گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش اختصاصی بازی Shadow Gambit: The Cursed Crew | دزدان دریایی مخفی‌کار

دزدان دریایی نفرین شده، کشتی ارواح و گنجینه‌ای پنهان؛ این‌ها اجزای تشکیل دهنده‌ی سومین عنوان مدرن تاکتیک همزمان (Real-time Tactics) از احیا کنندگان موفق این سبک یعنی Mimimi Games می‌باشد. ستینگ ماورایی‌تر Shadow Gambit نسبت به عناوین پیشین که به ژاپن باستان و غرب وحشی می‌پرداختند، نوید قدرت‌هایی نوینی را می‌دهد که می‌توانند به راه حل‌هایی خلاقانه برای عبور از طراحی پازل‌گونه‌ی این سبک بازی‌ها تبدیل شوند. خوش‌بختانه به لطف  Next Fest استیم و دموی تازه‌ی این بازی نیازی نیست تا زمان انتشار به حدس و گمان بپردازیم و قادر بودیم تازه‌ترین اثر این استودیو را از نزدیک تجربه کنیم. برای پیش‌نمایش «شدو گمبیت» بر اساس نسخه‌ی دمو آن با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

«آیفا»—یک دزد دریایی نفرین شده که شمشیری جادویی در سینه‌اش فرو رفته واستخوان‌های دست چپش از هرگونه پوست و ماهیچه برهنه است—ستاره‌ی شدو گمبیت می‌باشد. آیفا که از همان لحظات آغازین دمو شخصیتی مطمئن، زیرک و باتجربه به نظر می‌رسد، به دنبال گنج «کاپیتان موردکای» است اما در ابن امر رقیبانی در قالب نیروهای Inquisition دارد. پیروان «اینکوایزیشن» دشمنان خونین دزدان دریایی نفرین شده هستند و با بکارگیری توانایی‌هایی که از مراسم‌های مقدس‌شان کسب می‌کنند به نابودی آن‌ها می‌پردازند. علاوه بر این «ایگنشیا»، رهبر اینکوایزیشن، نیز به دلایل نامعلومی که به نظر می‌رسد بیشتر با خواسته‌های شخصی او مرتبط باشد تا اهداف گروهش، در پی گنج پنهان موردکای است. ایگنشیا حتی موفق شده کشتی کاپیتان موردکای و خدمه‌ی آن را گرفتار خود کند تا به هدفش نزدیک‌تر شود.

در نتیجه بازی با عملیات آزادسازی کشتی ارواح کاپیتان موردکای به نام «مارلی سرخ» شروع می‌شود. این کشتی می‌تواند با قدرت‌های ماورایی خود برخی «خاطرات» را ذخیره کند تا در صورت نیاز به آن بازگردد و از آنجا که آیفا تنها راه نجات اوست، این قدرت را در اختیارش می‌گذارد. آیفای مجهز به توانایی سیو و لود، به راحتی نیروهای اینکوایزیشن مستقر در کشتی را از میان بر می‌دارد و پس از هم‌پیمان شدن با مارلی سرخ، به عنوان ناوبر به خدمه می‌پیوندد. متأسفانه مابقی خدمه به مردگان غیرمتحرک تبدیل شده‌اند ولی این مشکلی نیست که نتوان با استفاده از مرواریدهای سیاه و انرژی روح حل کرد. به این ترتیب است که ساختار کلی بازی حول اهداف احیای خدمه‌ی کشتی و یافتن کاپیتان موردکای و گنج پنهانش شکل می‌گیرد. شما باید سرنخ‌های موجود را در جزایر گوناگون بیابید و با جمع‌آوری مرواریدهای سیاه و انرژی‌های ارواح به احیای خدمه‌ی کشتی بپردازید.

خدمه‌ی منحصربه‌فرد مارلی سرخ گزینه‌های مناسبی برای یک بازی تاکتیک همزمان به نظر می‌رسند. اگر با این سبک بازی‌ها آشنا باشید، می‌دانید که در آن‌ها کنترل گروهی کوچک از کاراکترهای رنگارنگ در اختیارتان قرار می‌گیرد تا با بکارگیری و ترکیب توانایی‌ها و مهارت‌های متعددشان به مکان‌های حفاظت شده نفوذ کنید. لذت این چنین بازی‌ها در حل پازل‌های موقعیتی است که عموما در قالب الگوهای گشت نگهبانان بروز می‌کند. نگهبانان عموماً یکدیگر را زیر نظر دارند و افساران نسبت به درجه‌شان به برخی از حیله‌های شما مقاوم هستند؛ امری که موجبات چالش‌های ذهنی و مانورهای دیدنی را فراهم می‌کند. تمام این جوانب همچنان در سراسر دموی شدو گمبیت یافت می‌شوند و تا حدودی به لطف رویکردی تخیلی‌تر، بهبود یافته‌اند.

در واقع توانایی‌هایی که در دمو شاهد بودیم عموماً طبیعتی ماورایی دارند ولی در عمل بسیاری از آن‌ها در توانایی‌های موجود در عناوین گذشته ریشه دارند. برای مثال برخی از کاراکترهای پیشین توانایی پوشیدن لباس دشمنان و منحرف کردن توجه آن‌ها را داشتند؛ به همین ترتیب متصدی کشتی قادر است با تسخیر دشمنان ساده، نتیجه‌ی مشابهی را کسب کند. با این حال به نظر می‌رسد ماورایی بودن این مهارت‌ها در ساده‌ترین حالت موجب اضافه شدن مکانیک‌هایی تازه به توانایی‌های آشنا شود و در بهترین حالت فرصت‌هایی کاملاً نوین مانند پنهان‌سازی آنی جسدها فراهم آورد. جالب‌تر اینکه دشمنان شما نیز گاه دارای قدرت‌های ماورایی هستند که می‌توانند با مهارت‌های شما مقابله کنند یا با اجباری کردن قتل‌های همزمان شما را به چالش بکشند. شاید هیجان‌انگیزترین خصوصیت مهارت‌های جدید قابلیت تغییر و ارتقای آن‌ها با کسب تجربه باشد. دموی موجود این بخش را پوشش نمی‌داد اما منوی ارتقا به تنهایی توانست توجه من را جلب کند.

پس از تجربه‌ی این دمو واضح است که مکانیک‌هایی که در Shadow Tactics معرفی شدند و در Desperados 3 به تکامل رسیدند، در Shadow Gambit در نخستین قدم‌های نوآوری هستند: رابط کاربری شیک، تمیز و کارآمد است، مراحل جالب و چالش برانگیزند و دشواری چند گزینه‌ای شخصی‌سازی تجربه‌تان را ممکن می‌کند. علاوه بر این معرفی مهارت‌های تخیلی تنها تغییر موجود نسبت به عناوین پیشین نیست، بلکه ساختار مراحل نیز کاملاً متحول شده است. ساختار خطی بازی‌های پیشین که به ترتیب مشخصی از مراحل و کاراکترها برای حل پازل‌ها و پیش‌برد داستان نیاز داشتند با مأموریت‌های غیرمتمرکز و تیم منتخب بازیکن جایگزین شده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد مراحل متعددی در یک نقشه موجود باشند، چراکه طی بازی قادر بودم مکان‌های تازه‌ای برای نفوذ به جزایر باز کنم. به این ترتیب کشتی ارواحی که میزبان ملوانان نفرین شده‌ی شماست نقش هاب اصلی را در بازی ایفا می‌کند و آیفای جسور به عنوان کاراکتر اصلی و ناوبر کشتی، مراحل آینده را بر می‌گزیند.

از طرفی، به نظر می‌رسد که قابلیت برگزیدن کاراکترهای دلخواه برای هر مرحله بدون کاهش کیفیت مراحل آزادی عمل بیشتری به بازیکن اهدا کند؛ مراحلی که در دمو وجود داشتند با تعیین کردن بزرگی تیم بازیکن و الزامی کردن حضور برخی کاراکترها توانسته‌اند شرایط قابل پیش‌بینی کافی فراهم کنند که همچنان طراحی پازل‌های چالش برانگیز را ممکن می‌کند. از طرف دیگر این بار خود شما ترتیب باز شدن کاراکترهای جدید را مشخص می‌کنید، در نتیجه دیگر خبری از مأموریت‌های جذاب معرفی کاراکترها که شخصیت و توانایی آن‌ها را به نمایش می‌گذاشتند، نیست. در عوض با سکانس آموزشی ساده‌ای مواجه هستیم که کشتی ارواح برای هر کاراکتر فراهم کرده است. این بخش‌ها کاملاً از داستان جدا هستند و با وجود بکارگیری دیالوگ‌های مختلف، اصلاً جذابیت قابل مقایسه‌ای با مأموریت‌های معرفی ندارند. به همین دلیل شدو گمبیت باید ثابت کند که در عمل این رویکرد جدید ارزش از دست دادن سکانس‌های دست‌سازتر را داشته است.

تجربه‌ی چند ساعته‌ای که با دموی شدو گمبیت داشتم نوید عنوان خوش‌ساخت دیگری در سبک تاکتیک همزمان از استودیوی میمیمی گیمز می‌داد. بار دیگر با شخصیت‌های رنگارنگی طرف هستیم که به لطف صداپیشگی هنرمندانه و طراحی مکانیکی و ظاهری با کیفیت از جذابیت زیادی برخوردار هستند. علاوه بر این، ستینگ ماورایی بازی به وضوح آزادی عمل بیشتری را در طراحی مهارت‌ها و پازل‌ها به سازندگان بخشیده است. در همین راستا مراحل غیرخطی و قابلیت برگزیدن کاراکترهای حاضر در هر مرحله به آزادی عمل بازیکنان می‌افزاید. با این وجود تجربه‌ی ازائه شده در دمو در عمل بسیار مشابه آنچه بود که پیش‌تر نیز در دیگر عناوین این استودیو تجربه کرده بودیم. شدو گمبیت در 17 آگوست 2023 مصادف با 26 مرداد 1402 برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل نهم منتشر خواهد شد و به نظر می‌رسد تجربه‌ای دست کم به خوبی عناوین پیشین در انتظار طرفداران این سبک خواهد بود. از شما دعوت می‌کنیم خدمه‌ی معرفی شده در دمو و مهارت‌هایشان را در گالری زیر مشاهده کنید.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *