گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Ride 5 | اوج هیجان در رقابت موتورسواران

وقتی اسم سبک Racing به زبان می‌آید، نام مجموعه‌های مانند فورتزا، گران توریسمو و NFS در ذهنمان مرور می‌شوند. گیمرهای این سبک، بازی‌های خیلی محدودی در خصوص موتورسواری تجربه کرده‌اند. نبود سری‌های موفق در رابطه با عناوین موتورسواری، یکی از عامل‌های مهم درخشان نبودن این موضوع است. هر استودیو که قصد دارد یک بازی Racing بسازد، به ماشین‌ها می‌پردازد و چشم‌اندازی نسبت به موتور‌ها و سایر وسایل نقلیه، ندارد. استودیو Milestone Corporation، خلاف این موضوع را ثابت کرده است. این استودیو با ساخت عناوینی مثل سری MOTOGP، MXGP و Monster Energy Supercross، انواع موتورها را در قاب سبک Racing، به نمایش در آورده است. اکنون در جدیدترین بازی خود، به سراغ نسخه‌ی پنجم مجموعه‌ی Ride رفته و مسیر این سری را ادامه داده. عنوان Ride 5 با اینکه برخی ایرادهای نسخه قبلی خود را به همراه دارد، اما توانسته لذت یک بازی شبیه‌سازی موتورسواری را کم و بیش، به گیمر منتقل کند. در ادامه‌ی این نقد و بررسی، همراه گیمین‌گرویتی باشید.

اولین موردی که در خصوص بازی مشاهده می‌شود، تغییر ظاهر منو و چارچوب کلی رنگ‌های آن است. ظاهر نسخه قبلی، ساده و معمولی بود و از رنگ خاکستری، برای گزینه‌ها استفاده می‌کرد. همچنین پس زمینه بازی چهارم مجموعه، موتور گیمر در گاراژ بود و نور خورشید، فضا را روشن می‌ساخت. در Ride 5، تغییر‌های مثبتی در خصوص ظاهر، شاهد هستیم. تمامی بخش‌ها و اطلاعات گیمر، از آنچه که در بازی انجام داده، در صفحه‌ی منو آغازین، قابل مشاهده است. به واسطه این مورد، آگاهی مناسبی نسبت به کارهایتان دارید. رنگ سیاه، سازنده‌ی شکل جذاب منو است. این رنگ، توجه به بخش‌ها را با پس زمینه‌ی زیبای بازی، به خوبی ایجاد کرده است.

اولین بخش قابل توجه در منوی اصلی، Home است. این بخش همان Bike And Rider نسخه قبلی است. همه‌ی موارد درون Home، مانند بازی چهارم سری بوده و فقط نامش تغییر پیدا کرده. در Dealership این بخش، تنوع بسیار خوبی از مدل‌های مختلف موتور‌های سیکلت با برند‌های متفاوت، به وجود آمده است. جذابیت ظاهری و باطنی همه‌ی موتورها، در بالاترین حد خوب بودن قرار دارند. به همین خاطر، حس و حال خرید آن‌ها، به شکل مناسبی شکل گرفته است. قیمت هر موتور نیز بسیار منصفانه و درست تعیین شده تا مجبور به کارهای عذاب‌آور برای خرید آن‌ها، نشویم. گاراژ شخصی در بخش Home، تغییری درونش شکل نگرفته و همانند نسخه قبلی است. در Bike Tuning این بخش نیز، سازندگان تغییری ایجاد نکرده‌اند. فقط قابلیت تغییر رنگ‌ موتور‌های خود، از این مورد حذف و به بخش جداگانه‌ی Editor در منوی اصلی، به همان شکل سابق، اضافه شده است. همچنین به جای استفاده از ادیتور، در هنگام خرید موتور جدید، بازی چند مدل رنگ مختلف را مقابل شما قرار می‌دهد. این موضوع تا حدی قادر است، انتظارتان را از موتور خریداری شده، برطرف سازد. در شخصی‌سازی راننده، باز با ضعف روبه‌رو هستیم. این سیستم مثل نسخه قبلی، به شدت کهنه و سطحی است. نبود چهره‌‌های متنوع و جذاب، مهم‌ترین ضعف شخصی‌سازی راننده به شمار می‌رود. سازندگان می‌توانستند با ایجاد موارد بیشتر و بهتر در خصوص این سیستم، عملکرد قابل قبول‌تری را به نمایش بگذارند. آخرین گزینه‌ی بخش Home، ID Driver است. این مورد، همه‌ی اطلاعات کارهایی که در بازی انجام داده‌اید را به خوبی نشان می‌دهد.

یکی از نقاط قوت مهم Ride 5، بخش Career است. این بخش توانسته جذابیت بیشتری نسبت به نسخه قبلی داشته باشد. به همین خاطر، تجربه‌ی مسابقه‌های مختلف آن، بسیار لذت‌ بخش است. بخش تور در کریر، مقدار مناسب مسابقه‌ها را به تصویر می‌کشد. تعداد مسابقه‌های بخش تور، توانسته تا حد زیادی، سرگرم کننده باشند. از لحاظ بزرگ بودن، کریر Ride 5 عملکرد خیلی بهتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد. همچنین مسابقه‌های تور، از تنوع موتور‌ها و پیست‌ها، به خوبی استفاده می‌کند. در واقع با ایجاد برخی قانون‌های درست، در مسابقه‌ها نمی‌توانید از یک موتور ثابت بهره ببرید. این موضوع، علاوه بر بالا بردن اهمیت Dealership برای خرید، به تجربه‌ی بازی کردن با موتور‌های مختلف هم کمک کرده است. تنوع پیست‌ها نیز حال و هوای تکراری شدن رقابت‌های را از بین می‌برد. جوایز اتمام مراحل تور هم، دیگر نکته‌ی جذاب کریر است. با تمام کردن مسابقه‌های هر مرحله و اول شدن در همه‌ی آن‌ها، موتور‌های خیلی خوبی به دست می‌آورید. این کار همچنین نوعی کمک برای پیشرفت در بازی نیز به شمار می‌رود. تنظیمات داده‌های مسابقه و Riding Aids نیز به صورت خیلی مناسب، گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. در بخش تنظیمات خود منو اصلی نیز شاهد اطلاعات کاملی هستیم. از این لحاظ، دستتان برای تغییرهای مورد نظر خود، بسیار باز است. این آزادی انتخاب، باعث شده تا به شکل خودتان، بتوانید از بازی لذت ببرید. در کل، کریر بازی امسال Ride از نسخه قبلی، بسیار بهتر بوده است.

بخش Race، یکی دیگر از نقاط قوت بازی به شمار می‌رود. این بخش با اینکه تغییر خاصی در ساختار حالت‌های Single Race، Endurance و Time Trial خود نداده، اما دو مورد Race Creator و Split screen را اضافه کرده است. حالت Race Creator به شما اجازه می‌دهد تا رقابت خودتان را ایجاد کنید. تمامی جزئیات لازم برای ساخت این مورد، به خوبی ایجاد شده و به راحتی می‌توانید Race مورد نظرتان را با قوانین خود بسازید. در حالت Spilt screen نیز می‌توانید به صورت چند نفره، یک رقابت موتورسواری را تجربه کنید. اگر شرایط بازی چند نفره روی پلتفرم خود را با خانواده یا دوستانتان دارید، حتما این حالت جذاب و تکرار نشدنی را انجام دهید. همچنین قابلیت بازی چند نفره در بخش جداگانه مولتی پلیر نیز ایجاد شده است. سایر مواردی که از نسخه قبل، در بخش Race شاهد بودیم، عملکرد مناسبی دارند ولی چیز جدیدی به غیر از تغییر ظاهری، در آن‌ها شکل نگرفته است.

گیم‌پلی شبیه‌ساز موتورسواری بازی Ride 5، دارای ضعف‌ها و قوت‌هایی است. یکی از موضوع‌هایی که انتظار داشتیم در نسخه جدید بهبود پیدا کند، آموزش صحیح گیم‌پلی است. سازندگان با ایجاد 2 تمرین کلی، سعی کرده‌اند که همه‌ی اطلاعات تازه و مهم این موضوع را به نمایش بگذارند و در این کار، کم و بیش موفق شده‌اند. آموزش بازی در ابتدای تجربه این عنوان، مناسب بوده و شما را به خوبی با گیم‌پلی آشنا می‌کند. همچنین با اضافه شدن قابلیت Rewind، افراد تازه وارد در اوایل تجربه بازی، خیلی اذیت نخواهند شد. در واقع، گیم‌پلی Ride 5، افرادی که زیاد عناوین Racing انجام ندادند را با Rewind، درون مسیر لذت ‌بخشی قرار می‌دهد. در کل، قابلیت Rewind با بازگشت راننده به لحظات چند ثانیه قبل خود، به عنوان یکی از موارد مثبت گیم‌پلی، محسوب می‌شود. نبود این مورد، می‌توانست به مراتب، کار تازه وارد‌ها را دشوار کند. یکی از ضعف‌های تاثیرگذار بازی در تجربه آن، فیزیکش است. فیزیک گیم‌پلی Ride 5 نسبت به نسخه قبلی، افت کرده و در طول موتورسواری، حسابی شما را اذیت می‌کند. مثلا در دور زدن یا سرعت زیاد، فیزیک حرکت موتور، شکل آزاردهنده‌ای به خود می‌گیرد و مجبور هستید از قابلیت Rewind، زیاد استفاده کنید. ضعف‌های فیزیک گیم‌پلی، به تجربه‌ی شبیه‌ساز بودن بازی نیز آسیب رسانده است. به همین خاطر، از منظر شبیه‌سازی، بازی Ride 5، خیلی عالی عمل نکرده است.

جزئیات همه‌ی بخش‌های موتور‌ها، مناسب و جذاب است. مثلا رنگ و تجهیزات موتورهای قدیمی و جدید، کاملا واضح هستند. در هنگام Race نیز، شاهد جزئیات فوق‌العاده از موتور‌ها هستیم. صدای اگزوز، موتور، عوض کردن دنده‌ها و ترمز، خیلی جذاب در طول بازی به گوش می‌رسند. جالبی ماجرا، متفاوت بودن این صداها در خصوص تمامی موتورها بوده است. این نکته، جذابیت تلاش‌های سازندگان برای القای حس و حال تجربه موتورسواری ناب را به تصویر می‌کشد.

از بازی Ride 4، به خاطر گرافیک واقع‌گرایانه‌اش، تعریف‌های زیادی می‌کردند. این عنوان، گرافیک شگفت‌انگیزی را در همه‌ی حالت‌های آب و هوایی، به نمایش گذاشت. در Ride 5، همین ماجرا تکرار شده اما با این تفاوت که شاهد یک پله سقوط، در خصوص این مورد هستیم. در تشخیص بهتر بودن گرافیک بازی جدید سری با نسخه قبل، کار سختی شکل می‌گیرد اما فقط در آب‌و هوای بارانی، معلوم بوده که Ride 5 پیشرفتی در رابطه با این مورد، نکرده است. امیدوار بودیم که گرافیک Ride 5 رو دست نسخه قبلی بزند و با عملکرد خوبش، از آن پیشی بگیرد اما متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت. محیط‌های بصری پیست‌ها یا همان Tracks نیز کمی سرد و بی‌روح به نظر می‌رسند. در نسخه قبلی نیز شاهد این مورد منفی بودیم و انتظار داشتیم تا در بازی جدید، رفع شود. این روند، در Ride 5 هم متاسفانه شکل گرفته است. در طول موتورسواری، حس و حال خوبی از محیط‌های پیست‌ها، دریافت نمی‌کنید. البته همان‌طور که قبلا اشاره شد، پیست‌های بازی دارای تنوع مناسبی هستند و نمی‌توان این مورد را نادیده گرفت. همچنین در اتمام مسابقه‌ها، شاهد انیمیشن‌های قهرمانی نیستیم و فقط برخی عکس‌های شادی راننده خود را در صورت اول شدن، ملاحظه می‌کنیم. این موضوع، بسیار ضعف مضحکی به شمار می‌رود چون در اکثر عناوین Racing، این مدل انیمیشن‌ها وجود دارد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه ویژه منتقدین، پس از 10 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

استودیو Milestone Corporation تمام تلاش خود را کرده تا تجربه بازی Ride 5، لذت بخش باشد اما به خاطر برخی مشکل‌های درون این عنوان، خیلی عالی موفق به این کار نشده است. البته با وجود موارد منفی، بازی توانسته با نقاط قوت خود، عملکرد قابل قبولی را به نمایش بگذارد.

نکات مثبت

بخش Career و تجربه سرگرم‌کننده آن

تنوع خیلی خوب موتور‌ها و پیست‌ها

اضافه شدن Race Creator و Split screen به بخش Race

وجود قابلیت Rewind در گیم‌پلی

جزئیات مناسب موتورها و صدای تجهیزات مختلف آن‌ها در حین استفاده

نکات منفی

افت فیزیک گیم‌پلی در نسخه جدید

یک پله پایین بودن گرافیک نسبت به نسخه قبلی

بی‌روح بودن پیست‌ها

سیستم ضعیف و سطحی ساخت شخصیت

نبود انیمیشن‌های قهرمانی در پایان هر مسابقه

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *