گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Super Bomberman R 2 | هزارتوی انفجاری

احیای فرانچایز‌ها و عناوین قدیمی، همواره یکی از حساس‌ترین و چالش برانگیزترین پروسه‌ها به شمار می‌رود. پیاده سازی فرمول یکسان با عنوان اصلی در ضمن حفظ هسته گیم‌پلی و همچنین ارتقا و رساندن آن به سطح متناسب با استاندارد‌های روز، کار ساده‌ای نیست. بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه شکست خورده‌اند و موفق نشده‌اند تا فرانچایز خود را به نحو احسن بازسازی کنند. حال کمپانی Konami تصمیم گرفته تا یکی از قدیمی‌ترین فرانچایز‌های خود و همچنین یکی از قدیمی‌ترین فرانچایز‌های تاریخ ویدئوگیم را احیا کند و نسخه‌ای جدید از این سری را منتشر کند. با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا Super Bomberman R2 را بررسی کنیم و ببینیم آیا کمپانی Komani، با این عنوان موفق به احیای این سری نوستالژی شده یا خیر.

سری Bomberman در سبک اکشن، هزارتو (Maze) اولین بار در سال 1983 عرضه و به موفقیت بالایی رسید و تا سال 1998 موفق به فروش ده میلیون نسخه در سرتاسر جهان شد. تا به امروز بیش از ۳۰ نسخه مختلف از این سری منتشر شده و در آخرین نسخه‌های سری، شاهد افزودن بخش آنلاین و مولتی‌پلیر به این فرانچایز بودیم. آخرین نسخه این سری یعنی Super Bomberman R2 ساخته Konami، که در این مقاله به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت، ضمن افزودن بخش آنلاین و چندین حالت بازی جدید، پس از مدت‌ها بخش کمپین تک نفره را نیز در این عنوان بازگردانده است. بخش داستانی یا کمپین بازی، در سیاره‌ای به نام Fultiva رخ می‌دهد. قهرمانان Bomberman، باید دشمن اصلی خود یعنی Fussel را شکست داده و موجودات بامزه‌ای به نام Ellons را نجات دهند. داستان بازی، تعریفی ندارد و به نظر می‌رسد صرفا جهت وجود یک بخش تک نفره و برای تنوع در گیم‌پلی در این عنوان گنجانده شده است. بخش داستانی بازی در سه سیاره مختلف رخ می‌دهد؛ هر سیاره شامل محیطی متشکل از چندین هزارتوی بزرگ و مملو از پازل‌های متنوع می‌شود. هدف اصلی بازیکنان ضمن گشت و گذار و انجام پازل‌های متنوع در این محیط، نجات دادن Ellon ها است، چرا که نجات این موجودات برای باز کردن در‌های مختلف و چالش‌ها الزامی است. همچنین حین گشت و گذار و از بین بردن دشمنان، سطح بازیکن بالا رفته و قابلیت‌های جدیدی دریافت می‌کند که انجام ماموریت و گشت و گذار در این هزارتو را ساده تر می‌کنند. گیم‌پلی بخش کمپین بازی همانند نسخه‌های قبلی است و چندان نفاوتی ندارد؛ بازیکنان در یک هزارتو به همراه تعداد زیادی از دشمان و موانع قرار می‌گیرند و باید با گذاشتن بمب، موانع را از سر راه بردارند و دشمنان را نابود کنند. با این تفاوت که در این نسخه، شاهد قابلیت‌های جدیدی هستیم که با یافتن Ellonها و بالا رفتن سطح شخصیت، در دسترس قرار می‌گیرند. در کل گیم‌پلی بخش داستانی بازی، از نقطه‌ای به بعد، به تکرار مکررات تبدیل می‌گردد؛ بازیکن باید سطح خود را بالا ببرد، Ellonها را پیدا کند و نهایتا درب‌ها را باز کرده تا به هزارتوی بعدی وارد شود. پازل‌ها هم بعد از مدتی تکراری و طاقت فرسا می‌شوند. هرچند وجود قابلیت‌های جدید و متنوع، تا حدی از یکنواخت شدن بیش از حد گیم‌پلی جلوگیری می‌کند.

تمرکز اصلی این عنوان، روی بخش آنلاین و چند نفره بازی است. به طور کلی، بخش آنلاین یا Battle بازی دارای چهار حالت بازی مختلف است. این چهار حالت مختلف شامل Standard، Grandprix، 64 Players، Castle می‌شوند. حالت Standard با ۴ بازیکن شروع می‌شود. هر یک از این چهار بازیکن در گوشه‌ای از یک هزارتو با تعداد زیادی از موانع قرار می‌گیرند و باید با نابودی موانع و گرفتن قدرت‌ها و قابلیت‌های مختلف، سه حریف خود را نابود کنند. حالت ۶۴ نفره نیز همان حالت استاندارد است که صرفا به جای ۴ بازیکن با ۶۴ بازیکن انجام می‌پذیرد؛ البته این حالت بیشتر به یک حالت بتل رویال شباهت دارد، چراکه از میان ۶۴ بازیکن، فقط یک نفر پیروز می‌شود. برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد نقشه، تمام ۶۴ بازیکن در اتاق‌ها (یا هزارتو‌های) جداگانه به صورت تورنومنت‌های چهار نفره بازی می‌کنند. حالت Grandprix، یک حالت ۴ نفره است. بازیکنان در دو گروه دو نفره بازی را آغاز می‌کنند. اما در این حالت، به جای نابودی دیگر رقبا، بازیکنان بایستی الماس‌ها را از این هزارتو جمع آوری کنند. گروهی که بیشترین تعداد الماس را داشته باشد پیروز می‌گردد. اما حالت Castle، که برای اولین بار در این نسخه شاهدش هستیم، از چندین حالت بازی دیگر متفاوت است. نقشه گیم مود Castle بسیار بزرگتر از چندین حالت دیگر است. بازیکنان به دو گروه Defender یا مدافع‌ و Attackers یا مهاجم‌ها تقسیم می‌شوند. یک نفر به عنوان پادشاه یا King انتخاب می‌شود که نقش مدافع را دارد. مدافع، پنج صندوقچه گنج در پایگاه خود دارد که باید از آن‌ها دفاع کند؛ در طرف دیگر ۱۵ نفر در گروه مهاجمین بازی می‌کنند. مهاجمین باید گنج‌ها را بدزدند. همانند تمام نقشه‌ها و هزار‌تو‌های بازی، در نقشه Castle هم تعداد بسیار زیادی موانع وجود دارد که با از بین بردن آن‌ها، قابلیت‌های تهاجمی زیادی قابل دریافت هستند. یکی از قابلیت‌های جذاب این حالت بازی، قابلیت شخصی سازی کامل نقشه بازی و قرار دادن انواع موانع، از اسلحه‌های متنوع گرفته تا دیوار‌های مرتفع برای جلوگیری از مهاجمین است. قابلیت شخصی سازی و ساخت نقشه، این حالت بازی را بسیار جذاب و هیجان انگیز می‌کند و می‌توان گفت که حالت بازی Castle، بهترین و متنوع‌ترین گیم‌مود بازی است. همچنین مخاطب می‌تواند تمام بخش‌های مذکور را به صورت کوآپ آفلاین و بدون نیاز به اینترنت، یا حتی با بات‌ها تجربه کند؛ به لطف هوش مصنوعی بسیار عالی بازی، تجربه بازی به صورت آفلاین نیز بسیار لذت بخش است و می‌تواند بازیکن را برای مدت بسیار طولانی، مشغول کند. همچنین، این عنوان از قابلیت Cross-Platform به طور کامل پشتیبانی می‌کند و بازیکنان پلتفرم‌های نینتندو، پی‌سی، اکس باکس و پلی استیشن می‌توانند با یکدیگر به تجربه این عنوان بپردازند. به طور کلی، در این عنوان، محتوای بسیار زیادی گنجانده شده که هر یک مکانیزم‌ها و گیم‌پلی متنوع و قابلیت‌های شخصی سازی گسترده‌ای دارند. به طوری که هر بخش، از دیگری کاملا متنوع است.

قابلیت شخصی سازی گسترده این عنوان، یکی از نکات قوت آن به شمار می‌رود. بازیکنان می‌توانند از میان بیش از ۳۰ شخصیت مختلف انتخاب کنند که هرکدام از آن‌ها، قدرت متفاوتی از دیگر شخصیت‌ها دارند. این شخصیت‌ها، در چهار گروه تقسیم می‌شوند که شامل Bombers، Attackers، Speeders، Special Characters هستند. گروه Bombers شخصیت‌های اصلی بازی یعنی قهرمانان داستان هستند که سرعت و قدرت متعادلی دارند. Attackers یا مهاجمین، سرعت نسبتا پایین اما قدرت بالایی دارند؛ در طرفی دیگر Speeders قدرتی نسبتا پایین اما سرعتی بالا دارند. گروه Special Characters نیز، شخصیت‌های هستند که به واسطه قابلیت‌های کاملا متنوع در هیچ یک از این دسته بندی‌ها قرار نمی‌گیرند. تنوع شخصیت‌ها و قابلیت‌های آنها، جذابیت بازی‌های آنلاین و چند نفره این عنوان را، دو چندان می‌کند. همچنین هر یک از این شخصیت‌ها، به طور جداگانه، قابل شخصی سازی هستند. در این عنوان، برخلاف اکثر بازی‌های آنلاین مدرن، هیچ گونه خرید درون برنامه‌ای وجود ندارد و تمام آیتم‌ها برای شخصی سازی، صرفا با بازی کردن قابل خریداری هستند. یکی از دیگر قابلیت‌های جذاب Super Bomberman R2، قابلیت Map Editor است. به لطف این قابلیت، بازیکنان می‌توانند نقشه‌های دلخواه خود را با استفاده از تمام دشمنان و المان‌های موجود در مراحل بازی، بسازند و حتی با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند. به واسطه این قابلیت، بازیکنان به آرشیو بسیار بزرگی از مراحل جدید و متنوع دسترسی دارند که هر کدام توسط بازیکنان دیگر ساخته شده‌اند. بازیکنان می‌توانند از طریق کد‌های ۹ رقمی مشخص، نقشه‌های ساخته شده توسط بازیکنان دیگر را دانلود و بازی کنند. هرچند عنوان Super Bomberman R2، مشکلات بسیاری نیز دارد، افت فریم‌های شدید در بازی‌های آنلاین یکی از بزرگترین مشکلات این عنوان به شمار می‌روند. همچنین به دلیل افکت‌ها و جلوه‌های بصری بیش از حد و شلوغ شدن صفحه در بازی‌های آنلاین، بازیکن به راحتی در نقشه گم می‌شود و از جریان بازی خارج می‌گردد. یکی دیگر از ایرادات بزرگ بازی، کنترل‌های بد بازی است، سخت بودن کنترل شخصیت و استفاده از قابلیت‌ها به طور همزمان، و همچنین سختی کنترل‌ها به خصوص در بخش Level Editor و ساخت نقشه، بسیار سخت و طاقت فرسا است.

جلوه‌های بصری و موسیقی این عنوان، یکی دیگر از نکات قوت آن به شمار می‌روند. حرکات نرم و جلوه‌های بصری جذاب و خوش رنگ بازی، به جذابیت گشت و گذار در هزارتو‌ها می‌افزایند. همچنین موسیقی پر انرژی و جذاب این عنوان در کنار جلوه‌های بصری زیبا، جذابیت آن را دو چندان می‌کند. طراحی صدای بازی نیز جای تمجید دارد، صدا گذاری شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها بسیار خوب و خوش ساخت هستند و صداگذاری خوب بازی، موفق می‌شود تا بخش داستانی طاقت فرسای بازی را تا حدی قابل تحمل کند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 15 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

عنوان Super Bomberman R2 نهایتا موفق می‌شود به خوبی این فرانچایز قدیمی را احیا کند. این عنوان، به لطف محتوای بسیار زیاد، موفق می‌شود مخاطب را برای ساعات طولانی مشغول کند. هرچند این عنوان، ایرادات بزرگی دارد؛ بخش داستانی ضعیف و گیم‌پلی تکراری بخشی از این ایرادات هستند. اما در کنار این مشکلات، قابلیت‌های جذاب زیادی وجود دارند که می‌توانند تجربه این عنوان را بسیار خوش‌آیند کنند. قابلیت شخصی سازی گسترده و تنوع شخصیت‌ها نهایتا تجربه آنلاین خوبی را برای مخاطب رقم می‌زند.

نکات مثبت

حالت‌های بازی متنوع

قابلیت شخصی سازی گسترده

قابلیت تجربه بازی به صورت آفلاین با بات‌ها

نکات منفی

بخش داستانی ضعیف

تکراری شدن گیم‌پلی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *