گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Remnant 2 | باقیات صالحات، قسمت دوم

تاثیر زیر-ژانرِ سولزلایک بر عناوین مختلف بازی‌های رایانه‌ای انکارناپذیر است و عناوین زیادی با وام گرفتن تعاریف و هسته اصلی این زیر-ژانر ساخته و روانه بازار شده است. سازندگان مختلف هر یک به نحوی تلاش کرده‌اند با اضافه کردن المان‌های مختلف تغییراتی را در این سبک ایجاد کنند و امضای خود را پای آن بزنند؛ اما نتیجه کار نهایتا این بوده که اکثر این عناوین سطحشان از کلون‌های درجه دو یا سه‌ای فراتر نرفته؛ قصه اما در مورد Gunfire Games متفاوت است. این استودیو در حرکتی کاملا جسورانه و به عبارتی دیگر بلندپروازانه، المان‌ها و هسته سولزلایک را با سبک تیراندازی سوم شخص ترکیب و در سال 2019 عنوان موفق و پرفروش Remnant: From Ashes را روانه بازار کرد. اکنون و پس از گذشت حدودا 4 سال، دنباله‌ی «رمننت: از خاکسترها» تحت عنوان Remnant 2 عرضه شده و طرفدارن این عنوان می‌توانند به عطش خود غلبه کنند. با نقد و بررسی Remnant 2 همراه گیمین‌گرویتی باشید.

رمننت 2 عنوانی در سبک تیراندازی سوم شخصِ نقش آفرینی و کاملا منطبق بر تعاریف سولزلایک است؛ ‌بازی دنباله‌ای است بر شماره نخست آن تحت عنوان Remnant: From Ashes که پیشتر در سال 2019 به بازار عرضه شد.

داستان بازی در فضایی پساآخرالزمانی و با تم وسترن جریان دارد و پلیرها در آن شخصیت خود را ساخته و داستان را دنبال می‌کنند. چندین سال از اتفاقات نسخه‌ی پیشین گذشته و شما در حال قدم زدن در جنگلی آخرالزمانی هستید که ناگهان مورد حمله‌ی موجودات اهرینی قرار می‌گیرید. در این بین Bo و Clementine به کمکتان رسیده و جانتان را نجات می دهند و شما را تا Ward 13 یعنی آخرین کلونی بازماندگان همراهی می‌کنند. Ward 13 در واقع حکم Safe House را برای پلیرها دارد که در آن می‌توانید با سایر NPCها و دست‌فروش‌ها (Vendor) ها به صحبت و معاملات بپردازید.

با صحبت کردن با هر یک از این NPC ها اطلاعات بسیار مفیدی را پیرامون دنیای Remnant و اتفاقات گذشته‌ی این مجموعه کسب خواهید کرد. با پیشروی در داستان متوجه خواهید شد که کلمنتاین و بو، چگونه فهمیدند شما در خطر هستید و به نجات شما شتافتند.

در پی اتفاقاتی اما، و اندکی پس از پیشروی داستان، کلمنتاین _که از Dreamerها است_ در جهانی موازی با این جهان گرفتار می‌شود و از این نقطه به بعد، کار شما پیدا کردن Clem و پرده‌برداری از رازهای دنیای آخرالزمانی رمننت 2 است. همانطور که متوجه شده‌اید داستان بازی حقیقتا ساده و دم دستی است و خیلی پیچیدگی و بالا و پایین خاصی ندارد. اما اصلا موضوع این نیست؛ در Remnant 2 یک خط داستانی اصلی داریم که شروع آن را برایتان شرح دادم و یک پایان بندی که در نقطه ای خاص از بازی به آن می‌رسید. رمننت 2، در مورد این سفر طولانی مابین این دو نقطه است؛ که قرار است حسابی بهتان خوش بگذرد.

در این سفر، تعداد بسیار زیادی داستانک و اتفاقات ریز و درشت در حال رخ دادن است و انتظارتان را می‌کشند. و البته، قرار نیست سفر شما، و من یکی باشد!

اولین نکته‌ای که در مورد گیمپلی و طراحی مرحله‌ی Remnant 2 به چشم می‌خورد و خودنمایی می‌کند، تولید تصاودفی دنیای آن (یا Random Generated)است. رندوم جنریت، در همه چیز! اجازه بدهید کمی در مورد ساختار تولید تصادفی بازی بیشتر صحبت کنیم.

در Remnant 2 پنج جهان (World) مختلف به نام‌های Losomn، Yaesha، N’Erud، The Labyrinth، و نهایتا Root Earth وجود دارد که به وسیله‌ی پورتال‌هایی در جهان هزارتو (The Labyrinth) به یکدیگر راه دارند و متصل شده‌اند. هر یک از این جهان‌ها دارای لوکیشن‌های مختلف است که به سبک بازی‌های سری سولز به گشت و گذار در آن خواهید پرداخت و رازهای آن را کشف خواهید کرد. البته در این بین یک نقشه‌ی 3 بعدی با تمام جزئیات وجود دارد که کار رابرایتان بسیار راحت کرده و از سردرگمی نجاتتان داده است. اگر جهان Root Earth را فاکتور بگیریم که پایان‌بندی خط داستانی اصلی بازی در آن اتفاق خواهد افتاد، و The Labyrinth که به نوعی رابط جهان‌های بازی است، تجربه‌ی هر پلیر با پلیر دیگر کاملا متفاوت است و ممکن است با هر یک از 3 دنیای دیگر به هر ترتیب تصادفی‌ای رو در رو شوید! اما کار به همین جا نیز ختم نمی شود و قضیه جالبتر از این هم هست. برای مثال فرض کنید در یک پیشروی(پلی‌ترو) Losomn به صورت تصادفی به عنوان جهان اول برای پیشروی در راهتان قرا گرفته شده است. نه تنها ترتیب خود جهان Losomn بلکه تمامی اتفاقات و نقشه‌ی درون آن، دشمنان، آیتم‌ها، باسفایت‌ها و اتفاقات داخل آن نیز کاملا تصادفی و از میان چند گزینه پیشفرض که در دیتابیس بازی قرار دارد برایتان اتفاق خواهد افتاد. برای مثال در پیشروی اولم در دنیای Losomn یک فضای اساطیری وتاریخی رقم خورد که Loreخاص خود را داشت. در مرتبه‌ی دومی که به سراغ این لوکیشن رفتم اما، هیچ خبری از این دنیا و اتفاقات آن نبود! در عوض با یک تیمارستان روانی و تم تاریک و ترسناک، چیزی شبیه برج ساعت در محتوای قابل دانلود بلادبورن (The Old Hunters) مواجه شدم! دو نقشه‌ی کاملا متفاوت، قصه‌های متفاوت، آیتم‌های متفاوت و حتی دشمنان و غولآخرهای متفاوت در هر بار پیشروی بازی باعث شده تا Remnant 2 عنوانی با ارزش تکرار بسیار بسیار بالا باشد که تا مدت‌ها پلیرها را مشغول و سرگرم خود کند.

پس از بخش ابتدایی بازی و با ورود به Ward 13، یکی از 4 یا 5 کلاس (در صورتی که بازی را پیشخرید کرده باشید یک کلاس اضافه تر در اختیارتان قرار خواهد گرفت) را انتخب خواهید کرد که به لحاظ گیم‌پلی و قابلیت‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال من بازی را با کلاس Handler آغاز کردم که یک سگ وفادار در تمام مدت بازی همراهم بود! با پیشروی در بازی می‌توانید تمام 11 کلاس بازی را آزاد کنید. هر کلاس یک کارت Trait مختص خود را دارد که با پیشروی و گرفتن Trait Point می‌توانید آن را آپگرید کنید و قابلیتها و Statهای آن کلاس را بهبود ببخشید. یک کلاس اصلی و یک کلاس جانبی را می‌توانید در آن واحد داشته باشید که در صورتی که فقط از یک کلاس انتخاب و Equip کنید 100% امتیاز تجربه (XP) برای همان کلاس و اگر دو کلاس را Equip کرده باشید، این XP ها به صورت 50% بین هر کلاس تقسیم خواهد شد. ترکیب‌های بسیار جذابی را می‌توانید بین کلاس‌های مختلف تشکیل دهید که باعث شده سطح تنوع بیلد‌ها و گیمپلی بازی به غایت بالا و متنوع باشد. این موضوع که هر Player در Remnant 2 با یک دنیای مختلف با ماجراهای متفاوت مواجه می‌شود و تجربه‌ی منحصر به فرد خود را دارد، در دل مکانیزم‌های گیمپلی و مبارزات بازی نیز جاری است؛ زیرا به قدری تنوع آیتم‌ها و کلاس‌بندی‌ها و بیلدها، سلاح‌ها و مادها بالا و پر و پیمان است که خیلی سخت خواهد بود دو پلیر، کاملا بیلد شبیه هم را برای پیشروی انتخاب کنند؛ مگر بیلدهای Over Power و بیش از حد قوی که نیازمند یک‌سری آیتمهای خاص است و پیدا کردنشان کاملا تصادفی و RNG است.

اساس و پیکره‌ی اصلی قابلیتهای نقش آفرینی بازی بر پایه باف‌ها و دیباف‌ها است. در بازی قابلیت استفاده از یک Amulet وجود دارد و بر خلاف بازی قبلی که در آن بازیکنان حداکثر دو اسلات خالی برای حلقه ها (Ring) داشتند، اکنون  می‌توانند همزمان چهار حلقه را استفاده کنند. بیشتر حلقه‌ها را می‌توان در مکان‌های مختلف بازی و به صورت تصادفی پیدا کرد، گرچه برخی دیگر نیز توسط Vendor ها فروخته می‌شوند. این حلقه‌ها بسیار در روند گیمپلی و بیلدهای بازیکنان تاثیرگذار هستند و بایستی با دقت هرچه تمامتر آنها را انتخاب کنید تا با سایر تجهیزاتِ بیلدتان در تضاد نباشد، و بالعکس، آنها را تقویت کند. قابلیت‌های کلاس‌ها، استفاده از آیتم‌های مختلف و همین حلقه‌ها و البته طلسم، مجموعه‌ای از باف (تقویت) ها را در اختیار شما قرار می دهد و البته، امکان دیباف (تضعیف) کردن دشمنانتان نیز به صورت همزمان فراهم می‌آورند.

برای تکمیل بودن Build-Crafting در رمننت 2، امکان ماد گذاری (Modification) نیز برای سلاح‌های بازی تعبیه شده است؛ تیرهای آتشی، یخی، سمی، تبخیر کننده (!) و غیره تنها چند مدل از ماده‌های موجود برای اسلحه‌های بازی است؛ مادهایی که قابلیت آپگرید شدن و شخصی سازی کامل را دارند.

به تمام این‌ها یک رابط کاربَری بسیار کاربُردی و دلپذیر و در عین حال خوش‌دست را نیز اضافه کنید که به راحتی هر پلیری می‌تواند با آن کار کند و لذتش را ببرد. چیدمان درست منابع و دم دست بودن همه چیز حس گشت و گذار در منوهای Remnant 2 را دو چندان کرده است. این مورد همواره یکی از وسواس‌های من در هر عنوان در ژانر نقش‌آفرینی است که خوشبختانه رمننت 2 سربلند از آن بیرون آمده است.

به عنوان یک عنوان تماما نسل نهمی که بازی تنها برای کنسول‌های نسل جدید (اکس باکس سریز X|S و PS5) و البته PC عرضه شده، و از موتور گرافیکی قدرتمند Unreal Engine 5 بهره می‌برد در Remnant 2  شاهد یکی از زیباترین و به روزترین بازی‌های ساخته شده تا کنون در مقوله فضاسازی و کیفیت گرافیکی هستیم. به خصوص وقتی نگاه به ژانر بازی می اندازیم و به صورت کلی عناوین منتشر شده سولزلایک را بررسی می‌کنیم نیتجه کار گانفایرگیمز در رمننت 2 ارزشمندتر جلوه می‌کند.

کیفیت بافت‌ها معرکه است؛ نورپردازی‌ها خیره‌کننده هستند و حرف ندارند. عموم طراحی‌ها و مدلساز‌ی‌ها در بازی به شدت زیبا و چشم نواز است. منابع نور پرحجم و تماشایی مناظری فانتزی، رویایی و به غایت زیبا را در جلوی چشمان مخاطبان خلق می‌کنند. دیدن این سطح بالای گرافیک ارائه شده از سازنده‌ای که آنچنان هم سابقه درخشانی در این زمینه ندارد، آینده‌ی عناوین بازی‌های رایانه‌ای با موتور آنریل انجین 5 را روشن و مافوق تصور می‌کند. وضعیت عملکرد (پرفورمنس) بازی نیز در کنسول PlayStation 5 مطلوب است. سه حالت مختلف پرفورمنس و بالانس و رزولوشن در بازی وجود دارد و کاملا استاندارد و طبق تعریف کار می‌کنند. تنها ایراد وارده در این بخش به افت فریم در حالت پرفورمنس به خصوص در زمانی که بازی را به صورت Coop دنبال می‌کنید، بر می‌گردد. قابلیت بازی به صورت چند نفره در Remnant دو، بسیار ساده و کارآمد است.

منوهای بسیار ساده و سرورهای پایدار بازی، امکان بازی به صورت Coop تا سه نفره را در بازی فراهم آورده تا راحت تر در محیط‌های مختلف دوستانتان سرک بکشید و نبردهای با غول آخرهای جدیدتر و آیتمهای بیشتر را تجربه کرده و به دست آورید. در زمینه موسیقی و صداگذاری Remnant 2 مجموعه‌ای است از از آهنگ‌های متنوع و زیبا، بسته به محیطهای مختلف بازی، که هرگز احساس تکراری شدن در آن را نخواهید داشت. ضرب آهنگ موسیقی‌ها کاملا متناسب با حال و هوای بازی است و در نبردهای با غولآخر های بازی، غوغا می‌کند. اشاره‌ای هم به موسیقی آخرین نبرد بخش داستانی بازی که در لیگ جداگانه‌ی خود است و کاملا ترشح آدرنالین را حس خواهید کرد می‌کنم تا حسابی دلتان آن را بخواهد!

 

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 40 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PlayStation 5 انجام شده است.

سخن پایانی

رمننت 2، تجربه‌ای شگفت‌انگیز از ترکیب دو ژانر تیراندازی سوم شخص و سولزلایک است. عنوانی که در هر بخش که به آن ورود کرده، سربلند خارج شده است. کیفیت بالای ساخت بازی در تک تک اجزای آن حس شده، و همچنین یک دنباله‌‌‌ی آبرومند و کاملا رو به جلو برای رمننت 1 به شمار می‌رود. علاقمندان به بازی‌های سولزلایک، عاشقان گشت و گذار و کشف رازهای پنهان در دنیایی بزرگ و پساآخرالزمانی، تا چند-ده ساعت غرق این سفر پرپیچ و خم خواهند شد.

نکات مثبت

جهان تصادفی بازی

ارزش تکرار به شدت بالا

غولآخرهای معرکه

تنوع بالای مبارزات و گیمپلی

گرافیک هنری کم‌نظیر و کاملا این نسلی

نکات منفی

افت فریم حالت پرفورمنس بازی در Coop

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *