گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش نمایش بازی Star Ocean: The Second Story R | مسافر سرزمین دور

این شما و این هم Star Ocean The Second Story R. بازسازی یکی دیگر از JRPG های کمتر دیده شده در زمان پلی استیشن ۱. البته «کمتر دیده شده» کمی اجحاف حق در وصف این بازی است. Star Ocean 2 یکی از موفق‌ترین بازی‌های کمپانی Enix در زمان پلی‌استیشن ۱ بود. (قبل از این که با Square ادغام شوند) و اگر بخواهیم به نمرات بازی و دیدگاه منتقدین و بازیکنان نگاه کنیم، Star Ocean 2 شاید بهترین بازی در این سری قدیمی باشد. سری ای که هم اکنون ششمین نسخه آن برای پلتفرم‌های حال حاضر در دسترس است؛ بنابراین عجیب نیست بعد از این همه مدت بازی ای که به غایت موفق‌ترین بازی این سری است یک بازسازی تمام و کمال دریافت کند. حال که دمویی سه ساعته از بازی منتشر شده، وقت آن رسیده تا با گیمین‌گرویتی همراه شده و نگاه جامع و کوتاهی به این بازی انداخته و ببینیم قرار است با چه اثری روبرو شویم.

اوپنینگ بازی Star Ocean Second Story R توسط استدیو انیمه‌ساز Yostar Pictures ساخته شده

البته این بازی اولین باری نیست که Square Enix تصمیم گرفته تا دست و رویی به سر Star Ocean The Second Story بکشد. در سال 2009 بازسازی دیگری تحت عنوان Second Evolution برای پلتفرم PSP بر اساس این بازی عرضه شد که جنبه‌های مختلفی از بازی را گسترش داده و بازسازی کرده بود. این بار اما برای دومین بازسازی این بازی، Square Enix به سراغ سبک 2D-HD رفته. سبکی که خود این کمپانی با Octopath Traveler کلید آن را زد. این سبک از پیکسل آرت با تمرکز خاص روی افکت بلور و نورپردازی‌های شدید باعث ایجاد حس خاص و دل‌انگیزی در مخاطب می‌شود و حال اثر آن در Star Ocean The Second Story R دیدنی است. نه تنها بازی حس نوستالژیک خود را حفظ کرده، بلکه هم‌زمان ظاهر به‌شدت مدرنی دارد و لوکیشن‌های بازی به خوبی با هم آمیخته شده‌اند.

جهت خواندن نقد و بررسی بازی Star Ocean: The Divine Force کلیک کنید.

داستان Star Ocean 2 روایتگر قصه پسری به نام Claude و دختری به نام Rena است. Rena که در دهکده آرام Arlia زندگی می‌کند. یکی از روزها بعد از گشت و گذار در جنگل، Rena توسط مرد غریبه و عجیبی به نام Claude نجات پیدا می‌کند. Rena اشتباها Claude را با قهرمان افسانه‌ای پیشگویی شده اشتباه می‌گیرد در حالی که Claude سربازی از ارتش فدراسیون زمین است که بعد از اتفاقاتی غیر مترقبه در یکی از مأموریت‌هایش به صورت اشتباه به سیاره‌ای ناشناخته به نام Expel، که محل زندگی Rena است تلپورت شده است. Rena و Claude بعد از کمی بررسی متوجه می‌شوند که شهاب سنگ جادویی ای که سالیان پیش روی سیاره آن‌ها فرود آمده و مظهر شرارت شده می‌تواند به آن‌ها همزمان سرنخ نجات دنیا به عنوان قهرمان و هم مسیر بازگشت Claude به سیاره خود را نشان دهد. به همین منظور هر دوی آن‌ها راهی سفری طولانی شده که طی آن دوستان و دشمنان جدیدی پیدا می‌کنند. به صورت کلی داستان بازی شروع خوبی دارد. زیاد پیچیده نیست ولی زیاد هم مثل بازی‌های هم دوره خودش، خشک و خالی نیز نیست و کار خود را برای جذب مخاطب به خوبی انجام می‌دهد.

سیستم مبارزات بازی ترکیبی از اکشن و معمول مبارزات عناوین JRPG است. به این صورت که شما در حین گشت و گذار می‌توانید با دشمنانی که در صفحه دیده رودررو شوید و بعد از برخورد با آن‌ها، بازی شما را مثل بازی‌های JRPG به یک صفحه نبرد و Arena جدا می‌برد. اما در این محل شما به صورت نوبتی با دشمنان نمی‌جنگید بلکه باید به صورت همزمان و در سبک اکشن به نبرد با دشمنان بپردازید. البته حین انتخاب جادوها زمان در بازی متوقف می‌شود ولی خارج از آن، این گوی و این میدان! هر چه سریع‌تر دشمنان خود را گوشه گیر کرده و به آن‌ها سریع‌تر حمله کنید، بهتر. بازی مکانیک‌هایی نظیر Parry کردن برای حالت دفاعی نیز دارد و به شدت سیستم ریسک و پاداش خوبی را در حین روند مبارزات ایجاد می‌کند و اگر بگذارید چند دشمن شما را دوره کنند مرگ شما به شدت سریع رخ می‌دهد. خوشبختانه مهم نیست کجا بمیرید، سریع می‌توانید بعد از مرگ از ابتدای همان مبارزه ادامه داده و نگران تکرار بیهوده مراحل قبلی نباشید.

بخش گشت و گذار بازی تا جایی که دمو را تجربه کرده‌ایم. بخشی است که کمترین تغییر بنیادی را به نسبت عنوان اصلی داشته است. درست است که با نشان دادن دشمنان در صفحه دیگر خبری از Random Encounter ها نیست ولی در عوض خیلی انگیزه خاصی نیز برای گشت و گذار در بازی وجود ندارد. اندک صندوقچه‌هایی که گوشه کنار نقشه قرار گرفته‌اند از شیوه خیلی کهنی از طراحی مرحله برای تشویق بازیکن به گشت و گذار استفاده می‌کنند که چندان اثرگذار نیست. این گونه موارد باعث شده کمی بخش ماجراجویی بازی زیادی حس قدیمی بودن بدهد. خوشبختانه در شهرها و دهکده‌ها، NPC ها و مردم هر شهر واکنش‌های خوب و مختلفی به همدیگر و وقایع داستان دارند و صحبت کردن با آن‌ها هر چند وقت گیر ولی دلنشین است.

موسیقی بازی شاید یکی از غافلگیر کننده‌ترین عناصر بازی برای من بود. تک‌تک مکان‌ها و مبارزه‌های بازی آن سبک از موسیقی را داشت که شما را مستقیم پرت می‌کرد به دوران خوب دهه ۹۰ میلادی. مخصوصاً آهنگی که هنگام پیروزی در یک مبارزه پخش می‌شود به شدت خاطره انگیز و دلنشین است. این صرفاً مهر محکمی بر نوستالژیک بودن موسیقی بازی نیست. من اصلاً به نسخه‌های قبلی بازی دست نزدم. این بیشتر نشانگر قدرت احساسات برانگیزی این عنصر از بازی است. صداپیشگی شخصیت‌ها هم در سطح بالا و خوبی قرار دارد. البته من به زبان ژاپنی این دمو را انجام دادم و نمی‌توانم در مورد کیفیت دوبله انگلیسی بازی نظری بدهم.

بعد از بازسازی نسبتاً موفقی که اولین Star Ocean دریافت کرد طبیعی بود که دومین عنوان این سری، که به نظر عده بسیاری بهترین بازی این سری است، بازسازی خودش را دریافت کند. این طور که از دموی بازی به نظر می‌رسد با یک بازسازی درجه یک طرف هستیم. تنها چیزی که می‌ماند این است که مدت بیشتری صبر کنیم تا نسخه کامل بازی عرضه شده و بفهمیم آیا همه عناصر بازی بعد از همه سال خوب عمر کرده‌اند یا خیر.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *