گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

بیشتر گیمرها شرکت اسکوئر انیکس (SqureEnix) را به علت توسعه بازی‌های نقش‌آفرینی، مخصوصاً فاینال فانتزی‌ها می‌شناسند. این شرکت از سابقه‌ای طولانی در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی برخوردار بوده و تقریباً تمام آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این شرکت در سال 2007 یک بازی نقش‌آفرینی با نام «پایان‌های دنیا با تو» (The World Ends with you) را به صورت انحصاری برای کنسول DS عرضه کرد و توانست موفقیت‌های بسیاری به دست آورد. در آن زمان سبک گرافیکی، شیوه مبارزات و موسیقی بازی کاملاً با هم جور بوده و از همه امکانات کنسول استفاده می‌کردند. بازی تا جایی متنوع و غافلگیر کننده است که حتی در موقعیت‌هایی بازیکن را مجبور می‌کند تا در پشت میکروفون فریاد بزند. این بازی تا سال 2018 برای اندروید، iOS و سوییچ عرضه شد و توانست موفقیت‌های گذشته را تکرار کنند.

اسکوئر انیکس به تازگی و پس از 14 سال انتظار، نسخه جدیدی از این بازی را با نام «Neo: The World Ends With You» تولید و منتشر کرد. این بازی هم‌اکنون برای ویندوز، PS4 و Nintendo Switch منتشر شده است. نقدی که در ادامه می‌خوانید بر اساس نسخه سوییچ نوشته شده است.

 

مرکز خرید شیبویا

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

داستان بازی Neo: The World Ends With You ادامه‌ای مستقیم بر ماجرای نسخه قبل است؛ اما کسانی که نسخه قبل را بازی یا انیمه آن را مشاهده نکرده‌اند نیازی نیست نگران از دست دادن اطلاعات باشد؛ زیرا همچنان می‌توان از آن لذت برده و نیازی نیست حتماً از گذشته جهان بازی مطلع باشید. بلکه خود بازی در مواقع لزوم اشاراتی به گذشته خواهد داشت.

داستان بازی ماجرای دو پسر دبیرستانی به نام‌های ریندو (Rindo) و فِرِت (Fret) را روایت می‌کند. این دو در حال قدم زدن در محله شیبویا ژاپن (Shibuya) هستند که بر اثر مجموعه‌ای از اتفاقات به صورت ناخواسته وارد یک رقابت به نام «بازی دروگران مرگ» (Reapers’ Game) می‌شوند. تنها افرادی می‌توانند به این بازی وارد شوند که به تازگی جان خود را از دست داده‌اند. در این بازی افراد باید در مدت‌زمانی محدود به مبارزه با یکدیگر بپردازند و پیروز شوند. برگزارکنندگان مبارزه نیز در پایان یکی از آرزوهای گروه‌های پیروز را برآورده می‌کنند.

پیچیدگی داستان بازی بسیار بیشتر از متن بالا است و به خوبی می‌تواند شما را تا آخرین لحظه با خود نگه دارد. به‌علاوه همه شخصیت‌های بازی حتی فرعی‌ها نیز به خوبی شخصیت‌پردازی شده و شما را با گذشته خود آشنا می‌سازند.

 

دروگران مرگ

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

بازی Neo: The World Ends With You یک بازی اکشن نقش‌آفرینی با زاویه دید سوم شخص است. همان‌طور که گفته شد تمام بازی در شیبویا ژاپن اتفاق می‌افتد؛ بنابراین از جهان باز بودن خبری نیست و بازی روندی تقریبا خطی دارد. تا جایی که حتی برای رسیدن به اهداف خود در بعضی مواقع بازی تمام کوچه و خیابان‌ها را بسته و مجبور می‌شوید تنها از یک مسیر مشخص به سمت مقصد بروید.

از طرفی کنترل دوربین بازی هم در اختیار کاربران نیست و در هر منطقه تنها از زاویه‌ای مشخص می‌توانید همه‌چیز را مشاهده کنید. عادت کردن به این موضوع در اوایل بازی کمی سخت است به خصوص که در جهت‌یابی درست شما را دچار مشکل می‌کند؛ اما پس از مدتی دیگر مشکلی با آن نخواهید داشت. در مقابل همین زاویه دوربین ثابت در مناطقی از بازی جلوه‌ای بسیار زیبا از محیط را به نمایش می‌گذارد.

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

همواره مبارزات بخش اصلی بازی‌های نقش‌آفرینی را تشکیل می‌دهند؛ اما در این بازی، شما کارهای بسیار متنوعی را در خارج از آن برای انجام دارید. همان‌طور که گفته شد بازی در منطقه شیبویا که به نوعی یک مرکز خرید نیز محسوب می‌شود جریان دارد. شما می‌توانید در خیابان‌ها چرخیده، لباس، کتاب، موسیقی و غذا بخرید و باید بدانید که تعامل با این مغازه‌ها بخشی از مأموریت‌های اصلی و فرعی بازی را نیز تشکیل می‌دهند.

به علاوه هر یک از شخصیت‌های بازی دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که باید به کمک آن‌ها مأموریت‌های اصلی و فرعی را پشت سر بگذارید. برای مثال ریندو می‌تواند در زمان سفر کند، فرت قابلیت یادآوری خاطرات از دست رفته را دارد و یکی دیگر از شخصیت‌ها می‌تواند به درون ذهن افراد نفوذ کند. البته تنها در زمان‌هایی که بازی به شما اجازه دهد می‌توانید از مهارت‌های شخصیت‌ها استفاده کنید؛ اما این موضوع تنوع خوبی به روند پیش روی در داستان بخشیده است. شکل قرار گیری این ماموریت‌ها در کنار یکدیگر به گونه‌ای است که هیچ‌گاه احساس تکراری بودن به شما دست نمی‌دهد.

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

به طور معمول شما با شهری شلوغ و پر از آدم مواجه هستید؛ اما می‎توانید در زمان اسکن محیط با نگه‌داشتن زمان به افکار افراد دسترسی داشته باشید. همچنین تنها در این حالت امکان مشاهده محل دشمنان و شروع مبارزه را با آن‌ها دارید. پس از نزدیک شدن و جذب دشمنان مبارزات بازی شروع می‌شود. به علاوه می‌توانید به طور هم‌زمان با چند گروه از دشمنان مبارزه کنید که هر چه این تعداد بیشتر باشد مبارزات سخت‌تر؛ اما جوایز بهتری به دست می‌آورید. بازی یک گراف روابط اجتماعی هم دارد که با انجام ماموریت‌های فرعی و اصلی مختلف می‌توانید آن را گسترش بدهید. با گسترش این گراف شما به توانایی‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. این توانایی‌ها شامل افزایش سقف کیف پول، باز شدن درجات سختی متفاوت و نوع برخورد و جذب دشمنان و بسیاری موارد دیگر می شود.

مبارزات بازی به این صورت است که هر یک از شخصیت‌های بازی یک پین با خود به همراه دارد که نوع حمله وی را مشخص می‌کند. در بازی بیش از 300 پین وجود دارد که نشان‌دهنده تنوع بسیار بالای شیوه مبارزات و امکان ترکیب آن‌ها با یکدیگر است. با وجود این مبارزات NEO: The World Ends With You با نقش‌آفرینی‌های دیگر کمی متفاوت است. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند نوار سلامتی کاراکترها است. در واقع هر فرد نوار سلامتی جدا نداشته و یک نوار سلامتی گروهی وجود دارد. به این معنی که تا وقتی این نوار خالی نشود همه افراد زنده و سرحال امکان مبارزه را خواهند داشت.

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

زمانی که مبارزه شروع می‌شود، بازی یک محدوده را برای مبارزه مشخص می‌کند که تنها در آن می‌توانید حرکت کنید. به علاوه مبارزات بازی کاملاً هم‌زمان انجام می‌شود؛ اما همان‌طور که گفته شد هر کاراکتر با توجه به پینی که برای آن انتخاب کرده‌اید تنها از یک مهارت استفاده می‌کند. همواره همه افراد گروه‌تان در نبردها شرکت می کنند، به این‌گونه که با زدن دکمه حمله مربوط به هر فرد کنترل آن به دست شما سپرده شما و دیگر اعضا بدون این که حمله کنند تنها به صورت خودکار حملات دشمنان را دفع می‌کنند. پس در صورت لزوم باید دکمه حمله همه افراد را با هم فشار دهید. از طرفی پس از این که به میزان مشخص به دشمنان ضربه وارد کردید یک نوار در اطراف آن شروع به خالی شدن می‌کند؛ اگر بتوانید پیش از خالی شدن نوار با یک حمله دیگر به وی ضربه بزنید، بیت کومبو اجرا کرده علاوه بر وارد کردن صدمات بیشتر، حمله ویژه خود را شارژ می‌کنید.

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

مبارزات بازی بسیار متنوع و جالب هستند؛ اما مانعی وجود دارد که در ساعت اولیه بازی کنار آمدن با آن بسیار سخت است. این مانع تعداد دکمه‌های مربوط به زدن ضربات است. بیش از 300 پین در بازی برای کاراکترها در نظر گرفته شده است که هر کدام برای اجرا دکمه مخصوص به خود را دارند. به این معنی که همه دکمه‌های X،Y،R،ZR،L،ZL،A و B در مبارزات، زدن ضربان ویژه و جاخالی دادن تأثیر دارند. نکته گیج‌کننده اینجا است که شاید شما پینی که دکمه Y را برای فعال شدن نیاز دارد به ریندو اختصاص داده باشید؛ اما بعدها اگر قابلیتی با دکمه L را برای وی تعریف کنید، گیج‌کننده خواهد بود؛ زیرا به دکمه قبلی عادت کرده و در هنگام مبارزه دکمه اشتباه را می‌زنید و به مشکل برمی‌خورید تا دوباره به آن عادت کنید. برای مثال می تواند به این مورد اشاره کرد که دکمه R برای مهارت‌های شارژی به کار می‌رود و اگر دکمه ZR را نیز هم زمان مجبور باشید استفاده کنید به دفعات این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند.

دشمنان بازی نیز از تنوع خوبی برخوردار هستند؛ اما بیشتر این تنوع به عنصری که استفاده می‌کنند مربوط می‌شود. نکته دیگری که در رابطه با مبارزات وجود دارد لول آپ شدن شخصیت‌ها است. افزایش سطح در این بازی به معنی قوی‌تر شدن نیست؛ بلکه تنها میزان جان شما گسترش پیدا می‌کند. تنها راه موجود برای افزایش مهارت‌ها این است که هرچند مبارزه در میان به غذاخوری‌ها مراجعه کرده و با سفارش انواع غذا قدرت‌هایتان را تقویت کنید. به هر حال آدم با شکم سیر و تغذیه مناسب بهتر مبارزه می‌کند. در همین راستا بازی به شما امکان تغییر سختی مبارزات و سطح کاراکترها را می‌دهد. هر چه سختی بازی بیشتر و سطح شخصیت‌ها کمتر باشد، امتیاز تجربه و آیتم های‌بیشتر و بهتری به دست می‌آورید؛ بنابراین می‌توانید با کمی تلاش حتی باس فایت نهایی بازی را نیز با سطح یک و بالاترین درجه سختی شکست دهید.

 

جهان پس از مرگ دل‌پذیر

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

محیط‌ها، شخصیت‌ها به طور کلی تمام عناصر بازی Neo: The World Ends With You دارای طراحی‌هایی به سبک انیمه و کمیک هستند. بیشتر مکالمات و میان‌پرده‌های بازی نیز به سبک کمیک و ویژوال ناول روایت می‌شوند؛ اما تعداد بسیار کمی میان‌پرده سینمایی نیز وجود دارد. شیبویا به طور کامل از روی منطقه‌ای با همین نام در واقعیت ساخته شده و تنها نام ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها برای حفظ قانون کپی‌رایت و جلوگیری از تبلیغات تغییر پیدا کرده‌اند. بازی از رنگ‌بندی‌های بسیار خوبی برخوردار است و هیچ‌گاه چشم شما از دیدن مناظر خسته نمی‌شود.

موسیقی و صداگذاری‌های بازی نیز به خوبی انجام گرفته است. مخصوصاً موسیقی بازی که به طور پیوسته در داخل و خارج از مبارزات پخش می‌شود. بازی پر از آهنگ‌های راک و با ریتم تند است که به خوبی به مخاطب انرژی داده و آن را سرگرم می‌کند تا جایی که ممکن است بخواهید یک مبارزه یا گشت زنی در محیطی را به درازا بکشانید و به شنیدن موسیقی مشغول شوید.

نقد و بررسی بازی NEO The World Ends With You | بازی مرگ در شیبویا

امتیاز به پست :

این نقد بر اساس نسخه منتقدین ارسالی از سوی SqureEnix برای گیمین‌گرویتی و پس از انجام آن به مدت حدود 45 ساعت بر روی سوییچ نوشته شده است.

سخن پایانی

بازی Neo: The World Ends With You به خوبی مکانیزم‌های نسخه قبل خود را توسعه داده و گامی رو به جلو برداشته است. تکمیل داستان این بازی به بیش از 40 ساعت زمان نیاز دارد و شما اوقات خوشی را در بازی دروگران مرگ سپری خواهید کرد.

نکات مثبت

داستان

مبارزات

موسیقی

تنوع مأموریت‌ها و آیتم‌ها

نکات منفی

زاویه دوربین ثابت ممکن است در مسیریابی شما را دچار مشکل کند.

تعداد بسیار زیاد دکمه‌های موجود برای مبارزه که به جای اختصاص به کاراکترها به پین‎ها ارتباط دارند.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *