گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

توسعه‌دهندگان بازی‌های مستقل روز به روز در حال پیشرفت هستند و بسیاری از آن‌ها سعی می‌کنند ایده‌های جدیدی را برای سرگرم کردن مخاطبان به کار بگیرند. در مقابل تعدادی از آن‌ها نیز با الگوبرداری از بازی‌های مشهور و ساخت دنباله‌های معنوی و مشابه، در تلاش هستند بازیکنان را سرگرم کنند. مجموعه بازی‌های افسانه زلدا به خصوص نسخه‌های دو بعدی آن یکی از همین فرنچایزهای بزرگ هستند که شرکت‌های مختلف به دفعات با الگوبرداری‌های مستقیم و غیرمستقیم از آن‌ها آثار مختلفی را توسعه داده‌اند. برای نمونه می‌توان به بازی «Death Doors» اشاره کرد که قبلاً در مقاله‌ای با نام « دستور پخت محرمانه زلدا» به آن پرداخته‌ایم و در صورت تمایل می‌توانید آن را مطالعه کنید. یکی دیگر از این بازی‌ها «قلب اقیانوس» (Ocean’s Heart) نام دارد. این بازی توسط شرکت «Max Mraz» ساخته شده و ابتدا در سال 2021 روی ویندوز و به تازگی برای سوییچ منتشر شده است. قلب اقیانوس به وضوح از نسخه‌های دو بعدی زلدا الگوبرداری کرده است. در ادامه قصد داریم بررسی کنیم که آیا سازندگان توانسته‌اند یک اثر موفق تولید کنند یا صرفاً با یک کپی بی‌کیفیت طرف هستیم؟ با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

تیلیا و دزدان دریایی

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

داستان بازی Ocean’s Heart در رابطه با دختری روستایی به نام تیلیا (Tilia) است که روزی دزدان دریایی به وطنش حمله کرده و دوستش هازال (Hazal) را می‌ربایند. پدر تیلیا برای مقابله با دزدان دریایی و نجات هازال راهی یک سفر طولانی می‌شود؛ اما با گذشت چندین ماه هیچ خبری از وی یا هازال به گوش نمی‌رسد. در نتیجه تیلیا تصمیم می‌گیرد به عنوان یک دریانورد داوطلب، خود به جستجو پرداخته، پدر و دوستش را نجات بدهد.

داستان بازی بسیار آشنا به نظر می‌رسد و چیز جدیدی برای گفتن ندارد. از طرفی مکالمات و روند پیش روی آن بسیار معمولی است و نمی‌توان به عنوان عامل محرکه‌ای برای ادامه بازی به نگاه کرد. به علاوه بخشی از دیالوگ‌های بازی بسیار سطحی نوشته شده و اضافه به نظر می‌رسند. به همین ترتیب کاراکترها از شخصیت پردازی مناسبی برخودار نیستند.

 

جزیره گنج

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

بازی Ocean’s Heart یک عنوان اکشن ماجرایی با زاویه دید ایزومتریک (بالا به پایین) است. همان‌طور که گفته شد این بازی به طور مستقیم از زلدا الگوبرداری کرده و حتی طراحی و پوشش تیلیا شما را یاد زلدا می‌اندازد. در این اثر شما با جهانی پهناور و پر جزئیات مواجه هستید که از همان الگوی زلدا پیروی می‌کند. به این معنی که به طور مرتب بین سیاه‌چاله‌ها حرکت می‌کنید و با عبور از هر کدام قدرت‌ها و تجهیزات جدیدی به دست می‌آورید.

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

بازی Ocean’s Heart به شدت روی اکتشاف محیط متمرکز است. جهان بازی از محیط‌های بسیار متنوعی بهره می‌برد که پر از مأموریت‌های اصلی و فرعی هستند و هر کدام شما را به گوشه‌ای از آن هدایت می‌کنند. به‌گونه‌ای که با گشت‌وگذار در محیط به سلاح‌ها و آپگریدهای گوناگون بسیاری دست پیدا خواهید کرد. از طرفی گاهی مواقع بازی راهنمایی مشخصی به شما ارائه نمی‌دهد و شما را مجبور می‌کند خود در محیط جستجو کنید. برای مثال به شما گفته می‌شود به محلی خاص بروید؛ اما محل آن روی نقشه مشخص نیست و با علامت نیز نشان داده نمی‌شود. گاهی اوقات حتی به طور تقریبی هم نمی‌دانید که باید به کدام جهت بروید. بلکه باید به واسطه صحبت با همه شخصیت‌ها و دنبال کردن نشانه‌ها مسیر خود را پیدا کنید. همچنین پس از رسیدن به محل ممکن است متوجه شوید که باید برای انجام مأموریت یک آیتم خاص را پیدا کنید که اشاره‌ای به آن نشده بود. این مسئله شاید ابتدا یک نقطه ضعف به نظر برسد؛ اما با ذات اکتشافی بازی همخوانی دارد. با وجود این در مجموع با مأموریت‌های متنوعی مواجه هستنید.

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

به علاوه در کنار این که بازی محل مورد نظر را به وضوح به شما اعلام نمی‌کند، نقشه بازی نیز خود کارایی مناسبی ندارد. بازی از نقشه کوچک بهره نمی برد و هیچ کدام از محیط‌ها نقشه مخصوص به خود را ندارند. شما تنها یک نقشه جهان در اختیار دارید که موقعیت شما را در بازی نشان می‌دهد؛ بنابراین باید خود همه چیز را به خاطر بسپارید و محل دقیق انجام مأموریت یا یک آیتم را پیدا کنید.

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

مجموعه بازی‌های زلدا روی سیاه‌چاله‌ها، معماهای محیطی و مبارزات تمرکز داشته و از کیفیت خوبی برخورد هستند. بازی Ocean’s Heart در بخش معماها سعی کرده است ساختار سیاهچاله‌های زلدا را تکرار کند؛ اما شما با پازل‌های بسیار ساده‌ای مواجه هستید که یک عقب‌گرد شدید به حساب می‌آید. در مقابل بخش مبارزات بازی بسیار خوب پیاده‌سازی شده است. هر منطقه دشمنانی را مخصوص به خود دارد که برای شکست بعضی از آن‌ها باید راهبردهای خاصی را به کار بگیرید. برای این کار سلاح‌های مختلف، اما کم تنوعی را در اختیار دارید. برای نمونه می‌توان به شمشیر، کمان، گرز و سپری جادویی اشاره کرد که برای یک ثانیه همه ضربات، حتی حملات باس‌ها را دفع می‌کند. از طرفی با کشتن دشمنان یا جستجو در محیط آیتم‌های مختلفی به دست می‌آورید که به کمک آن‌ها خواهید توانست تجهیزات خود را ارتقا داده یا سلامتی خود را بازیابی کنید. موضوعی که در زمینه مبارزات توی ذوق می‌زنند، باس‌ها هستند. باس‌ها طراحی بسیار ساده‌ای داشته و شکست دادن آن‌ها به هیچ عنوان سخت نیست و نیاز به تمرکز خاصی ندارد. باس فایت‌ها تنها حس موجوداتی عظیم را به شما منطق می‌کنند که منتظر هستند تا از شما میزان مشخصی ضربه دریافت کرده و کشته شوند. هر چند بعضی از آنها نیز با تعداد کمی ضربه از پای در می‌آیند و همان چالش را هم ایجاد نمی‌کنند. در نتیجه گاهی اوقات دشمنان پرتعداد موجود در سیاهچاله‌ها دردسر بزرگ‌تری به حساب می‌آیند.

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

البته در صورت دریافت ضربه بخش زیادی از جان تیلیا کاسته شده و در صورت بی‌دقتی به سرعت خواهید مرد؛ اما بازی شما را به ابتدیا محل ورود به منطقه باز می‌گرداند و هیچ آیتمی را از شما نمی‌گیرد. به همین دلیل با خیال راحت می‌توانید به دل دشمن و تله‌ها زده، به جمع‌آوری تجهیزات و آیتم‌ها بپردازید و بدون ترس از اکتشاف جهان آن لذت ببرید. بازی یک بخش ساخت و ساز هم دارد که به شما اجازه می‌دهد با توجه به آیتم هایی که جمع‌آوری کرده‌اید وسایل جدید تولید کنید و آن‌ها را در مبارزات به کار بگیرید.

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

بازی در کنار همه خوبی‌های خود از دو مشکل اساسی رنج می‌برد. اولین مسئله به چینش دکمه‌ها و محل نمایش آن‌ها در بازی مربوط می‌شود. شما در بازی می‌توانید دو سلاح یا آیتم مختلف را برای استفاده به دکمه‌های X و Y اختصاص بدهید. این آیتم‌ها در بالا راست صفحه نشان داده می‌شوند؛ اما این نمایش به‌گونه‌ای است که انگار دکمه آیتم‌ها X و A هستند. در حالی که A برای غلت خوردن به کار می‌رود. در نتیجه شما به دفعات در هنگام استفاده از آیتم‌ها دکمه اشتباه را فشار داده، منابع خود را هدر می‌دهید یا غلط زده به موانع برخورد می‌کنید که به مرگ شما می‌انجامد. متأسفانه عادت به این مسئله نیز به زمان زیادی نیاز دارد.

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

مشکل دوم به فونت بازی مربوط می‌شود. هیچ‌کدام از شخصیت‌های بازی صداگذاری نشده‌اند. به همین جهت برای دنبال کردن داستان و مکالمات باید جعبه متن را مطالعه کنید؛ اما فونت به کار رفته به‌گونه‌ای است که گاهی اوقات با عبارتی ناواضح مواجه شده و خوانایی مناسبی ندارند. به همین دلیل ممکن است ترجیح دهید نوشته‌ها را به سرعت رد کنید و همین موضوع باعث می‌شود اطلاعات ارزشمندی را برای انجام مأموریت از دست بدهید.

 

 

 

تابلو پیکسلی

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

محیط‌های بازی Ocean’s Heart بسیار متنوع هستند و از مناطق باستانی تا جنگل‌های انبوه و شهرهای شلوغ را شامل می‌شوند. این محیط‌ها به طور کامل به‌صورت پیسکل آرت (Pixel Art) پیاده‌سازی می‌شوند و از کیفیت بسیار بالا و زیبایی نیز برخوردار هستند. هرچند که در بعضی سیاهچاله‌ها و غارها احساس خالی بودن بیش از حد محیط به شما دست می‌دهد. به علاوه کیفیت اجرای بازی در هر دو حالت خانگی و قابل‌حمل قابل‌قبول بوده و شما با هیچ افت فریمی مواجه نخواهید شد. محیط‌های بازی پیوستگی ندارند. به این معنی که هر بخش به صورت جداگانه بارگذاری می‌شود و با گذر از هرکدام به بخش بعدی وارد می‌شوید؛ اما سرعت بارگذاری نیز بسیار بالا بوده و معطل نخواهید شد.

افکت‌های صوتی و موسیقی‌های بازی نیز به همین ترتیب از کیفیت خوبی برخوردار هستند و شما را تا انتها همراهی می‌کنند.

نقد و بررسی بازی Ocean Heart | افسانه تیلیا

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی ارسال شده از سوی سازندگان و پس از 10 ساعت تجربه روی کنسول سوییچ نوشته شده است

سخن پایانی

بازی Ocean’s Heart به خوبی توانسته است با الگوبرداری از زلدا، یک اثر سرگرم کننده ارائه دهد. هر چند برای طرفداران زلدا ممکن است بسیاری از بخش‌های آن تکراری یا آشنا به نظر برسند؛ اما در هر صورت با یک ماجراجویی خوش ساخت و زیبا مواجه هستید. تمام کردن بخش داستانی این اثر حدود 10 ساعت و تکمیل آن به همراه همه مأموریت‌های فرعی به حداکثر 15 ساعت زمان نیاز دارد. اگر به دنبال یک بازی مستقل و مشابه با زلدا می‌گردید یا قصد دارید در محیطی گسترده خود را رها کرده و به اکتشاف بپردازید. پیشنهاد می‌شود حتماً Ocean’s Heart را تجربه کنید.

نکات مثبت

جهان بزرگی برای اکتشاف

محیط‌های زیبا

تنوع مأموریت‌های فرعی و اصلی

نکات منفی

کیفیت پایین نوشته‌ها

مشکل چینش و نمایش دکمه‌ها

معماهای نسبتاً ساده

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *