گیمینگرویتی

ثبت نام

ردپای فیلم Evil Dead در ریمیک Resident Evil 4 مشهود است

بازسازی « Resident Evil 4» (رزیدنت اویل 4) یک بازی ترسناک با طنزی پیش افتاده و سطحی است  که داستان آن در یکی مناطق روستایی اروپا رخ می دهد. این پیش خوراک منحصر‌به‌فرد الهام بخش از فرنچایز ترسناک و کمدی « Evil Dead» (شیطان مرده) است. سری بازی های رزیدنت اویل را میتوان یکی از موفق ترین «فرانچایز» در صنعت بازیسازی یا همان هنر هشتم دانست که در طول پروسه ساخت خود، همیشه معروف‌ترین فیلم های ساخته شده در سبک «ترسناک» را جز منابع الهام خود قرار داده است و تیم سازنده مهترین عناصر و دلیل اصلی محبوبیت آن فیلم را وارد بازی رزیدنت اویل کردند.

مجموعه رزیدنت اویل به دلیل تغییراتی که در زمانی یک ایده یا مفهوم کهنه یا از مد افتاده بود، به‌عنوان یک فرنچایز امتحان خود را پس داده است؛ مخصوصا وقتی که داریم در مورد بازی رزیدنت اویل 4 حرف می‌زنیم. بازی ای که در آن زمان روند نوظهور بازی‌های اکشن مدرن را در پیش گرفت و در عین حال توانست مکانیزم‌های محبوب بقا و ترسناک را حفظ کند؛ عناصری که باعث موفقیت رزیدنت اویل در ابتدا شده بود. در ادامه این مقاله با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

نسخه‌های اولیه رزیدنت اویل تاکید زیادی بر عنصر ترس داشتند – مخصوصا نسخه اول رزیدنت اویل که نشانه های آثار جورج ای. رومرو یا همان پدر فیلم های زامبی در آن به وفور پیدا می‌شود – اما قبل از عرضه رزیدنت اویل 4 تیم سازندگان تصمیم گرفتند که اینبار به سراغ یکی از معروف‌ترین مجموعه فیلم های ژانر ترسناک یعنی Evil Dead/شیطان مرده بروند؛ با این تفاوت که مجموعه شیطان مرده بیشتر بخاطر سکانس های طنز (البته با هنرمندی هر چه تمام‌تر) ، تیکه انداختن شخصیت‌ها و شوخی‌های فراوان معروف است.

رزیدنت اویل همیشه توانسته است جو و لحن خود را از طریق نوع گیم‌پلی ای که در هر قسمت منحصر به فرد اش ارائه می‌کند، خود را از دیگر بازی‌ها (هم سبک) متمایز کند و اینجاست که لحن خاص رزیدنت اویل 4 آشکار می. اگر طرفداران اطلاعات زیادی در مورد این فرنچایز نداشته باشند، احتمالا رزیدنت اویل را بیشتر بخاطر زامبی هایش میشناسند؛ البته باید در این میان به این نکته اشاره کرد که زامبی‌ها همیشه کمترین جذابیت را در بین ویروس‌ها، انگل ها و عفونت‌های دیده شده در این سری داشته‌اند.

برای برانگیختن ترس و وحشت به چیزی بیشتر از سکانس های جامپ اسکیر (ترس های ناگهانی) و نمایش خون و خشونت نیاز است و رزیدنت اویل همیشه این را درک کرده و با زوایای دوربین ثابت خود به همان اندازه تنش و استرس را به گیمر انتقال داده است. با این حال، با چرخش ناگهانی رزیدنت اویل 4 به یک اثر کلاسیک و کالت مذهبی با فرقه های شیطانی ترسناک، شباهبت با فرانچایز ترسناک Evil Dead پدیدار شده است.

 

ریمیک رزیدنت اویل 4 مانند یک فیلم ترسناک مرموز و اسرارآمیز شروع می شود. رزیدنت اویل ۷/Resident Evil 7 صریح ترین تلاش این مجموعه برای نمایش عناصر کلیشه‌ای، اما محبوب فیلم های ترسناک مدرن است و تا حد زیادی در انجام این کار موفق بود.

برای مثال شباهت‌های رزیدنت اویل ۷ با دیگر فیلم‌های ترسناک نمادین مانند کشتار با اره برقی در تگزاش/ The Texas Chain Saw Massacre یا فیلم اره/SAW در مراحل قسمت هفتم رزیدنت اویل یعنی عادات غذایی نفرت انگیز خانواده بیکر و دستگاه شکنجه لوکاس غیرقابل انکار است؛ هرچند که بنظر می‌رسید بازی IP جدیدی باشد، اما همچنان نقوش کلاسیک رزیدنت اویل درسرتاسر بازی قابل مشاهده است.

در همین حال، در بازی Resident Evil 4/ رزیدنت اویل 4 شاهد هستیم که داستان اصلی دستخوش تغییرات زیادی شده است و در این بازی، شرکت بدنام و البته معروف آمبرلا جای زیادی در داستان آن ندارد؛ داستان این بار ما را به یک روستای اروپایی می‌برد تا یک عفونت انگلی را ارزیابی کنیم که می‌تواند باعث شستشوی مغزی افراد شود و همچنین، انگل لاس پلاگاس مردم دهکده را مجبور می‌کند که لرد اوسموند سادلر را پرستتش کنند؛ شخصیت شروری که دختر رییس جمهور را ربوده است.

در اوایل بازی رزیدنت اویل 4، داستان آن طوری به نظر می‌رسد که وحشتناک‌ترین نسخه در این مجموعه است، اما این بازی بسیار خنده‌دار و حتی عجیب‌تر از آن چیزی هست که طرفداران فکرش را می‌کند. لیان و دیگر شخصیت‌ها در اکثر مواقع و بیشتر سکانس ها، در حال تیکه انداختن به دشمنان و حتی به دیگر شخصیت ها هستند – لحن حرف زدن آنها اکثرا مخلوطی از شوخ طبعی و جدی بودن است – و برخی از سکانس‌ها کاملاً بی‌معنی یا اضافی بودند که حتی نمی‌توان آن را جدی گرفت؛ مخصوصا زمانی که لیان توسط مجسمه‌ای غول‌پیکر انیماترونیک شبیه رامون سالازار در بیرون از قلعه تعقیب می‌شود و در حال فرار کردن هست.

همانطور که گفته شد، صحنه ابتدایی ریمیک Resident Evil 4/ رزیدنت اویل 4  با نشان دادن پیروان سادلر که در حال قربانی کردن یک زن جوان در سیاهچال کم نور هستند، فوراً لحن آن شبیه به فیلم های مربوط به فرقه های مذهبی ترسناک را ایجاد می‌کند. اگر جز طرفداران فیلمترسناک باشید و ریبوت سال ۲۰۱۳ فیلم شیطان مرده را تماشا کرده باشید، بعد از دیدن صحنه ابتدای ریمیک رزیدنت اویل 4، احتمال زیاد یاد سکانس اولیه فیلم Evil Dead می افتد: جایی که شاهد جن گیری یک دختر بودیم. فیلم شیطان مرده و بازی رزیدنت اویل 4 هر دو اثری پیش افتاده، پرزرق و برق و ترسناک هستند.

در واقع، فیلم شیطان مرده بیشترین شباهت را در بین آثار سینمایی در ژانر ترسناک را به رزیدنت اویل 4  دارد.

هم Evil Dead و هم بازی رزیدنت اویل 4، همان قدر که می‌توانند وحشتناک باشند در همان اندازه هم می ‌توانند خنده دار، پیش افتاده و مضحک باشند. بازسازی Evil Dead رویکرد ترسناک‌تری نسبت به نسخه های قبلی (سه گانه اولیه به کارگردانی سم ریمی) دارد و بیشتر روی عنصر ترس و وحشت جسمی – به کاری در گونه وحشت گفته می‌شود که ترس را اساساً از طریق نابودی یا اضمحلال واضح بدن ایجاد می‌کند –  تمرکز دارد تا بازی های احمقانه بازیگران و سکانس های ترس ناگهانی فریبنده.

بازی رزیدنت اویل 4 حتی اگر چیزی که طرفداران بیشتر از آن به خاطر دارند نباشد، از سکانس‌های خشن و خونین دوری نمی‌کند، و ریمیک آن فوق‌العاده به نسخه اصلی وفادار است تا میزان خنده دار بودن روایت آن را کمرنگ نکند. فیلم Evil Dead به اندازه رزیدنت اویل 4 یک اثر ترسناک مذهبی یا فرقه‌ای نیست، اما قربانی‌های تشریفاتی و به ظاهر اهریمنی در هر دو آشکار است.

5/5 - (1 امتیاز)

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *