گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

بازی‌هایی که مبارزات آن به صورت نوبتی انجام می‌شود به طور معمول از جامعه طرفداری خاصی برخوردار هستند. نزدیک‌ترین مثال برای آن شطرنج است که پس از هر نوبت باید منتظر حمله دشمن باشید و نمی‌توانید در این میان اقدامی انجام دهید. حال بازی‌های نقش‌آفرینی و استراتژی تاکتیکی پا را یک گام فراتر گذاشته و تقریباً یک شبیه‌ساز جنگ را در اختیار شما قرار می‌دهند. یکی از این سرگرمی‌ها «Tactics Ogre: Reborn» نام دارد. این بازی توسط اسکوئر انیکس برای کنسول‌های سوییچ، PS4، PS5 و ویندوز ساخته و اکنون منتشر شده است. بازی Tactics Ogre: Reborn یک بازسازی از اثری با همین نام است که در سال 2010 منتشر شد و خود بازسازی از عنوانی با بیش از 20 سال عمر است. این اثر در گدشته توانسته بود توجه‌های بسیاری را به خود جلب کند. در ادامه با گیمین‌گرویتی و نقد و بررسی Tactics Ogre: Reborn روی کنسول سوییچ همراه ما باشید تا بررسی کنیم آیا موفق می‌شود بازیکن‌های جدید را نیز به سمت خود جذب کند یا نه.

 

نبردهای خونین برای کسب قدرت

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

داستان بازی Tactics Ogre: Reborn در جزیره‌ای به نام والرین (Valerian) رخ می‌دهد. محلی که برای سال‌های طولانی مرکز تجارت دریایی به حساب می‌آمد و به همین دلیل افراد زیادی طمع تصاحب آن را داشتند. در این بین فردی به نام دارگالئوا (Dargalue) موفق شد این جزیره را متحد و صلح کوتاه مدتی را در آن برقرار کند؛ اما اکنون سه گروه باکرام (Bakram)، گالگاستانی (Galgastani) و والیستر (Walister) بر سر تصاحب قدرت با یکدیگر وارد نبردی خونین شده‌اند. بیشتر افراد گروه اول را اشراف‌زاده و گروه دوم را مردم عادی جزیره تشکیل می‌دهند؛ اما گروه سوم با جمعیتی کمتر از دو دسته قبلی بوده و نیروی مقاومت محلی به حساب می‌آیند. جزیره در نهایت توسط باکرام و گالگاستانی به دو نیم تقسیم می‌شود و ناآرامی سرتاسر آن را فرا می‌گیرد. حال شخصیت اصلی بازی با نام دنیم (Denim) که عضو نیروهای مقاومت والیستر است و شهرش توسط نیروهای باکرام به آتش کشیده شده بود، قصد دارد جلوی قدرت‌های بزرگ ایستاده و یک‌بار برای همیشه صلحی پایدار به وجود آورد. دنیم در این راه با مسائل اخلاقی و سیاسی بسیاری مواجه می‌شود و باید دید که آیا می‌تواند شرافت و مهربانی خود را حفظ کند یا به فردی خون‌خوار تبدیل خواهد شد.

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

داستان بازی و شخصیت‌های آن بسیار عمیق و درگیر کننده هستند و به خوبی می‌توانند شما را به واسطه غافلگیری‌های مختلف با خود همراه کنند. از طرفی در نقاط بسیاری از بازی به دنیم حق انتخاب داده می‌شود که با توجه به تصمیم‌های شما، مسیر پیشروی و پایان‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد.

 

شبیه‌ساز جنگ

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

بازی Tactics Ogre: Reborn در سبک نقش‌آفرینی/ استراتژی تاکتیکی و با زاویه دوربین ایزومتریک (بالا به پایین) منتشر شده است. بازی در ابتدا از شما سؤالاتی مختلفی می‌پرسد به مانند این که در هنگام آتش‌سوزی خانه کدام را اول نجات می‌دهید؟ والدین، همسر یا دوست خود. سپس شما می‌توانید یک عنصر را به عنوان پایه مهارت خود انتخاب کنید. این موارد توانایی‌های فردی شخصیت دنیم را در طول بازی به وجود می‌آورند.

در هر مبارزه با توجه به عوامل مختلف حداکثر تا 12 شخصیت را می‌توانید با خود همراه کنید. زمین‌های مبارزه نیز به موزاییک‌های کوچک تقسیم شده‌اند. در هر نوبت تنها می‌توانید به میزان بسیار کمی روی زمین و این موزاییک‌ها حرکت و به دشمن حمله کنید. تنوع سلاح‌ها، مهارت‌ها و جادوها نیز در نوع خود بسیار زیاد هستند و در این زمینه احساس کمبود نخواهید کرد. از طرفی مبارزه‌ها وابستگی کاملی به عنصر و ضد عنصر، آب و هوا و برتری سلاح‌ها نسبت به یکدیگر دارند. به علاوه نوع زمین نیز روی این مسئله تأثیر مستقیم خواهد گذاشت؛ بنابراین بهتر است برای مثال از قرار دادن شخصیتی که از آب متنفر است در محیط‌های آبی خودداری کنید.

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

یکی دیگر از موضوعاتی که در هنگام مبارزه خودنمایی می‌کند، امکان حمله به نیروهای خودی و تفاوت ارتفاع است. به این معنی که تلاش شما برای پرتاب تیر یا جادو به سمت دشمن ممکن است به آسیب دیدن نیروهای خودی منجر شود؛ زیرا دشمن در ارتفاع قرار داشته و حمله شما به وی نمی‌رسد یا در راه جادوی پرتاب شده یک نیروی خودی وجود دارد. در نتیجه در هنگام حمله باید از خالی بودن مسیر اطمینان حاصل کنید. به همین دلیل با یک سیستم مبارزاتی بسیار عمیق روبه‌رو هستید که احتمالاً در ابتدا افراد تازه وارد نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

اکثر نیروهایی که با خود به میدان نبرد می‌برید را خودتان باید استخدام کنید. از طرفی باید حواستان به سلامتی آن‌ها باشد.؛ زیرا در صورت مردن برای همیشه از دست خواهند رفت و همه زحمات و پول‌های شما را به باد می‌دهند. پرورش نیروی جدید نیز بسیار زمان‌بر خواهد بود و به بارگیری آن‌ها در همان ابتدا در میدان نبرد نوعی خودکشی به حساب می‌آید.

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

مبارزات بازی به طور معمول بسیار زیبا و جذاب هستند و شما را به خوبی به چالش می‌کشند؛ اما یک ویژگی باعث می‌شود شما به دفعات از جایی که نمی‌خواهید ضربه بخورید. در هر مرحله تعدادی واحد مهمان وجود دارد که ساز خود را می‌زنند و نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. همین موضوع باعث می‌شود نتوانید برای حمله یک راه‌برد مناسب پیاده‌سازی کنید و همواره یک حرکت نامربوط آن‌ها می‌تواند نظم شما را به هم بریزد. حال اگر 2 یا 3 مهمان وجود داشته باشد یا باید نیروهای خود را به سه بخش تقسیم کرده و عذاب بکشید یا بی‌خیال آن‌ها شده روی کار خود تمرکز کنید. به همین دلیل آزادی عمل از شما گرفته خواهد شد. به این مسئله هوش مصنوعی بسیار بالا و مناسب دشمن را نیز اضافه کنید که به خوبی از آشفتگی شما استفاده می‌کند.

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

البته یک ویژگی در بازی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد انتخاب‌های خود را بازگردانید و حالت‌های دیگر را امتحان کنید و حتی اگر دوباره شکست خورید یک انشعاب جدید از انتخاب خود به وجود آورید. در نتیجه همواره می‌توانید بهترین خروجی را کسب کنید؛ اما همین مسئله هم بعضی وقت‌ها جواب‌گو نیست و باید مبارزه را از اول شروع کرده یا زمان بسیار زیادی را به آزمون‌وخطا اختصاص دهید و گاهی مبارزاتی بسیار کند را شاهد خواهید بود که بیش از یک ساعت از شما زمان می‌گیرند. از طرفی بازی به شما اجازه می‌دهد کنترل شخصیت‌های موردنظر خود را به هوش مصنوعی بدهید و با دادن برنامه‌های مختلف پیش فرضی مانند تمرکز روی حمله یا دفاع، دیگر نگران مدیریت آن نباشید و این کار نیز به خوبی انجام می‌گیرد.

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

در بیرون از مبارزات با نقشه جهان مواجه خواهید بود که به واسطه آن به مراحل اصلی و فرعی مختلف دسترسی دارید. در این نقشه شما می‌توانید به انجام مبارزات تمرینی پرداخته و سطح شخصیت‌های خود را بالا ببرید. هرچند که این افزایش سطح با توجه به مرحله‌ای که در آن قرار دارید در هر نوبت محدود می‌شود. از طرفی با افزایش سطح، مهارت‌های مختلفی به دست می‌آورید که تنها از تعداد محدودی از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید یا شاید حتی مجبور باشید آن‌ها را خریده خودتان با توجه به کلاس افراد به آن‌ها نسبت دهید. نکته مثبت دیگری که در این بازسازی وجود دارد، امکان سریع جا به جایی میان کلاس‌های مختلف است. به این معنی که اگر نیاز داشتید کلاس یک مبارز عوض شود، دیگر لازم نیست از ابتدا وی را پرورش دهید؛ بلکه با توجه به سطح فعلی به‌سرعت به همه مهارت‌های کلاس دیگر دسترسی خواهید داشت.

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

در نقشه بازی امکان استخدام نیروها و خرید و فروش تجهیزات را نیز خواهید داشت؛ اما باید توجه کنید که نیروهای جدید هیچ ابزاری با خود ندارند و باید آن‌ها را از پایه تجهیز کنید؛ بنابراین همواره باید بودجه خود را نیز در نظر داشته باشید. از طرفی ارزش پول در این بازی بسیار بالا است و به مانند بسیاری نمونه‌های دیگر به منبع بی‌پایانی از آن دسترسی ندارید؛ بنابراین باید حسابی در هزینه کرد خود نیز دقت به خرج دهید. با توجه به همین موضوع قبل و بعد از هر مرحله باید ده‌ها دقیقه را روی تغییر تجهیزات و مهارت‌های هر فرد با توجه به نیاز پیش رو زمان صرف کنید. این موضوع مستقیماً در روند مبارزه‌ها تصویر دارد و خود عمق بیشتری به آن می‌دهد.

 

 

شبیه‌ساز پیکسلی

نقد و بررسی بازی Tactics Ogre Reborn| چهره بی‌رحم جنگ

با وجود استفاده از سبک پیکسل آرت در بازی Tactics Ogre: Reborn، آبجکت‌ها، محیط، پویانمایی‌ها و همه‌ی عناصر مربوط به بخش هنری و فنی به‌شدت پیشرفت کرده‌اند. هرچند که همچنان در بعضی مواقع با طراحی‌های ساده‌ و زمین‌های تقریباً خالی مواجه هستید. به علاوه بازی در هیچ‌کدام از حالت‌های خانگی و قابل‌حمل دچار افت فریم نمی‌شود. همچنین ابعاد فونت‌های به کار رفته برای دیالوگ‌ها نیز به خوبی انتخاب شده و در هر دو حالت خوانا هستند. همچنین موسیقی‌ها، افکت‌های صوتی و دیالوگ‌ها نیز بازسازی شده و از کیفیت بالایی بهره می‌برند.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 25 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Tactics Ogre: Reborn یک بازسازی بسیار عالی و قابل تقدیر از گذشته این عنوان است و به خوبی توانسته فرنچایز مورد نظر را به زندگی بازگرداند. با وجود این به نظر می‌رسد افرادی که با سبک استراتژی تاکتیکی آشنایی ندارند ممکن است در ابتدا بسیار اذیت شده و مجبور شوند یک مرحله را به دفعات تکرار کنند. با وجود این اگر از طرفداران بازی‌های تاکتیکی هستید پیشنهاد می‌شود حتماً این عنوان را تجربه کرده و آن را از دست ندهید؛ زیرا با یک داستان و گیم پلی بسیار عمیق مواجه هستید.

نکات مثبت

هوش مصنوعی بسیار بالا

عمق بالای مبارزه‌ها

تنوع بسیار بالای کلاس‌ها و تجهیزات

نکات منفی

عملکرد سر خود مبارزهای مهمان

کندی پیشرفت داستان و مبارزه‌ها

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *