گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش بازی Stronghold Definitive Edition | قلعه متحرک

سری بازی‌های Stronghold که در ایران بیشتر با نام قلعه یا جنگ‌های صلیبی شناخته می‌شود، یکی از خاطره انگیزترین مجموعه‌های استراتژیک است که نسل‌های مختلفی از گیمرها آن را تجربه کرده و از آن لذت بردند. نسخه‌های اولیه این مجموعه نسبت به زمان خود عملکردی فوق العاده‌ای را داشتند و در واقع موفقیت‌ها و خاطرات شیرینی که بین گیمرها باقی مانده از همین نسخه‌ها است؛ متأسفانه با گذر زمان و پیشرفت بازی‌های رایانه‌ای، نسخه‌های بعدی این مجموعه نتوانستند همانند گذشته موفق عمل کنند و تا حدی نام این مجموعه افول پیدا کرد. اما در این بین استدیو Firefly با ارائه نسخه‌های بهبود یافته‌ای مانند Stronghold HD سعی خود را در زنده نگه داشتن نسخه‌های اولیه مجموعه داشت که نسبتا هم موفق بود. اما با این حال ظاهرا قرار نیست این نسخه‌ها به خاطرات سپرده شوند؛ طی هفته‌های اخیر استدیو Firefly با معرفی Stronghold Definitive Edition بار دیگر طرفداران این مجموعه را شوکه کرد. این بازی قرار است در 16 آبان 1402 منتشر شود و چندی پیش هم یک نسخه دموی عمومی رایگان و البته موقت از آن در پلتفرم استیم قرار گرفت که برای ما هم فرصتی پیش آمد تا آن را تجربه کنیم. در مقاله پیش رو به بررسی دموی این بازی خواهیم پرداخت، با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

stringhold-de-pre-1

معرفی بازی Stronghold Definitive Edition یکی از سورپرایزهای هفته‌های اخیر برای طرفداران سبک استراتژیک و البته گیمرهای قدیمی است. استدیو انگلستانی Firefly، خالق و توسعه دهنده اصلی این مجموعه، از Stronghold Definitive Edition به عنوان یک بازسازی (Remake) از عنوان Stronghold، که برای اولین بار در سال 2001 منتشر شد، یاد کرده است. عنوان کلاسیک Stronghold در همان سال‌های اولیه عرضه به سرعت توانست جایگاه خود را در بین گیمرها پیدا کند و برای نسل‌های متعددی خاطرات تلخ و شیرینی را خلق کند. بدون شک این بازی یکی از موفق‌ترین، به یادماندنی‌ترین و دوست داشتنی‌ترین عناوین سبک استراتژیک شبیه ساز شهرسازی با حال و هوای قرون وسطا است که تا به الان ساخته شده؛ اکنون عرضه یک نسخه بازسازی شده از آن می‌تواند گیمرهای قدیمی را بار دیگر به سمت این بازی کشانده تا خاطرات گذشته را مرور کنند و از آن لذت ببرند. اما توسعه دهندگان، کار را به معرفی یک نسخه بازسازی شده ساده ختم نکردند؛ بازی Stronghold Definitive Edition چیزهایی فراتر از بازی کلاسیک را در خود دارد که انتظارات را بیش از پیش افزایش می‌دهد. طبق گفته استدیو Firefly این بازی علاوه بر محتوای کامل نسخه اصلی، دارای یک بخش داستانی جدید است که توسط خالقان اصلی این مجموعه یعنی سایمون بردبوری و اریک اولت طراحی شده. علاوه بر این، بخش چند نفره هم به طور رسمی و یکپارچه برای این نسخه در نظر گرفته شده تا بالاخره طرفداران پر و پا قرص این مجموعه به آرزوی دیرینه خود برسند. این بازی طی ماه‌ آبان 1402 به طور رسمی عرضه خواهد شد؛ البته یک دموی عمومی رایگان در بازه زمانی 9 الی 29 آگوست در پلتفرم استیم منتشر شد تا به این ترتیب بخش کوتاهی از این عنوان جذاب را ببینیم؛ همچنین در این دمو بخش کاملی هم برای ثبت بازخوردها قرار داده شده بود تا کاربران نظرات خود را به توسعه دهندگان ارائه کنند.

stronghold-de-pre-sc2

این دمو سه مرحله قابل بازی مختلف را در اختیار بازیکن قرار می‌داد که یکی از آن‌ها بخش آموزشی و دو مرحله دیگر از بخش داستانی کلاسیک انتخاب شده بود. مرحله The Hidden Lookout که جزو مراحل آسان و اولیه است و مرحله First Blood هم که کمی چالش بیشتری دارد و می‌توان آن را نسبتا دشوار دانست. یکی از بخش‌های هیجانی این دو مرحله دیدار مجدد با شخصیت‌های دوست داشتنی این مجموعه یعنی رت، اسنیک، پیگ و ولف است. توسعه دهندگان این عنوان به شدت بر وفاداری بازی نسبت به نسخه کلاسیک تأکیید دارند و به همین جهت هیچ تغییری در داستان و دیالوگ‌ها صورت نگرفته است؛ حتی صداگذاری شخصیت‌ها هم تغییری نکرده است؛ البته طبق گفته‌های استدیو Firefly در این نسخه از صداپیشه‌های نسخه اصلی مجدد استفاده شده اما با توجه به ویژگی‌های ثبت شده در صفحه رسمی استیم این بازی، به نظر می‌رسد در بخش‌های اصلی فقط شاهد بهبود و ارتقاء صداها و موسیقی‌های قدیمی هستیم، از این رو صداپیشه‌های اصلی احتمالا برای مراحل داستانی جدید دوباره ایفای نقش کردند؛ برای بررسی دقیق‌تر و نظر نهایی باید تا عرضه نسخه نهایی صبر کنیم. البته با توجه به اینکه در ایران اغلب بازیکنان، نسخه دوبله شده این عنوان را تجربه کرده‌اند شاید موضوع استفاده مجدد از صداپیشگان یا حتی عدم تغییر صداگذاری‌های مراحل اصلی چندان اهمیتی نداشته باشد اما فارغ از این موضوع، به طور کلی استفاده مجدد از صداپیشگان نسخه کلاسیک علاوه بر اینکه برای بازیکنان قدیمی یک خبر هیجان انگیز است، می‌تواند نشان از عزم راسخ توسعه دهندگان بر وفاداری واقعی به نسخه سال 2001 باشد.

stronghold-de-pre-3

مهم‌ترین موضوعی که در یک بازسازی بازی می‌تواند قابل توجه باشد تغییرات گرافیکی است که معمولا همراه با تغییر در موتور گرافیکی است، اما Stronghold Definitive Edition در این زمینه کمی عملکرد متفاوتی دارد. طبق گفته استدیو Firefly هسته اصلی موتور بازی سازی نسخه کلاسیک حفظ شده و از موتور Unity جهت ارتقاء‌ کیفی و عملکردی استفاده شده است. البته حدود یک سال پیش بود که این استدیو رسما اعلام کرد که بعد از مدت‌ها موتور بازی سازی خود را به Unreal Engine 5 تغییر داده و نسخه بعدی Stronghold با این موتور ساخته خواهد شد اما ظاهرا این وعده برای بازی Stronghold Definitive Edition عملی نشده است و ما همچنان باید برای دیدن یک Stronghold کاملا متفاوت بیشتر منتظر بمانیم. بعد از ورود به محیط بازی شخصا حس عجیبی داشتم؛ در عین اینکه هیچ تغییری دیده نمی‌شود اما تغییرات فراوانی هم وجود دارد! اولین تغییری که در محیط بازی می‌توان با تمام وجود حس کرد ارتقاء کیفیت گرافیکی است. البته منظور از این ارتقاء گرافیکی به معنای تغییر در طراحی‌ها، مدل‌ها و حتی انیمیشن‌ها نیست بلکه این ویژگی‌ها صرفا همان ویژگی‌های بازی سال 2001 است که با کیفیت و شفافیت بسیار بهتر و البته فریم دهی بسیار بیشتری در حال اجرا شدن است. به لطف ارتقاء نرخ فریم بازی نسبت به نسخه‌ کلاسیک فوق العاده روان شده و اگر نمایشگر با نرخ به روزرسانی تصویر بالاتر از 60 هرتز داشته باشید این موضوع بسیار بیشتر خود را نشان می‌دهد. البته علاوه بر این موارد تغییر یک مورد کوچک اما مهم دیگر هم در صفحه بازی خود نمایی می‌کند و آن هم فردی که در سمت راست پایین صفحه، کتابچه شرایط قلعه را نگه داشته است؛ او به طور قابل توجهی جوان‌تر و شاداب‌تر از گذشته شده! بدون شک او را می‌توان یکی از نماد‌های مهم این بازی دانست که سرحال‌تر از گذشته بازگشته و آماده خدمتگزاری به شماست.

stronghold-definitive-edition-pre-4

طبق آنچه که از بخش دموی این بازی تجربه شد باید بگویم که بخش گیم‌پلی بازی هیچ تغییری نسبت به گذشته نداشته و همان‌طور که سازندگان اعلام کردند هسته اصلی بازی بدون تغییر باقی مانده و حتی هوش مصنوعی دشمنان هم تفاوتی نداشته است؛ بنابراین می‌توان گفت که قول آن‌ها نسبت به وفاداری این بازی نسبت به نسخه کلاسیک کاملا صحیح است. با این حال تغییراتی را می‌توان در بخش کنترلی بازی مشاهده کرد که تا حدی باعث شده بازی استانداردتر از گذشته به نظر برسد. به عنوان مثال، اگر یادتان باشد در نسخه کلاسیک فقط دو حالت زوم وجود داشت که از طریق راست کلیک در دسترس بود؛ اکنون این قابلیت به وسیله اسکرول موس (چرخ وسط موس) و به صورت ذره بینی انجام می‌شود که مشابه با بازی‌های استراتژیک امروزی است. یکی دیگر از تغییرات مهمی که شاهد آن هستیم ایجاد دو چیدمان کنترلی (Layout) پیش‌فرض است. نسخه اصلی این بازی سیستم کنترلی متفاوت‌تری را نسبت به اغلب بازی‌های استراتژیک داشت، به عنوان مثال جا به جایی نیروهای نظامی با راست کلیک انجام می‌شد یا دکمه‌های کنترل دوربین به دکمه‌های جهت‌نما محدود بود؛ این موضوع در نسخه‌های بعدی این مجموعه اصلاح شد و کنترل‌ها به شکل امروزی در آمد. در بازی Stronghold Definitive Edition شاهد حضور دو چیدمان کنترلی مختلف هستیم. نسخه کلاسیک و نسخه مدرن که با توجه به سلیقه می‌توان آن را انتخاب کرد؛ البته چیدمان مدرن احتمالا کارآمدتر و راحت‌تر خواهد بود. در کنار این موضوع یکی از نکات جالب توجه تغییرات رابط کاربری است. این تغییرات طوری انجام شده که در عین کارآمدی بیشتر و ظاهر مدرن‌تر کاملا متناسب با این بازی و حتی نسخه قبلی آن است. اغلب المان‌های مورد استفاده در طراحی رابط کاربری به خصوص در بخش تنظیمات از چوب است که طرح‌های آن یادآور فضای قرون وسطا و قلعه‌های آن دوران است. هرچند منوی اصلی بازی صرفا یک منوی موقت بود و طبیعتا نمی‌توان در مورد آن نظر قطعی داد اما کلیات طراحی آن هم کاربر پسند و دسترسی‌های آن هم ساده بود. با توجه به ویدئو پرسش و پاسخی که استدیو Firefly منتشر کرده کلیات رابط کاربری و همچنین منو در نسخه نهایی تغییر چندانی نخواهد داشت و این می‌تواند خبر خوبی باشد.

stronfghold-definitive-edition--p-5

 به طور کلی آنچه که از این دمو به نظر می‌رسید بازی از نظر گیم‌پلی هیچ تفاوتی با نسخه کلاسیک ندارد و در بخش گرافیکی هم تغییرات ریشه‌ای صورت نگرفته و صرفا کیفیت و نرخ‌ فریم‌دهی آن به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده است؛ همچنین این نکته را هم اضافه کنم که در بخش تنظیمات گرافیکی با وجود اینکه نسبت به نسخه کلاسیک شاهد اضافه شدن تنظیمات بیشتری هستیم اما نسبت به بازی‌های امروزی همچنان تنظیمات و امکانات مختلف وجود ندارد و تنها شاهد تنظیمات پایه‌ای‌ هستیم. البته با توجه به روند اجرای نسخه دمو و در صورتی که طی مدتی که تا زمان انتشار نسخه نهایی در پیش هست تغییرات گسترده‌ای صورت نگیرد می‌توان گفت که بازی احتمالا بهینه سازی بسیار خوبی خواهد داشت و بر روی اغلب سیستم‌های امروزی در حداکثر تنظیمات و با نرخ فریم قابل قبولی اجرا خواهد شد که می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران این بازی باشد. در نهایت باید بگویم که طبق آنچه که در نسخه دموی بازی Stronghold Definitive Edition تجربه کردم با وجود جذابیت آن و زنده شدن بخشی از خاطراتی که از نسخه کلاسیک داشتم اما با توجه به ذکر کلمه بازسازی انتظار تغییرات گسترده‌تری را داشتم اما این نسخه بیشتر بین یک بازسازی کامل و یک نسخه ارتقاء یافته (Remastered) قرار می‌گیرد که با توجه به برچسب قیمتی 15 دلاری آن چندان هم ناعادلانه به نظر نمی‌رسد. البته باز هم به این موضوع اشاره می‌کنم که این موارد از یک دمو کوتاه حاصل شده و برای بررسی دقیق و نظر قطعی باید تا زمان انتشار آن صبر کنیم.

سخن

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *