گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Stronghold: Warlords | جنگ سالار شکست خورده

این نقد بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است. 

تماشای نسخه ویدیویی در Youtube با کیفیت Full HD

سال‌های اخیر را می‌توان یکی از بهترین دوران‌ها برای طرفداران قدیمی و کهنه کار سبک استراتژیک دانست، چرا که طی این مدت شاهد بازگشت عناوین نامدار و خاطره انگیز در این سبک بودیم؛ خوشبختانه اغلب آن‌ها توانستند انتظارات طرفداران را برآورده کرده و موفقیت‌های مختلفی را کسب کنند. یکی از این عناوین قدیمی و پرطرفدار، سری بازی‌های Stronghold است که در کشورمان، ایران، آن را با نام‌های قلعه یا جنگ‌های صلیبی می‌شناسیم؛ عنوانی که اغلب ما گیمرها خاطرات شیرین و جذابی از آن داریم. البته ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از این ماندگاری را باید مدیون دوبله جذابی که بر روی این بازی انجام شده بود بدانیم. حال در آستانه ۲۰ سالگی این مجموعه، استدیو Firefly به عنوان توسعه دهنده و صاحب امتیاز عنوان Stronghold تصمیم به عرضه نسخه جدیدی از آن گرفته است. این بازی که در واقع هفتمین نسخه این مجموعه نیز می‌باشد با نام Stronghold: Warlords شناخته می‌شود و طبق نمایش‌ها و ادعای سازندگان باید انتظار تغییرات گسترده‌ای را از آن داشته باشیم؛ تغییراتی که شاید باعث فراموش کردن شکست برخی از نسخه‌های اخیر این عنوان شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این بازی بپردازیم؛ با ما در گیمین‌گریویتی همراه باشید.

به وضوح می‌توان حس کرد که استدیو Firefly به دنبال تغییرات اساسی و زیربنایی در مجموعه Stronghold است؛ هر چند این تغییرات در دو نسخه اخیر آن‌طور که انتظار می‌رفت نتوانستند رضایت کاربران و منتقدان را جلب کنند؛ اما با این حال همچنان توسعه دهندگان برای تحقق این امر به طور جدی تلاش می‌کنند. در اولین گام تغییرات گسترده این نسخه، شاهد تبدیل فضای اروپای قرون وسطی و دوران جنگ‌های صلیبی به حال و هوای آسیای شرقی در اوایل هزاره دوم میلادی هستیم که با توجه به فضای کلی این منطقه و برهه زمانی می‌توان تجربه‌ای جدید و جذاب را از آن متصور بود.

Stronghold: Warlords از پنج بخش داستانی، چند نفره، مبارزات (Skirmish)، ساخت و ساز آزاد و نقشه‌های انجمن (Community Maps) تشکیل شده است. در بخش داستانی این بار بر خلاف نسخه‌های قبلی شاهد حضور چند رشته داستانی کوچک و مختلف هستیم که در هر بخش آن روایتی نسبتا کوتاه از اقدامات و نحوه به قدرت رسیدن یکی از افراد مشهور واقعی و تاریخی این منطقه، بیان می‌شود. این روایت‌ها شامل افرادی چون ثوک فان (Thuc Phan) از منطقه ویتنام، چین شی هوانگ (Qin Shi Huang) از کشور چین، چنگیز خان (Genghis Khan) از مغولستان و تویوتومی هیدوشی (Toyotomi Hideyoshi) از ژاپن می‌شود.

به طور کلی پرداختن به موضوع‌های واقعی و تاریخی را می‌توان یک اقدام مثبت دانست که به جهت آن باعث ارتقاء سطح اطلاعات عمومی بازیکنان خواهد شد اما به نظرم این روش در Warlords چندان کارساز نبوده و روش قبلی یعنی یک داستان از پیش تعریف شده و منسجم که طی آن شخصیت‌هایی خلق و به آن‌ها پرداخته می‌شود به مراتب جذابیت و گیرایی بیشتری را ایجاد می‌کند. متاسفانه در روش جدید، کوتاهی روایت‌ها که امری ذاتی است، باعث می‌شود تا ارتباط گیری بازیکن با داستان و حتی شخصیت‌ها پایدار نباشد و بعد مدت زمانی کوتاه این ارتباط قطع شده و به جای آن یک داستان جدید همراه با شخصیت‌هایی متفاوت را متحمل شود. به همین جهت نمی‌توان از این بازی انتظار یک بخش داستانی قدرتمند، جذاب و درگیر کننده را داشت.

در بخش چند نفره نیز امکان رقابت و مبارزه بین ۲ الی ۴ نفر (با توجه به نقشه‌های موجود در بازی) وجود دارد. شما در این بخش آزاد هستید تا رقابت مد نظر خود را شخصی سازی کرده و با دوستان خود به صورت انفرادی و یا گروهی به انجام بازی بپردازید. همچنین در بحث ساخت و توسعه شهر نیز در این بخش هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و شما آزاد هستید تا شهر خود را مطابق با سلیقه شخصی توسعه دهید. البته با این حال تنها مد موجود در این بازی، Deathmatch می‌باشد که طی آن باید رقبا با یکدیگر به مبارزه پرداخته و حریف‌های خود را شکست دهند تا در نهایت یک نفر (یا یک تیم) باقی بماند. با توجه موارد ذکر شده، در این بخش شاهد یک استراتژیک همه جانبه هستیم که باید علاوه بر اصول شهرسازی، ارتش و دفاعیات را نیز در بر بگیرد. همچنین این موضوع را هم نباید فراموش کرد که در اینجا با هوش انسانی طرف هستید بنابراین تمامی حرکات باید حساب شده باشد و زمان نسبتا زیادی را صرف طرح ریزی و آماده سازی آن کنید؛ به طور معمول ممکن است یک مبارزه جذاب بیش از پنج ساعت و یا حتی بیشتر زمان نیاز داشته باشد.

بخش مبارزات (Skirmish) را می‌توان حالتی خاص از بخش چند نفره دانست. در واقع تمامی نقشه‌ها، قوانین و شخصی سازی‌ها به طور کامل از بخش چند نفره بهره گرفته شده اما به جای حریف‌های انسانی باید با هوش مصنوعی به رقابت بپردازید. با توجه به امکانات در دسترس جهت شخصی سازی مبارزات می‌توان حالت‌های بسیار زیادی را طراحی و پیاده سازی کرد به طوری که مدت‌ها تجربه غیر تکراری و جدید را داشته باشید. همچنین استفاده از این بخش برای تمرین و ورود حرفه‌ای به بخش چندنفره بسیار مفید و کمک‌ کننده خواهد بود. بخش ساخت و ساز آزاد هم یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های سری Stronghold است که در آن به طور آزادانه و بدون حضور هیچ گونه دشمنی می‌توانید به توسعه شهر خود بپردازید. در نهایت بخش نقشه‌های انجمن نیز همان‌طور که از نامش پیداست بخشی است که طی آن می‌توانید در نقشه‌های طراحی شده توسط دیگر بازیکنان به بازی بپردازید؛ البته طی مدتی که به بررسی این بازی پرداختیم هنوز نقشه‌ای در این بخش اضافه نشده بود.

اما در بخش گیم‌پلی نیز شاهد تغییرات گسترده‌ای هستیم؛ هر چند این تغییرات چندان بر زیربنا و اساس اصلی بازی اثری نداشته اما در روند کلی و مدیریتی به راحتی تفاوت‌های ریز و درشتی را نسبت به نسخه‌های قبلی می‌توان احساس کرد. به عنوان مثال همچنان جیره غذایی و امکانات رفاهی جزو لازمه‌های کسب رضایت مردم هستند اما روش‌های تأثیر گذاری هر یک از این موارد با تغییراتی رو به رو شده که باعث بهبود در مدیریت و میزان تأثیرگذاری آن‌ها شده است. شاید در ابتدای بازی این روش‌های جدید باعث سردرگمی شما شود اما فراگیری آن‌ها چندان طولانی نخواهد بود. در بخش ساختمان‌های کشاورزی و تولیدی نیز تغییراتی ایجاد شده که کاملا متناسب با فضای آسیای شرقی می‌باشد اما با این حال کمبود در تنوع مشاغل و صنایع شدیداً حس می‌شود. این در حالی است که بازی‌های استراتژیک همزمان (RTS) امروزی به طور ویژه‌ای بر تنوع و ارتباط تنگاتنگ ساختمان‌ها پرداخته‌ و نتیجه مثبت آن را نیز دریافت کرده‌اند. این موضوع زمانی اوضاع را برای Stronghold: Warlords بدتر می‌کند که می‌بینیم نسخه‌های قبلی (به خصوص در نسخه دوم) عملکرد بازی به مراتب بهتر و کامل‌تر بوده است.

مورد مهم بعدی که به سرعت در مراحل اولیه خود را نشان می‌دهد طراحی نامناسب و کوچک نقشه‌ها به خصوص در بخش داستانی است. گاهی اوقات وجود چنین مواردی صرفا برای چالش کشیدن مهارت‌های یک بازیکن و همچنین افزایش جذابیت بازی ضروری است اما در این زمینه Stronghold: Warlords چه به صورت عمدی و چه به صورت غیر عمدی بیش از حد لازم از آن استفاده کرده و باعث شده تا مجدد با مقایسه آن با نسخه‌های قبلی، به خصوص نسخه‌هایی که پیش از شماره سوم این بازی منتشر شده، شاهد افت کیفی و ناامیدی هر چه بیشتر طرفداران شود. در کنار این موارد باید بگویم که متأسفانه روند مراحل داستانی هم چندان چنگی به دل نمی‌زند و نبود یک ساز و کار متعادل در پیشرفت بازی و اتکای بیش از حد به بحث فرماندهان جنگی (یا همان Warlord ها)، باعث صدمه جدی به گیم‌پلی بازی شده است.

فرماندهان جنگی شاید در نگاه اول یک اتفاق جدید در بازی باشند اما در واقعیت اینگونه نیست. اگر از طرفداران قدیمی این مجموعه باشید بلافاصله با آشنایی ساز و کار فرماندهان جنگی متوجه خواهید شد این‌ ویژگی در واقع نسخه کامل شده و بهبود یافته ویژگی ایالت‌ها (States) در Stronghold 2 است که در رنگ و لعابی جدید شاهد آن هستیم. البته ذات این موضوع به هیچ عنوان بد نیست و شاید بتوان از آن به عنوان یکی از نقاط قوت یاد کرد اما اتکای بیش از حد و مداوم به فرماندهان جنگی در تمامی مراحل نتیجه‌ای جز تکراری شدن و کاهش جذابیت بازی ندارد.

با وجود مشکلات کم و زیادی که اغلب در بحث اقتصادی و شهرسازی Stronghold: Warlords شاهد هستیم؛ این بازی در بخش گیم‌پلی مبارزات (که شامل جنگ‌ها، دفاعیات و ایجاد ارتش می‌شود) عملکرد قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد. تنوع مناسب سربازها و همچنین تجهیزات محاصره‌ای، وجود سربازهای مخصوص هر طایفه و کشور، امکانات دفاعی جدید و خلاقانه و موارد جزئی دیگر، از جمله مواردی است باعث شده تا شاهد هیجان و جذابیت بیشتر در بحث حمله و دفاع باشیم.

اما مجدداً موضوعات دیگری هستند که باعث می‌شود تا بخشی از این جذابیت را از دست داده و حتی باعث عصبانیت بازیکن شود؛ و این موضوعات چیزی نیستند جز هوش مصنوعی ضعیف و باگ‌های وحشتناک. متأسفانه هر یک از این دو مورد به خودی خود تأثیرات منفی به سزایی را بجای می‌گذارند اما وقتی که با یکدیگر ترکیب شوند باعث ایجاد فاجعه خواهند شد. در طول بازی بارها و بارها شاهد عدم فرمان پذیری صحیح سربازان بودم و اگر به موقع متوجه این موارد نمی‌شدم قطعا باعث بر هم خوردن نقشه و نابودی ارتش می‌شد. حتی ترکیب باگ و هوش مصنوعی پایین در یکی از مراحل باعث شد تا پیشروی ۵۰ درصدی که داشتم را از دست داده و مجبور شوم مجددا مرحله را از ابتدا آغاز کنم. البته خوشبختانه این موضوعات، مواردی هستند که با آپدیت‌ها امکان بهبود و رفع دارند و توسعه دهندگان هم اعلام کرده‌اند که از این مشکلات مطلع هست و به مرور زمان آن‌ها را رفع خواهند کرد.

اگر بخواهیم به طور کلی بیان کنیم، بخش گیم‌پلی این بازی علی رغم پتانسیل‌های بالایی که داشت نتوانست به طور صحیح از آن استفاده کند و متأسفانه باید آن را یک بخش شکست خورده بدانیم. عدم تنوع کافی در بحث مشاغل و ساختمان‌ها، تکراری شدن، هوش مصنوعی ضعیف و وجود باگ‌های فراوان را می‌توان دلایل اصلی این شکست دانست. البته همان‌طور که اشاره شد بخشی از این مشکلات در آینده با ارائه به روز رسانی‌ها حل خواهند شد اما به طور کلی برای افرادی که خواهان تجربه فوری این عنوان هستند، شاید در حال حاضر نتیجه مطلوبی را کسب نکنند.

در بخش گرافیک و ویژگی‌های بصری هم باید بگویم که متاسفانه Stronghold: Warlords چندان قدرتمند عمل نکرده و پیشرفتی که در این مدت می‌توانست داشته باشد را کسب نکرده. البته نمی‌توان گفت بازی در این زمینه عملکرد ضعیف و بدی داشته اما آن طور هم که باید قوی نبوده. گرافیکی که از این بازی شاهد هستیم را می‌توان در حد استاندارد یک بازی استراتژیکی که در حدود سال ۲۰۱۵ توسعه و منتشر شده، دانست. در واقع این گرافیک برای یک عنوانی که در سال ۲۰۲۱ عرضه شده کمی منسوخ شده به نظر می‌رسد. با این حال این ایراد در برابر سایر مواردی که به آن پرداختیم چندان مشکلی بزرگی به نظر نمی‌رسد و می‌توان با آن کنار آمد. در زمینه موسیقی متن و صدا گذاری نیز خوشبختانه بازی عملکرد خوبی داشته و ایراد چندانی به آن وارد نیست. شاید بتوان گفت که این بخش تنها بخش بدون ایراد و مشکلی است که این بازی دارد.

بازبینی تصویری:

هر بخش داستانی ویژگی‌های دفاعی خود را دارد؛ مغول‌ها اعتقادی به ساخت دیوار دفاعی ندارند!
برنج جیره غذای اصلی در این عنوان است.
در بخش ساخت و ساز آزاد طراحی نقشه‌ها به مراتب بهتر از مراحل اصلی است.
سربازهای پرنده از باگ‌های جذاب این عنوان
امتیاز به پست :

سخن پایانی:

بدون شک نام Stronghold برای همه ما قابل احترام بوده و تبدیل به بخشی از خاطرات بسیار شیرین گذشته گیمرها شده است؛ اما متاسفانه Stronghold: Warlords همانند دو نسخه اخیر (به خصوص Stronghold 3) خود نتوانسته راه نسخه‌های اولیه این عنوان را در پیش بگیرد و بار دیگر تبدیل به اثری ماندگار در ذهن‌های ما شود. شاید بتوان این ضعف را در بحث اعمال تغییر و تحول به هر قیمتی جست و جو کرد. مجموعه Stronghold در همان گام‌های اولیه نقطه موفقیت را پیدا کرده بود اما اصرار بر تغییر باعث شده تا این نقطه موفقیت از دست رفته و بعد از گذشت چندین سال Warlords هم نتواند آن را مجددا پیدا کند. البته نباید ضعف‌های فنی این عنوان را نیز فراموش کرد، ضعف‌هایی که به طور مستقیم اثرات منفی خود را بر مخاطب می‌گذارد و حتی بازیکن را برای ادامه‌ی بازی دچار تردید کند.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *