گیمینگرویتی

ثبت نام
stronghold-definitive-edition-artwork

نقد و بررسی بازی Stronghold Definitive Edition | مروری دوباره بر تاریخ

اواخر دهه 90 میلادی دنیای بازی‌های رایانه‌ای به خصوص در سبک استراتژیک شاهد خلق نام‌های بزرگی بود که هنوز هم اغلب آن‌ها با اقتدار حضور دارند؛ اما با ورود به سال 2001 و انتشار اولین نسخه از سری Stronghold، وارد عصر جدیدی از سبک استراتژیک شدیم. این بازی چهارچوب‌های جدیدی را وارد این سبک کرد که هنوز هم جذاب و معیاری برای مقایسه است. پس از دو دهه شاهد عرضه نسخه‌ای ارتقاء یافته این عنوان، با نام Stronghold Definitive Edition هستیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی این نسخه بپردازیم و ببینیم چه چیزی در انتظار طرفداران قدیمی این بازی است. با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

Stronghold Definitive Edition 1

بازگشتی سه‌باره!

سری بازی‌های Stronghold که در کشورمان با نام قلعه و بعضا جنگ‌های صلیبی نیز شناخته می‌شود، از آن دست عناوینی است که قریب به اتفاق گیمرها فارق از پلتفرمی که دارند آن را تجربه یا حداقل چند باری نام آن را شنیدند. هر چند این مجموعه با غفلت صاحبان اصلی آن یعنی، استدیو Firefly، افول نسبی کرد اما نسخه‌های اول آن خاطرات فوق العاده‌ای را برای گیمرهای زیادی خلق کرده است؛ از این جهت احیای مجدد این بازی‌ها چندان دور از انتظار هم نبود. بازی Stronghold Definitive Edition چند ماه قبل به طور ناگهانی معرفی شد و در ابتدا تصور می‌شد که این یک بازسازی کامل (ریمیک) از اولین نسخه است اما به طور عجیبی مشخص شد که در واقع این یک نسخه ارتقاء یافته گرافیکی یا به اصطلاح ریمستر شده است. اما آنچه که درباره بازی Stronghold Definitive Edition عجیب به نظر می‌رسد این است که پیش‌تر در سال 2012 هم یک نسخه ارتقاء یافته با نام Stronghold HD منتشر شد. Stronghold HD در واقع همان نسخه اولیه بازی بود که امکان پشتیبانی از رزولشن‌های بالاتر مثل 1080p را میسر می‌ساخت اما Stronghold Definitive Edition از جهاتی متفاوت‌تر عمل کرده است. طبق آنچه که توسعه دهندگان ارائه کردند، این بازی کاملا بر پایه هسته اصلی نسخه اولیه ساخته شده و تنها از نظر بصری شاهد بهبودها و ارتقاء‌هایی هستیم که متناسب با سخت افزارهای قدرتمند امروزی است. البته در کنار این محتوات جدیدی هم در نظر گرفته شده که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

stronghold-de-sc2

از نظر داستانی بازی به طور کامل، همه محتواهای موجود در نسخه اصلی را در بر می‌گیرد که شامل 21 مرحله داستانی در بخش مبارزه و 5 مرحله داستانی در بخش اقتصادی است؛ همچنین سایر مراحل فرعی تک نفره که در هر دو بخش اقتصاد و مبارزه وجود داشتند نیز در نسخه پیش رو حضور دارند. اما توسعه دهندگان در کنار این موارد، شگفتی دیگری هم برای طرفداران قدیمی این مجموعه دارند و آن هم یک بخش داستانی جدید با نام The Jewel Campaign به معنای کمپین جواهر است که در کل 14 مرحله جدید و دو خط داستانی مجزا را شامل می‌شود؛ اما نکته جذاب بخش داستانی جدید این است که توسط بنیانگذاران این مجموعه و استدیو یعنی سایمون بردبری (Simon Bradbury) و اریک اولت (Eric Ouellette) طراحی شده‌اند تا بیش شاهد وفاداری به ریشه‌های اصلی این بازی باشیم. خط داستانی اول روایتگر گروهی از سربازان است که در جنگ بزرگ شرکت داشته و هدف آن‌ها ورود به سرزمین‌های رت (Rat) و بازگرداندن گروگانی است که توسط نیروهای رت دستگیر شده است. در خط داستانی دوم هم شاهد گروهی از سربازان هستیم که در اثر حادثه‌ای وارد سرزمین‌های اسنیک (Snake) شده و به دنبال راهی برای بقا و پس از آن مبارزه با اسنیک هستند. اگر این دو خط داستانی در سال‌های ابتدایی عرضه نسخه کلاسیک عرضه می‌شدند قطعا از نظر جذابیت و کیفیت جزو خاطره‌ انگیزترین بخش‌های داستانی قرار می‌گرفتند اما گذر زمان، افزایش سطح توقعات و به طبع عرضه بازی‌های استراتژیک با داستان‌های جذاب‌تر باعث شده تا در حال حاضر این روایت‌ها مانند گذشته هیجان انگیز به نظر نیایند و آن‌ها را تنها به عنوان تجربه‌ای جدید از یک بازی خاطره انگیز قدیمی بپذیریم. با توجه به اینکه سایر بخش‌های داستانی هم نسبت به گذشته تغییری نداشته است این موضوع برای بازیکنانی که می‌خواند اولین تجربه از این بازی را داشته باشند، وجود دارد اما برای طرفداران قدیمی موضوع کمی متفاوت است و بیشتر جنبه زنده کردن خاطرات را خواهد داشت؛ برای تأیید این موضوع حتی در توضیحات بخش داستانی جدید هم ذکر شده این بخش یک چالش جدی برای طرفداران قدیمی مجموعه است.

Stronghold Definitive Edition 3

تجربه قدیمی، اینبار در کنار هم

بازی از نظر گیم‌پلی و ساختارهای تشکیل دهنده آن همان Stronghold سال 2001 است و عملا تغییری نداشته است. استفاده از هسته قدیمی و اصلی بازی از جهت اینکه می‌توان همان تجربه جذاب قدیمی را داشت مثبت به نظر می‌رسد اما در کنار آن هم مشکلاتی را به صورت ناخواسته همراه خود دارد. یکی از مهم‌ترین این موارد مشکلات هوش مصنوعی منسوخ شده بازی است. این موضوع بیش از همه در حمله یا دفاع سربازها آزار دهنده است و به سادگی می‌تواند یک نقشه حساب شده یا حتی یک لشکر را به نابودی بکشاند. همچنین در کنار این موضوع محدودیت‌هایی مانند دیوار کشی‌ها یا نحوه ساخت ساختمان‌ها باز هم به نسخه جدید منتقل شدند که با توجه به پیشرفت‌هایی که طی این سال‌ها به وجود آمده به سادگی قابل حل شدن بود ولی در نهایت به دلیل عدم تغییر و بهبودها در گیم‌پلی باعث شدند که در تجربه نسخه پیش رو خودنمایی کنند. خلاصه باید بگویم که توقع تجربه‌ای متفاوت و جدید را از بازی Stronghold Definitive Edition نداشته باشید؛ چیزی که به نظر می‌رسد هدف اصلی این عنوان ارائه تجربه‌ای کاملا منطبق با نسخه کلاسیک بوده و حتی مشکلات ساده‌ای که به دلیل محدودیت‌های توسعه‌ در آن زمان وجود داشت هم رفع نشده‌اند.

stronghold-de-sc4

هر چند بازی از نظر گیم‌پلی تغییری نداشته و همان حس قدیمی را دارد اما توسعه دهندگان با اضافه کردن بخش چند نفره تحت استیم و البته به صورت رسمی و کامل به بازی، طرفداران قدیمی و البته پایبند به این بازی را هیجان‌زده کردند. هر چند بخش چند نفره در گذشته به صورت محدود و توسعه پیدا کرده توسط برخی طرفداران در نسخه‌های غیر رسمی فراهم شده بود اما با اضافه شدن این بخش در نسخه رسمی دیگر مشکلات آن به حداقل رسیده و در صورت استقبال بازیکنان، احتمال گسترش آن نیز وجود دارد؛ در حال حاضر این بخش امکان همکاری یا رقابت بین بازیکنان را تا 8 نفر به صورت همزمان فراهم آورده است اما در مقابل یکی از اقدامات عجیبی که صورت گرفته این است که بخش چند نفره فاقد سرور اختصاصی بوده و بازیکنان باید به صورت هاست (Host) با یکدیگر به بازی بپردازند. این موضوع گاهی اوقات در حین تجربه کردن مشکلاتی نظیر کمبود منابع سیستم، پینگ بالا و تغییر هاست وسط بازی را ایجاد می‌کند که چندان جالب نیست. اما در مقابل سیستم هاست مزیت دیگری به همراه دارد و آن هم امکان شخصی سازی برای مسابقات است. ابزارهای موجود در بخش شخصی سازی بسیار کامل است و فرد می‌تواند تا جزئی‌ترین موارد مانند هزینه ساخت سرباز را هم شخصی سازی کند. در کل بخش چند نفره رسمی که در این نسخه ارائه شده جذاب و هیجان انگیز به نظر می‌رسد؛ البته با توجه به زمان‌بر بودن مسابقات و تا حدودی مشکلاتی که سیستم هاست ایجاد می‌کند در حال حاضر شاهد حضور چندانی از بازیکنان در آن نیستیم و اگر فکری برای آن نشود احتمالا خیلی زود بخش چند نفره این بازی خالی از بازیکن خواهد شد.

Stronghold Definitive Edition 5

جادویی از جنس گرافیک

هر چند در بخش گیم‌پلی و داستانی بازی Stronghold Definitive Edition تفاوت به خصوصی نسبت به نسخه اصلی حس نمی‌شود اما در مقابل بخش گرافیکی و بصری بازی بهبودهای فراوانی را تجربه کرده است. البته باز هم باید در نظر داشت که حتی در این بخش هم تغییر بنیادین صورت نگرفته و تمامی مدل‌ها و طرح‌ها همان چیزی است که در نسخه اصلی استفاده شده بود. تغییرات مهم و اصلی صورت گرفته در این بازی شامل ارتقاء کیفیت بافت‌ها، تغییرات جزئی در چیدمان رابط‌های کاربری درون بازی و البته تغییر کامل رابط کاربری منو است. با ورود به محیط بازی در درجه اول کیفیت ارتقاء یافته بافت‌ها (تکسچرها) و شفافیت بالای تصاویر خودنمایی می‌کند. پس از این موضوع در صورت استفاده از نمایشگرهای با نرخ به روزرسانی بالا (مانند 144 هرتز یا بیشتر) نرم‌تر شدن فوق العاده بازی است که توجه‌ها را به خود جلب می‌کند؛ تجربه کردن نسخه اول Stronghold با چنین کیفیتی و نرخ فریمی حس عجیبی دارد و به طور قابل توجهی مشکلات ناشی از عدم تغییرات بخش‌های دیگر را پوشش می‌دهد. همچنین در کنار بهبودهای گرافیکی صورت گرفته، بخش صداگذاری و افکت‌های صوتی نیز ارتقاء کیفیت پیدا کردند تا با بهره گیری از تجهیزات قدرتمند امروزی تجربه‌ای کامل‌تر و با کیفیت‌تر را به مخاطب ارائه کند. انصافا هم نتیجه نهایی کار از نظر بصری خیلی خوب از کار در آمده و با وجود مشکلاتی نظیر هوش مصنوعی و محدودیت‌ها باز هم مانند گذشته مخاطب بعد از چند دقیقه بازی خود را غرق در دنیای قرون وسطا می‌یابد.

sdsc6

اما بزرگ‌ترین تغییری که می‌توان در بازی دید مربوط به بخش رابط کاربری است؛ طراحی رابط کاربری به طور کامل تغییر کرده و بهره گیری از حالت‌های چوبی، آن را متناسب با حال و هوای بازی کرده است. طرح‌های جدید در کنار چیدمان منوها باعث شده تا با رابط کاربری سر راست‌تر و کارآمدتری نسبت به گذشته طرف باشیم. همچنین با توجه به استفاده از موتور بازی سازی یونیتی (Unity) تنظیمات موجود در منوها بسیار حداقلی هستند و خبری از تنظیمات‌های پیچیده و گسترده بازی‌های روز نیست که البته با توجه به سبکی بازی و بهینه سازی مناسب نیاز چندانی هم به آن حس نمی‌شود. یکی از موارد جالب در بخش تنظیمات این نسخه حضور گزینه‌ای برای تقلب در بازی و آزاد شدن مراحل یا جان بی نهایت و موارد دیگر است که البته با فعال کردن آن باید قید اچیومنت‌ها را بزنید. هر چند حضور چنین گزینه‌ای در بازی عجیب به نظر می‌رسد اما برای تازه کاران و افرادی که می‌خواهند با بازی آشنایی بیشتری پیدا کنند چندان هم بد نیست. از منوها و تنظیمات اصلی که بگذریم، رابط کاربری داخل بازی هم متناسب با نیازهای روز بهینه شده است؛ البته این موضوع به معنای تغییر آن‌ها نیست زیرا که ابزارها و دسترسی‌های موجود در رابط کاربری داخل بازی از همان طراحی کلاسیک استفاده کرده است اما نحوه جایگذاری آن‌ها به نحوی است که بازیکن بیشترین تسلط را بر محیط بازی خواهد داشت و این موضوع در کنار بهبودهای فراوانی که در کیفیت گرافیکی بازی ایجاد شده باعث می‌شود تا امکان برقراری ارتباط با بازی به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ مخصوص منتقدین، و پس از 10 ساعت تجربه‌ بازی در پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

بازی Stronghold Definitive Edition از همان ابتدای معرفی سعی بر متفاوت جلوه دادن خود دارد، اما با ورود به محیط بازی این حس به سرعت در هم خواهد شکست و شما با همان Stronghold سابق طرف هستید که تنها از نظر گرافیکی خود را به روز کرده است. هر چند این بازی و محتوایی که ارائه شده با برچسب قیمتی 15 دلار معقول به نظر می‌رسد اما شخصا ترجیح می‌دادم مبلغی بیشتر هزینه کنم و به جای یک نسخه ارتقاء یافته، نسخه باز سازی شده با کیفیت این بازی را تهیه می‌کردم.

نکات مثبت

گرافیک بهبود یافته با کیفیت

محتوای داستانی جدید

اضافه شدن بخش چند نفره به صورت رسمی

نکات منفی

هوش مصنوعی ضعیف

حضور محدودیت‌ها و مشکلات قدیمی

بازی می‌توانست محتواهای جدید بیشتری همراه داشته باشد

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *