گیمینگرویتی

ثبت نام

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

نینتندو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و از پیشگامان صنعت بازی‌های ویدئویی است. این شرکت در سال 1889 تأسیس شد و اکنون بیش از 130 سال از عمر آن می‌گذرد. برخی از محبوب‌ترین فرنچایزهای بازی‌های ویدئویی توسط این شرکت خلق شد و بسیاری از استانداردهای امروزی را نینتندو پایه‌گذاری کرد. در ادامه قصد داریم تعدادی از این موارد را که احتمالاً نمی‌دانید برای شما بازگو کنیم. با گیمین‌گرویتی همراه باشید.

 

 

  1. کارت بازیرازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

 

همان‌طور که گفته شد، نینتندو بیش از 100 سال عمر دارد و حتی در زمان نبود بازی‌های ویدئویی نیز به تولید اسباب‌بازی می‌پرداخت. اولین محصول این شرکت و بیشترین درآمد آن از طریق ایجاد ورق‌های بازی‌های مختلف به دست می‌آمد. این شرکت تاریخچه کارت‌های بازی Hanafuda خود را از طریق سرویس کلوپ نینتندو در دسترس قرار می‌دهد.

 

  1. نمونه‌های اولیه بازی‌های Game & Watch

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

کنسول Game & Watch اولین سخت‌افزار بازی قابل‌حمل بود که از فناوری LED ماشین‌حساب‌های ارزان قیمت استفاده می‌کرد. این دستگاه‌ها حافظه نداشتند؛ به همین دلیل برای هر بازی یک دستگاه با ظاهر، سخت‌افزار و رابطی متفاوت ایجاد می‌شد. همچنین برای آزمایش و ایجاد نسخه‌های دمو پیش از عرضه، از کاغذ و لامپ برای ساخت بازی استفاده می‌کردند تا از کیفیت آن مطمئن شوند. در واقع از آنجایی که در آن زمان کل فرایند بازی در تعداد محدودی فریم نمایش داده می‌شد، ابتدا تمام حالت‌ها را روی کاغذ پیاده‌سازی کرده و با خاموش و روشن کردن لامپی از عملکرد صحیح بازی اطمینان حاصل می‌کردند. پس از تأیید بازی روی کنسول پیاده‌سازی می‌شد.

 

  1. اختراع D-Pad:

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

امروزه همه از D-Pad برای کنترل کاراکترهای خود در بازی‌ها استفاده کرده و به راحتی با آن تعامل می‌کنند. نینتندو اولین بار D-Pad را در سال 1982 و در کنسول Game & Watch برای بازی دانکی کونگ پیاده‌سازی کرد.

 

  1. رنگ لوییجی:

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

حافظه بازی‌های آرکید کلاسیک به حدی کم بود که سازندگان گاهی مجبور می‌شدند از یک آبجکت چندین جا استفاده کنند؛ برای همین در بازی‌های دو نفره کاراکترها کاملاً شبیه به هم بودند. لوییجی نیز از این مشکل بی‌نصیب نماند و از ترکیب طراحی ماریو و رنگ سبز لاک‌پشت‌ها به وجود آمد. از دیگر نمونه‎ها می‌توان به یکسان بودن کامل بوته‌ها و ابرها در این بازی اشاره کرد.

 

  1. رییس نینتندو:

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

نسل جدید طرفداران نینتندو، ساتورو ایواتا را به عنوان مدیر این شرکت و قهرمان خود می‌شناسند؛ اما تا پیش از سال 2005 مدیریت این شرکت به صورت موروثی بود و پیش از رسیدن این مقام به ایواتا، هیروشی یامائوچی (Hiroshi Yamauchi) برای 50 سال ریاست نینتندو را بر عهده داشت. وی همچنین تا سال 2013 و قبل از مرگش همچنان بزرگ‌ترین سهام‌دار نینتندو بود.

 

  1. هدف اولیه شیگرو میاموتو:

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

میاموتو پیش از این که به بازی‌های ویدئویی اهمیت دهد، آرزو داشت طراح مانگا باشد. به علاوه در ابتدا به عنوان یکی از اعضای گروه هنری به نینتندو اضافه شد؛ اما به مرور زمان ذهن بصری وی خود را به نمایش گذاشت و اکنون او را به عنوان پدر بازی‌های ویدئویی و خالق بسیاری از آثار محبوب نینتندو می‌شناسند.

 

  1. بازسازی بودن Duck hunt:

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

میلیون‌ها گیمر بازی Duck Hunt را روی NES انجام داده‌اند؛ اما تنها تعداد کمی از آن‌ها می‌دانند که این اثر در واقع بازسازی دیجیتالی یکی از اسباب‌بازی‌های قدیمی نینتندو بود که در 1970 منتشر شد. بازی اصلی از یک پروژکتور استفاده می‌کرد که تصویر اردک‌ها را روی دیوار می‌انداخت. سپس بازیکن باید با استفاده یک تفنگ سبک و نمایشی اردک‌ها را هدف قرار می‌داد.

 

  1. سرنوشت اولین بازی میاموتو:

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

اولین بازی ساخته شده توسط میاموتو با نام Devil World هیچ‌گاه به آمریکا راه پیدا نکرد؛ زیرا دشمنان آن ظاهری مانند شیاطین داشتند و در آن زمان آمریکا سخت‌گیری ویژه‌ای در این حوزه و محتوای مذهبی داشت. برای نمونه در کسلوانیا و دراگون کوئست باید علامت صلیب پیش از عرضه بازی در آمریکا از داخل بازی حذف می‌شد. با این حال بازی میاموتو که یک کلون ساده از «پک من» بود در ژاپن و اروپا منتشر شد. در این بازی گیمر باید با استفاده از صلیب و کتاب مقدس شیاطین را شکست می‌داد.

 

  1. حضور بدون اجازه ماریو در بازی Punch-Out:

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

به دست آوردن حق استفاده از کاراکترهای محبوب نینتندو مانند ماریو بسیار مشکل است. این مسئله در بازی‌های داخلی خود نینتندو نیز وجود دارد و برای گرفتن تأیید، باید حجم عظیمی از کاغذبازی برای این کار انجام شود. با وجود این در زمان عرضه Punch-Out مشخص شد سازندگان این فرایند را دور زده و بدون اجازه از میاموتو و نینتندو، از ماریو به عنوان داور بازی استفاده کرده‌اند.

 

  1. نسخه ژاپنی NES Zapper

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

نسخه ژاپنی تفنگ بازی NES Zapper شباهت کاملی به یک اسلحه واقعی داشت. در آن زمان دیدگاه آمریکا و ژاپن نسبت به اسلحه و کنترل آن کاملاً متفاوت بود. به همین دلیل Zapper در ژاپن یک طراحی کاملاً واقع‌گرایانه داشت اما در آمریکا و دیگر کشورها به مانند یک سلاح عملی-تخیلی طراحی شد.

 

  1. تغییر ظاهر باکس آرت‌ها در ژاپن و آمریکا

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

نینتندو معمولاً برای بازی‌های خود در داخل و خارج از ژاپن باکس آرت متفاوتی طراحی می‌کند. این مسئله با بازی «کِربی» شروع شد. تقریباً در تمام بازی‌های کربی علامت ستاره روی جلد در نسخه غربی حذف می‌شود و کربی ظاهری خشن دارد. این مسئله در آخرین نسخه Kid Icarus نیز تکرار شد و لبخند شخصیت اصلی حذف و به جای آن چهره‌ای اخم آلود طراحی شد. احتمالاً این کار با هدف جذب مخاطب بیشتر در غرب انجام می‌گیرد.

 

  1. میاموتو مجبور است برای رسیدن به محل کار رانندگی کند

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

شیگرو میاموتو به اندازه‌ای معروف و برای نینتندو مهم است که حتی خبر بازنشستگی‌اش سهام شرکت را به شدت کاهش می‌دهد. محبوبیت و کلیدی بودن میاموتو برای نینتندو باعث شده است تا مقامات شرکت وی را مجبور کنند به جای پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در مسیر شرکت، برای رفت و برگشت به محل کار ماشین سوار شود و رانندگی کند. همین قوانین سخت‌گیرانه باعث شده است عده‌ای مطرح کنند که کشیدن سیگار یا انجام فعالیت‌هایی که به سلامتی آسیب می‌رساند برای وی ممنوع شده و به صورت دوره‌ای باید از نظر سلامتی آزمایش بدهد.

 

  1. نام اصلی کربی

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

نینتندو همواره در فروش بازی‌های کربی در آمریکا با مشکل مواجه بود؛ زیرا بسیاری از پسران جوان یک توپ صورتی بامزه و زیبا را نمی‌پسندیدند و شخصیتی خشن و بدجنس می‌خواستند. نینتندو در سال 2011 اعلام کرد نام اصلی و اولیه کربی «Tinkle Popo» بود اما به دلیلی مشابه و احتمال عدم استقبال از این نام در آمریکا، به Kirby تغییر کرد.

 

  1. اولین حضور لوییجی

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

اولین حضور لوییجی در بازی‌های ویدئویی به زمان Game & Watch بازمی‌گردد. این بازی در سال 1983 با عنوان Mario Bros منتشر شد. ماریو و لوییجی در این بازی در یک کارخانه بطری‌سازی کار می‌کردند که فاصله زیادی با تجارت لوله‌کشی آن‌ها داشت.

 

  1. بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

در ابتدا قرار بود بازی The Legend of Zelda: Twilight Princess دنباله‌ای مستقیم برای نسخه Wind Waker باشد. با وجود این که Wind Waker یکی از بهترین نسخه‌های زلدا شناخته می‌شود، اما به علت داشتن گرافیک کارتونی مورد انتقاد قرار گرفت. سازندگان نیز که نگران عدم استقبال از نسخه بعدی بودند آن را لغو کردند. به همین دلیل ایجی آنوما (Eiji Aonuma) مغز متفکر مجموعه بازی‌های زلدا در آن زمان تصمیم گرفت بازی Twilight Princess را با گرافیکی واقع‌گرایانه و تمی تاریک‌تر تولید کند.

 

  1. محبوبیت Ultra Hand

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

گانپی یوکای (Gunpei Yokoi)، با اختراع D-Pad و بازی‌های قابل‌حمل نقشی اساسی در تاریخ نینتندو و صنعت بازی‌های ویدئویی ایفا کرد. این فرد Game & Watch و Game Boy را نیز اختراع کرد، اما عده‌ای بزرگ‌ترین اختراع او را «اولترا هند» (Ultra-Hand) می‌دانند. این اسباب‌بازی حدود 20 سال پیش از ورود نینتندو به بازی‌های ویدئویی ایجاد شد و در ژاپن به شدت طرفدار پیدا کرد. نینتندو برای احترام به وی و اختراعش در بسیاری از بازی‌های گذشته و حتی فعلی خود این وسیله را به شکل‌های مختلف شبیه‌سازی می‌کند.

 

  1. حضور متروید در Kid Icarus

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

دو بازی متروید و Kid Icarus در زمان NES یک نقطه اشتراک دارند و آن هم شرکت سازنده آن‌ها با نام Nintendo’s R&D2 team بود. در بازی Kid Icarus: Uprising دشمنان معروف جهان متروید در بازی وجود داشتند و پیت (Pit) شخصیت اصلی داستان به سرعت آن‌ها را با نام اصلی‌شان شناسایی می‌کند. البته سازندگان یکسان بودن جهان دو بازی را پس از عرضه تکذیب کردند.

 

  1. زادگاه اصلی Star Fox

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

بسیاری از طرفداران مجموعه بازی‌های Star Fox، شیگرو میاموتو را خالق و ایده‌پرداز بازی می‌دانند اما میاموتو تنها مسئول پشتیبانی توسعه‌دهندگان بازی بود. در واقع Star Fox توسط یک سازنده انگلیس که قبلاً روی Commodore 64  کار می‌کرد، به وجود آمد و در نهایت به ژاپن نقل مکان کرد. دیلان کاتبرت (Dylan Cuthbert) طراح سابق Star Fox سپس استادیو مخصوص به خود با نام Q Games را راه‌اندازی کرد که با بازی PixelJunk شناخته می‌شود.

 

  1. فاینال فانتزی 7

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

شرکت اسکوئر (Square) در ابتدا قصد داشت فاینال فانتزی 7 را به صورت انحصاری برای SNES منتشر کند اما پس از مدتی آن را به عنوان انحصاری N64—نسل بعدی کنسول‌های نینتندو—معرفی کرد. اما زمانی که با محدودیت‌های فضای ذخیره‌سازی کارتریج‌ها مواجه شد، ساخت آن را برای نینتندو لغو کرده و به PS1 مهاجرت کرد.

 

  1. محبوبیت موسیقی Pikmin

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

بازی Pikmin یکی دیگر از ساخته‌های شیگرو میاموتو است. نسخه اصلی این بازی برخلاف دیگر فرنچایزهای نینتندو به فروش مناسبی نرسید اما آهنگی که در تبلیغات و بازی به کار رفته بود به سرعت محبوب شد؛ تا جایی که فروش CD موسیقی‌های بازی از خود آن پیشی گرفت و بسیار زودتر از خود بازی به فروش 100 هزار نسخه‌ای دست یافت.

 

  1. شکست نینتندو در فروش Twister

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

شرکت نینتندو در اواخر دهه 60 بازی Twister را از غرب به ژاپن وارد کرد اما در فروش آن شکست سنگینی خورد. عده‌ای از کارشناسان این مسئله را به فرهنگ آن زمان ژاپن و استانداردهای اجتماعی این کشور در نوع برخورد زنان و مردان با یکدیگر می‌دانند.

 

  1. فرار Chain Chomps

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

یکی از دشمنان معروف جهان ماریو Chain Chomps نام دارد. این موجود از ترکیب یک توپ سیاه بزرگ و سگی که افسار خود را می‌کشد ساخته شده است و ریشه در خاطرات جوانی میاموتو دارد. اگر در بازی Super Mario Bros 3 کاری کنید که این دشمن 49 مرتبه دور محور خود بچرخد، او آزاد شده و ماریو را تعقیب می‌کند.

 

  1. سکوت لینک

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

بسیاری از شخصیت‌های معروف نینتندو سال‌ها است که به طور کامل صداگذاری می‌شوند اما این مسئله در رابطه با لینک صدق نمی‌کند و نینتندو همچنان قصد ندارد برای وی صدا پیشه تعیین کند. حتی چارلز مارتینت (Charles Martinet)، صدا پیشه ماریو نیز به دفعات از علاقه خود برای صداپیشگی لینک به نینتندو گفته بود که با آن نیز مخالفت شده است.

 

  1. دستگاه خودکار پرتاب توپ بیسیال

در بازی Rusty’s Real Deal Baseball که روی 3DS عرضه شده بود، شخصیتی وجود داشت که سرش یک دستگاه پرتاب توپ خودکار عجیب بود. بهتر است بدانید این دستگاه ریشه در گذشته نینتندو دارد. این شرکت در سال 1967 یک دستگاه پرتاب کننده توپ بیس‌بال با نام «اولترا ماشین» (Ultra Machine) اختراع کرد که به محبوبیت بالایی رسید و بیش از یک میلیون نسخه فروش داشت. نینتندو در سال 1977 نسخه جدیدی از آن را با نام «Ultra Machine DX» به بازار عرضه و موفقیت مشابهی را تکرار کرد. امروزه نینتندو از پسوند DX در دنباله بسیاری از بازی‌های خود استفاده می‌کند. این کار به منظور ادای احترام به «گانپی یوکای» خالق اولترا ماشین انجام می‌گیرد.

 

  1. کرانکی کونگ

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

کرانکی کونگ همان دانکی کونگ اصلی است. در مجموعه بازی‌های دانکی کونگ، کرانکی کونگ یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها و شخصیت‌های بازی حساب می‌شد. این گوریل پیر همواره بازی‌های دوران قدیم را با بازی‌های جدید مقایسه می‌کرد و از ساده شدن آن‌ها شکایت داشت. کرانگی در واقع همان کونگ اصلی از بازی منتشر شده در دهه 1980 بود که روی ماریو بشکه می‌انداخت.

 

  1. دیسکون، کاراکتر شکست خورده

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

نینتندو قبل از این که ماریو را به عنوان شخصیت اصلی و نشان خود برگزیند، زمان بسیاری را در دهه 80 روی شخصیتی به نام «دیسکون یا مستر دیسک» (Diskun) گذاشت. این شخصیت نتوانست به محبوبیت برسد و حتی از ژاپن نیز خارج نشد. با وجود این همچنان در بعضی از بازی‌های نینتندو مانند Smash Bros به عنوان یک آیتم جایزه‌ای در دسترس قرار می‌گیرد.

 

  1. ایجاد کانگو درام الکتریکی

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

دانکی کونگ یکی از عجیب‌ترین بازی‌های گیم کیوب بود. این بازی مجموعه‌ای از آهنگ‌های الکترونیکی و یک ابزار درام جانبی داشت. این ابزار یک نمونه معنوی از «Ele-Conga» بود؛ یک درام الکترونیکی و یکی دیگر از اسباب‌بازی‌های نینتندو که در دهه 70 منتشر شد.

 

  1. گوریل ناشناخته نینتندو

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

برخلاف دانکی کونگ و گوریل‌های شناخته شده‌ این بازی، نینتندو گوریل دیگری نیز دارد. این گوریل در بازی Sky Skipper حضور داشت و بازی آن هم‌زمان با ورود دانکی کونگ به غرب برای ژاپن عرضه شد. در این بازی بازیکن باید مواد منفجره را روی سر گوریل‌های عظیم‌الجثه می‌انداخت و آن‌ها را از بین می‌برد. این بازی به محبوبیت بالایی نرسید و پس از مدتی کنار گذاشته شد.

 

  1. کنترلر نینتندو 64

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

زمانی که نینتندو قصد داشت کنسول N64 را به بازار عرضه کند، کنترلر آن را با تمرکز و اولویت Super Mario 64 توسعه داد تا بیشترین سازگاری را با محیط بازی و شیوه کنترل ماریو داشته باشد. سپس از آن برای دیگر بازی‌ها استفاده کرد.

 

  1. عدم عرضه بازی Pokémon Puzzle League در ژاپن

رازهای کوچکی از یک تولیدکننده بزرگ (بخش اول)

گیمرها عادت کرده‌اند بازی‌های پوکمون را در بیشتر مواقع با اختلافی چند ماهه نسبت به ژاپن تجربه کنند اما یک استثنا وجود دارد. بازی Pokémon Puzzle League ابتدا در آمریکا و برای طرفداران انیمه آن ساخته شد. با وجود این هیچ‌گاه در ژاپن منتشر نشد؛ زیرا معتقد بودند N64 در ژاپن طرفدار ندارد و بازی به خوبی در این کشور فروش نمی‌کند و ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.

 

در بخش دوم این مقاله که به زودی منتشر می‌شود می‌توانید در رابطه با رازهای بیشتری از این شرکت اطلاعات به دست آورید. نظر شما در رابطه با گذشته نینتندو چیست؟

امتیاز به پست :

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *