گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Resident Evil Village: Winters’ Expansion | رُز در سرزمین عجایب

عرضه‌ی بسته‌های الحاقی برای عناوین سری معروف Resident Evil، موضوع تازه و عجیبی نیست. چرا که از شماره‌ی پنجم این سری و با عرضه‌ی بسته‌ی الحاقی Untold Stories که نگاهی به ناگفته‌های داستان می‌انداخت، این موضوع کمابیش وجود داشته و در شماره‌ی هفتم با چندین بخش الحاقی، شدت گرفت. کمپانی کپکام برای شماره‌ی هشتم یعنی Village در ابتدای کار برنامه‌ای برای ساخت بسته‌ی الحاقی برای این نسخه نداشت اما فروش فوق‌العاده‌ی بازی و استقبال طرفداران، آن‌ها را به فکر ادامه‌‌ی داستان Ethan Winters در قالب یک بسته‌ی الحاقی انداخت. با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

محتوای بسته‌ی الحاقی Winters’ Expansion شامل خط داستانی جدید به نام Shadows of Rose، حالت سوم شخص و شخصیت‌های جدید برای بخش Mercenaries است. همچنین بخش چند نفره‌ی این عنوان یعنی Re:Verse نیز پس از وقفه‌ای بسیار طولانی، در کنار این بسته‌ی الحاقی عرضه شده و از همین لحظه می‌توانیم صدای کلنگ قبر این بخشِ محکوم به شکست را به خوبی بشنویم.

 

داستان Shadows of Rose به 16 سال پس از اتفاقات عنوان اصلی می‌پردازد. جایی که Rose دختر Ethan Winters را در نوجوانی دنبال می‌کنیم که همانند بسیاری از کلیشه‌های رایج موجود در داستان‌های تینیجری، قصد یک زندگی عاری از دغدغه را داشته و تلاش او را برای دست‌یابی به این مهم (!) دنبال می‌کنیم. او که به خاطر قدرت‌های مرموزش، هر روز توسط همکلاسی‌هایش مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرد، به دنبال راهی است تا از شر این قدرت‌ها رها شده و به یک نوجوان عادی تبدیل شود. پس از آگاه شدن از روشی که می‌تواند قدرت‌های او را از بین ببرد، او راهی مسیری پر پیچ و خم می‌شود. حقیقتا داستان این بسته‌ی الحاقی چیز خاصی را روایت نمی‌کند و در عین حال وقتی انتظار پایانی خاص را دارید، باز هم چیز به خصوصی را نمایان نمی‌کند و در عادی‌ترین حالت ممکن تمام می‌شود. در واقع می‌توان گفت که بود و نبود آن تفاوت خاصی نداشته و با بازی نکردنش چیزی از دست نخواهید داد.

 

وقایع در همان دهکده‌ی عنوان اصلی و لوکیشن‌های مربوط به آن به وقوع می‌پیوندند. در قلعه‌ی Dimitrescu بر خلاف عنوان اصلی، دیگر خبری از بانوی خون‌‎آشام قد بلند نیست و با نسخه‌ای متفاوت‌تر روبرو خواهیم شد که دشمنان جدیدی را در خود جای داده است. در بدو ورود شاهد رویدادهایی عجیب و رویارویی با شخصیت‌هایی عجیب‌تر هستیم که هر کدام داستان را بیش از پیش مرموز جلوه می‌دهند.

سازندگان در تلاش بوده‌اند تا رُز را متفاوت از پدرش یعنی ایتِن جلوه دهند و از این رو، این تفاوت‌ها چه در گیم‌پلی و چه در ویژگی‌های مختلف گنجانده شده‌اند. به عنوان مثال رُز ضعیف‌تر از ایتِن بوده و آهسته‌تر می‌دود. خبری از زرادخانه‌ی بزرگ نسخه‌ی اصلی نیست و تعداد سلاح‌ها به شدت محدود و مهمات نیز در ابتدای کار به ندرت یافت می‌شوند. با این وجود و همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، قدرت‌های مرموز رُز نیز در ماجراجویی‌هایش او را همراهی می‌کنند. او می‌تواند دشمنان را برای لحظاتی در جای خود منجمد کند و زمانی که در چنگال دشمنان گرفتار شد، خود را از طریق همین قدرت‌ها آزاد کند. البته که این قابلیت‌ها به صورت بی‌شمار وجود نداشته و به دفعات محدودی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و شارژ مجدد آن‌ها نیازمند استفاده از نوعی گیاه سفید رنگ است.

 

بر خلاف عنوان اصلی که با دوربین اول شخص داستان را دنبال می‌کردیم، این بسته‌ی الحاقی به حالت سوم شخص دنبال می‌شود که به خودی خود تغییر خوبی را ایجاد می‌کند. برای تکراری نشدن بازی و تمایز هر چه بیشتر آن از بازی اصلی، قدرت‌های رُز در از بین بردن برخی از موانع موجود در راه نیز کاربرد دارند و در عین حال برخی از آیتم‌ها نیز پس از نابودی این موانع به دست می‌آیند. پازل‌ها و معماها نیز به شیوه‌ی جالبی گنجانده شده‌اند تا از هر چه بیشتر تکراری شدن جلوگیری کنند. با پیشروی در بازی این قابلیت‌ها بیشتر و بیشتر می‌شوند و عملکرد بهتر و بیشتری را برای بازیکنان چه در حل معماها و چه در مقابله با دشمنان به ارمغان می‌آورند.

 

همان‌طور که آگاه هستید، یکی از بهترین بخش‌های بازی مربوط به لوکیشن House Beneviento  بود و در این بسته‌ی الحاقی نیز سازندگان بار دیگر به نحو احسن توانسته‌اند ترس را به خوبی در این خانه‌ی جن‌زده به بازیکنان منتقل کنند. سکوت مرگبار و سکانس‌ها و سورپرایزهای بسیار خوبی در این بخش گنجانده‌ شده‌اند و بازیکن بار دیگر در موضع ضعف کامل قرار می‌گیرد. دشمنان جدیدی نیز در این قسمت انتظار شما را می‌کشند که بسیار خلاقانه طراحی شده و بدون شک لب به تحسین سازندگان می‌گشایید. به جرأت می‌توان گفت این بخش به تنهایی بار این بسته‌ الحاقی را به دوش می‌کشد و ارزش زیادی به آن می‌دهد.

با پیشروی در بازی، این بسته‌ی الحاقی هر لحظه عجیب‌تر از قبل شده و وارد وادی تخیلات و آن‌چه که شخصا آن را سرزمین عجایب می‌نامم، می‌شود. لوکیشن‌ها حالت عجیب‌تری به خود می‌گیرند و نحوه‌ی پیشروی کاملا متفاوت‌تر از آن‌چه که انتظار دارید می‌شود. البته نه به نوع بد آن؛ بلکه به شیوه‌ی جالب و خلاقانه‌. و در نهایت با یک باس فایت نهایی که اندک شباهتی به آن‌چه که در عناوین Resident Evil دیدید، ندارد، این بسته‌ی الحاقی به پایان خود می‌رسد. با این‌که مدت زمان به اتمام رساندن این بسته‌ی الحاقی بسیار کوتاه بوده و حقیقتا از منظر داستان چیز خاصی را روایت نمی‌کند و داستان را به جلو نمی‌برد، اما استفاده‌ی بسیار مناسب سازندگان از لوکیشن‌ها و قرار دادن سورپرایز‌های هوشمندانه و خلاقانه، ارزش از دست رفته را جبران می‌کند.

 

در بخش Mercenaries نیز شاهد اضافه شدن 3 شخصیت جدید و سورپرایز کننده هستیم تا لذت نابود کردن دشمنان را این بار به حالتی متفاوت‌تر دنبال کنیم.

 

و در نهایت اضافه شدن حالت سوم شخص به بازی اصلی، می‌تواند بهانه‌ای برای افرادی باشد که دوست دارند داستان را این بار با نمایی متفاوت دنبال کنند. حالت سوم شخص به خوبی اجرا شده و تنها به یک تغییر دوربین ساده خلاصه نشده است. انیمیشن‌ها از ابتدا ساخته شده‌اند و تنها در کات‌سین‌ها است که دوربین به حالت اول شخص بر‌می‌گردد. جدا از این، این حالت حس و حال تازه و جالبی را به بازی افزوده است که مطمئنا تجربه‌ی دوباره بازی را کاملا متفاوت به ارمغان می‌آورد.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 5 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

چه از نظر داستانی، این بسته‌ی الحاقی چیز خاصی را روایت نمی‌کند و داستان را به جلو نمی‌برد، اما برای افرادی که به دنبال بهانه‌ای برای بازگشت به دهکده‌ی مخوف هستند و ترس را بیش از هر چیزی دنبال می‌کنند، این بسته‌ی الحاقی می‌تواند عطش آن‌ها را حتی برای مدت کوتاهی رفع کند.

نکات مثبت

بخش ترسناک فوق‌العاده و هوشمندانه

تمرکز بر بخش‌های اکشن و حل معماها به یک اندازه

نکات منفی

بسیار کوتاه

داستان چیز خاصی را روایت نمی‌کند

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *