گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword | شمشیر استاد

یکی از انیمه‌های جدید ایسکای «تناسخ یافته به عنوان یک شمشیر» (Reincarnated as a Sword) نام دارد. این اثر بر پایه لایت ناولی با همین نام تولید شده است. مانگای مورد بحث را یو تاناکا (Yuu Tanaka) از سال 2015 به رشته تحریر در آورده که همچنان به پایان نرسیده است. همچنین شرکت «Shōsetsuka ni Narō» وظیفه انتشار آن را بر عهده دارد. انیمه آن را نیز استودیو «C2C» ساخته و فصل اول آن در پاییز 1401 و در 12 قسمت به نمایش گذاشته شد. پویانمایی‌های «WorldEnd» و «Tsuki ga Michibiku Isekai Douchuu» از جمله آثار دیگری هستند که می‌توان در کارنامه C2C مشاهده کرد.

در ادامه با گیمین‌گرویتی و نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword همراه ما باشید تا بررسی کنیم که آیا این انیمه توانسته موفقیت مانگای خود را تکرار کند یا خیر.

 

گربه چکمه پوش

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword | شمشیر استاد

 

داستان Reincarnated as a Sword در رابطه با مردی است که در تصادف رانندگی جان خود را از دست می‌دهد. سپس در جهانی دیگر، در حالی که نام و گذشته خود را به یاد نمی‌آورد به عنوان شمشیری افسانه‌ای و قدرتمند تناسخ پیدا می‌کند. این فرد سرنوشت خود را قبول کرده و تصمیم می‌گیرد بعد از پیدا کردن یک حمل کننده مناسب به وی در رسیدن به اهدافش کمک نماید. در این بین یک کاروان برده‌داری مورد حمله هیولاها واقع شده و دختر کوچکی با نام فران (Fran) با پیدا کردن شمشیر یاد شده اقدام به فرار می‌کند و نام آن را تیچر/شیشو (Teacher) می‌گذارد. از طرفی فران یکی از بازماندگان نژاد بلک کت (Black Cat) است و تصمیم دارد آرزوی محقق نشده والدین خود که تحول پیدا کردن به موجودی قدرتمندتر است را برآورده کند. به همین دلیل با تیچر همراه شده و ماجراجویی خود را آغاز می‌کنند.

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword | شمشیر استاد

در داستان انیمه مورد بحث شخصیت‌هایی وجود دارند که به خوبی به آن‌ها و گذشته‌ای که داشتند پرداخت‌شده‌اند؛ اما برجسته‌ترین و قابل‌قبول‌ترین آن‌ها آماندا (Amanda) است. آماندا نیمه الفی است که یک یتیم خانه راه انداخته و به عنوان نگهبان کودکان شناخته می‌شود. وی همچنین از حامیان اصلی فران نیز به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد در آینده هم نقش مهمی را در پیشرفت فران ایفا کند. در سطح بعد دورفی آهنگر وجود دارد که در تهیه تجهیزات و یادگیری بخشی از ویژگی‌های دنیا و عملکرد آن‌ها به فران و شمشیرش کمک می‌کند. در مقابل تعداد کاراکترهایی که صرفاً جهت پیش برد داستان وجود داشته و هیچ نقشی در ادامه ایفا نمی‌کنند نیز کم نیستند. با وجود این با داستانی زیبا از پیشرفت فران و تیچر مواجه هستید که به خوبی طرفداران ایسکای را تا انتها با خود همراه خواهد کرد.

 

شمشیر هوشمند

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword | شمشیر استاد

برخلاف بسیاری از انیمه‌های ایسکای دیگر که شخصی ضعیف به جهانی جدید تناسخ پیدا کرده و افرادی از جنس مخالف از سر و کولش بالا می‌روند، این بار با یک شمشیر هوشمند طرف هستیم. شمشیری که قدرت‌های بسیاری دارد و سریع پیشرفت می‌کند؛ اما تنها زمانی ظرفیت‌های واقعی آن نمایان می‌شود که در دستان یک مبارز قرار بگیرد. به همین دلیل تنها یک نفر (فران) همواره می‌تواند با آن باشد و رابطه‌ی عاطفی مورد اغراق قرار گرفته در آثار دیگر به یک نمونه استاد و شاگردی زیبا تبدیل می‌گردد. این مسئله نه تنها نکته منفی به حساب نمی‌آید؛ بلکه نشان می‌دهد هر دو شخصیت اصلی به مانند یک استاد و شاگرد که به هم وابسته هستند در کنار هم برای پیشرفت تلاش می‌کنند. به علاوه برخلاف بسیاری از نمونه‌های مشابه این بار تیچر به عنوان یک تناسخ یافته، شخصیت اصلی نیست؛ بلکه یک شخصیت پشتیبان و همراه به حساب می‌آید.

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword | شمشیر استاد

از طرفی همچنان به مانند بازی‌های ویدئویی (و کلیشه‌های ایسکای) شخصیت‌ها با انجام مأموریت امتیاز تجربه کسب می‌کنند، افزایش سطح پیدا می‌کنند و مهارت‌های جدید به دست می‌آورند. به این معنی که قوی‌تر شدن با تمرین به دست نیامده با نبرد و کشتن حریف حاصل می‌شود. هر چند به وفور این کلیشه در انیمه دیده می‌شود؛ اما توی ذوق نمی‌زند و پایه داستان روی آن به صورت افراطی تاکید نمی‌کند.

موضوع بعدی که در Reincarnated as a Sword جای خالی آن احساس می‌شود، نبود یک آنتاگونیست اصلی است. حداقل در فصل اول هیچ نوع دشمن ثابت و اصلی که انگیزه قوی‌تر شدن فران و تیچر باشد در انیمه وجود ندارد. بلکه هر چند قسمت یک بار شخصیت یا شیطانی جدید این وظیفه را بر عهده می‌گیرد و هدف اصلی فعلاً همان قوی‌تر شدن تا دست یافتن به تکامل افسانه‌ای نژاد بلک کت است.

با توجه به مسئله یاد شده شخصیت‌های فرعی بسیاری در طول همین 12 قسمت به نمایش در می‌آیند. با وجود این بسیاری از آن‌ها هیچ شخصیت‌پردازی خاصی نداشته و صرفاً به عاملی جهت قوی‌تر شدن و به رخ کشیدن مهارت‌های فران تبدیل می‌گردند.

 

برده‌داری

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword | شمشیر استاد
یکی از مسائل اصلی که Reincarnated as a Sword روی آن تأکید دارد مسئله برده‌داری است. نژادی که فران به آن تعلق دارد یعنی بلک کت، مردمانی قدیمی هستند که گرفتار جنگ‌های بسیاری شده و نژادهای دیگر به چشم برده به آن‌ها نگاه می‌کنند. در نتیجه در طی سالیان طولانی این نژاد تقریباً منقرض شده و افرادی هم که باقیمانده‌اند از سرنوشت مناسبی برخوردار نیستند. والدین فران نیز در حال فرار از این سرنوشت و مقابله با آن کشته شدند. به همین دلیل قوی‌تر شدن و به اوج برگرداندن نژاد بلک کت به اصلی‌ترین هدف فران تبدیل می‌شود؛ با وجود این فران تقریباً نشانی از تمایل به گرفتن انتقام پدر و مادرش را نشان نداده و آرام به نظر می‌رسد. در مقابل در بیشتر مبارزه‌ها و هنگام سلاخی کردن هیولاها، صحنه‌هایی نسبتاً تاریک و فرانی مواجه می‌شویم که رحمی به دشمنان خود نمی‌کند. در مجموع قالب اصلی داستان خوب است؛ اما ای‌کاش سازندگان کمی داستان را تاریک‌تر جلوه می‌دادند تا کاملاً با محیط پیرامون آن همخوانی داشته باشد.

 

به دنبال تکامل:

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword| شمشیر استاد
با توجه به پس زمینه نسبتاً تاریک داستان Reincarnated as a Sword، در همه محیط‌ها از انجمن و شهر تا اعماق سیاه‌چاله‌ها از یک قالب رنگی تیره استفاده شده است. با وجود این طراحی‌ها از کیفیت و جزئیات قابل قبولی برخوردار هستند. از طرفی طراحی شخصیت‌ها و پوشش آن‌ها نیز نسبتاً ساده ایجاد شده‌اند. کارگردانی و زاویه دوربین نیز در اکثر مواقع به خوبی انجام شده و به خصوص در مبارزه‌ها، رویدادها را به خوبی به نمایش می‌گذارند و از این جهت اذیت نمی‌شوید.

از طرفی صداپیشگان شخصیت‌های اصلی به خوبی موفق شده‌اند وظیفه خود را در انتقال احساسات و بیان لحن‌های مختلف انجام بدهند. برای مثال صداپیشگی فران را آی کاکوما (Ai Kakuma)، بر عهده دارد. فردی که در کارنامه‌اش ایفای نقش در آثار معروف دیگری مانند «Kaguya Sama Love Is War» نیز دیده می‌شود. در این میان موسیقی‌های پخش شده نیز هماهنگی نسبتاً خوبی با وقایع دارند.

نقد و بررسی انیمه Reincarnated as a Sword | شمشیر استاد

تیتراژهای ابتدایی و انتهایی انیمه نیز به ترتیب «Reincarnated as a Sword» و «More Strongly» نام دارند که توسط دو گروه «Kishida Kyoudan & The Akeboshi Rockets» و «Maon Kurosaki» خوانده شده‌اند. البته تیتراژ ابتدایی این گونه القا می‌کند که با اثری بسیار تاریک مواجه هستید که این‌طور نبوده و در آن اغراق شده است.

 

امتیاز به پست :

سخن پایانی

با توجه به موارد مطرح‌شده در بخش‌های قبل، انیمه Reincarnated as a Sword توانسته است تا حدی خود را از کلیشه‌های سبک ایسکای جدا کند. از طرفی استقبال مناسب از مانگا و انیمه آن نیز باعث شد تا از هم‌اکنون ساخته شدن فصل دوم نیز مورد تأیید قرار بگیرد. در مجموع در میان سیل عظیم ایسکای‌ها که هر فصل نیز تعداد بسیار زیادی از آن‌ها معرفی شده و در مجموع تکراری هستند. تناسخ یافته به عنوان یک شمشیر به مانند جواهری است که توانسته خود را از هم سبک‌هایش جدا کرده و لحظاتی سرگرم کننده و زیبا را برای مخاطب فراهم کند. توصیه می‌شود افرادی که طرفدار ایسکای هستند حتماً یک فرصت به اثر مورد بررسی داده و از دیدن آن لذت ببرند.

نکات مثبت

داستان

رابطه بین تیچر و فران

نکات منفی

شخصیت‌های فرعی بسیار و بدون پرداخت مناسب

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *