گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی NBA 2K24 | به یاد مامبای سیاه بسکتبال

مجموعه‌ی NBA 2K، بزرگترین و بهترین شبیه‌ساز بازی در رابطه با ورزش بسکتبال است. نبود رقیب مهمی برای این عنوان، باعث شده که NBA 2K در نسخه‌های هرساله خود، بسیار مورد توجه گیمرها مخصوصا طرفداران بسکتبال در کشور آمریکا قرار بگیرد. بازی NBA 2K24، عنوان جدید مجموعه خود، با وجود داشتن ضعف‌های همیشگی آثار پیشین و مشکل‌های جدید، همچنان تجربه‌ی موفقی از بسکتبال را به اجرا می‌گذارد. در ادامه‌ی این نقد، همراه گیمین‌گرویتی باشید.

کاور نسخه امسال، کوبی برایانت، اسطوره فقید تیم لس آنجلس لیکرز است. حضور ستاره سابق بسکتبال NBA روی کاور اصلی، برای من که طرفدار سرسخت لیکرز هستم و از مامبای سیاه (اسم مستعار کوبی برایانت) خاطرات خوشی در ذهنم دارم، حس خیلی خوبی را برایم به وجود آورد. رابط کاربری بازی NBA 2K24، مثل عناوین پیشین مجموعه خود، تغییرات جذابی در ظاهرش ایجاد شده اما باطن آن، درست همانند بازی قبلی است. در همان ابتدا، چینش جدید و ظاهر بخش‌های مختلف، چشم‌نواز به نمایش گذاشته می‌شوند. حضورکاور بازیکن‌های مرتبط با هربخش، در زیبایی چهره این مورد، نقش بسزایی داشته‌ است. همچنین برای نمایش گزینه‌های مختلف بخش‌ها، از رنگ‌های متنوع و جذابی استفاده شده. زیبایی ظاهر رابط کاربری در فهم اطلاعات پیرامون بازی نیز تاثیر مثبتی به جای گذاشته است. با این حال، اگر بازی NBA 2K23 را تجربه کرده باشید، نبود مورد تازه‌ای در بطن رابط کاربری، حس تکراری بودن را به شما منتقل می‌کند.

گیم‌پلی NBA 2K24 یک پله از عنوان قبلی در خصوص تجربه لذت‌بخش و واقع‌گرایانه از بسکتبال، بالاتر است. انجام حرکات مختلف مثل فلوتر، درایو و دانک، همچنان از جذابیت و کیفیت زیادی برخوردار بوده و حس فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زند. تغییر شکل نوار شوت و اهمیت آن درون اقدام‌های محوطه رنگی زمین، از دیگر نکات خیلی خوب گیم‌پلی به شمار می‌رود. شوت زدن به لطف جزئیات باکیفیت نوار شوت جدید، حرکت بی‌نقصی در بازی شده است. نوار شوت در پرتاب‌های درون منطقه رنگی زمین نیز برخلاف نسخه قبلی، شما را همراهی می‌کند. اقدام‌های منطقه رنگی به خاطر این مورد، واقع‌گرایانه و سخت‌تر شده است. سختی آن هم ارتباط مناسب نوار شوت با زمان و لحظه انجام پرتاب درون محوطه رنگی بوده که یادگیری آن، کار آسانی است. وجود این مورد همچنین به شکل‌گیری حرکت‌های اند وان (وارد شدن توپ درون سبد به همراه خطا از بازیکن مقابل) و پرتاب‌های آزاد نیز کمک خوبی کرده است. دفاع کردن و توپ‌ربایی هم به دلیل واقع‌گرایانه‌تر شدن بازی، از فعالیت‌های چالش‌برانگیز و جذاب این عنوان محسوب می‌شود. انیمیشن‌های دریبل زدن، شوت، دفاع و خوشحالی بعد از گل بازیکن‌ها نیز خیلی به واقعیت شبیه‌تر شده و کیفیت انجام مسابقه‌ها را بالاتر برده است.

گرافیک بازی NBA 2K24، در یک کلام فوق‌العاده است. نسخه سال پیش از گرافیک بالایی برخوردار بود و بسیاری از این بابت، مورد توجه گیمرها قرار گرفت اما این موضوع در بازی امسال، بهتر از قبل شده است. کیفیت نمایش گرافیک ورزشگاه‌ها و چهره بازیکن‌ها نیز عالی است. البته برای لذت از این گرافیک چشم‌نواز نسل نهمی بازی، باید حجم 161 گیگ این عنوان را (با حجم سیو به 180 گیگ هم افزایش پیدا می‌کند) در کنسول یا رایانه شخصی خود، تحمل کنید. آپدیت‌های هرماه این عنوان برای سیزن‌های مختلف نیز از حجم‌های کم و بیش بالایی برخوردار است. در کنار لذت از گرافیک، گزارشگری بازی نیز دارای بهبودهایی در خود بوده است. باگ‌های این مورد، رفع شده و دیگر حرف‌های تکراری از سوی تیم گزارشگری متفاوت هرمسابقه، به گوش نمی‌رسد. مصاحبه کوتاه‌ با بازیکن برتر بازی و برنامه‌ی Half-Time هم از منظر تنوع دیالوگ و طنزپردازی خاص کارشناس‌های NBA، نسبت به نسخه قبلی بهتر عمل می‌کند. البته برخی مشکل‌های فنی همیشگی مجموعه NBA 2K مثل لودینگ‌های طولانی و باگ‌های عجیب، دوباره در نسخه امسال به چشم می‌آید اما مثل عناوین پیشین، زیاد نیستند و خیلی به تجربه‌ی بازی، آسیب نمی‌رسانند.

حضور کوبی برایانت فقید، فقط روی کاور بازی نبوده بلکه یک بخش خاص خودش را در بازی دارد. در نسخه سال پیش، بخش Jordan Challenge به مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی بسکتبالی مایکل جردن، اسطوره تیم شیکاگو بولز در قالب 15 مرحله، پرداخت. در بازی امسال، بخش Mamba Moments در 7 مرحله، مسابقه‌های مهم و ارزشمند کوبی برایانت با پیراهن تیم لیکرز را به نمایش می‌گذارد. این بخش، تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد اما می‌توانست از مراحل بیشتری برخوردار باشد. زیرا مرحله‌هایی که دستاوردهای دوران بازی کوبی برایانت را نشان می‌دهند، تازه بخش متوسطی از اتفاق‌های مهم زندگی بسکتبالی این بازیکن بوده است. علاوه بر این مورد، در شروع هرمرحله به جای مصاحبه با بازیکن‌های بازنشسته‌ای که در آن مسابقه حضور داشته‌اند، کلیپ‌های کوتاه و واقعی از بازی کوبی برایانت قرار گرفته‌ است. بازی می‌توانست فرمول جذاب و بی‌نقص بخش Jordan Challenge نسخه پیشین را در Mamba Moments تکرار کند. با این حال، در همین تعداد متوسط مراحلی که برای این بخش در نظر گرفته شده، چالش‌های مناسبی وجود دارد. همین موضوع باعث شده که تجربه‌ی Mamba Moments با وجود کوتاه بودن مدت آن، جذاب باشد.

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بخش‌های چند سال گذشته مجموعه  NBA 2K، My Career و  My Teamبوده است. تجربه بخش My Career و My Team بازی امسال، شباهت زیادی به نسخه قبلی دارد. البته My Career تغییرهای مثبت و منفی کوچکی درونش ایجاد شده است. مثلا دیگر داستان خاصی در این بخش حول محور شخصیت شما با نام مستعار MP روایت نمی‌شود. در واقع نسخه امسال، وجود روایت را از My Career حذف کرده است. این کار، با اینکه اهمیت انجام فعالیت‌های مختلف در My City را بیشتر کرده اما تجربه‌ی جذاب و قابل تکرار در این بخش را به نمایش نمی‌گذارد. با این حال، جزئیات ساخت توانایی‌های بسکتبالی شخصیت خود، بهتر از قبل شده است. عملکرد بخش My Team نیز مثل بازی سال پیش است و تجربه‌ی آن، هیچ تفاوتی با قبل ندارد. دو بخش My Career و  My Team هنوز مشکل بزرگ خود را مثل گذشته، به دوش می‌کشند. پرداخت‌های درون برنامه‌ای به شدت روند پیشرفت گیمرهای عادی را کند می‌کند. اهمیت زیاد و تاثیر بالای این مورد منفی، باعث شده همچنان تجربه‌ی این دو بخش خیلی لذت‌بخش نباشد. شباهت NBA 2K24 به عناوین پیشین خود مخصوصا بازی NBA 2K23، در تجربه بخش‌های Play Now و WNBA نیز به چشم می‌آید. این موضوع به خاطر قیمت 70 دلاری این عنوان، اصلا منصفانه به نظر نمی‌رسد.

یکی از بخش‌های جذاب و بسیار سرگرم‌کننده نسخه سال پیش، My NBA Eras بود. بازی NBA 2K24 با حفظ موارد سابق این بخش، تغییر کوچک و خیلی خوبی را در خصوص آن به وجود آورده است. در کنار حضور دوره‌های مختلف، The Lebron Era به این بخش اضافه شده است. این دروه به باشکوه‌ترین زمان بسکتبال در قرن بیست و یکم می‌پردازد. زمانی که لبران جیمز به همراه دوین وید و کریس باش، در تیم میامی هیت در طول سال 2010 تا 2014، عملکرد شگفت‌انگیزی داشتند. تجربه‌ی این دوره با وجود تیم‌های قدرتمند آن زمان مثل اوکلاهاما تاندر(که راسل وستبروک، کوین دورنت و جیمز هاردن را داشت)، بسیار لذت‌بخش است. برای آن دسته از افرادی که مدت زیادی مسابقه‌های بسکتبال NBA را دنبال می‌کنند، این بخش همچنان عملکرد مناسبی دارد اما با وجود اضافه شدن The Lebron Era، شباهت آن به نسخه سال پیش، 75 درصد است. این رقم یعنی استودیو ویژوال کانسپت مثل سایر بخش‌ها، برای ایجاد تفاوت‌های چشمگیر و لذت‌بخش، خیلی خودش را به زحمت ننداخته است.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه منتقدین، پس از 20 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی NBA 2K24 با وجود تمامی مشکلاتش، با گرافیگ خیره‌کننده خود، بار دیگر تجربه‌ی فوق‌العاده را از بسکتبال به نمایش می‌گذارد. شاید قیمت 70 دلاری این عنوان به خاطر شبیه بودن به آثار قبلی مجموعه‌اش، منصفانه نباشد اما عملکردی که این بازی، در گیم‌پلی واقع‌گرایانه خود به اجرا گذاشته، عالی است.

نکات مثبت

گیم‌پلی عالی و واقع‌گرایانه

گرافیک چشم‌نواز

بخش‌های سرگرم‌کننده Mamba Moments و My Team

تجربه جذاب بخش My NBA Eras با توجه به اضافه شدن دوره لبران جیمز

جزئیات جذاب My Career و My City

نکات منفی

پرداخت‌های درون برنامه‌ای تاثیرگذار داخل بخش‌های My Team و My Career

شباهت اکثر موارد بازی به عناوین پیشین با توجه به قیمت 70 دلاری آن

بخش Mamba Moments می‌توانست پیشرفته‌تر باشد

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *