گیمینگرویتی

ثبت نام
riders-republic-cover

نقد و بررسی بازی Riders Republic | تفریح و دیگر هیچ

طی سال‌های اخیر شرکت یوبی‌سافت در کنار عناوین اصلی و مهم خود گهگاهی بازی‌های کوچک‌تر که بیشتر جنبه سرگرمی‌های ساده دارند را نیز عرضه کرده که به عنوان مثال می‌توان به بازی Steep اشاره کرد که در نوع خود بازی جالب و تا حدودی موفقی بود. همین موضوع باعث شد تا یوبیسافت بار دیگر به این مسیر و سبک نگاهی دوباره داشته باشد و در نهایت بازی Riders Republic را که به مراتب بزرگ و گسترده‌تر از عنوان Steep است را معرفی کند. این بازی مدتی است در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این بازی بپردازیم؛ با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

riders-republic-1

یک دنیا تفریح

بازی Riders Republic (جمهوری سوارکاران یا رایدرز ریپابلیک) را می‌توان یک عنوان ورزشی دانست که به نوعی با سبک جهان آزاد ترکیب شده و تجربه‌ای متفاوت را در رشته‌های مختلف ورزشی که شامل دوچرخه سواری، پرواز آزاد و اسکی روی برف می‌شود، ارائه می‌کند. اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که این عنوان فاقد بخش داستانی است و تنها در بخش‌های اولیه پس از انتخاب شخصیت قابل بازی شاهد معرفی چند شخصیت جانبی هستیم که کلیات و حال و هوای حاضر دنیای Riders Republic را بیان می‌کنند و پس از آن شما را با دنیای عظیمی از افراد مختلف که مشغول فعالیت‌های گوناگون هستند رها می‌کنند و این شما هستید که باید مسیر خود را از میان صدها و بلکه هزاران فرد حاضر در دنیای بازی پیدا کنید و از تفریحات موجود نهایت لذت را ببرید.

RR-2

اگر از طرفداران بازی‌های یوبیسافت باشید در همان مراحل اولیه به این موضوع پی خواهید برد که هسته اصلی بازی بر پایه عنوان The Crew 2 و تا حدودی Steep بنا شده است. به عنوان مثال در ابتدای امر مشخص می‌شود که تمام اتفاقاتی دنیای بازی Riders Republic در حال پخش از شبکه تلویزیونی به نام Ridge است که دقیقا مشابه به سیستم روایتی است که در بازی The Crew 2 دیدیم. علاوه بر این شما زمانی که به طور آزادانه در دنیای بازی مشغول گشت و گذار هستید می‌تواند در هر لحظه به هر رشته ورزشی که مد نظرتان هست تغییر حالت دهید که این هم یادآور بازی The Crew 2 است. بنظرم می‌توان گفت که Riders Republic به نوعی نسخه‌ای غیر ماشینی از The Crew 2 است و تک تک لحظات یا امکانات بازی یاد آور این عنوان خواهد بود. شاید باید این را گفت که یوبیسافت برای بازی‌های ورزشی به فرمولی جدید رسیده و از این پس باید شاهد عناوین متفاوت و جدید که در ذات و هسته خود تکراری هستند از این شرکت فرانسوی باشیم. البته برای قضاوت نهایی این موضوع زود است اما امیدوارم این فرضیه صحیح نباشد در غیر این صورت می‌تواند به مرور زمان عواقب نامناسبی را به این شرکت وارد کند. تنها چیزی که درباره این موضوع می‌تواند تا حدودی امید بخش باشد این است که  Riders Republic از برخلاف عنوان The Crew 2 از ابتدای امر ادعای چندانی برای تبدیل شدن به یک بازی بزرگ و خاطره انگیز نداشته و صرفا هدف آن ایجاد زمانی برای سرگرم شدن و تفریح گیمرها است که می‌توان گفت تا حد زیادی هم به این خواسته رسیده و قطعا کسانی که از عناوین ورزشی قبلی این شرکت لذت برده‌اند، از فضا و حال و هوای این بازی نیز لذت خواهد برد.

riders-republic-3

پیش به سوی برنده شدن

همان طور که در ابتدای امر هم اشاره شد بازی سه دسته ورزشی اصلی یعنی دوچرخه سواری، اسکی روی برف و پرواز آزاد می‌شود که شاید کمی محدود به نظر برسد اما خوشبختانه هر یک از این دسته‌ها دارای زیر دسته‌های مختلفی هستند که موجب شده تنوع کلی در بازی بهتر از آن چیزی شود که انتظار می‌رود؛ البته این نکته را هم باید اضافه کنم که تمام بخش‌های ورزشی در ابتدای امر در دسترس نیستند و با انجام مسابقات مختلف و کسب امتیازات بیشتر سایر بخش‌ها رفته رفته آزاد شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد. به طور کلی هر رشته ورزشی در ابتدا شامل مسابقات معمول و ساده می‌شود که با انجام آن‌ها و کسب امتیازات به مرور رویداد‌های مهم‌تری که معمولا با حضور اسپانسرهای معروفی مانند رد بول (RedBull) و فورد (Ford) هستند در دسترس قرار می‌گیرند و در نهایت هم بزرگترین ایونت هر رشته ورزشی که به Boss Event شناخته می‌شود آزاد می‌شوند. یکی از نکات مثبتی که در طول بازی به چشم می‌خورد تنوع بالای تجهیزات ورزشی است که بعضی با انجام مسابقات و بعضی از طریق پول مجازی بازی بدست می‌آید. همچنین هر رشته ورزشی خود به چندین حالت مختلف تقسیم می‌شود که کمک زیادی به تنوع کلی بازی کرده به عنوان مثال در بخش پروازی شما می‌تواند با جت پک، لباس‌های بالدار مخصوص (وینگ سوئیت) و حتی پاراگلایدر به انجام مسابقات و تفریح بپردازید. البته این نکته را هم باید اضافه کنم که برخی رشته‌های مختلف ورزشی مکمل یکدیگر هستند به عنوان مثال در بازی مسابقات اسکی رقابتی و اسکی نمایشی دو رشته جداگانه در نظر گرفته شده اما اصل و اساس هر دو یکسان هستند و به نوعی تفاوت‌ آن‌ها در نحوه کسب امتیاز خلاصه می‌شود.

RR-4

به عنوان یکی دیگر از نکات قوت بازی می‌توان به نقشه بسیار وسیع و گسترده آن اشاره کرد که از بخش‌های مختلفی مانند کوهستانی (برفی)، نیمه کوهستانی، جنگلی و حتی بیابانی تشکیل شده است. در هر بخش به اقتضای فضای کلی مسابقات مخصوص به خود را در دل خود جای داده است و حضور بازیکنان فراوان (بخشی به صورت آنلاین و واقعی و بخشی به صورت هوش مصنوعی) باعث شده تا دنیای بازی فوق العاده زنده و واقعی به نظر برسد. همچنین شما می‌توانید از طریق سایر بازیکنان آنلاین تیم تشکیل داده و مسابقات گروهی تشکیل دهید که به لطف موضوع کراس پلتفرم (امکان حضور و رقابت بازیکنان مختلف از پلتفرم‌های متفاوت در یک سرور مشترک) و حضور بازیکنان زیاد این موضوع بدون معطلی امکان پذیر است. برای چنین مسابقات و حتی مسابقات آفلاین یک مشکل کلی وجود دارد و آن هم سیستم بازگشت به عقب (BackTrack) است. این ابزار که برای جبران اشتباهات در نظر گرفته شده است، زمان و حرکات را به عقب باز می‌گرداند اما مشکل اینجاست که زمان فقط برای شما به عقب باز می‌گردد و سایر بازیکنان به روند خود ادامه می‌دهند. این موضوع در بخش آنلاین تا حد زیادی توجیح پذیر است اما در بخش آفلاین واقعا عذاب آور تلقی می‌شود تا حدی که برای جبران برخی اشتباهات بهتر است مسابقه را از نو شروع کنید تا اینکه از قابلیت BackTrack استفاده کنید.

riders-republic-5

از دیگر نکات مثبتی که در طول بازی می‌توان بارها آن را حس کرد گیم‌پلی متنوع و تجربه متفاوتی است که هر رشته ورزشی به بازیکن منتقل می‌کند. بخش دوچرخه سواری بنظرم کامل‌ترین و متفاوت‌ترین بخش بازی Riders Republic است که در درجه اول تا کنون چندان شاهد حضور این رشته ورزشی در دنیای بازی‌های رایانه‌ای نبودیم و در درجه دوم تنوع بالای این بخش در کنار حرکات نمایشی جذابی که دارد بازی را بسیار لذت بخش می‌کند همچنین این نکته را نیز باید اضافه کنم که شما می‌توانید علاوه بر حالت سوم شخص، در حالت اول شخص نیز به تجربه این رشته و همچنین سایر بخش‌های بازی نیز بپردازید که این موضوع به تنهایی یک اتفاق خوب و هیجان انگیز محسوب می‌شود. البته با تمام این موارد مثبت باید این را هم بگویم که این بازی قرار نیست به یک بازی پرطرفدار که در طی سال‌ها میلیون‌ها کاربر فعال را جذب خود نگه دارد، تبدیل شود زیرا کلیت بازی کشش چنین چیزی را ندارد. بنظرم به Riders Republic عنوانی است که می‌تواند بعد از یک روز خسته کننده کاری برای چند ساعت احساس آرامش و لذت را به بازیکن بدهد و نه بازی که به صورت حرفه‌ای روی آن حساب باز کنید.

RR-6

زیبایی در عین سادگی

یوبیسافت به طور دقیق موتور گرافیکی بازی Riders Republic را مشخص نکرده اما به نظر می‌رسد این بازی توسط نسخه به روز شده AnvilNext توسعه پیدا کرده باشد. به طور کلی گرافیک بازی در ظاهر بسیار خوب به نظر می‌رسد به خصوص در زمانی که نور به صورت مستقیم و رو به رو می‌تابد زیبایی بصری واقعا خیره کننده است اما در صورتی که به صورت جزئی‌تر به خصوصیات و نکات ریز بازی دقت کنید متوجه خواهید شد که این موضوع چندان هم صحیح نیست و متاسفانه بازی در جزئیات گرافیکی واقعا ضعیف عمل کرده است. کیفیت کلی گرافیک را می‌توان یک بازی نسل هشتمی دانست که توسعه دهندگان آن علاقه چندانی هم به ریز بینی جزئیات ندارند و تمام وقت خود را صرف توسعه یک نقشه بسیار بزرگ گذرانده‌اند. اما با این وجود نمی‌توان گفت که بازی غیر قابل تحمل است. خوشبختانه کلیت مناسب گرافیکی باعث می‌شود تا بخشی از ضعف مطرح شده را نادیده گرفت و از محیط‌های گوناگون و گسترده‌ای که در بازی وجود دارد لذت کافی را برد.

riders-republic-7

در بخش موسیقی متن هم خوشبختانه از آهنگ‌های مناسبی استفاده شده که متناسب با فضای کلی بازی بوده و انرژی مضاعفی را نیز به بازیکن می‌دهد تا از انجام مسابقات گوناگون نهایت لذت را ببرد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از حدود 9 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

اگر به بازی Riders Republic به عنوان یک بازی ساده بی ادعا نگاه کنید قطعا می‌توان آن را در سبک خود موفق دانست اما اگر قرار است به عنوان یک بازی حرفه‌ای و بزرگ نگاه کنید قطعا یک شکست کامل خواهد بود. با این حال به نظرم Riders Republic به لطف تنوع رشته‌های ورزشی می‌تواند به عنوان یک بازی انرژی بخش برای زمان‌هایی که حوصله هیچ کاری را ندارید باشد.

نکات مثبت

گیم‌پلی متنوع رشته‌های ورزشی

تنوع محیطی در کنار پویایی جهان بازی

بخش آنلاین جذاب

نکات منفی

جزئیات گرافیکی ضعیف

ضعف‌های کلی در شخصیت‌های فرعی

تکراری شدن بازی در طولانی مدت

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *