گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Octopath Traveler 2 | هشت مسافر خون گرم

از قدیم درست گفتن آدم باید اطرافیان خودش را تو مسافرت بشناسد. بازی‌های نقش‌آفرینی نیز تقریباً شامل این ضرب‌المثل می‌شوند؛ زیرا یک فرد را در سفری بسیار طولانی همراهی می‌کنید و به مرور زمان با آن اخت گرفته یا دیگر سراغی از آن نمی‌گیرید.

شرکت اسکوئر انیکس سابقه‌ای بسیار طولانی در ساخت و انتشار انواع بازی‌های نقش‌آفرینی دارد تا جایی که حتی به دفعات مختلف باعث ایجاد تحول در آن شده است. این شرکت در سال 2018 یک بازی با نام Octapath Traveler را منتشر کرد و توانست توجه بسیاری از منتقدان و گیمرها را به راحتی به سمت خود جلب کند. در این بازی کنترل 8 مسافر با انگیزه‌های مختلف را بر عهده داشتید و باید آن‌ها را تا رسیدن به مقصد همراهی می‌کردید.

اسکوئر انیکس بعد از موفقیت بازی بالا، در 9 فوریه 2023 بازی Octapath Traveler 2 را برای کنسول‌های سوییچ، PS4، PS5 و رایانه‌های شخصی منتشر کرد که هم‌اکنون امکان تجربه آن را دارید. در ادامه با نقد نسخه سوییچ این بازی همراه گیمین‌گرویتی باشید.

 

8 مسافر

داستان بازی Octapath Traveler 2 در جهانی به نام سولیستیا (Solistia) رخ می‌دهد و این بار با 8 شخصیت کاملاً جدید مواجه هستیم. هر کدام از این 8 فرد انگیزه و مسیر منحصر به فرد خود را دارند که در مقطعی با یکدیگر گره می‌خورند و در نهایت با هم همراه می‌شوند. این 8 نفر از یک قاتل حرفه‌ای تا شاهزاده‌ای مترود متغیر هستند و تنوع خوبی به داستان می‌دهند. برای مثال ترونه (Throne)، به عنوان یک قاتل حرفه‌ای، می‌خواهد آزادی خود را به دست آورد و اشِتو (Ochette)، یک شکارچی از نژادی پنهان است که می‌خواهد از رخ دادن یک فاجعه بسیار عظیم جلوگیری کند. از سوی دیگر ازولاد (Ozvald) دانشمندی است که خانواده اش به قطع رسیده و همه شواهد بر علیه وی هستند. یا کستی که یک داروساز است؛ اما هیچی از گذشته خود به یاد نمی‌آورد.  به منظور جلوگیری از طولانی شدن مطلب و لو نرفتن داستان از توضیح دادن پیش‌زمینه همه شخصیت‌ها در این نقد و بررسی خودداری به عمل آمده است.

هر 8 شخصیت داستان‌هایی بسیار جذاب دارند و شما را از همان ابتدا تا انتهای بازی با خود همراه می‌کنند. از طرفی این مسئله در طراحی شخصیت‌های منفی نیز به خوبی رعایت شده است. به همین دلیل به سادگی با کاراکترهای بازی همزادپنداری می‌کنید.

 

فرهنگ‌ها و اعتقادات

نقد و بررسی بازی Octopath Traveler 2| هشت مسافر خون گرم

بازی Octapath Traveler 2 یک عنوان نقش‌آفرینی ژاپنی با دوربین ایزومتریک (بالا به پایین) بوده و دارای مبارزات نوبتی است. سولیستیا یک جهان بسیار گسترده است و از شرق تا غرب آن از فرهنگ‌ها، عقاید و معماری متنوعی بهره می‌برد. شما در ابتدای بازی آزاد هستید انتخاب کنید که با کدام شخصیت می‌خواهید شروع نمایید. با توجه به انتخابی که انجام می‌دهید به نقطه‌ای متفاوت از سولیستیا منتقل شده و تا انتهای بازی آن کاراکتر به شخصیت اصلی شما تبدیل می‌شود و دیگر نمی‌توانید سر گروه را تغییر دهید. داستان هر شخصیت از چندین مرحله مختلف تشکیل شده و شما روی نقشه می‌توانید محل شروع داستان هر فرد را مشاهده کنید تا برای پیش روی در بازی دچار مشکل نشوید. به علاوه آزاد هستید به هر ترتیبی که می‌خواهید آن را پیش ببرید.

همان‌طور که گفته شد شخصیت‌های بازی با انگیزه‌های مختلف و از محل‌های متفاوت کار خود را شروع می‌کنند. همچنین هرکدام دارای سلاح‌ها و مهارت‌های ویژه مخصوص به خود هستند. برای مثال اشتو، از حیوانات دست‌آموز خود استفاده می‌کند، کستی (Castti)، قابلیت ساخت داروهای درمان‌گر یا سم‌های مهلک را در میان مبارزه دارد و اسوالد (Osvald) نقاط ضعف دشمن را نشان می‌دهد.

نقد و بررسی بازی Octopath Traveler 2| هشت مسافر خون گرم

دشمنان بازی نیز از تنوع ظاهری و مهارتی بسیار بالایی برخوردار هستند. در هنگام شروع مبارزه یک نوار ترتیب نوبت فعلی و بعدی در بالای صفحه به نمایش در می‌آید و باید همواره بر اساس آن روی حملات خود برنامه‌ریزی کنید. به علاوه هر دشمن یک امتیاز دفاعی مشخص دارد که در کنار آن به نمایش در می‌آید و اگر به صفر برسد برای یک نوبت امکان حمله کردن نداشته و به Break می‌شود. برای از بین بردن دفاع دشمن باید به نقاط ضعف آن‌ها حمله کنید. این نقاط ضعف می‌توانند از حمله با یک نوع سلاح یا جادوی خاص باشد.

نقد و بررسی بازی Octopath Traveler 2| هشت مسافر خون گرم

بازی از چرخه شبانه‌روز نیز بهره می‌برد و تغییر آن نیز بر عهده خودتان است. این مسئله تأثیر مستقیمی روی مبارزه‌ها می‌گذارد؛ به عبارت دیگر دشمنان در شب تقریباً قوی‌تر هستند؛ اما به طور مشابه هر کدام از شخصیت‌های شما در شب نیز یک قابلیت ویژه از خود در هنگام مبارزه نشان می‌دهند. در شب از مهارت‌های پایه دشمن‌ها کم شده و به شما اضافه می‌شود. به همین دلیل شب را می‌توانید حالت سختی معمولی و مناسب برای تمرین و ارتقا سطح در نظر بگیرید و صبح را برای به چالش کشیدن خود. در مجموع مبارزه با دشمنان معمولی و باس فایت‌های بازی بسیار چالش‌برانگیز و جذاب است و شما باید از تمام قابلیت شخصیت‌های خود به خوبی استفاده کنید.

نقد و بررسی بازی Octopath Traveler 2| هشت مسافر خون گرم

تنها نکته منفی Octapath Traveler 2 که می‌تواند به پاشنه آشیل بازی تبدیل گردد، عدم تعادل در سیستم اختصاص امتیاز تجربه است. برای مثال در بعضی مناطق امتیاز تجربه‌ای که با زدن دشمنان معمولی به دست می‌آورید بسیار بیشتر از ارزشی است که بعد از نیم ساعت مبارزه نفس‌گیر با باس منطقه به شما داده می‌شود. از طرفی در همه بازی‌های نقش‌آفرینی وقتی سطح شما از دشمنان یک منطقه بالاتر می‌رود، دیگر نمی‌توانید امتیاز تجربه قابل‌توجهی از آن محل به دست آورید؛ اما در Octapath Traveler 2 این مسئله صدق نمی‌کند. به عنوان مثال زمانی که با سطح 30 به منطقه‌ای با سطح خطر 30 وارد می‌شوید، دشمنان بازی به طور طبیعی هم سطح شما بوده و باید با دقت کامل مبارزه کنید تا پیروز شوید؛ اما 150 امتیاز تجربه کسب می‌کنید. در مقابل بعضی مناطق با سطح خطر بسیار پایین‌تر (مثلاً 11) که بدون هیچ استراتژی دشمنانش با یک یا 2 ضربه نابود می‌شوند، امتیاز بسیار بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. این مسئله تعادل در ارتقا سطح را از بین می‌برد و باعث می‌شود مخاطب از روبه‌رو شدن با چالش پیش رو فرار کرده، برای ارتقا به این مناطق پناه ببرد. تنها می‌توان امیدوار بود سازندگان با ارائه یک پچ این مشکل را برطرف کنند.

نقد و بررسی بازی Octopath Traveler 2| هشت مسافر خون گرم

مهارت‌های ویژه و یکتای شخصیت‌ها تنها به داخل میدان مبارزه خلاصه نمی‌شود؛ بلکه در هنگام تردد در نقشه بازی نیز با توجه به شب یا روز بودن، می‌توانند هنگام تعامل با دیگران اقدامات خاصی انجام بدهند که به عنوان Path of Action از آن یاد می‌شود. به همین دلیل بیش از یک راه برای پیش روی در داستان وجود دارد. برای مثال می‌توانید با ترونه، جیب‌بری کنید یا به وسیله پارتیتیو و نقش یک تاجر همان آیتم را از هدف خود بخرید. یا در مثالی دیگر تمونئوس برای حرف کشیدن از افراد آن‌ها را کتک می‌زند؛ اما کستی و پارتیتو با صحبت معمولی یا پرداخت پول اطلاعات را به دست می‌آورند. در نتیجه دست شما برای پیش روی باز بوده و با تنوع بالایی مواجه هستید. پول نیز در بازی از ارزش مناسبی برخوردار است و شما پیوسته باید آیتم‌ها و تجهیزاتی گران قیمت را از گوشه و کنار بازی خریداری کنید. هر چند با پیروزی در هر مبارزه مقدار زیادی از آن به شما داده می‌شود.

در نهایت تنوع مأموریت‌های اصلی و فرعی بازی بسیار بالا است. به علاوه بعضی از مأموریت‌ها تنها در زمان خاصی از شبانه روز در دسترس هستند. از طرفی اگر تنها بخواهید مأموریت‌های اصلی را انجام بدهید، بیش از نیمی از مناطق و رازهای جهان بازی را مشاهده نخواهید کرد.

 

 

جهانی با پیکسل‌های چشم نواز

نقد و بررسی بازی Octopath Traveler 2| هشت مسافر خون گرم

در ساخت Octapath Traveler 2 از Unreal Engine 4 و سبک گرافیکی پیکسل آرت استفاده شده است. با وجود این بازی از گرافیک هنری با کیفیت بالایی برخوردار است. هر گوشه از جهان بازی طراحی خاص خود را دارد که بسیار زیبا و چشم‌نواز برخوردار است. به گونه‌ای که دوست دارید در نقطه به نقطه آن ایستاده و محیط را تماشا کنید. طراحی دشمنان و شخصیت‌ها نیز با همین کیفیت انجام گرفته و کمبودی در این بخش حس نخواهید کرد.

به علاوه تقریباً همه مکالمه‌ها صداگذاری شده‌اند و این زمینه نیز کیفیت خوبی دارد. موسیقی‌های بازی نیز با توجه به محلی که در آن قرار دارید متفاوت هستند و تنوع خوبی را برای شما رقم می‌زند. از طرفی کیفیت خوبی دارند و همواره از آن‌ها لذت خواهید برد.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 33 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است.

سخن پایانی

بازی Octapath Traveler 2 تقریباً در همه زمینه‌ها به نسخه اول خود شباهت دارد؛ بنابراین طرفداران نسخه اول ممکن است با عنوانی نسبتاً تکراری، اما با ارزش مواجه شوند. اسکوئر انیکس یک عنوان جذاب ارائه داده و اشخاص بسیار خوبی را در این سفر با شما همراه کرده است. تجربه بخش داستانی این اثر حدود 60 ساعت و برای تکمیل همه آن به بیش از 100 ساعت زمان نیاز دارید. در مجموع توصیه می‌شود اگر از طرفداران سبک نقش‌آفرینی یا این فرنچایز هستید به هیچ عنوان تجربه آن را از دست ندهید.

نکات مثبت

گرافیک و طراحی

موسیقی

داستان‌های متنوع و زیبا

سیستم مبارزه عمیق

نکات منفی

عدم تعادل مناسب در اختصاص امتیاز تجربه

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *