گیمینگرویتی

ثبت نام

پیش‌نمایش بازی Resident Evil: Village | روزی روزگاری دهکده‌ای متروکه

شیطان مقیم باری دیگر قرار است ما را به ضیافتی پر از ترس و وحشت دعوت کند؛ این‌جا میزبانان ما موجودات اسطوره‌ای‌ مانند خون‌آشام‌ها و گرگینه‌ها هستند و مکان برگزاری این ضیافت دهکده‌‌ای متروکه در کشور رومانی است. هر چند، سنت عرضه‌ی سالیانه‌ی رزیدنت ایول Resident Evil آرام آرام دارد از ویژه بودن این سری می‌کاهد ولی فراموش نکنیم که چند سالی است این مجموعه‌ که عملا پدرخوانده‌ی ژانر وحشت در دنیای بازی‌های ویدیویی است، جانی دوباره گرفته و کپ‌کام با اصلاح مسیرش از آن بی‌راهه‌ی نسل هفتم، رزیدنت اویل را باری دیگر بر سر زبان خاص و عام انداخته است.

Resident Evil: Village  هشتمین عنوان اصلی در میان بازی‌های رزیدنت ایول است و می‌توان حداقل پیش از انتشارش گفت یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین‌ بازی‌های امسال است. اما کپ‌کام با نزدیک‌تر شدن به زمان انتشار، کم کم به برخی از سؤالات ما پاسخ می‌دهد. در کنار نمایش‌های متعدد، مهم‌ترین اقدام این ناشر طی دو هفته‌ی اخیر، عرضه‌ی دو دموی ۳۰ دقیقه‌ای بوده که دو بخش متفاوت از بازی را نشان می‌دهد. با وجود سختی‌های احمقانه‌ کپ‌کام مثل مدت زمان محدود برای تجربه‌ی این دمو (و بیدار نگه داشتن این نگارنده تا پاسی از صبح!) بعد از تجربه‌‌ی این دو دمو می‌توان چهارچوبی کلی برای تجربه‌یRE: Village  متصور شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

قهرمانان از دست رفته

شاید مرموزترین عنصر بازی پیش از عرضه‌‌، داستان آن باشد. ما یک‌بار دیگر در نقش ایتن وینترز (Ethan Winters، شخصیت اصلی قسمت هفتم)  – که به نظر صداپیشه‌ی جدیدی دارد – قرار داریم. ایتن پس از اتفاقات بازی هفتم، اکنون کنار همسرش میا آرام گرفته و حتی صاحب دختری با نام رز می‌شود. اما تمام این‌ها آرامش پیش از طوفان است. کریس ردفیلد قهرمان شهیر سری طی حرکتی غافل‌گیرکننده با خانه‌ی ایتن حمله کرده و پس از کشتن میا، رز را می‌دزدد! اگر به خاطر داشته باشید، کریس در بازی هفتم برای یک آمبرلای جدید کار می‌کند که رنگ آبی را به جای قرمز برگزیده‌اند و می‌خواهند اسم و رسم منفور و خدشه‌دار این کمپانی را تغییر دهند. اما آیا ذات شیطان تغییر می‌کند؟

ایتن به دنبال کریس به دهکده‌ی مذکور در عنوان بازی می‌رود و این‌جا آغاز ماجرای اصلی  RE: Village است. این دهکده‌ی مرموز توسط چهار شخص اداره می‌شود که هر کدام بخش خاصی را در اختیار خود دارند و زیر نظر قدرتی والاتر و بسیار مرموز با نام مادر میراندا کار می‌کنند.

از اولین رئیس دهکده، بانو دیمیتریسک سه متری و دختران خون‌آشامش شروع می‌کنیم که قلب بسیاری از گیمرها را از همان ابتدا ربوند! آن‌ها ساکنین قلعه‌ی کهن و مجلل بالای دهکده هستند و به نظر این قلعه از اولین مقاصد ایتن در دهکده خواهد بود. فارغ از این خانواده، زیرزمین قصر نیز پر از قربانیان و یا مستخدمین بینوایی است که تبدیل به هیولاهایی زامبی‌مانند شده‌اند و در دالان‌های تنگ و تاریک جولان می‌دهند.

اما میان آواره‌های دهکده، دیگر رئیس دهکده هایزنبرگ(یکی دیگر از محافظین دهکده)  و ارتش گرگینه‌های متعددش در خیابان‌ها به دنبال ایتن هستند و از فرصتی برای حمله به او دریغ نمی‌کنند. به نظر می‌رسد این گرگینه‌ها قرار است شایع‌‌ترین دشمنان حاضر در  Village باشند و رویارویی با آن‌ها در هر لحظه محتمل است. گرگینه‌هایی که با وجود حفظ برخی رفتارهای انسانی، خوی وحشی‌گری دو چندانی دارند و برای ایتن دردسر زیادی ایجاد می‌کنند.

دو محافظ و کنترل کننده دیگر نیز وجود دارند که کمی مرموزتر هستند و اطلاعات چندانی از آن‌ها منتشر نشده است. مردی با نام سالواتوره مورو که رهبری گروهی هیولای آبزی را برعهده دارد که می‌توان آن‌ها را پری دریایی نامید. دونا بنوینتو نیز قرار است از امارت مجللش عروسکی با نام آنجی را کنترل کند که به نظر به مانند مستر ایکس و نمسیس قرار است دائما موی دماغ ایتن شود و او را بارها غافل‌گیر کند.

در قلب تاریکی

اما آنچه از همان تریلرهای ابتدایی جلب توجه کرده بود و ردپایش به خوبی در دمو نیز دیده می‌شود، شباهت بصری و اتمسفر مشابه بازی با نسخه‌ی چهارم است. اتمسفر مرده و خطرناک روستا گویا ارتقائی است از روستای اسپانیایی RE4 و محیط قصر و جلال و شکوهش ما را بدون شک یاد قصر سالازار خواهد انداخت. در کنار این‌ها، کیف سامسونت معروف RE4 نیز بازگشته و چینش تتریس مانند آن بازی نیز حضور دارد. یکی دیگر از شباهت‌های بازی با نسخه‌ی چهارم، حضور فروشنده‌ی مرموز و پول‌پرست در جریان بازی است. البته برخلاف قاچاقچی نسخه‌ی چهارم و کت بی‌نهایت جادارش (!) این بار مرد چاق و غول‌پیکری با نام دوک به کمک ایتن می‌آید و در کنار خرید لوازم مختلف می‌توان تفنگ‌هایی را که به دست آوردید ارتقاء دهید. در کنار این، به نظر می‌رسد دوک سر و کار بیش‌تری با افراد حاضر در دهکده دارد و در جریان روایی بازی نیز مؤثر خواهد بود.

دموی اول بازی در بخشی از دهکده‌ی مذکور در عنوان بازی می‌گذرد و هدف ما در این محیط با کردن دری است که منتهی به قصر اسرارآمیز بالای دهکده می‌شود. با شروع دمو و به دست گرفتن کنترل شخصیت اصلی، خیلی زود روشن می‌شود اصول کلی بازی همان چیزی است که در RE7 دیدیم؛ باید در زاویه‌ی دوربین اول شخص در محیط حرکت کنید، پازل‌های مختلفی را که سر راه شما قرار می‌گیرند حل کنید و با گلوله‌های کم‌تعدادی که دارید، با دشمنان مقابله کنید (البته مثل همیشه فرار نیز گزینه‌ی منطقی محسوب می‌شود). البته بهینه‌سازی‌های کوچک ولی مؤثری در بازی اعمال شده‌اند. مثلا آیتم‌های کلیدی (شامل قطعات پازل و سایر آیتم‌هایی که برای جلو بردن داستان ضروری هستند) اکنون در بخشی مجزا قرار می‌گیرند و نیازی به نگرانی بابت جا دادن‌شان در جیب‌های محدود ایتن نیست.

دموی دوم اما رویکرد خطی‌تری نسبت به دموی دهکده دارد. این دمو از قصر بانو دیمیتریسک آغاز می‌شود. جایی که ایتن بعد از به هوش آمدن، باید راه خود را در میان اتاق‌های مخوف بیابد. در کنار شباهت‌های ذکر شده با قلعه‌ی RE4، برخی از طراحی‌های محیطی و نقشه‌ی کلی قصر بی‌شباهت به عمارت اسپنسر از بازی اول نیست. علاوه بر این، همیشه باید مراقب حضور دیمیتریسک و دخترانش باشید که می‌توانند دردسرساز شوند. آن‌ها توانایی تبدیل شدن به مگس را دارند و می‌توانند راه ایتن را سد کرده و به او آسیب برسانند.

آنچه بعد از این یک ساعت، به راحتی می‌توان متوجه شدRE7  بیش از هر چیزی یک نمونه‌ی اولیه برای دنیایی گسترده‌تر است و از نظر ابعاد Village به راحتی RE7 را کنار می‌زند. از مراتع گسترده بگیرید تا دالان‌های تنگ و تاریک زیر قصر و خانه‌های متروکه‌. تسلیحات متنوع‌تر و سیستم ارتقای مفصل‌تر را نیز از یاد نبریم که کمک شایانی به عمیق‌تر شدن بازی می‌کنند. نتیجه اثری است که می‌خواهد با جاه‌طلبی‌های RE7، به تجربه‌ای پخته‌تر و کامل‌تر از آن اثر دست پیدا کند.

تنقلات به سبک رزیدنت اویل

یکی دیگر از مشکلات وارده بر RE7 در زمان عرضه به نبود مدهای فرعی برمی‌گشت. هر چند گویا این بار خبری از واقعیت مجازی نیست اما تأیید شده Village بخش معروف و محبوب Mercenaries را به رزیدنت اویل بازمی‌گرداند. این مود که همان سبک و سیاق کلاسیکش را با تغییراتی حفظ کرده. هدف اصلی مثل همیشه کشتن زنجیره‌ای دشمنان و تلاش برای کسب امتیاز بیش‌تر و بهتر است. در کنار این، برخی عناصر مود Raid از بازی Revelations 2 نیز حضور دارند: مثلا ارتقاء تسلیحات و یا توانایی‌های شخصیت پیش دوک میان مراحل.

به نظر برخلاف نسخه‌ی پنجم و ششم، خبری از بخش آنلاین و کوآپ برای Mercenaries نباشد. به جای آن کپ‌کام بازی جداگانه‌ای تحت عنوان RE: Verse در پکیج Village تدارک دیده که به نوعی حکم جشن ۲۵ سالگی سری را هم دارد. در RE Verse قهرمانان و دشمنان نسخه‌های کلاسیک را در نقشه‌های متنوعی از بازی‌های پیشین به جان هم می‌افتند و می‌توانیم شاهد سناریوهای تخیلی مثل نبرد وسکر و نمسیس با کریس و لئون باشیم! البته فراموش نکنیم کپکام سال قبل Resistance را همراه ریمیک نسخه‌ی سوم عرضه کرد که خیلی زود از خاطرات پاک شد. اما به نظر می‌رسد کپکام می‌خواهد جبران مافات کرده و تجربه‌ی چندنفره‌ی قابل قبولی ارائه دهد.

در نگاه کلی، RE: Village می‌تواند ادامه‌دهنده‌ی راه درستی باشد که کپ‌کام نسبت به فرنچایز پرطرفدارش در چند سال اخیر گرفته است.  دو دموی عرضه شده وعده‌ی اثری با کیفیت بالا می‌دهد که می‌تواند درخور نام این مجموعه باشد. با توجه به این که عرضه‌ی ریمیک نسخه‌ی چهارم طی یکی دو سال آتی محتمل به نظر می‌رسد، باید گفت که این روزها برای طرفداران شیطان مقیم روزهای زیبا و هیجان انگیزی است.

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

7 پاسخ به “پیش‌نمایش بازی Resident Evil: Village | روزی روزگاری دهکده‌ای متروکه”

  1. Ezio_wolf گفت:

    خسته نباشید متن خوبی بود و به نظر میرسه کپکام سنگ تمام گذاشته روی این نسخه و انتظارم دو چندان شد

  2. The Long Night گفت:

    پیش نمایش کامل و جذابی بود
    خسته نباشید

  3. The Long Night گفت:

    پیش نمایش کامل و جذابی بود
    خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *