گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی PICROSS S9 | همان جذاب همیشگی

احتمالاً تاکنون حداقل یک مرتبه اسم پازل‌های منطقی (Logic Puzzle) را شنیده‌اید. معماهایی که برای حل آن‌ها باید استدلال‌های ذهنی مختلفی را به کار ببرید. برای مثال سودوکو نوعی پازل منطقی به حساب می‌آید؛ اما در این مطلب قصد داریم نوع دیگری از این سرگرمی را با نام نانوگرم (Nanogram) مورد بررسی قرار دهیم. یکی از دلایل اصلی گسترش این سرگرمی در سراسر جهان ایجاد نسخه دیجیتالی آن با نام پیکروس (Picross) روی کنسول‌های نینتندو از چندین نسل قبل است. شما می‌توانید در صورت تمایل برای مطالعه تاریخچه پازل‌های منطقی و آشنا شدن با انواع معروف آن می‌توانید مطلب «خوراکی سالم برای مغز» را مطالعه کنید. از زمان عرضه کنسول سوییچ نیز شرکت جوپیتر (Jupiter Corporation) ساخت و انتشار نسخه‌های دیجیتالی آن را بر عهده دارد. این شرکت تاکنون در مجموع بیش از 10 نسخه اصلی و ویژه‌نامه از آن منتشر کرده است. تا جایی که احتمالاً اگر نقد نسخه قبل را خوانده باشید متوجه می‌شوید بیشتر متن این بررسی وام گرفته از آن است. جدیدترین نسخه پیکروس با نام پیکروس اس 9 (Picross S9) اواخر تابستان 1401 منتشر و سازندگان تغییرات جالبی نیز در آن اعمال کرده‌اند. در ادامه با گیمین‌گرویتی و نقد و بررسی پیکروس 9 اس روی کنسول سوییچ همراه ما باشید. همچنین شما می‌توانید نقد نسخه 8 این بازی را از طریق این لینک مشاهده کیند.

 

بازگشت دوباره به پیکروس

نقد و بررسی بازی PICROSS S9 | همان جذاب همیشگی

همان‌طور که در مقدمه نیز بیان شد. پیکروس‌ها نوعی مجله دیجیتالی هستند که به صورت دوره‌ای برای کنسول‌های نینتندو منتشر می‌شوند؛ بنابراین اگر بخواهیم دوباره همه بخش‌ها را به مانند نقد نسخه 8 مورد بررسی قرار دهیم بیشتر نقد و بررسی Picross S9 را مطالب تکراری در برمی‌گیرند. با وجود این برای کسانی که تاکنون هیچ نسخه‌ای از پیکروس (نانوگرم) را انجام نداده‌اند به صورت خلاصه، حالت‌های بازی را شرح می‌دهیم. بازی دارای 5 حالت پیکروس (Picross)، مگا (Mega)، رنگی (Color)، اکسترا (Extra) و کلیپ (Clip) است. جدول‌های این نسخه نیز از 5 در 5 تا حداکثر 30 در 30 را شامل می‌شوند.

پیکروس همان حالت استاندارد و تک رنگ جدول‌های نانوگرم به حساب می‌آید که باید با توجه به اعداد کنار جدول، خانه‌ها را علامت‌گذاری کرده و شکل نهایی را به دست آورید. مگا تغییر یافته حالت استاندارد بوده و از پیچیدگی بالاتری برخوردار است؛ زیرا یک عدد ممکن است هم‌زمان به چندین سطر یا ستون را اشاره کند. در بخش کالر شما علاوه بر قوانین استاندارد باید نوع و ترتیب چینش رنگ‌ها را هم مطابق با اعداد و رنگ آن‌ها در نظر بگیرید. بخش کلیپ نیز مجموعه‌ای از پازل‌های بسیار کوچک‌تر است که با حل کردن همه آن‌ها یک تصویر واحد به دست می‌آورید. در نهایت نیز بخش اکسترا را وجود دارد که سخت‌ترین و بزرگ‌ترین پازل‌ها را در خود جای داده‌اند و باید تمام مهارت خود را برای حل آن‌ها به کار بگیرید.

البته بازی یک حالت دیگر هم دارد که مربوط به مبارزه 4 نفره می‌شود. این بخش که اولین بار در نسخه 8 اضافه شده بود همچنان بدون تغییر باقی‌مانده است. در این حالت شما یک جدول را انتخاب کرده و تا 4 نفر هم‌زمان شروع به حل آن می‌کنند. در این مبارزه کسی برنده می‌شود که تعداد خانه‌های صحیح بیشتری را علامت‌گذاری کرده باشد. از طرفی بازیکنان می‌توانند مسیر یکدیگر را سد کرده، با پاک کردن خانه‌های حل شده از امتیاز هم دیگر کم کنند. همین موضوع لحظات لذت بخشی را به بازی اضافه کرده است.

نقد و بررسی بازی PICROSS S9 | همان جذاب همیشگی

با توجه به مطالب بالا بازی برای افرادی که از طرفداران قدیمی نانوگرم و به خصوص فرنچایز پیکروس هستند از همان لحظه اول کاملاً آشنا به نظر می‌رسد. با وجود این هیچ‌گونه نقطه ضعفی در پیاده‌سازی این بخش وجود ندارد.

بخش راهنمای بازی هم به مانند قبل به خوبی عمل می‌کند. در این بازی شما می‌توانید به چندین صورت در هنگام حل معماها از بازی کمک بگیرید. البته در صورت انجام این کار تنها اتفاقی که رخ می‌دهد عدم دریافت تک ستاره مرحله است. با توجه به میزان آشنایی شما از مبتدی تا حرفه‌ای، این راهنماها بسیار مفید هستند. برای مثال از همان لحظه اول سطرها و ستون‌هایی که بیشترین ظرفیت را برای حل شدن دارند به شما نشان می‌دهند، اشتباهات شما را تصحیح می‌کنند. یا به طور کامل در یک لحظه همه خطاهای انجام شده را به شما نشان می‌دهند.

کنترل‌های بازی نیز همچنان بدون تغییر باقی‌مانده‌اند. شما می‌توانید با توجه به راحتی خود نوع چینش دکمه‌ها را تغییر داده یا حتی از صفحه لمسی سوییچ برای علامت‌گذاری استفاده کنید.

البته در Picross S9 یک قابلیت جدید اضافه شده است که کمبود آن در نسخه‌های گذشته حس می‌شد. این قابلیت Rewind نام دارد. در بازی‌های قبلی فرنچایز پیکروس شما اگر خطایی انجام داده و پیش می‌رفتید برای اصلاح آن و پیدا کردن خطا با مشکل مواجه می‌شدید؛ اما قابلیت Rewind به شما اجازه می‌دهد حداکثر تا 100 حرکت به عقب بازگردید. این مسئله کار را برای خطایابی ساده‌تر می‌کند.

 

پیکسل‌های زیبا

نقد و بررسی بازی PICROSS S9 | همان جذاب همیشگی

رابطه کاربری و گرافیک Picross S9 نسبت به گذشته کوچک‌ترین تغییری به خود ندیده است. شما همچنان با یک صفحه و ترکیب رنگ ثابت روبه‌رو هستید. افکت‌های صوتی و موسیقی بازی نیز از این قاعده پیروی می‌کنند و می‌توانند به خوبی شما را تا انتهای هر معما هم راهی کنند. هر چند به مانند همه معماهای منطقی دیگر ممکن است زمانی که با چالش روبه‌رو می‌شوید ترجیح دهید آن را قطع کنید.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 10 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا مطالعه کردید بازی Picross S9 نسبت قبل هیچ‌گونه تغییری نداشته و تنها ویژگی Rewind به آن اضافه شده است. این مسئله به تنهایی موضوع بدی به شمار نمی‌آید. طرفداران قدیمی همچنان می‌توانند از حل جدول‌های تازه و پر شمار آن آن لذت برده و مخاطبان جدید نیز به خوبی با فرایند حل آن‌ها آشنا خواهند شد. هر چند امیدواریم در نسخه‌های بعدی یک جدول امتیازات آنلاین نیز به بازی اضافه شود تا طرفداران بتوانند سرعت عمل خود را به نمایش گذارند. از طرفی شرکت Jupiter در گذشته چندین نسخه از پیکروس‌های 3 بعدی را برای کنسول‌های قابل‌حمل نینتندو عرضه کرده بود که امیدواریم نمونه‌های دیگری از آن را در آینده مشاهده کنیم.

نکات مثبت

تنوع بالای جدول‌ها

بیش از 400 جدول مختلف

قابلیت Rewind

نکات منفی

اضافه نشدن حالت جدید نسبت به گذشته

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *