گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی The Bonfire: Forsaken Lands | بقا به خاطر تایتان

ناجی بودن در دنیای بازی‌های ویدیویی همیشه کار سختی است. هنگامی که تاریکی مردم بی‌گناه را در خود می‌بلعد، شما با درست‌ترین تصمیمات خود باید در مقابل این اتفاق ایستادگی کنید که طبیعتا این کار اصلا آسان نیست. بازی The Bonfire: Forsaken Lands شما را در نقش یک نجات دهنده قرار می‌دهد و با چالش‌هایی که در طول بازی مقابلتان می‌گذارد، شما را بسیار به زحمت می‌اندازد. با نقد و بررسی بازی The Bonfire: Forsaken Lands همراه گیمین‌گرویتی باشید.

استودیو مستقل هندی Xigma Games، در چند سال اخیر با انتشار بازی‌های خود، عملکردی جذاب و تحسین برانگیزی داشته است. در بین تمام بازی‌هایی که این استودیو منتشرکرده، نام سری بازی‌های The Bonfire بیشتر به چشم می‌آید و از بازی‌های دیگر استودیوی Xigma Games پرطرفدار‌تر است. سری بازی‌های The Bonfire تا کنون در دو نسخه عرضه شده است و توانسته نمایش قابل قبولی در بین بازی‌های مستقل دیگر، به اجرا بگذارد. بازی The Bonfire: Forsaken Lands که اولین اثر این سری بود، در سال 2018 بر روی رایانه‌های شخصی و موبایل منتشر شد. پس از دریافت نظرات مثبت از طرف منتقدین، استودیوی Xigma Games ساخت نسخه کنسولی این بازی را آغاز کرد و آن را در سال 2022 بر روی تمامی کنسول‌ها منتشر ساخت. این بازی با موتور بازیسازی Unity ساخته شده است.

پس از اجرای بازی، یک منوی ورود ساده و مناسب را مشاهده می‌کنیم. تنها مورد مهم این موضوع، یک ویژگی است که می‌توان گفت در هیچ‌گونه از بازی‌های امروزی، بازیکنان ایرانی تا به حال ندیده‌اند. این ویژگی مهم، وجود زبان فارسی در یخش تنظیمات زبان است که با کمال تعجب می‌توان در داخل بازی The Bonfire: Forsaken Lands مشاهده کرد. بابت قرار دادن زبان فارسی در این بازی از استودیو Xigma Games تشکر می‌کنیم و امیدواریم که هر چه زودتر در سایر بازی‌های ویدیویی، این موضوع را ببینیم.

دو حالت متوسط و سخت برای تجربه بازی وجود دارد. پیشنهاد می‌شود اگر با سری بازی‌های The Bonfire: Forsaken Lands از قبل آشنایی خاصی ندارید، بازی خود را در حالت متوسط آغاز کنید. پس از شروع بازی، شخصیت شما سوار بر یک قایق کوچک، به سوی مکانی می‌رود که قرار است ماجراهای بسیاری داخل‌اش رخ دهد. هنگامی که قایق به آرامی روی آب حرکت می‌کند، از پشت کوه دیالوگ‌هایی پدیدار می‌شود و به سختی اطلاعاتی از داستان بازی را نشان می‌دهد.

پس از رسیدن به خشکی و ساخت آتشگاه و بنا‌های اولیه مورد نیاز، ماجراجویی شما در بازی The Bonfire: Forsaken Lands آغاز می‌شود. ساخت بناهای اولیه (مزرعه و چوب‌بری) الزامی و صرفا برای تهیه چوب و غذا که از مواد بسیار مهم بازی است، استفاده می‌شود. مردمان روستاهای نزدیک شما پس از مشاهده آتشگاه، برای کمک به سمت شما می‌آیند و در صورت نیاز، جز کارکنان شما می‌شوند. یک نکته جالب در رابطه با این موضوع، هماهنگی همکاری شخصیت بازی با هوش‌های مصنوعی است. برای درک بهتر این مورد، می‌توان از اصطلاح متقابل بودن کمک به یکدیگر نیز استفاده کرد. علاوه بر مردم، هیولاهای آن منطقه پس از مشاهده آتشگاه، از حضور شما باخبرند. پس از غروب خورشید به آنها به سمت محل مستقر شخصیت شما، حمله می‌کنند. شما باید برای بقا بخاطر هدف والایتان (بیدار کردن تایتان) از خود و کارکنان در برابر این موجودات وحشی، محافظت کنید.

مردمان روستاهای نزدیک شما پس از مشاهده آتشگاه، برای کمک به سمت شما می‌آیند.

سبک‌های اصلی بازی The Bonfire: Forsaken Lands، شبیه‌ سازی و بقا است. اکثرا در این گونه سبک‌ها، باید در نقش‌های جالب و جدیدی قرار بگیرید که این مورد در رابطه با این بازی صدق نمی‌‌کند. جنگ خیر و شر همیشه جذابیت خاص خود را دارد؛ ولی وقتی در در سبک‌های متفاوت مثل سبک شبیه سازی دیده و تجربه می‌شود، بعضی اوقات خوب و بعضی اوقات بد به نظر می‌رسد. اگر بخواهیم عملکرد این موضوع را در در بازی The Bonfire: Forsaken Lands بررسی کنیم، به نتیجه‌ی متوسطی دست پیدا خواهیم کرد.

از نکات مهم در رابطه با داستان بازی که در دسته نقاط ضعف قرار دارد، عدم پردازش مناسب به شخصیت اصلی و داستان می‌باشد. شخصیت شما گمنام است و چیزی در رابطه با گذشته وی نشان داده نمی‌شود. همچنین نکات ضعف زیادی در قدرت بدنی و ذهنی شخصیت اصلی وجود دارد. مثلا او هرگز استراحت نمی‌کند و در جنگ‌های شبانه علیه هیولاها فقط با مشت می‌جنگد. فعالیت کاری‌ این شخصیت نیز فقط در جمع کردن چوب، کار در مزرعه و کار در معدن آهن خلاصه می‌شود. موارد گفته شده به دلیل ساخت تمام بناهای بازی توسط شخصیت اصلی، عجیب و مسخره به نظر می‌رسد. داستان بازی نیز با تمام تلاشی که برای دلنشین بودن انجام می‌دهد، نامفهوم و ساده است.

از نکات مهم در رابطه با داستان بازی که در دسته نقاط ضعف قرار دارد، عدم پردازش مناسب به شخصیت اصلی و داستان می‌باشد.

گیم پلی به دو دسته مدیریت و نبرد در برابر هیولاها تقسیم می‌شود. هر دو دسته در نوع خود بسیار مهم هستند و اگر به یکی از این موارد بیشتر توجه شود و دیگری فراموش گردد، شخصیت شما قطعا شکست می‌خورد و جانش را از دست می‌دهد. اکنون هر دو دسته را بررسی خواهیم کرد و نکات ضعف و قوت آنها را برایتان مشخص می‌کنیم.

دسته اول : مدیریت / بخش اول : هنر زور بازو

مهم ترین بخش مدیریت روستای خود، کار کردن است. هر شخصی که از روستاهای مجاور به جمع شما می‌پیوندد، مشغول به فعالیتی می‌شود تا در انتها با سود کارهایش، زمینه‌ای برای شخصیت اصلی بوجود بیاورد تا روستا را بزرگ‌تر کند. مثلا کارکنان برای اینکه شما بتوانید بناهای مختلف بسازید، شروع به جمع کردن چوب می کنند. دیگر کار‌های مردم در پولادگری، مزرعه‌داری، چوپانی، نگهبانی و غیره خلاصه می‌شوند که هر کدام در نوع خود در ساخت و ساز و محافظت به کار می‌روند. تنوع کارها بسیار خوب است و سواد مدیریتی بازیکنان را به چالش می‌کشد.

مهم ترین بخش مدیریت روستای خود، کار کردن است.

بخش دوم : انجام وظیفه به درست‌ترین شکل ممکن

انجام کارها با دستان خالی، می‌تواند روند جمع‌آوری یک ماده مانند غذا را بسیار طولانی کند. یکی از مهم‌ترین وسیله‌های‌ بازی گاری است. اگر هر کدام از کارکنان یک گاری داشته باشند، می‌توانند با به کمک آن مثلا به جای حمل یک آهن، پنج آهن را همزمان به انبار اضافه کنند. از دیگر ابزار‌ها مهم کارکنان می‌توان به کلنگ، داس و تبر اشاره کرد. همچنین از موارد گفته شده در نبرد‌ها نیز استفاده می‌شود.

نگهبانان، جنگجویان و جاسوسان ابزار‌های خاص خود را دارا هستند که با توجه به مواد به کار رفته در ساخت‌شان، عملکرد متفاوتی دارند. مثلا زره فولادین نسبت به زره آهنین بهتر می‌تواند در برابر ضربات هیولاها استقامت داشته باشد. ابزار‌ها جنگی دیگر نیز شامل این موضوع هستند. بعضی از کار‌ها به واسطه وجود ابزار مخصوص، آزاد می‌شوند. به عنوان مثال برای استخدام جنگجو‌ و جاسوس، به ترتیب به سپر و تیروکمان نیاز است.

بخش سوم : سازه بیشتر روستای بهتر

پس از جمع‌آوری مقدار کافی مواد اولیه لازم، شخصیت شما می‌تواند برای روستا سازه‌های جدید بسازد. با ساخت بناهای جدید، زمینه وجود کار بیشتر، ابزار‌ها متنوع و مواد اولیه جدید فراهم می‌شود. با ارزش ترین مواد‌های اولیه درون بازی، آهن، فولاد، چوب و زغال سنگ هستند که از طریق معادن به دست می‌آیند و در ساخت ابزارها و بناها بسیاری استفاده می‌شوند. غذا برای برطرف کردن گشنگی کارکنان گرسنه به کار می‌رود و پارچه که به واسطه کندن پوست هیولاهای مرده به‎دست می‌آید، در ساخت و ساز -مخصوصا در ساخت زره- استفاده می‌شود. ساخت و سازه‌ها همچنین در رشد جمعیت مردم روستا (تا 40 نفر)، داد و ستد و تمام کردن داستان بازی تاثیرگذار هستند. مهم ترین سازه بازی معبد است که برای بیدار کردن تایتان استفاده می‌شود و از طریق آن می‌توان بازی را به اتمام رساند.

پس از جمع‌آوری مقدار کافی مواد اولیه لازم، شخصیت شما می‌تواند برای روستا سازه‌های جدید بسازد.

بخش چهارم : باز هم همان قضیه خرید و فروش

پس از ساخت کشتی و راهی کردن یکی از اهالی خردمند روستا برای کشف آبادی‌های دیگر، راه‌های بازرگانی مختلفی برای داد و ستد در دسترس شما قرار می‌گیرد که بیشتر این مسیر‌ها با پرداخت جواهرات آزاد می‌شود. مثلا شما با پرداخت 11 عدد جواهر، 1 فولاد به دست می‌آورید. یک مشکلی که این بخش دارد، درخواست‌های ناعادلانه و نابجا بازرگانان شهرهای مختلف است. جواهرات به سختی در معادن توسط معدنکارها پیدا می‌شود. در بعضی از روز‌ها، آنها اصلا جواهراتی پیدا نمی‌کنند. به همین علت اگر تعداد درخواستی جواهرات از طرف بازرگانان شهر‌های دیگر کمتر بود، ویژگی داد و ستد بسیار نقش مهمی را در بازی بدست می‌آورد. ازدیگر راه‌های پیدا کردن جواهر، کندن پوست جسد هیولاهای عنکبوتی است که هر کدام فقط 1 جواهر به شما می‌دهد.

یکی از داد و ستد‌هایی که باید انجام بدهید، خرید نوشته‌های باستانی است. شما بعد از خرید این مورد، با استخدام یک فرد خردمند برای مطالعه آن، می‌توانید در روستای خود یک کیمیاگر داشته باشید. کیمیاگر دو مزیت دارد. او می‌تواند پس از زخمی‌شدن جنگجویان، آنها را درمان کند و با استفاده از خرده‌های شهاب سنگ، سنگ خورشید بسازد که در ساخت شمشیر آتشین، ساخت و ساز و ارتقا تایتان استفاده به کار می‌آید. خرده‌های شهاب سنگ نیز مانند جواهرات در معادن پیدا می‌شود.

بخش پنجم : ارتباط میان کار و کارگر

پیش‌تر درباره عملکرد کار‌های مهم کارکنان صحبت کردیم؛ اما یک نکته‌ی مهم دیگر نیز در رابطه با خود کارکنان وجود دارد. هر کس در انجام کاری که بهتر است باید توسط شما استخدام شود. مثلا کارکنان قوی باید نگهبان یا جنگجو شهر باشند. در بعضی از کارها مانند جاسوسی و کاشف، باید مراقب باشید که شخص نادرستی را به انجام این کارها مشغول نکنید زیرا در صورت وقوع این اشتباه، علاوه بر از دست دادن آن فرد، زحمات خود شما هم برای شکل‌گیری این مشاغل به هدر می‌رود. بهتر است برای این کارها از آدم‌های خردمند استفاده کنید.

یکی از داد و ستد‌هایی که باید انجام بدهید، خرید نوشته‌های باستانی است.

دسته دوم : مبارزات / بخش اول : غروب زیبای خورشید و طلوع زشت هیولاها

مرحله سخت ماجرا، زنده ماندن در شب است. هیولاها هر شب به قصد کشتن شما به سمت روستا حمله می‌کنند. شما نیز به وسیله نگهبانان قوی و شجاع خود با آنان می‌جنگید و وجود نحسشان را نابود می‌کنید. در کل بازی The Bonefire: Forsaken Lands، سه نوع هیولا بیشتر دیده نمی‌شود. گرگ‌هایی افسار گسیخته، عنکبوت‌های غول پیکر و یک نوع هیولای عجیب که شبیه پاگنده است، از دشمنان شما در شب حساب می‌شوند؛ اما به نظرتان این موجودات از چه چیزی و یا چه کسی بیشتر از خود می‌ترسند؟ پاسخ این سوال را شما با اتمام داستان می‌توانید پیدا کنید.

بخش دوم : پیش به سوی غارها

پس از استخدام جاسوس، وی قبل از غروب خورشید خبر‌ی از وجود غاری مرموز در اطراف روستا می‌دهد. شما هم در صورت لزوم به همراه کیمیاگران و جنگجویان خود به سمت غار می‌‌روید. این بار شما به هیولاها حمله می‌کنید و پس از شکست آن‌ها، غنیمت‌های نهفته در غار را بدست می‌آورید. این غنیمت‌ها، جواهرات یا خرده‌های شهاب سنگ هستند. یک مشکل در رابطه با این موضوع، ناچیز بودن این دارایی‌ها نسبت به زحمت کشیده شده برای آنها است؛ اما با توجه به زیاد انجام ندادن این جنگ‌ها، این مشکل زیاد به چشم نمی‌آید.

هیولاها هر شب به قصد کشتن شما به سمت روستا حمله می‌کنند.

تمام نکات گیم پلی را بررسی کردیم. اکنون نوبت به بررسی موضوعات جانبی مورد توجه است. پس از گذراندن هر یک روز، بازی خودش ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد که اگر ناخواسته در یک شب کشته شدید، مجددا از همان روز بازی را آغاز کنید. لازم به ذکر است که شما در حالت سخت نمی‌توانید ذخیره داده روز قبل خود را برگردانید و با مرگ شخصیتتان، باید از اول بازی را آغاز کنید.

یکی از ضعف‌های The Bonefire: Forsaken Lands، کم ارزش بودن تکرار مجدد آن است. بعد از اتمام مراحل مختلف و به پایان رسیدن داستان، دیگر چالش خاصی برای انجام دادن باقی نمانده است؛ اما شاید حالت سخت بتواند چند ساعتی دیگر شما را به پای انجام این بازی بنشاند.

در طول تجربه این بازی، موسیقی‌های زیادی را نمی‌شنوید؛ اما همان موسیقی‌های کمی که در مدیریت روستا، جنگ شبانه با هیولاها و حمله به غارها به گوشتان می‌رسد، حس خوبی را همراه با تلاش‌های شما رقم می‌زند. علاوه بر آن، صدای فریاد خوشحالی نگهبانان و جنگجویان بعد از شکست دادن و کندن پوست هیولاها، بسیار دلنشین است.

 

این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتقدین و پس از حدود 7 ساعت بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی The Bonfire: Forsaken Lands تجربه جالب و متفاوتی را به وجود آورده است. گیم پلی جذاب می‌تواند شما را برای مدتی سرگرم کند ولی داستان پیچیده در کنار ضعف‌های شخصیت اصلی، به مرور آزار دهنده می‌باشد.

نکات مثبت

ارائه گیم‌پلی مناسب

تنوع دشمنان

متنوع بودن سازه‌ها و ابزارها

ارتباط خوب هوش مصنوعی با کار خود

نکات منفی

داستانی نامفهوم و ساده

شخصیت‌پردازی ضعیف شخصیت اصلی

ارزش کم تکرار کردن بازی

استفاده کم از ویژگی داد و ستد

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *