گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Sword Art Online Last Recollection | شمشیری که دیگر تیز نیست

شرکت بندای نامکو که علاقه خاصی به ساخت بازی‌ از روی انیمه‌ها را دارد، امسال بعد از انتشار عنوان One Piece Odyssey، به سراغ IP قدیمی و نه چندان درخشان خود از این مدیوم رفته است. بازی Sword Art Online Last Recollection که قرار بود عملکرد ضعیف عناوین قبلی‌اش را جبران کند، خودش به تنهایی مجموعه‌ای از مشکلات ریز و درشت است. در ادامه این نقد و بررسی، همراه گیمین‌گرویتی باشید.

انیمه‌ی Sword of Online از سال 2012 پخش خود را به صورت سریالی و سینمایی بر اساس سری ناول‌ها و لایت ناول‌هایش، آغاز کرد. یک سال بعد، اثر خوش ساخت آقای Reki Kawahara قدم بر عرصه ویدیوگیم گذاشت اما ای کاش هیچ وقت وارد آن نمی‌شد. تمامی بازی‌هایی که از روی انیمه آن ساخته شدند، عملکرد ضعیف یا متوسطی داشتند. بازی جدید این انیمه با نام Sword of Online Last Recollection نیز مانند سایر عناوین قبلی، دارای مشکلات زیادی است. تیم Aquria که سابقه توسعه چند بازی ضعیف دیگر از Sword Art Online مثل Alicization Lycoris و Hollow Fragment را داشته، در ساخت عنوان جدید نیز موفق عمل نکرده است.

داستان بازی قصد دارد به آرک War of Underworld انیمه اصلی بپردازد اما اصلا موفق به این کار نشده است. این آرک در زمان نمایش خود درون انیمه، دارای مشکلات داستانی زیادی بود. بازی علاوه بر اینکه به داستان انیمه وفادار نبوده، تغییرات بسیار بدی را برای ایجاد تفاوت با آن، ایجاد کرده است. در واقع ماجرا با استفاده از شخصیت‌ها آرک انیمه اصلی و شخصیت‌های جدید خودش، قصد دارد یک داستان جدیدی را ایجاد کند اما در ایجاد آن، شکست‌های فاجعه‌باری خورده است. داستان شدیدا کلیشه‌ای و خسته‌کننده است و روایت نادرستی نیز دارد. تلاش برای اینکه در طی کردن داستان خوابتان نگیرد، کار سختی است. همچنین ماجرا اصلا سعی نمی‌کند کمی با گیمر ارتباط برقرار کند و مقداری از ارزش‌های خود را به نمایش بگذارد. ماجرای بازی فقط با بدترین و کلیشه‌ای‌ترین حالت ممکن روایت می‌شود و پشت سر خود را نگاه نمی‌کند که آیا گیمر از داستان لذت می‌برد یا نه. از لحاظ ساختاری هم داستان ایراد دارد. حجم داستانی که در هر چپتر روایت می‌شود، خیلی نادرست است. مثلا چپتر 1 بازی در همان 15 دقیقه ابتدایی به اتمام می‌رسد اما چپتر 2 نزدیک به دو ساعت و 30 دقیقه انجام دادنش، به طول می‌انجامد. این مشکل باعث شده که ریتم روایت خیلی کم و زیاد شود. به خاطر این ضعف، در فهم موارد داستان، مشکل ایجاد شده است.

شخصیت‌های بازی در همه‌ی لحظات سعی دارند که شبیه آن چیزی که در انیمه بوده‌اند، باشند. در واقع آن حس و حال خاص ویدیوگیمی رو از کارکترهای بازی نمی‌بینید. ان دسته از شخصیت‌های جدیدی که در وفادار نبودن بخش داستانی به انیمه اصلی، به وجود آمده‌اند نیز حرفی برای گفتن ندارند. به همین خاطر اگر با طرز فکر انجام دادن بازی جدید انیمه شمشیرزنی آنلاین به سراغ این عنوان بروید، نمی‌توانید حتی با قهرمان اصلی داستان، کریتو ارتباط برقرار کنید. به عبارتی بازی Sword of Online Last Recollection فراموش کرده که باید به شخصیت‌های انیمه‌ای خود رنگ ویدیوگیم بودن ببخشد و به آن‌ها به شکلی متفاوت ارزش دهد. حتی به شخصیت‌های تازه خود هم درست نپرداخته است. اگر بخش داستانی و شخصیت‌پردازی بازی مانند انیمه می‌بود، با این همه‌ مشکل روبه‌رو نبودیم. انیمه اصلی با تمامی ضعف‌های کوچک و بزرگ خود، بهتر از ماجرای Sword of Online Last Recollection عمل می‌کند. مورد بد دیگری که باعث شده شخصیت‌پردازی بازی ضعیف باشد، کیفیت پایین دیالوگ‌نویسی است. صداگذاری شخصیت‌ها خوب بوده اما دیالوگ‌ها از لحاظ نوشتاری در حد انتظار عمل نکرده‌اند و خیلی حس بدی را منتقل می‌کنند.

بازی Sword of Online Last Recollection یک نقش‌آفرینی بسیار ضعیف است و سیستم مبارزات پیش پا افتاده‌ای دارد. دست گیمر در دنیای بازی شدیدا بسته بوده و فقط برای انجام آن، باید یک روند خطی و خیلی خسته‌کننده طی شود. آنقدر سازندگان در توسعه سبک اصلی بد عمل کرده‌اند که بعید است کسی بازی را با لذت به پایان برساند یا اصلا بتواند آن را تمام کند. طراحی سبک بازی آنقدر عملکرد بدی دارد که با خود شک می‌کنید این عنوان نسل نهمی است. هیچ ارزشی در بطن نقش‌آفرینی بازی وجود ندارد و با قاطعیت Sword of Online Last Recollection یکی از ضعیف‌ترین عناوین این سبک به شمار می‌رود. سیستم مبارزات بازی MMO است. بازی خیلی تلاش می‌کند که به مبارزات خود ارزش دهد اما همه‌ی پتانسیل‌ها، به هدر رفته است. مبارزات بازی خسته‌کننده و فاقد لذت هستند. با وجود تنوع انیمیشن‌های مختلف برای ضربات، سیستم مبارزات بازی سطحی و پیش پا افتاده عمل می‌کند. در واقع آنقدر از ماهیت MMO در مبارزات بازی بد استفاده شده که در برابر عناوینی بزرگی مثل وارکرفت، (سری بازی وارکرفت دارای سیتم مبارزات MMO است.) این عنوان حرفی برای گفتن ندارد.

طراحی مراحل اصلی، فرعی و جانبی (شکار) بازی بسیار بی‌روح و پیش پا افتاده است. برای انجام هر ماموریت باید به مکانی که در نقشه مشخص شده بروید. در واقع برای طی شدن مراحل فقط به مکان‌‍‌های مورد نظر حرکت می‌کنید و به غیر از این مورد، با پازل و چالش خاصی روبه‌رو نمی‌شوید. فقط برخی اوقات باید دشمنان را برای انجام بعضی ماموریت‌ها، شکست دهید که با وجود مشکلات زیاد سیستم مبارزه، کار خسته‌کننده‌ای محسوب می‌شوند. گیم‌پلی بازی نیز اصلا در خور یک عنوان نسل نهمی و نقش‌آفرینی نیست. گیم‌پلی ابتدایی‌ترین مورد ممکن که حرکت شخصیت بوده را درست نساخته و به خوبی آن را با زاویه دید سوم شخص این عنوان مطابقت نداده است. کنترل حرکت و انجام پرش در بازی در حد عناوین نسل هفتم و ششم است. همچنین وقتی کمی راه می‌روید، شخصیت ناگهان حرکتش تند می‌شود و دوربین جا می‌ماند. این مورد مخصوصا در مکان‌های صعب العبور خیلی آزاردهنده است. در کل گیم‌پلی بازی خیلی بد عملکرد خود را به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مشکلات بازی Sword of Online Last Recollection بخش آموزشی آن است. این بخش به نادرست‌ترین حالت ممکن قصد دارد موارد لازم را آموزش دهد. مثلا فقط با متن و برخی تصویرهای نامشخص، سیستم مبارزه بازی را شرح می‌دهد. بخش آموزشی بازی تا اواخر چپتر 2 ادامه دارد. در واقع در 2 یا 3 ساعت ابتدایی تجربه بازی، بخش‌های مهمی مثل ارتقا و نقشه، در همان ابتدا باز نیستند و با انجام موارد آموزشی، به مرور قابل دسترس قرار می‌گیرند. ترکیب آموزش با طی شدن مراحل داستانی، حرکتی بوده که برخی عناوین دیگر مثل Hi-Fi Rush آن را به خوبی در بازی به وجود آورده‌اند اما Sword of Online Last Recollection این کار را بدون هیچ خلاقیتی ایجاد کرده است. به همین خاطر، محال است که همه‌ی موارد آموزشی را جدی بگیرید و متوجه آن‌ها بشوید. همچنین هیچ گزینه‌ای برای رد کردن این بخش وجود ندارد چون در داستان قرار گرفته است.

عملکرد و طراحی رابط کاربری بازی متوسط است. در بازی مدت زمان مناسبی را در منوها سپری می‌کنید. با اینکه ظاهر رابط کاربری کمی کلیشه‌ای و قدیمی به نظر می‌رسد اما کارآمد است. با این حال، در طراحی آن، سازندگان می‌توانستند از حال و هوای انیمه و خلاقیت‌های بیشتر استفاده کنند. مثلا استفاده زیادی از رنگ قرمز، شکل کهنه‌ای را به رابط کاربری وارد کرده است و به مرور، چشم را اذیت می‌کند چون همه‌ی منوها، پس زمینه قرمز دارند. با توجه به اتمسفر خود انیمه، می‌توانستند از رنگ‌های سرد استفاده کنند یا حداقل گزینه‌ای برای تغییر رنگ به وجود بیاورند. با اینکه رابط کاربری مثل سایر بخش‌ها خیلی ضعیف نیست اما طراحی محیط‌های بصری بسیار بد است. کاری که سازندگان بازی در ایجاد محیط‌ها و اتمسفر انجام داده‌اند، در نسل ششم تا هشتم قابل انجام بود. محیط‌های بصری و اتمسفر آن‌ها اصلا شبیه یک عنوان نسل نهمی نیست. در تمامی لحظات تجربه بازی، هیچ حس خوبی از محیط‌های مختلف نمی‌گیرید. همچنین محیط‌های بصری شامل مشکلاتی فنی مثل دیر لود شدن خودشان و بافت‌ها نیز هستند.

در عملکرد ضعیف سیستم مبارزه MMO بازی شکی وجود ندارد اما اسلحه‌های سرد و دشمنان متنوعی در این عنوان ایجاد شده است. سلاح‌های زیادی مثل کمان، نیزه و شمشیر وجود دارد و دست گیمر برای انتخاب هرکدام کاملا باز است. هرسلاح، حالت نبرد متفاوتی نسبت به دیگری دارد. همین مورد باعث شده تنوع آن‌ها مناسب و ارزشمند باشد. دشمنان نیز تنوع خوبی دارند. با اینکه سیستم مبارزه شدیدا خسته‌کننده و بد است اما این حس‌های منفی شامل دشمنان نیست. اکوسیستم دشمنان مختلف مجموعه‌ی Sword of Online (موجودات وحشی و انسان‌های اهریمنی) در این بازی عملکرد خیلی خوبی را از خودشان به نمایش گذاشته‌اند. مثال واضح این مورد مثبت هم باس فایت‌ها است. باس فایت‌ها طراحی مناسبی دارند و ارزش مناسب طراحی خودشان را در نبرد با آن‌ها، می‌توان حس کرد.

بازی Sword of Online Last Recollection از لحاظ فنی حرف زیادی برای گفتن ندارد. کات سین‌ها خیلی بد عمل می‌کنند. تماشای کات سین‌ها به خاطر طولانی بودنشان، خسته‌کننده است. هیچ گزینه‌ای هم برای رد کردن آن‌ها وجود ندارد. کیفیت کات سین‌ها هم خیلی بد است. انیمیشن‌ لب و دهن شخصیت‌ها فاجعه عمل می‌کند و در هیچ جای کات سین‌ها با صدای شخصیت‌ها هماهنگ نیست. وضعیت کیفیت خود بازی نیز تا حدودی متوسط است. نرخ فریم بازی در بدترین حالت ممکن 50 بوده و مورد قبول عمل می‌کند اما رزولوشن 1080 کمی به خاطر نسل نهمی بودن، تو ذوق می‌زند. سیو بازی یکی از مشکل‌های مهم فنی است. عملکرد سیو خودکار بسیار ضعیف بوده و سیو دستی هم به درستی کار نمی‌کند. در محیط‌ها، مکان‌هایی برای سیو و فست تراول وجود دارند. برای سیو دستی باید به این مکان‌ها بروید اما سیو دستی به درستی انجام نمی‌شود. در واقع وقتی سیو را می‌زنید، همه چیز درست است اما بعضی وقت‌ها، در نقطه‌ای که سیو انجام می‌شود، داده‌ای ذخیره نمی‌شود. برای رفع این مورد برای احتمال رخ ندادن آن، مجبور می‌شوید چند بار پشت سر هم سیو کنید یا فایل سیوهای مختلفی ایجاد کنید. سرور‌های کوآپ آنلاین بازی نیز وضعیت خوشی ندارند. محال است برای تجربه این بخش، به سرور متصل شوید. اگر هم از روی خوش شانسی وصل شدید، به دقیقه طول نمی‌کشد که به خاطر ناپایداری از آن خارج شوید. در آخر هم به موسیقی می‌پردازم که برخلاف انیمه اصلی، خیلی گوش‌نواز نبود. قطعه‌ موسیقی‌های تکراری خیلی در طول بازی به گوش می‌رسد. به حدی تکراری می‌شوند که شاید در تنظیمات، پخش آن را قطع کنید.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 20 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Sword Art Online Last Recollection یک بازی ضعیف دیگر از مجموعه‌ی خودش است. مشکلات زیادی در این عنوان وجود دارد. همین مورد باعث شده که این بازی، یکی از ضعیف‌ترین عناوین امسال و سبک نقش‌آفرینی باشد. سازندگان می‌توانستند عملکرد بهتر و وفاداری بیشتری نسبت به انیمه اصلی از خود نشان دهند.

نکات مثبت

تنوع دشمنان و سلاح‌ها

نرخ فریم پایدار و صداگذاری مناسب

نکات منفی

داستان و شخصیت‌پردازی بسیار بد

سیستم مبارزه بد و خسته‌کننده

بخش آموزشی آزاردهنده

طراحی ضعیف مراحل اصلی، فرعی و جانبی (شکار)

مشکلات بسیار زیاد در خصوص المان‌های نقش‌آفرینی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *