گیمینگرویتی

ثبت نام

بررسی بازی Röki | سفری به افسانه‌های اسکاندیناوی

این نقد بر اساس نسخه‌ی ارسالی سازندگان برای وبسایت گیمینگ گرویتی نوشته شده است

بازی Röki ساخته استودیو Polygon Treehouse اثری است که به تازگی برای کامپیوترهای شخصی و کنسول نینتندو سوئیچ عرضه شده است. این اثر در مدت زمان کوتاهی توانست به خوبی نشان دهد که همچنان بازی‌های مستقل و کوچک می‌توانند با روایت‌های داستانی فوق‌العاده خود گیمرها را جذب اتمسفر هیجان‌انگیزشان کنند. با جاذبه بازی همراه باشید تا نگاهی به Röki انداخته و این بازی را بررسی کنیم.

داستان بازی Röki شما را به افسانه‌های اسکاندیناوی می‌برد اما با نگاهی مدرن به این افسانه‌ها رجوع می‌کند. Röki داستان یک خانواده است که ناگهان با افسانه‌های اسکاندیناوی پیوند می‌خورند. در ابتدا به شما یک خواهر و برادر را نشان داده و روابط صمیمی بین این دو را به تصویر می‌کشد، خواهری به اسم Tove که نقش آن را شما در بازی دارید و برادرش به نام Lars که در جریان حادثه‌ای باید به دنبال او گشته و در دنیای خیال‌گونه و پر رمز و راز برای پیدا کردن برادر خود تلاش کنید.

شاید پلات اصلی بازی آن چنان که باید جدید و جذاب نبوده و بسیاری از افراد زمانی که پلات کلی داستان را می‌خوانند فکر کنند که داستان Röki یک داستان کلیشه‌ای است. امروزه اکثر افراد به دنبال پیچیدگی‌های خاص در داستان بازی‌های ویدیویی هستند. اما برخلاف آن چه که انتظار می‌رود Röki به خوبی خلاقیت را به داستان بازی اضافه کرده و کاری می‌کند تا گیمر بیش از پیش با شخصیت Tove ارتباط برقرار کند. این احساس هم‌ذات‌پنداری در لحظات پایانی بازی به اوج خود می‌رسد و مخاطب بیش از پیش در داستان Röki غرق می‌شود.

البته باید به این موضوع اشاره داشت که در بازی شاهد دیالوگ‌نویسی‌های واقعا ضعیفی هستیم که همین موضوع سبب شده تا بخش‌هایی از داستان بازی Röki با دیالوگ‌های اشتباه دچار مشکل شود. به عنوان مثال در ابتدا بازی که گیره اصلی اثر اتفاق می‌افتد، در فضای ترسناک که می‌توانید ریشه‌هایی از ترس لاوکرافتی را در آن مشاهده کنیم ناگهان با دیالوگ‌های سطحی و حتی اشتباه مواجه می‌شویم. همین موضوع سبب شده تا در بخش دیالوگ‌نویسی بتوان به Röki ایراد بگیریم.

پس از بررسی داستان اثر، به سراغ گرافیک می‌رویم. مطمئنا نمی‌توان از بازی Röki انتظار یک گرافیک حرفه‌ای و فوق‌العاده را داشت اما همین که شاهد یک استایل گرافیکی جذاب و هنری هستیم که در سراسر بازی یکپارچگی خود را حفظ کرده و دستخوش تغییر نمی‌شود، نشان می‌دهد که سازندگان Röki تمام تلاش خود را کرده‌اند که یک ساختار گرافیکی جدید را پیاده‌سازی کنند و خوشبختانه به این هدف رسیدند. گرافیک Röki به قدری جذاب بوده و در نمایش موجودات افسانه‌ای داستان‌های اسکاندیناوی به اوج خود می‌رسد، که گیمر در بسیاری از اوقات محو تماشا Röki می‌شود.

اما پس از بررسی گرافیک به صداگذاری و موسیقی اثر نگاهی انداخته و این دو مقوله را بررسی می‌کنیم. باید گفت که در بازی Röki شاهد صداگذاری نبوده و تنها صداهای محیط و آواهای کوچکی از شخصیت‌ها در ابتدایی دیالوگ‌های نوشتاری شنیده می‌شود. همین موضوع سبب شده تا نتوانیم در رابطه با صداگذاری Röki نظر دقیقی بدهیم، اما می‌توان به این موضوع اشاره کرد که همین آواهای کوچک در ابتدای هر دیالوگ و صداهایی که در کنار موسیقی فوق‌العاده بازی می‌شنویم، قابل قبول بوده و نمی‌توان توقع کار فوق‌العاده‌‌ای از سازندگان بازی داشته باشیم.

Roki

در بخش موسیقی اما Röki توانسته برخلاف صداگذاری به نقطه فوق‌العاده برسد. شاید در طول تجربه بازی با تعداد کم ساندترک‌ها مواجه باشیم اما همان تعداد کم ساندترک‌ها نیز آن چنان با کیفیت بالایی ایجاد شده اند و به فضا سازی محیط کمک فوق‌العاده می‌کند که زمان تجربه بازی، در هر لحظه غرق در موسیقی هیجان‌انگیز و فوق‌العاده آن خواهید شد. حتی در برخی از نقاط بازی، موسیقی به حدی خارق‌العاده می‌شود که می‌توان آن را از بسیاری از بازی‌های AAA در این زمینه جلوتر دانست.

اما اگر از بحث‌های هنری جدا شده و نگاهی به گیم‌پلی کلی اثر بیاندازیم، باید گفت سازندگان Röki سیستم ساده بازی‌های ادونچر را در اثر پیاده‌سازی کرده‌اند و شاهد خلاقیت خاصی در این زمینه نیستیم. برای افرادی که بارها و بارها بازی‌‌های با این سبک را تجربه کرده‌اند، Röki محتوای تازه‌ای در زمینه گیم‌پلی ندارد اما اگر جزو آن دسته از گیمرهای هستید که برای اولین بار به سراغ چنین بازی‌هایی آمده و به دنبال آن هستید تا تلفیقی از یک بازی پازل و ادونچر را تجربه کنید می‌توانید Röki را خریداری کرده و به این بازی مشغول شوید.

Roki

یکی از مهمترین موضوعاتی که در زمینه گیم پلی این عنوان وجود دارد و نقطه قوت این اثر است، سیر منطقی سختی پازل‌های بازی است. معماهای ابتدایی بازی سختی و چالش خاصی نداشته و هر کسی از عهده آن بر می‌آید اما پس از مدتی بازی رفته رفته وارد فاز سخت‌تری شده و چالش‌های اساسی برای شما به وجود می‌آورد. به خصوص در بخش انتهایی بازی که محیط به طرز چشمگیری بزرگتر شده و این بار علاوه بر کنترل شخصیت Tove شما باید کنترل پدر او را هم برعهده بگیرید و هر یک از این دو شخصیت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.

در منطقه اصلی بازی امکان Fast Travel قرار داده شده است. در واقع Fast Travel در بازی Röki به شکلی است که شما باید درختان خفته در جنگل را بیدار کرده و با استفاده از این درختان بین محیط‌های مختلف بازی جابه‌جا شوید. این امکان باعث شده تا مدت زمان تجربه بازی Röki به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و شما بتوانید به سرعت بین ناحیه‌های مختلف در بازی جابجا شوید و وقت طولانی را صرف جابجایی در محیط‌های مختلف بازی نکنید.

Roki

یکی از موضوعات بسیار مهم که در طول تجربه Roki واقعاً گیمر را آزار می‌دهد بحث کشیدن و رها کردن آیتم‌ها در بخش‌های مختلف بازی است. شما دارای Inventory در بازی هستید و باید آیتم‌های به دست آورده را در آن ذخیره کرده و در بخش‌های مختلف بازی قرار دهید. متاسفانه کنترل کردن و قرار دادن این آیتم‌ها از داخل Inventory به داخل محیط روند آزاردهنده داشته و در بسیاری از اوقات ممکن است شما آیتم را در مکان درستی قرار دهید اما بازی به درستی این فرایند را تشخیص نداده و همچنان بازی بدون حل شدن پازل ادامه پیدا کند.

سازندگان سعی کردن که با اضافه کردن ماوس به منظور جابجایی آیتم‌ها این فرایند را بهبود بخشند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که ماوس در طول جریان بازی هیچ نقشی نداشته اما ناگهان برای جابجا کردن آیتم‌ها می‌تواند به شما کمک کند. این مسئله باعث می‌شود که بسیاری از افراد ذهنیتی در این زمینه نداشته و سعی کنند تا همچنان با دکمه‌های جهت‌نما آیتم‌ها را در طول بازی جابجا کند. اگر سازندگان از ماوس در اکثر فرآیندهای بازی استفاده می‌کردند، شاهد چنین مشکلی نبودیم و استفاده از ماوس برای جابجایی آیتم‌ها نیز قابل قبول می‌شد.

Roki

یکی از موضوعات بسیار مهم برای من در نقد یک بازی مستقل موضوع خلاقیت است، زیرا خلاقیت همان عنصری است که به بازی‌های مستقل کمک می‌کند تا رشد پیدا کرده و دیده شوند. در بازی Röki شاهد خلاقیت نسبتا خوبی در طراحی پازل‌ها هستیم و برخی از پازل‌ها به قدری نو و جذاب هستند که نمونه دیگری از آن را سراغ نداریم، اما با این حال به صورت کلی در طول تجربه Röki خلاقیت آنچنانی را مشاهده نکردم و در این زمینه بازی دچار مشکل است. سازندگان می‌توانستند با خلاقیت بیشتری گیم پلی، داستان و… بازی را دستخوش تغییر کرده و آن را ارتقا دهند.

پس از تمام کردن بازی Röki بسیاری از افراد آن را کنار می‌گذارد، زیرا بازی ارزش تکرار بالایی نداشته به همین دلیل تنها می‌توان یک بار Röki را تجربه کرد و آن را به اتمام رساند و نباید توقع داشته باشیم که با خرید این بازی بتوان آن را بارها و بارها انجام داد، زیرا راز معما پس از تجربه اول بازی به صورت کامل برای شما آشکار می‌شود و بازی چالش خود را از دست می‌دهد. شاید تنها چالش باقی مانده سرعت تمام کردن بازی است.

Röki بازی است که می‌توان آن را برای یک آخر هفته خریداری کرد و به سرعت آن را به اتمام رساند. تجربه بازی در حدود ۸ تا ۱۰ ساعت طول خواهد کشید و می‌توانید یک روز خود را با Röki سپری کنید. بازی Röki حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد و می‌توان لحظات هیجان انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد. اگر تجربه بازی‌های پازل و ادونچر را ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ Röki بیاید و این اثر را بازی کنید.

بازبینی تصویر

طراحی گرافیکی عالی شخصیت‌ها

بخش‌های مختلف به شما اطلاعات بیشتر می‌دهد

Roki

یکی از صحنه‌های پر از غم و ترس

در اواخر بازی در نقش پدر خانواده نیز ظاهر می‌شوید

محیط‌های جذاب

Roki

شروع بازی، آرامش قبل از طوفان

امتیاز به پست :

سخن پایانی

در بازی Röki چالش‌های جذابی انتظار شما را می‌کشند. اگر به دنبال یک بازی پازل-ادونچر سریع و سرگرم‌کننده می‌گردید Röki بهترین انتخاب برای شماست.

نکات مثبت

نکات منفی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *