گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Sonic Superstars | خارپشت پیر

باید اعتراف کرد که در چند سال اخیر سگا به واسطه فعالیت‌ها و خروجی های خوبی که داشته است در یک مسیر مثبت و مترقی قرار گرفته است. در میان این خروجی‌ها و آثار منتشر شده توجه ویژه‌ای روی فرانچایز بزرگ و محبوب خود یعنی سونیک داشته است و در مناسبت‌های مختلف به شکل‌های مختلف حتی در سینما نیز توانسته است سونیک را به دوران اوج خود نزدیک کند. در چهارچوب بازی‌های ویدئویی نیز این اتفاق افتاده است و در دو سال اخیر با انتشار دو نسخه از این سری تحت عناوین Frontiers و Mania نفس تازه‌ای به این مجموعه محبوب بخشیده است. با وجود این سگا در دو سال گذشته به مناسبت 30سالگی این مجموعه، نسخه‌های کلاسیک را بازنشر کرده بود اما با معرفی نسخه جدید یعنی Sonic Superstars این نوید را به طرفداران این مجموعه داده است که قرار نیست لحظه‌ای را بدون سونیک سپری کنید. با بررسی Sonic Superstars در کنار ما در گیمینگ‌گرویتی باشید.

همان‌طور که مطلع هستید، سری بازی‌های سونیک و همچنین نسخه جدید یعنی Sonic Superstars یک عنوان دو بعدی در سبک پلتفورمر(سکو بازی) است که چندین سال است که ماجرای خارپشت قهرمان ما و دوستانش را در نبرد برابر «دکتر ربوتنیک» برای نجات دنیا و مهم‌تر از آن نجات حیوانات دوست داشتنی از چنگال دکتر ربوتیک را دنبال می‌کند. در نسخه جدید یعنی Sonic Superstars هنوز این روال ادامه دارد با این تفاوت که دکتر برای این که بتواند با خارپشت قهرمان ما مبارزه کرده و به پیروزی برسد، چند شخصیت جدید را اجیر کرده تا به کمک آنها سونیک و دوستانش را از سر راه بردارد. در واقع در نسخه جدید ما چند باس فایت جدید به اضافه دکتر ربوتیک خواهیم داشت که هر کدام از آنها شیوه‌های خاصی برای مبارزه می‌طلبند و داستان را با کنار کشیدن آنها ادامه خواهیم داد. با این وجود باز هم یک در میان و با تمام کردن هر مرحله یک بار هم با دکتر ربوتیک مبارزه خواهیم کرد که هر بار و در هر مرحله به شیوه‌های مختلف باید با این دشمن شرور به مبارزه بپردازیم.

اگر از همان ابتدای کار به بررسی و بیان مشکلات بازی بپردازیم، باس‌فایت‌ها یا غولاآخرها از جمله ایرادات بازی به حساب می‌آیند. با وجود این که تیم سازنده سعی کرده تا به شکل‌های مختلف با طراحی‌های متنوع سطح مختلفی از مبارزات با غول‌آخرها را به وجود بیاورند اما همچنان مبارزه با آنها بدقلق و اعصاب خرد کن است. مدت زمان مبارزه با برخی از آنها طولانی است و روند رسیدن به مرحله سوم یا چهارم از خط سلامتی غول‌آخرها به شکلی است که با کوچک‌ترین خطایی، بازی از ابتدا مرحله مبارزه با غول‌آخر را استارت خواهد زد. شاید این موضوع به خودی خود چیز آنچنان سختی نباشد و در ظاهر با توجه به ماهیت کلی بازی که ساده و مفرح است، اما تکرار هر راند مبارزه با غول‌آخرها آن هم در شرایطی که باید زمان زیادی را صبر کنید تا نوبت به ضربه زدن ما هم برسد واقعا طاقت فرسا و خسته کننده است.

چالش‌های به وجود آمده برای مبارزه با آنها به‌خصوص به هنگام استفاده از نیروهای جدید، زیبا و لذت بخش است. یکی از ویژگی‌های جدید در سونیک سوپراستار امکانات جدیدی است که کاربردهای متفاوتی دارند و به پیش‌برد بازی کمک می‌کنند. به دست آوردن این نیروها خود یک چالش جدید می‌طلبد که ما را مجاب می‌کند تا برای پیدا کردن آنها تمام قسمت‌های هر مرحله را به خوبی جستجو کنیم و حتی ماموریت‌های فرعی را نیز دنبال کنیم تا محل و جایی که آنها مخفی شده‌اند را پیدا کرده و استفاده کنیم. تنوع نیروها زیاد است و قابلیت‌های مختلفی دارند که استفاده از آنها لذت بخش است و کمک شایانی به ما در برابر دشمنانِ ریز و درشت می‌کند.

امکان بازی به صورت چندنفره و تا سقف 4 نفر آفلاین و آنلاین از جمله ویژگی‌های خوب و مثبت بازی است. این در حالی است که شخصیت‌های متنوعی با قدرت‌ها و قابلیت‌های خاصی قابل بازی هستند که استفاده از آنها به صورت همزمان نه تنها لحظات شادی را شکل می‌دهد بلکه این امکان را می‌دهد تا مکان‌های مخفی را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کنیم. با وجود این که مراحل بازی به صورت کلاسیک دوبعدی و در یک مسیر پیش‌برده می‌شوند اما تیم سازنده سعی کرده تا با قرار دادن همان روش سنتی، یعنی قرار دادن مکان‌ها و اتاق‌های مخفی در قسمت‌های مختلف از هر مرحله باعث شده تا مخاطبان فقط به فکر رسیدن به نقطه پایانی و پایان کردن مرحله نباشند. اما با وجود این مورد هم برخی از مراحل هستند که در مسیر تکرار قرار می‌گیرند و این حس را می‌رسانند که انگار بازی چیز جدیدی برای ارائه ندارد و همین حس باعث می‌شود بازی به مرور افت کند.

یکی از تغییرات مثبتی که در بازی شکل گرفته و حتی آقای «تاکاشی ایزوکا» روی آن تاکید داشتند، سبک و استایل گرافیکی بازی است. مسیرهای دو بعدی با بک‌گراند سه بعدی و البته جزییات خیلی زیادی که باعث شده تا همه چیز پویا و زنده دیده شوند. پوشش‌های مختلف از جمله گیاهان و درخت‌ها و تمام چیز‌هایی که در محیط‌های بازی وجود دارند زنده، سرحال و البته با جزییات بسیار جدیدی طراحی شده‌اند که همین امر یک جهش بزرگ نسبت به تمام سونیک‌های دوبعدی است که تا به حال ساخته شده است. رنگ‌بندی‌ها عالی، جزییات دقیق و تنوع زیاد مراحل باعث شده تا بازی از این قسمت نمره مثبت دریافت کند. درواقع طرح اولیه این تغییر توسط آقای ایزوکا بعد از نسخه Mania بود که در ذهن او شکل گرفت و با توجهبه این که سگا یک استودیوی جدید را تاسیس کرده بود، این امکان به آقای ایزوکا و همکارانش داده شد تا یک سونیک جدید با گرافیکی جدید و البته حال و هوای کلاسیک بسازند.

به مانند نسخه‌های قبل تنوع مراحل بازی بسیار زیاد است و از همین رو مراحل مختلف در مکان‌های مختلف مثل جنگل، صحرای پر از شن و البته مراحلی که در وسط مواد مذاب وجود دارند از جمله زیبایی‌های بازی است و همین یک مورد باعث شده تا بازی آن انرژی لازم را به مخاطب منتقل کند چه بسا که سیستم جمع‌آوری آیتم‌ها یا حلقه‌های معروف مثل گذشته باقی مانده است. اگر دقیق به این مساله نگاه کنیم جمع‌آوری حلقه و آیتم‌های مختلف از جمله سکه‌های طلا و الماس‌های رنگارنگ هیچ تاثیر خاصی روی بازی و گیم‌پلی ندارند و کشف و نگهداری آنها هیچ چیز جدیدی به بازی اضافه نمی‌کنند. تیم سازنده سعی کرده تا با ایجاد یک مغازه و امکان خرید آیتم‌های مختلف از جمله کفش و لباس و موارد مشابه، بتوانند روی مخاطب انگیزه‌ای را ایجاد کنند اما همین مورد هم نتوانسته مورد توجه قرار بگیرد و کلا اثربخشی کار از بین رفته است. آیتم‌ها و وسایل جدیدی که در فروشگاه وجود دارند به جز تغییر شکل ظاهری، تاثیر آنچنانی رو بازی ندارند و برای خودِ من ظاهر سونیک و دوستاشن به صورت عادی خیلی زیباتر نیز بودند.

با وجود این که امکان بازی به صورت چند نفره وجود دارد و بازیکن می‌تواند به صورت آنلاین با دوستان خود بازی کند اما در بعضی از مراحل با تصویر هماهنگ نیستند و مشکلاتی از این قبیل باعث شده تا به لذت بازی چند نفره چه به صورت آفلاین و چه به صورت آنلاین آسیب وارد شود. البته این مورد در صورتی که هر دو بازیکن هماهنگ عمل کنند زیاد به چشم نمی‌آید اما در مواقعی که بازی وارد فاز سخت خود می‌شود این امکان وجود دارد که ناهماهنگی به وجود آمده مشکلاتی به وجود بیاورد.

مثل همیشه سیستم صداگذاری و البته موسیقی کار خودش را به خوبی انجام داده است. جزییات صداگذاری از جمله افکت‌های صدا با اندکی تغییرات با همان تم کلاسیک در بازی قرار گرفتند و هر مرحله قطعات موسیقی مربوط به خودش را دارد که بازی از این حیث توانسته است نمره قبولی را دریافت کند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ مخصوص منتقدین، و پس از 10 ساعت تجربه‌ بازی در پلتفرم PS5 انجام شده است.

سخن پایانی

تنها تفاوت سونیک سوپراستار با نسخه‌های دوبعدی کلاسیک در این است که پرزرق و برق و چشم نواز است. بازی استایل کلاسیک خودش در گیم‌پلی را حفظ کرده و با اضافه شدن قابلیت‌هایی مثل امکان بازی چند نفره به صورت آفلاین از جمله ویژگی‌های خوبی است که به بازی اضافه شده.

نکات مثبت

استایل گرافیکی جدید و زیبا

انجام بازی به صورت چند نفره آفلاین و آنلاین

اضافه شدن قابلیت‌ها و نیروهای جدید

نکات منفی

بی تاثیر بودن جمع‌آوری حلقه‌ها

طولانی بودن زمان مبارزه با غول‌آخرها

اندک مواردی در عدم هماهنگی تصویر در بازی چند نفره

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *