گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش بازی Siege Survival: Gloria Victis | در جست و جوی پیروزی!

این پیشنمایش بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای سایت گیمین‌گرویتی نوشته شده است.

این روزها پیدا کردن بازی‌هایی که بتواند رضایت اغلب گیمرها را کسب کند کار چندان ساده‌ای نیست. شاید کمبود ایده‌های خلاقانه و نوآوری‌های همه جانبه در بازی‌ها را یکی از دلایل اصلی این موضوع دانست که البته از حق هم نگذریم این موضوع چندان هم ساده نیست و چالش‌های فراوانی را همراه خود دارد. با این حال همیشه نیازی نیست که برای نوآوری به سراغ خلق عناصر جدید برویم؛ بلکه گاهی کافی است تنها به ترکیب آنچه که در حال حاضر وجود دارد بپردازیم تا به یک عنصر جدید برسیم. در این زمینه ظاهرا تیم‌های Black Eye Games و FishTank Studio حرف‌هایی را برای گفتن دارند. این دو تیم در حال حاضر مشغول توسعه دو عنوان مختلف با سبک‌های متفاوت اما با ریشه یکسان هستند. این عناوین به ترتیب با نام‌های Gloria Victis: Medieval   و Siege Survival: Gloria Victis شناخته می‌شوند. عنوان اول یعنی Gloria Victis: Medieval یک بازی در سبک MMO است اما نسخه بعدی که در این مقاله با آن سر و کار داریم یعنی Siege Survival: Gloria Victis یک عنوان با سبکی نسبتا جدید و خلاقانه است که در آن شاهد ترکیب سبک‌های مختلف از بازی‌های رایانه در آن هستیم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نسخه پیش‌نمایش این عنوان که اکنون در استیم به صورت رایگان در اختیار همگان است بپردازیم؛ با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

Siege Survival: Gloria Victis در اروپای قرون وسطی روایت می‌شود. شروع بازی با حمله گروهی از نظامیان که از آن‌ها با نام ازمیرها (Ismirs) یاد می‌شود به منطقه‌ای در اروپا که نامی از آن برده نمی‌شود آغاز می‌گردد. ازمیرها با نهایت بی‌رحمی و سنگ دلی شروع به قتل عام مردم و سربازان می‌کنند. در اینجا بازی با دیالوگ‌هایی که به شرح اوضاع می‌پردازند آغاز می‌شود؛ در ادامه برخی از این دیالوگ‌‌ها به صورتی ذکر می‌شوند که نیاز است برای ادامه و یا تکمیل آن از بین گزینه‌های مختلف انتخاب‌هایی را داشته باشید. در نهایت بعد از گذراندن این دیالوگ‌ها، بازی از درون قلعه‌‌ای با وضع آشفته آغاز می‌شود. شما به عنوان یکی از افراد نجات یافته ظاهر شده و با توجه به وضع نابسامان باید هر چه سریع‌تر دست به کار شده و به کمک نجات یافتگان بشتابید. در اولین گام فردی را مشاهده خواهید کرد که در شُک از دست دادن خانواده‌اش فرو رفته و دچار ضعف شدید شده است. به عنوان اولین مأموریت محول شده باید با توجه آنچه در اطراف خود مي‌یابید غذا و جای خوابی را برای او محیا کنید تا از نظر روحی بهبود پیدا کرده و خود را بازیابی کند. پس از این مأموریت کوتاه اکنون باید شروع به ساخت یک پناهگاه کنید که در درجه اول بازماندگان در آن جمع شده و نیازهای اساسی خود را رفع کنند  و در گام بعدی نیازها و تجهیزات مورد نیاز سربازان باقی مانده را تولید و به آن‌ها تحویل دهند.

داستان بازی شروع بسیار خوبی دارد و نوید یک بازی قدرتمند را می‌دهد اما در بخش شخصیت پردازی‌ها شاهد نوسانات زیادی هستیم که نیاز به یک بازبینی اساسی را به توسعه دهندگان گوش‌زد می‌کند. اما جالب است بدانید در Siege Survival هیچ گونه دیالوگ صوتی رد و بدل نمی‌شود و تمامی داستان از طرق متن نوشتاری بیان می‌شود؛ هر چند این موضوع شاید در نگاه اول کمی نگران کننده به نظر برسد اما بعد از مدتی متوجه جذابیت آن شده و نبود دیالوگ‌های صوتی را به هیچ عنوان حس نخواهید کرد.

اما در بخش گیم‌پلی شاهد یک تجربه‌ای متفاوت و سرگرم کننده‌ای هستیم که ترکیبی از سبک‌های استراتژیک هم‌زمان (RTS)، مخفی کاری، ماجراجویی، شبیه ساز و حتی RPG است. بازی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است اما به طور کلی دوربین در محیط بازی به صورت ایزومتریک قرار گرفته و شما قادر به کنترل شخصیت‌های مختلف (که به مرور در طول بازی بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود) از دید بالا هستید. همچنین در بازی چرخه شبانه روز در نظر گرفته شده که این امر نوع فعالیت شما را به دو بخش تقسیم خواهد کرد. در بازه زمانی صبح تا غروب آفتاب شما موظف هستید که در پناهگاه حاضر شده و با کمک نجات یافتگان به توسعه آن از طریق ساخت کارگاه‌های مختلف بپردازید. در این کارگاه‌ها شما قادر هستید تا لوازم و نیازهای اساسی نظیر غذا، پارچه، ابزارها و سلاح‌های مختلف را تولید کنید. بخشی از این تولیدات صرف نیازهای شخصیت‌های حاضر در پناهگاه شده و بخش دیگر را نیز باید صرف امور نگه داری از قلعه و سربازان آن کنید.

اما برای توسعه و تولید محصولات شما نیاز به مواد اولیه خواهید داشت. این مواد اولیه در خرابه‌هایِ به جامانده در شهر قابل دستیابی هستند. اما مشکل اصلی این است که شهر توسط سربازان ازمیر به شدت مراقبت می‌شود. به همین جهت در بازه زمانی شب و با استفاده از تاریکی هوا یکی از شخصیت‌ها (با انتخاب شما) به صورت مخفیانه وارد شهر می‌شود و اینجاست که شما باید به کنترل این فرد پرداخته و با مهارت‌های مخفی کاری به جست و جو در خرابه‌‌ها بپردازید. در هر خرابه مقداری مواد اولیه و یا تجهیزات دیگر خواهید یافت. این کار تا زمان طلوع آفتاب ادامه خواهد یافت و پس از آن در صورت باقی ماندن در شهر سربازان شما را به راحتی پیدا خواهند کرد. در صورت شناسایی توسط سربازان (چه بعد از طلوع آفتاب و چه در طول شب) به شما حمله‌ور خواهند شد. اگر موفق به فرار نشوید ممکن است صدماتی را به شخصیت انتخابی شما وارد کنند و در نهایت او را بکشند. در صورت کشته شدن هر یک از شخصیت‌ها او از ادامه بازی حذف شده و شما موظف هستید بازی را با سایر شخصیت‌های باقی مانده ادامه دهید. همچنین در طول جست و جو در شهر ممکن است با مأموریت‌های مختلفی رو به رو شوید که با انجام هر یک از آن‌ها، آیتم‌هایی را به دست آورده و یا اینکه شخصیت جدیدی را پناهگاه وارد کنید.

به طور کلی در بخش گیم‌پلی شاهد تنوع‌‌های بسیار زیادی هستیم که می‌تواند هر سلیقه‌ای را به خود جذب و ساعت‌ها مشغول کند. البته ما تنها به نسخه پیش‌نمایش بازی دسترسی داشتیم که تنها حدود ۱۲ روز از بازه زمانی داخل بازی و تعداد محدودی از مأموریت‌ها را شامل می‌شد به همین جهت از نظر تکراری شدن کلی بازی، کمی زود است که قضاوت کنیم؛ اما با توجه به گستردگی فعالیت‌های قابل اجرا در بازی بسیار بعید است که احساس خستگی و تکرار به سراغتان بیاید.

Siege Survival: Gloria Victis از نظر گرافیکی هم عملکرد خوبی را از خود نشان داد. با توجه به اینکه با یک بازی مستقل طرف هستیم خوشبختانه می‌توان گفت که توسعه دهندگان توانسته‌اند عنوانی با کیفیت گرافیکی خوب و متناسب با سایر عناوین روز ایجاد کنند. البته باز هم تأکید می‌کنم که این موضوع به معنای آن نیست که باید این بازی را با عناوینی با پشتوانه قدرتمند مقایسه کنیم؛ بلکه در واقع این بازی نسبت به سایر عناوین همرده خود عملکردی خوب را داشته است. در طول بازی برخی باگ‌های گرافیکی هم مشاهده می‌شود اما با توجه به اینکه با نسخه نهایی بازی طرف نیستیم می‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد و امیدوار بود که تا زمان عرضه که بیش از ۳ ماه زمان دارد این مشکلات کوچک هم حل شوند. علاوه بر موارد ذکر شده خوشبختانه این عنوان از نظر عملکرد اجرایی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و در بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی نیز نرخ فریم مناسبی را می‌توان دریافت کرد.

در نهایت باید بگویم هر چند تا انتشار نسخه نهایی Siege Survival: Gloria Victis فاصله نسبتا زیادی داریم، اما با توجه به نسخه پیش‌نمایشی این عنوان و همچنین برخلاف ظاهر بسیار ساده‌ آن با یک بازی نوآورانه، جذاب و البته پرمحتوا رو به رو هستیم که می‌تواند مرزهای بین سبک‌های مختلف را به راحتی از بین برده و یک سبک جدید را خلق کند. به شخصه با اشتیاق منتظر نسخه نهایی این عنوان هستم تا پیروزی بزرگ بر ازمیرها را تجربه کنم.

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *