گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Pikmin 4 | هنر دندوری

نزدیک بیست سال پیش، خالق سری‌های ماریو و زلدا، شیگرو میاموتو با تیم نینتندو تصمیم به ساخت بازی ای گرفت که هدف اش ایجاد راه حلی برای رساندن دنیای بازی‌های استراتژی ریل-تایم به قلمرو کنسول‌های خانگی بود. نتیجه این آزمایش، بازی جالب و شگفت انگیزی شد به نام Pikmin و حال بعد بیست و اندی سال نوبت چهارمین نسخه این بازی است تا ایده‌های شگفت انگیز Pikmin را بالاخره به جامعه گسترده‌تری از بازیکنان نشان دهد. با گیمین‌گرویتی همراه باشید تا ببینیم آیا نینتندو در معرفی دنیای پیکمین به دارندگان نینتندو سوییچ با Pikmin 4 موفق بوده یا خیر؟

زمانی که Pikmin روی گیم کیوب عرضه شد تقریباً هیچ اثری از ژانر استراتژی ریل تایم روی کنسول‌های خانگی وجود نداشت. این دقیقاً همزمان بود با اوج گیری محبوبیت فرنچایزهایی مثل Warcraft و Command & Conquer و Age of Empires و امثالهم… . الان که Pikmin 4 در سال 2023 آمده اکثر بازی‌های مطرح این ژانر روی کنسول‌های خانگی نیز قابل بازی هستند ولی تقریباً همه شان از راه حل ساده‌تری برای رسیدن به این منظور استفاده کرده اند. خیلی ساده آن‌ها همان بازی PC را با کمترین تغییرات ممکن با سیستم کنترلی نسبتاً پیچیده و تو در تو که تمام دکمه‌های کنترلر را دربر می‌گیرد روی کنسول‌ها آوردند. نینتندو ولی بیست سال پیش از همچین راه حلی استفاده نکرد. نینتندو سراغ راه سخت‌تر رفت و تلاش کرد تا با تغییر بنیادی در این ژانر آن را با سیستم‌های یک کنترلر و البته صفحه نمایش‌های تلویزیون و شرایط کنسول‌های خانگی تطبیق دهد. نتیجه بازی شگفت انگیزی شد که به خوبی توانست در مقابل آزمون زمان بایستد و ارزش خود را بعد از سالیان سال حفظ کند. برای همین است که Pikmin 4 خیلی تغییر بنیادی ای در گیم پلی این سری ایجاد نکرده. نیازی به تغییرات بنیادی نیست اصلاً. کاری که نینتندو بیست سال پیش کرده بود آن قدر بزرگ است که میوه اش هنوز تا این لحظه تازگی خود را حفظ کرده است.

اما Pikmin اساساً چه نوع بازی ای است؟ در Pikmin اصولاً شما در نقش یک گونه فضایی کوتوله ای ظاهر می‌شوید که طی فضانوری در سیاره ناشناخته ای (که خیلی شبیه زمین ماست) سقوط می‌کنید و باید برای تعمیر سفینه خود اهداف معینی را محقق کنید. منتها شما به صورت تنها در همچین سیاه غول پیکری که همه چیز چند برابر شما اندازه دارد نمی‌توانید کاری بکنید. این جاست که موجودات گیاه مانند، کوتوله و بامزه ای به نام «پیکمین» به کمک شما می‌آیند. پیکمین ها حکم سربازهای شما را دارند منتها برخلاف بازی‌های استراتژیک شما کنترل آن‌ها را بر عهده ندارید. در حقیقت شما در نقش همان فضانوردی که گفتم بازی می‌کنید و پیکمین ها تنها به دنبال شما تحت تسلط هوش مصنوعی حرکت می‌کنند. کنترل این پیکمین ها به این صورت است که شما می‌توانید تک تک پیکمین هایی که در جوخه شما هستند را به سمتی که می‌خواهید پرتاب کنید. بسته به جایی که پیکمین مورد نظر را پرتاب می‌کنید آن‌ها عملکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهند. اگر ده پیکمین را به سمت جسمی سنگینی پرت کنید، ده نفره شروع به بلند کردن آن جسم کرده و آن را به سمت سفینه حمل می‌کنند. اگر بیست پیکمین را پشت سر هم به سمت یک دشمن پرت کرده آن‌ها شروع به حمله به آن دشمن و صدمه زدن به آن می‌کنند و… .

تنوع این عملکردها و اکشن‌های بازی بالاست و در کنار این مورد ما انواع پیکمین ها را نیز داریم. ۹ نوع پیکمین در بازی وجود دارند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. پیکمین های قرمز در مقابل آتش مقاوم هستند ولی به سرعت در آب غرق شده و جان خود را از دست می‌دهند در حالی که پیکمین های آبی به طور برعکس توانایی شنا و غواصی در آب را دارا هستند ولی خیلی راحت در مقابل آتش می‌سوزند و از بین می‌روند. پیکمین های سنگی را داریم که عنصر خیلی خاصی ندارند ولی توانایی شکستن موانع محکم را دارا هستند و این شامل دشمنان لاک دار نیز می‌شود و انواع دیگر پیکمین که از حوصله این مطلب خارج است.

Pikmin 4 دو نوع پیکمین جدید به دسته پیکمین های این سری اضافه کرده. اولی پیکمین یخی است که به شدت قدرتمند است. شما با تعداد مناسبی از این نوع پیکمین می‌توانید سطح یک آب را یخ زده و با بقیه پیکمین ها از روی آن عبور کنید. همچنین این پیکمین ها توانایی یخ زدن دشمنان را نیز دارا هستند که شکست دادن آن‌ها را به شدت راحت می‌کند ولی در عوض باعث می‌شود جنازه یخ زده آن‌ها موقع تمام شدن جانشان از هم بشکند و شما توانایی حمل اجسادشان به سمت سفینه خود را دارا نباشید (که در نتیجه اش در دیتابیس بازی ثبت نمی‌شوند) پروسه ای که خیلی جالب از سیستم ریسک و پاداش به نفع خود استفاده می‌کند.

نوع دوم پیکمین ها، پیکمین های درخشنده هستند. این نوع پیکمین ها تنها در ماموریت های زمان شب ظاهر می‌شوند که جلوتر در مورد فرق ماموریت های زمان روز و شب توضیح می‌دهم. به طور خلاصه این پیکمین ها قوی‌ترین نوع پیکمین ها هستند که به هر نوع عنصری مقاوم هستند و حتی می‌توانند در یک دسته باعث کور شدن و متوقف شدن حرکت دشمنان در یک منطقه کوچک شوند. منتهای امر همان طور که گفتم آن‌ها فقط در شب و غارها در دسترس هستند و به همین منظور آن چنان به تعادل بازی صدمه ای نمی‌زنند.

پیکمین های یخی اگر اهمیتی به پر کردن دیتابیس دشمنان بازی ندهید خیلی راحت می‌توانند تعادل بازی را به هم بریزند. خوشبختانه کاری که Pikmin 4 کرده تا این تعادل حفظ شود این است که پیاز تولید کننده این نوع پیکمین را تا مراحل نهایی بازی به شما نمی‌دهد. به طور کلی مکانیک پیاز بازی این گونه است که شما دو راه اصلی برای اضافه کردن پیکمین ها به جوخه خود دارید. اولین راه پیدا کردن جوانه آن‌ها روی زمین و بیرون کشیدن آن هاست. بعضاً در غارها نیز می‌توانید یک دسته از پیکمین ها را پیدا کنید که با موجودی در حال درگیری هستند. اگر آن موجود را شکست دهید این پیکمین ها به شما ملحق می‌شوند. پیکمین هایی که از این راه به دست می‌آورید محدود هستند و از دست دادنشان به شدت صدمه زننده است. راه دوم ولی ساده‌تر است. کافی است پیاز هم رنگ آن پیکمین را پیدا کنید و با این کار می‌توانید از گل‌ها یا جنازه دشمنان نیز پیکمین های آن رنگ را تولید کنید که باعث می‌شود تعداد پیکمین های آن نوع را تا حد بسیار بیشتری تولید کنید و تقریباً هیچ وقت نگرانی ای از لحاظ کمبود آن‌ها نداشته باشید.

Pikmin 4 با محدود کردن پیازها به سه رنگ قرمز و آبی و زرد کاری می‌کند تا برای پیکمین های استراتژیک‌تر و خاص‌تر مثل پیکمین های یخی یا پیکمین های پرنده همیشه محتاطانه‌تر رفتار کنید که هیجان بازی را به خوبی بالا می‌برد.

بازی دو نوع ماموریت دارد. ماموریت های طی روز و ماموریت های طی شب. ماموریت های طی روز اگه پیش از این پیکمین بازی کرده باشید همان چیزی است که همیشه انتظارش را دارید. باید شما طی یک روز و زمانی معین در یک منطقه مشخص تا می‌توانید گنج و اشیای مختلف جمع کرده و به سفینه بیاورید. طبق معمول دشمنان زیادی سر راه شما قرار می‌گیرند و موانع محیطی مانند یک پازل باعث می‌شوند تا بخواهید به بهترین نحو از پیکمین های خود استفاده کنید. متاسفانه در زمینه پازل‌های محیطی در ماموریت های روز و در منطقه‌های زیر نور خورشید بازی عقبگرد اساسی ای نسبت به Pikmin 3 داشته و معماها و موانع خیلی ساده‌تر و آسان‌تر طراحی شده اند. خوشبختانه ای عقبگرد با بازگشت غارها به بازی جبران می‌شوند. غارها مراحلی هستند که شما می‌توانید در ماموریت های طی روز به آن‌ها دسترسی داشته باشید. مراحل این غارها، محیط‌های سربسته و بسیار کوچک‌تری هستند که ساختار خیلی خطی‌تری دارند ولی در عوض طراحی مراحل آن‌ها به شدت قوی‌تر و هوشمندانه‌تر طراحی شده. سازندگان برای غارهای بازی خیلی نگران طبیعی به نظر رسیدن مراحل و ترکیب بی نقص آن‌ها با اتمسفر محیط نبوده اند و بیشتر این غارها شبیه یک محیط بازی با طراحی مراحل مصنوعی به نظر می‌رسند که در نتیجه اش همان طور که گفتم گیم پلی در این بخش‌ها به شدت فشرده‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد. در عوض این درجه از سختی، غارها از محدودیت زمانی جدا هستند و برخلاف ماموریت های طی روز، شما تحت فشار المان زمان نیستید که دوباره تعادل بازی را حفظ می‌کند. هر غار اصولاً از سه الی پنج مرحله پشت سر هم تشکیل شده و اصولاً در انتهای آن‌ها یک باس فایت سهمگین انتظار شما را می‌کشد.

باس فایت ها در Pikmin 4 مشابه بقیه بازی‌های این سری فوق العاده هیجان انگیز بوده و نقاط عطف بازی به شمار می‌روند. این باس‌ها ضمن امتحان کردن تک تک مهارت‌هایی که طی مراحل بازی به دست آورده اید بزرگ‌ترین خطر ممکن برای پیکمین های شما نیز به شمار می‌روند و در صورت اشتباه بلافاصله تعداد قابل توجهی پیکمین را از دست خواهید داد. تنوع این باس فایت ها فوق العاده بالاست و نحوه شکست دادن هر کدام به شدت با یکدیگر متفاوت است. حتی بعضاً باس‌هایی که در ظاهر ورژن بزرگ‌تر و قوی‌تر برخی دشمنان معمولی هستند در عمل به شدت دشمنان سخت‌تری بوده و استراتژی خیلی دقیقی را برای شکست دادن می‌طلبند. خوشبختانه برای بازیکنانی که در این زمینه خیلی عکس العمل سریع و دقیقی ندارند آیتم‌های کمکی ای وجود دارند که با خریدن آن‌ها می‌توانید مبارزات بازی را خیلی ساده‌تر از چیزی که هست بکنید. چون بازی استفاده از این آیتم‌ها را مدام در چشم شما نمی‌کند، بازیکنانی که دنبال چالش مدام فکر نمی‌کنند که این آیتم‌ها دست و پا گیر هستند و ممکن است حتی فراموش کنند که آن‌ها را در کیف خود دارند.

در نهایت ماموریت های طی شب را داریم که به طور اساسی ساختار متفاوتی دارند. این ماموریت ها در همان نقشه‌های ماموریت های عادی طی روز اتفاق می‌افتند ولی همه چیزهای دیگر در مورد این ماموریت ها متفاوت است. شما در شب باید از برج‌های ماسه ای برای مدت زمان معینی محافظت کنید و تنها یاران کمکی شما، پیکمین های درخشنده هستند. (بقیه انواع پیکمین در این نوع ماموریت ها در دسترس نیستند). به نوعی بازی از یک بازی استراتژیک با چاشنی ماجراجویی در روز به یک بازی استراتژیک با چاشنی Tower Defence در شب تبدیل می‌شود. درجه سختی این مراحل متفاوت هستند و به طرز عجیبی هر باز که حس می‌کنید این مراحل قرار است تکراری شوند، بازی یک المان جدید به این مراحل اضافه می‌کند که تنوع آن را حفظ می‌کند. یک بار مثلاً باید مقر دشمنانی که بی نهایت ظاهر می‌شوند را از بین ببرید. یک بار دیگر باید از دو برج به صورت همزمان محافظت کنید. یک بار دیگر باید علیه دشمنان آبزی مقاومت کنید و… . بعد از تمام شدن این ماموریت ها شما نوعی ماده بدست می‌آورید که در پیشروی داستان به شما کمک خواهد کرد. مراحل شب حقیقتاً بهترین Tower Defence ـی که تصورش را بکنید نیستند و دست شما در این مراحل خیلی بسته‌تر از مراحل طی روز است. با وجود جنب و جوش بیشتر این مراحل، جنبه استراتژیک آن بسیار ضعیف‌تر بوده و ارزش تکرار چندان بالایی خارج از فارم کردن برای پیکمین های درخشنده ندارند.

Pikmin 4 برخلاف Pikmin 3 Deluxe از مود co-op بهره نمی‌برد که واقعاً ناراحت کننده است چرا که مود co-op بازی قبلی یکی از بهترین مودهای بازی بود. در عوض Pikmin 4 برای حالت چند نفره مبارزات سهمگین Dandori Battle را به سری اضافه کرده. بخشی که در آن در فضانورد باید با پیکمین های خود در یک محیط مشترک به پیدا کردن بیشترین تعداد از گنجینه‌ها دست یابد. سطح تاکتیکال بودن و هوشمندی ای که این بخش برای تکمیل کردن و گرفتن مدال‌های بالاتر نیازمند است یکی دیگر از نقاط عطف بازی است. البته به علت این که هیجان و جنب و جوش بازی در این مود به شدت بالا می‌رود و عموماً بقیه بخش‌های بازی خیلی آرامش بخش است، باعث می‌شود تمایل به انجام این بخش در میان جریان بازی واقعاً کم باشد. ولی روی پای خودش، بخش Dandori Battles یکی از آن اضافات فوق العاده پیکمین است که بسیار عمیق بوده و در بخش چند نفره می‌تواند حتی چالش‌های بیشتری برای بازیکن به ارمغان بیاورد. فقط حیف که این مود از هیچ بخش آنلاین مولتی پلیری بهره نمی‌برد.

Pikmin 4 بازی فوق العاده ای است. شاید آن قدر که باید شما را بهت زده نکند و لحظات آن چنان به یاد ماندنی ای خارج از یکی دو رویارویی با باس‌های بازی نداشته باشد؛ باز هم بازی تقریباً بی نقصی است که ترکیب ویژه ای از بخش‌های آرامش بخش و هیجان انگیز را به ارمغان می‌آورد. شاید اگر بخواهم ایراد خاصی به بازی بگیرم آن است که کمپین اصلی بازی بدون هیچ باس فایت پایانی با اوج گیری بالا تمام می‌شود و برای بازی ای که سرتاسرش پر ذوق و عشق است، پایانی از یاد رفتنی به ارمغان می‌آورد. در مورد گرافیک و داستان نیز با این که در بازی‌های نینتندو خیلی الویت نیستند این دو مورد؛ ولی گرافیک بازی یکی از بهترین شوکیس های آنریل انجین 4 روی سوییچ است و مناظر بازی و تکنیک‌های گرافیکی استفاده شده باعث خلق یکی از زیباترین بازی‌های نینتندو روی سوییچ شده است. داستان نیز با این که ساده است ولی پلات توییست های بامزه خودش را دارد و در عین حال در بخش یادداشت‌های دیتابیس واقعاً کمدی دلنشین و مناسبی با حال و هوای سری پیکمین دارد.

این نقد و بررسی پس از 20 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم نینتندو سوییچ انجام شده است.

سخن پایانی

Pikmin 4 بازی تقریباً بی نقصی است که صرفاً احتیاج داشت تا لحظات به یاد ماندنی‌تری داشته باشد تا تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های سوییچ شود

نکات مثبت

تغییرات جزئی به شدت مثبت در مورد گیم پلی

بخش‌های جدید و تنوع بخش

گرافیک فوق‌العاده چشم نواز روی سوییچ

محتوای غنی بازی مخصوصا بعد از تمام شدن داستان اصلی

نکات منفی

عدم وجود بخش co-op معنادار در بازی

نبود یک باس فایت نهایی فوق‌العاده در بازی

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *