گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی R-Type Final 3 Evolved | جاذبه

اگر از آن دست از مخاطبینی باشید که عناوین کلاسیک را بازی کرده و به قول معروف کهنه‌گیمر هستید حتما عناوین دو بعدی شوتر را به خوبی به خاطر دارید. بازی‌هایی که بیشتر از آن که به اسم و نام معروف باشند، به سبکی که ارائه دادند و به محتوایی که نمایش داده‌اند معروف شده و حتی پایه‌گذار سبک نوین و امروزی بازی‌های ویدئویی نیز هستند. سری بازی‌های R-Type از جمله از همین بازی‌ها هستند که توانسته‌اند سبک کلاسیک را ادامه داده و استودیوی Granzella Inc نیز در این زمینه در چند سال اخیر این سبک را ادامه داده است. جدیدترین نسخه از این مجموعه که R-Type Final 3 Evolved نام دارد ساخته شده است و توانسته است یادو خاطره دوران کلاسیک را مجددا در ذهن ما ذنده کند. با نقد و بررسی بازی R-Type Final 3 Evolved با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

بازی R-Type Final 3 Evolved یک شوتر اکشن فضایی دوبعدی با پس‌زمینه‌های سه بعدی است. جدیدترین قسمت از این مجموعه به مانند نسخه‌های قبلی همان ویژگی‌های نسخه‌های قبلی را فقط با اندکی گرافیک بهتر در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. در زمان شروع این بازی شما ۳ سفینه با قابلیت‌های مختلف در اختیار دارید و باید با انتخاب یکی از آن‌ها به مبارزه با دشمنان بی‌شمار بازی بپردازید. البته تعداد بسیار زیادی سفینه فضایی مختلف وجود دارد که با پیشروی در بازی در دسترس قرار خواهند گرفت. بازیکن می‌تواند در هنگام انتخاب سفینه خود، به شخصی‌سازی آن بپردازد؛ اما این شخصی‌سازی به رنگ‌آمیزی سفینه محدود می‌شود. پس از شخصی‌سازی سفینه شما می‌توانید از بین ۵ درجه سختی بازی با توجه به سطح مهارت خود یکی را انتخاب کنید؛ اما اگر تجربه‌ای در این نوع از بازی‌ها ندارید، حتماً از آسان‌ترین درجه شروع کرده و در ابتدا خود را به چالش نکشید. بازی نوع بخش تمرینی ندارد و مکانیزم‌های خود را نیز به شما توضیح نمی‌دهد؛ بنابراین تنها راه یادگیری آن مراجعه به نقشه کلیدها و کسب تجربه شخصی در هنگام مبارزه است.

 

کلیت تغییراتی که در بازی به وجود آمده است روی جزییات است و کلیت بازی به همان ترتیبی است که در قسمت‌های قبلی وجود داشته است. بازیکن می‌تواند در هنگام مبارزه سرعت سفینه خود را بر اساس نیاز تغییر بدهد. همچنین هرکدام از سفینه‌ها یک نوار مخصوص دارند که با شکست دادن دشمنان پر شده و امکان استفاده از قابلیت ویژه را فراهم می‌آورد. علاوه بر سفینه‌ای که انتخاب می‌کنید با کشتن دشمنان و به دست آوردن پاور آپ‌ها یک تیر بار کمکی نیز به شما اضافه می‌شود که می‌توانید به شیوه‌های مختلف از آن استفاده کنید. ۴ پاور آپ بازی به طور مستقیم تنها روی قابلیت‌های این تیر بار تأثیر می‌گذارند. شما می‌توانید این تیر بار را به پشت یا جلوی سفینه خود متصل کنید یا آن را آزاد بگذارید تا در محیط چرخیده و دشمنان شما را از بین ببرد. در هر یک از این حالت‌ها نوع گلوله شلیک شده متفاوت است. همچنین عملکرد هر پاور آپ روی هر سفینه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال پاور آپ آبی روی یکی از سفینه‌ها یک لیزر قدرتمند و روی دیگری نوعی صاعقه که در راستای عمود شلیک می‌شود را ارائه می‌دهد.

شاید در ابتدا به خاطر حس کلاسیکی که بازی به شما نشان می‌دهد، فکر کنید که با یک بازی آسان روبرو هستید اما بازی واقعا سخت است. سختی بازی دارای نوسانات بسیار است و ممکن است یک مرحله و باس فایت آن را ساده‌تر از مراحل قبل در نظر بگیرید. از طرفی برخلاف بسیاری از بازی‌های مرسوم این سبک شما پس از مردن از همان نقطه شروع نکرده و پاور آپ‌های خود را همراه ندارید. در عوض بازی دارای یک سیستم چک پوینت بسیار سخت‌گیرانه است. شما پس از هر بار مردن به محل مشخصی بازگشته و تمام پاور آپ‌های خود را از دست می‌دهید. این مسئله زمانی بدتر می‌شود که بدانید چک پوینت‌ها در بدترین محل‌های ممکن قرار گرفته‌اند. به این معنی که شما نه تنها هیچ پاور آپی ندارید؛ بلکه در میان موج عظیم دشمنانی زنده شده‌اید که زدن آن‌ها حتی با بهترین پاورآپ نیز در درجات سختی بالاتر بسیار مشکل است. به همین دلیل مردن در این بازی به معنای شکنجه شدن است و باید تا می‌توانید خوب بازی کنید.

نحوه انجام بازی به خاطر عدم ذخیره سازی به شکلی است که در دفعات اول نوبت‌های کمتری یا فرصت کمتری برای تکرار بازی وجود دارد برای همین باید دقت بیشتری به خرج بدیم تا بازی را خوب جلو ببریم اما با پیشروی در بازی و رد کردن مراحل زیاد به این شکل است که بازی تنها ۲ مرتبه امکان ادامه دادن پس از شکست را به شما می‌دهد. به این صورت که پس از هر ۳ بار شکست خوردن بازی تا دو مرتبه از شما سؤال می‌کند آیا تمایل دارید ادامه دهید یا خیر؟ این عدد با هر باری که بازی را انجام دهید بیشتر می‌شود تا جایی که به بینهایت می‌رسد. به علاوه تعداد و الگوی حرکتی دشمنان و حملات آن‌ها در تمام درجات سختی ثابت است و تنها تفاوت در درجات سختی در میزان پاورآپ‌ها و جان دشمنان قرار دارد. در چنین حالتی بازی به سرعت جذابیت و سیستم چالش خود را از دست می‌دهد و تنها انگیزه انجام دوباره آن رفتن به سخت‌ترین درجه بازی است.

با وجود این که بازی تنها روی کنسول نسل نهمی PS5 منتشر شده است، اما تیم سازنده یعنی Granzella Inc تلاش کرده است بازی را از نظر هنری در اوج نگه دارد. جلوه‌های بصری و البته هنری از نظر رنگ‌بندی و جلوه‌های ویژه خوب کار شده است اما بازی از نظر فنی و امروزی بودن چیز دندان گیری ندارد و حتی در اکثر مواقع ما را به یاد دوران کلاسیک می‌اندازد. موسیقی و صداگذاری بازی نیز کار خود را به خوبی انجام داده‌اند و در هنگام مبارزات بی‌پایان بازی شما را همراهی خواهند کرد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از حدود 8 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن ۵ انجام شده است.

سخن پایانی

بازی R-Type Final 3 Evolved چیز دندان گیری نیست. بازی نسبت به نسخه قبلی تغییرات زیادی نکرده است و تجربه آن نکته مثبت و جدیدی به مخاطب اضافه نمی کند.

نکات مثبت

یادآوری دوران خوب گذشته

لذت نبرد و استفاده از آیتم ها

بخش شخصی سازی و تکمیل کلکسیون جنگنده ها

نکات منفی

تکراری شدن بازی

سختی بی مورد

گرافیک فنی ضعیف

به جز صدای موفق باشیدروی کنترلر ps5 نکته دیگری وجود ندارد

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *