گیمپلی و حتی انیمیشن‌های حرکات شخصیت‌ها نیز کار آسان‌تری خواهد بود و برای بسیاری از آن‌ها کافی است تا چند ویرایش ساده روی فایل‌های پارت دوم انجام دهند. البته طبیعتا همه چیز به این سادگی نیست، اما هرچه باشد از ساخت یک بازی کاملا جدید آسان‌تر است.

 

  • بهانه‌ای برای پولی کردن ریمستر پارت دوم

اگر یادتان باشد، The Last of Us در سال‌های آخر دوران PS3 منتشر شد و درست پس از یک سال، نسخه ریمستر آن برای PS4 منتشر شد. آن زمان این کار منطقی بود. چرا که معماری سخت‌افزار این دو کنسول متفاوت بودند و امکان اجرای نسخه اولیه در PS4 وجود نداشت. بنابراین ریمستر کردن، انتخاب بهتری از یک پورت ساده بود. حتی بسیاری از ما در ایران، به دلیل گرانی زیاد بازی‌های اورجینال PS3 به آن کنسول دسترسی نداشتیم و اولین تجربه ما از این بازی با نسخه ریمستر PS4 بود. اما اکنون که اکثر بازی‌های نسل هشتم به سادگی با دریافت یک به‌روز رسانی می‌توانند به کیفیت نسل نهمی ارتقا پیدا کنند، عرضه ریمستر The Last of Us Part II چندان منطقی نیست و احتمالا طرفداران را شاکی می‌کند. ولی در صورتی که به مانند Spider-Man، این ریمستر در کنار یک بازی جدید منتشر شود، خرید آن برای طرفداران اندکی منطقی‌تر خواهد بود. بنابراین بعید نیست که ریمیک The Last of Us برای PS5 با قیمت ۵۰ دلار عرضه شود و ریمستر پارت دوم با برخی محتویات اضافه، در نسخه ۷۰ دلاری آن قرار بگیرد.

  • برای راضی کردن طرفدارانی که دلتنگ جوئل هستند

اگر هنوز پارت دوم را بازی نکرده‌اید و چیزی از داستان آن نمی‌دانید، بهتر است این بخش را نخوانید. چرا که ممکن است مقداری از داستان برایتان اسپویل شود. اگر پارت دوم را بازی کرده باشید، احتمالا می‌دانید که به جز چند دقیقه اول کنترل شخصیت جوئل در دستان‌تان نیست. شما ۵۰ درصد بازی را با شخصیت الی و ۵۰ درصد دیگر را با شخصیت نه چندان محبوب ابی بازی خواهید کرد. این موضوع باعث شد تا بازی دوم نتواند رضایت بسیاری از طرفداران را جلب کند و عده‌ای هنوز از ناتی‌داگ شاکی هستند و حتی دیگر نمی‌خواهند از آن حمایت کنند. برای همین به دست گرفتن مجدد کنترل جوئل، شاید بتواند دل آن دسته از طرفداران را باری دیگر به دست آورد. همچنین ساخت این ریمیک، پس از مشاهده ماجرای پارت دوم، می‌تواند داستان گسترده‌تری داشته باشد و لحظات بیشتری از ماجرای این پدر و دختر را کنار یکدیگر شاهد باشیم.

  • The Last of Us آنقدر هم جدید نیست

معمولا ریمیک بازی‌ها پس از چندین سال نسبت به نسخه اصلی عرضه می‌شوند تا بتوانند یک عنوان ارزشمند را با استانداردهای گیمینگ امروزی توسعه دهند و در اختیار طرفداران بگذارند. شاید The Last of Us به نظر آنقدر قدیمی نباشد که نیاز به ریمیک داشته باشد. حتی اگر همین الان نسخه ریمستر را بازی کنید، بازی چندان قدیمی به نظر نمی‌رسد و در زمان عرضه نیز نسبت به سایر عناوین از زمان خود جلوتر بوده است. اما اگر نگاهی به تاریخچه بازی‌ها بیندازیم، این اتفاق چندان هم عجیب نیست. اولین شماره از سری Resident Evil در سال ۱۹۹۶ عرضه شده بود و نسخه ریمیک آن در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. یعنی صرفا پس از ۶ سال از عرضه. نسخه ریمیک همچنان از همان سبک دوربین استفاده می‌کند و گیمپلی کلی آن نیز یکسان است. اما بهبودهای زیادی در مدل‌سازی‌ها و همچنین روان‌تر شدن کنترل بازی صورت گرفته است. The Last of Us نیز در سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود و اگر ریمیک در سال ۲۰۲۲ منتشر گردد، یعنی بین این دو نسخه، ۹ سال فاصله وجود خواهد داشت که آنقدر هم کم نیست. این ریمیک می‌تواند بهانه‌ای دیگر برای به نمایش گذاشتن قدرت کنسول پلی‌استیشن ۵ باشد، هوش مصنوعی دشمنان را به نقطه اوج خود برساند و حتی نوآوری‌های جدیدی داشته باشد که به دلیل محدویت‌های سخت‌افزاری تا اکنون قادر به انجام آن نبوده‌اند.

  • همزمان شدن ریمیک با پخش سریال HBO به نفع هر دو طرف است

همانطور که می‌دانید، یک سریال تلویزیونی بر اساس این بازی محبوب در دست ساخت است. اگر یادتان باشد، پس از انتشار سریال ویچر از نتفلیکس، آمار فروش بازی Witcher 3 نیز به طرز چشمگیری افزایش یافت و طرفداران جدیدی برای بازی به وجود آورد. این اتفاق می‌تواند برای The Last of Us هم بیفتد. بسیاری از افرادی که سریال را مشاهده می‌کنند، احتمالا تا به حال بازی آن را تجربه نکرده‌اند و پس از تماشای سریال، مشتاق انجام بازی خواهند شد. اگر یک ریمیک امروزی از آن وجود داشته باشد قطعا آمار فروش بیشتر نیز می‌شود. از طرفی بسیاری از طرفداران مجموعه حتی برای مقایسه بازی جدید با سریال هم که شده مشتاق می‌شوند تا نسخه ریمیک را خریداری کنند و ببینند کدام‌یک توانسته روایت بهتری از این ماجرا داشته باشد.

نظر شما راجع به این موارد چیست؟ آیا این موارد توانسته‌اند حقیقت داشتن این ریمیک را برای شما منطقی‌تر کنند؟ اگر این ریمیک در حال ساخت باشد، در چه زمانی منتشر خواهد شد و چگونه تغییراتی خواهد داشت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

آدرس شبکه های اجتماعی :

28 پاسخ به “ریمیک The Last of Us | عجیب، اما منطقی!”

  1. Amish گفت:

    مقاله جامع و خوبی بود و نکته‌های جالبی رو مطرح کردی
    ممنون و خسته نباشی 🙂

  2. Amish گفت:

    مقاله جامع و خوبی بود و نکته‌های جالبی رو مطرح کردی
    ممنون و خسته نباشی 🙂

  3. ManU گفت:

    ممنون بابت مقاله.
    شخصا زیاد با شما موافق نیستم. ببینید TLoU قرار نیست یه ریمستر باشه بلکه یه قراره یه ریمیک کامل باشه. درمورد اینکه سونی این نسل میخواد کمتر ریسک کنه تا حدودی موافق هستم ولی اگه دقت کنید تا همین لحظه چندتا بازی ( مخصوصاAbandoned که مشخصه ایده های جدیدی داره ) از سمت سونی برای ۵ تایید شدن که توسط تیم های مستقل درحال ساخت هستن. این خودش نشون میده که سونی همچنان روی ایده های نو و استودیو های مستقل سرمایه گذلری میکنه. از طرف دیگه Hermen Hulst هم جدیدا گفته که این راه ادامه میدن.

    • مرسی که خوندی. حرفت هم درسته ولی اون قضیه حمایت از ایده‌های نوآورانه فکر میکنم بیشتر برای همون بازی‌های مستقل باشه و استودیوهایی فرست پارتی خودش بعید میدونم بتونن انقدر ریسک کنن. حتی سر ریبوت گاد آو وار هم یادمه چند بار بازی رو تغییر دادن تا بالاخره سونی تاییدش کنه. خصوصا الان که شروع نسل هم هست نمیخواد استودیوهای خودش با بازی‌های ضعیف شروع کنن. تا الان هم که دیمنز سولز و اسپایدر-من خیلی نمرات خوبی گرفتن. حتما ریترنال و رچت اند کلنک هم امتیازات بالایی میگیرن

  4. ManU گفت:

    ممنون بابت مقاله.
    شخصا زیاد با شما موافق نیستم. ببینید TLoU قرار نیست یه ریمستر باشه بلکه یه قراره یه ریمیک کامل باشه. درمورد اینکه سونی این نسل میخواد کمتر ریسک کنه تا حدودی موافق هستم ولی اگه دقت کنید تا همین لحظه چندتا بازی ( مخصوصاAbandoned که مشخصه ایده های جدیدی داره ) از سمت سونی برای ۵ تایید شدن که توسط تیم های مستقل درحال ساخت هستن. این خودش نشون میده که سونی همچنان روی ایده های نو و استودیو های مستقل سرمایه گذلری میکنه. از طرف دیگه Hermen Hulst هم جدیدا گفته که این راه ادامه میدن.

    • مرسی که خوندی. حرفت هم درسته ولی اون قضیه حمایت از ایده‌های نوآورانه فکر میکنم بیشتر برای همون بازی‌های مستقل باشه و استودیوهایی فرست پارتی خودش بعید میدونم بتونن انقدر ریسک کنن. حتی سر ریبوت گاد آو وار هم یادمه چند بار بازی رو تغییر دادن تا بالاخره سونی تاییدش کنه. خصوصا الان که شروع نسل هم هست نمیخواد استودیوهای خودش با بازی‌های ضعیف شروع کنن. تا الان هم که دیمنز سولز و اسپایدر-من خیلی نمرات خوبی گرفتن. حتما ریترنال و رچت اند کلنک هم امتیازات بالایی میگیرن

  5. SEHSANHS گفت:

    ریمیک لست یکم غیر منطقیه. ریمیک برا بازی ای مثل رزیدنت ایول ۲ عه که بیس سال از روش گذشته و مکانیکاش واقعا قدیمی شدن. شایدم ایده های جدیدی برا بازی دارن. به هر حال بهتره قبل انتشار خیلی با اطمینان حرف نزنیم

    • از قضا توی مقاله هم اشاره کردم که ریمیک‌هایی که داشتیم که با فاصله کم منتشر بشن. البته اون زمان ریمستر وجود نداشت ولی لست آو آس چون ریمستر شده، دوباره نمیتونه ریمستر بشه. شاید یه ریمیک کامل هم نباشه و چیزی بین ریمستر و ریمیک باشه اما چون منبعی که گفته معتبره به نظرم احتمال درست بودن‌ش از تمام شایعه‌های دیگه بیشتره

  6. SEHSANHS گفت:

    ریمیک لست یکم غیر منطقیه. ریمیک برا بازی ای مثل رزیدنت ایول ۲ عه که بیس سال از روش گذشته و مکانیکاش واقعا قدیمی شدن. شایدم ایده های جدیدی برا بازی دارن. به هر حال بهتره قبل انتشار خیلی با اطمینان حرف نزنیم

    • از قضا توی مقاله هم اشاره کردم که ریمیک‌هایی که داشتیم که با فاصله کم منتشر بشن. البته اون زمان ریمستر وجود نداشت ولی لست آو آس چون ریمستر شده، دوباره نمیتونه ریمستر بشه. شاید یه ریمیک کامل هم نباشه و چیزی بین ریمستر و ریمیک باشه اما چون منبعی که گفته معتبره به نظرم احتمال درست بودن‌ش از تمام شایعه‌های دیگه بیشتره

  7. Ezio_wolf گفت:

    مقاله خوبی بود عرفان جان
    سونی دلایل زیادی برای عرضه ریمیک لست داره که براش سود آوره ولی برای جامعه گیمینگ آنچنان عجله ای نبود برای ریمیکش چون بازی هنوز قابل بازی عه و کهنه نشده همون طور که اشاره کردی
    و در ضمن به نظرم اصلی ترین دلیلش برای سریال لست هستش اگه یادمون باشه زمان پخش سریال ویچر تعداد پلیر همزمان ویچر سر به فلک کشید و سونی با این کار هم سریال رو بیش تر نشون میده هم لست ۱ رو برای سومین بار به راحتی میفروشه و اون یکی دلیل که ناتی داگ تا پروژه بعدیشون فاصله زیاده و فکر میکنم در حد طرح اولیه اس و یک جا خوندم که گفتن لست ریمیک میکنن چون کار دیگه ای ندارن
    در نتیجه این تصمیم سونی شاید برای من گیمر عجیب باشه ولی بشدت تصمیم بیزینسی درستیه

    • مرسی. همونطور که گفتی برای مخاطب این تصمیم چندان منطقی نیست. برای همین امیدوارم حداقل قیمت خوبی روش بذارن. اگه قرار باشه ۷۰ دلاری باشه فکر نمی‌کنم کسایی که قبلا بازی اصلی و ریمسترشو رفتن حاضر باشن انقدر پول بدن

  8. Ezio_wolf گفت:

    مقاله خوبی بود عرفان جان
    سونی دلایل زیادی برای عرضه ریمیک لست داره که براش سود آوره ولی برای جامعه گیمینگ آنچنان عجله ای نبود برای ریمیکش چون بازی هنوز قابل بازی عه و کهنه نشده همون طور که اشاره کردی
    و در ضمن به نظرم اصلی ترین دلیلش برای سریال لست هستش اگه یادمون باشه زمان پخش سریال ویچر تعداد پلیر همزمان ویچر سر به فلک کشید و سونی با این کار هم سریال رو بیش تر نشون میده هم لست ۱ رو برای سومین بار به راحتی میفروشه و اون یکی دلیل که ناتی داگ تا پروژه بعدیشون فاصله زیاده و فکر میکنم در حد طرح اولیه اس و یک جا خوندم که گفتن لست ریمیک میکنن چون کار دیگه ای ندارن
    در نتیجه این تصمیم سونی شاید برای من گیمر عجیب باشه ولی بشدت تصمیم بیزینسی درستیه

    • مرسی. همونطور که گفتی برای مخاطب این تصمیم چندان منطقی نیست. برای همین امیدوارم حداقل قیمت خوبی روش بذارن. اگه قرار باشه ۷۰ دلاری باشه فکر نمی‌کنم کسایی که قبلا بازی اصلی و ریمسترشو رفتن حاضر باشن انقدر پول بدن

  9. به نظرم مهم‌ترین دلیل، می‌تونه همون پخش سریال باشه. اگه دقت کنین همزمان با پخش سریال ویچر، نسخه سوم همین بازی هم یهو فروش بالایی پیدا کرد، اونم بعد از ۵ سال، چرا؟ چون سریال پخش شد و ملت دوست داشتن بیشتر با ویچر درگیر باشن.
    حالا همه اینها به کنار، جیسن شرایر یه چیز دیگه هم گفت اون روز توی پادکست، بر این مبنی که ناتی داگ داره رو ریمیک تلو کار می‌کنه چون هیچ پروژه فعال دیگه‌ای هنوز دستشون نیست، نمی‌دونم چقدر درسته و فکر هم نکنم درست باشه، ولی اگه همینجوری که شرایر میگه باشه، یه دلیل دیگه به همه دلایلی که گفتی اضافه میشه.
    مقاله جامعی بود، خسته نباشی.

    • فک میکنم اینکه هیچ پروژه‌ای دیگه دستشون نیست منظورش این بوده که بقیه پروژه‌های ناتی‌داگ هنوز وارد مرحله تولید نشدن و فعلا مثلا داستان‌شون داره نوشته میشه یا کانسپت آرت براشون زده میشه و تو این فرصت خیلی از اعضای تیم مثل مدل‌سازها و انیماتورها و حتی کدنویس‌ها واقعا هیچکاری برای انجام دادن ندارن که خب میتونن تو این فرصت تا اونا آماده میشه روی ریمیک لست آو آس ۱ کار کنن

  10. به نظرم مهم‌ترین دلیل، می‌تونه همون پخش سریال باشه. اگه دقت کنین همزمان با پخش سریال ویچر، نسخه سوم همین بازی هم یهو فروش بالایی پیدا کرد، اونم بعد از ۵ سال، چرا؟ چون سریال پخش شد و ملت دوست داشتن بیشتر با ویچر درگیر باشن.
    حالا همه اینها به کنار، جیسن شرایر یه چیز دیگه هم گفت اون روز توی پادکست، بر این مبنی که ناتی داگ داره رو ریمیک تلو کار می‌کنه چون هیچ پروژه فعال دیگه‌ای هنوز دستشون نیست، نمی‌دونم چقدر درسته و فکر هم نکنم درست باشه، ولی اگه همینجوری که شرایر میگه باشه، یه دلیل دیگه به همه دلایلی که گفتی اضافه میشه.
    مقاله جامعی بود، خسته نباشی.

    • فک میکنم اینکه هیچ پروژه‌ای دیگه دستشون نیست منظورش این بوده که بقیه پروژه‌های ناتی‌داگ هنوز وارد مرحله تولید نشدن و فعلا مثلا داستان‌شون داره نوشته میشه یا کانسپت آرت براشون زده میشه و تو این فرصت خیلی از اعضای تیم مثل مدل‌سازها و انیماتورها و حتی کدنویس‌ها واقعا هیچکاری برای انجام دادن ندارن که خب میتونن تو این فرصت تا اونا آماده میشه روی ریمیک لست آو آس ۱ کار کنن

  11. عالی عرفان! خسته نباشی.

  12. عالی عرفان! خسته نباشی.

  13. اتفاقا به نظر من با ریمیک کردن بازی و همچنین سریالی که داره براش میاد، باعث میشه که این اثر دوباره به چشم بیاد. احتمال اینکه یه سری المانت‌های داستانی یا حتی گیم‌پلی هم عوض بشه هستش. از طرف دیگه واقعا برای طرفدارای جوئل این یه فرصت طلایی هستش که دوباره شخصیت مورد علاقشونو ببینن. سود به نظر من میتونه از دو طرف باشه چه از طرف تقاضا کننده و چه از طرف عرضه کننده. در هر صورت هر چی که باشه خدا به خیر کنه.
    مقاله بسیار خوبی بود. خسته نباشی?

  14. اتفاقا به نظر من با ریمیک کردن بازی و همچنین سریالی که داره براش میاد، باعث میشه که این اثر دوباره به چشم بیاد. احتمال اینکه یه سری المانت‌های داستانی یا حتی گیم‌پلی هم عوض بشه هستش. از طرف دیگه واقعا برای طرفدارای جوئل این یه فرصت طلایی هستش که دوباره شخصیت مورد علاقشونو ببینن. سود به نظر من میتونه از دو طرف باشه چه از طرف تقاضا کننده و چه از طرف عرضه کننده. در هر صورت هر چی که باشه خدا به خیر کنه.
    مقاله بسیار خوبی بود. خسته نباشی?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *