گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی NBA 2K23 | بازگشت‌ افسانه‌ها

در چندین سال گذشته، تجربه ثابت کرده است که در بین تمامی عناوین شبیه ساز مربوط به ورزش‌های مختلف، فوتبال و بسکتبال اهمیت بیشتری نسبت به بقیه عناوین دارند. در رابطه با ورزش بسکتبال، رقیبی بزرگ تاکنون برای مجموعه NBA 2K به میدان نیامده و عناوین مربوط به آن، عملکرد قابل قبولی را برای علاقه‌مندان به ثبت رسانده است. البته 2K در بازی‌های اخیر، برای طبیعی جلوه دادن و ساخت یک بازی تمام عیار، دست به کار‌های بزرگی زده که با در نظر گرفتن همه‌ی فعالیت‌ها، او همچنان موفقیت‌ترین سازنده بازی‌های شبیه ساز درباره بسکتبال می‌باشد. اکنون قصد داریم تا جدید‌ترین عنوان این مجموعه که سر و صدای جالبی در جامعه هواداری خود کرده را تحلیل کنیم و کار‌های انجام شده توسط 2K برای نسخه تازه را زیر ذره‌بین ببریم. با نقد و بررسی بازی NBA 2K23 همراه گیمین‌گرویتی باشید.

بازی سال گذشته این مجموعه، در کنار ویژگی‌های مثبت و جدید خود، از ضعف‌های نامتناسبی مانند مشکلات فنی، رنج می‌برد. به همین خاطر، انتظاری که هواداران برای عنوان بعدی در نظر داشتند، بیشتر مربوط به بدون مشکل بودن بازی بوده است. علت رضایت زیاد آنها در خصوص نسخه قبل، عملکرد خیره کننده در ایجاد چهره، بخش‌های گوناگون و گیم پلی بود که عمق نهایت تلاش 2K را برای مجموعه‌ی جذاب خود نشان می‌داد. پس از خبر وجود شگفتی‌های جالب درباره مایکل جردن، افسانه بزرگ بسکتبال در بازی پیش‌رو، توجه‌های علاقه‌مندان به سرعت به این اثر جلب شد. البته که یک نسخه مخصوص نیز با نام این ستاره ارزشمند دنیای ورزش، در کنار بازی معمولی به چشم می‌خورد که در نوع خود، ارزشمند بود. موضوعی که کمی در میزان هیجان برای انتظار عنوان جدید آسیب وارد کرد، نمایش‌های ساده از آنچه که خواهیم دید، بود. تریلر‌ها می‌توانستند جذاب‌تر از چیزی که در ذهن ما وجود داشت، عمل کنند اما در حقیقت 2K تمام دقت خود را در انتشار بازی ذخیره کرده بود و به همین واسطه، لذت بزرگی را قبل از عرضه در دل ما، هواداران و علاقه‌مندان به درستی ایجاد نکرد. اکنون پس از منتشر شدن بازی، آن بی‌میلی که به خاطر نمایش‌های پیشین به وجود آمده بود، از بین رفته و ارزش یک اثر متناسب‌تر نسبت به قبل در چارچوب نسخه جدید، به خوبی به چشم می‌آید.

بازی NBA 2K23 برخلاف نمایش‌های ساده، عملکرد ارزشمندی از خود نشان می‌دهد.

امسال نیز در کاور، یکی از ستاره‌های جدید و کنونی NBA را مانند عنوان پیشین ملاحظه می‌کنیم. دوین بوکر، بازیکنی ارزشمند در تیم فینیکس سانز ‌است که با توجه به درخشش قابل قبول او در فصل قبل، تصمیم گرفته شده که وی در کاور نسخه جدید، قرار بگیرد. بوکر نیز مانند سایر بازیکن‌هایی که پیش‌تر در این موضوع دخیل بودند، احساس خرسندی کرد و مشکلی خاصی از این بابت نداشت. یکی از مواردی که قبل از ورود، بسیار به چشم می‌آید، حجم زیاد نسخه نسل نهمی است. NBA 2K23 با 155 گیگ به نسبت عنوان قبلی، تجربه سنگینی را برای کنسولتان رقم می‌زند اما پس از وارد شدن به بازی، جواب تمامی موارد سختی که برای انجام بازی پشت سر گذاشته‌اید را به خوبی می‌گیرید. لازم به ذکر است که با اهمیت بیشتر به بخش My Team در خصوص فصل‌های مختلف، آپدیت‌های حجیم‌تری را نسبت به گذشته در بازی می‌بینیم. به همین خاطر، در این خصوص نیز قبل از دانلود حجم زیاد بازی، خود را باید آماده کنید.

امسال روی کاور بازی، دوین بوکر ستاره حال حاضر تیم فینیکس سانز قرار گرفته است.

اولین موردی که در لحظه ورود، خود را با درخشش تمام عیاری نشان می‌دهد. شگفتی بزرگ بازی، بخش تازه‌ای به نام Jordan Challenge است. به طور کلی، نسخه جدید ارادت و احترام خاصی را به اسطوره‌ها مخصوصا مایکل جردن گذاشته است. این موضوع را در مجسمه وی در سمت راست منوی اصلی نیز می‌توانید مشاهده کنید. همچنین بخش جدا شده و جدید My NBA Eras که به شکل وسیع‌تری قرار است تجربه اداره یک تیم بسکتبال را فراهم کند نیز از تغییرات نو به حساب می‌آید. سایر بخش‌ها با عنوان قبلی یکی هستند و تفاوت آنچنان خاصی ندارند. تنظیمات بازی نیز تحولی نسبت به اثر سال پیش نکرده اما گوش‌ها، شاهد شنیده شدن موسیقی‌هایی جدید و جذابی نسبت به قبل هستند. با اهمیت بیشتر به آثار سبک هیپ هاپ که همیشه جز مهمی در این مجموعه بوده، آهنگ‌های مناسبی را در آلبوم خاصی که در بخش تنظیمات وجود دارد، می‌شنویم.

بازی NBA 2K23 در گیم‌پلی خود با تغییرات اساسی که در ویژگی‌هایش به وجود آمده، زمین تا آسمان با نسخه پیشین تفاوت دارد. اولین نکته مهمی که در این موضوع دیده می‌شود، طریقه شوت زدن می‌باشد. نحوه انجام این حرکت از موارد با اهمیتی است که بخش بزرگی از گیم‌پلی را در بر می‌گیرد و در عنوان جدید، تغییر خوبی را در این خصوص مشاهده می‌کنیم. درج مقدار قدرت شوت در نسخه‌های قبل، شکل زیبایی نداشت ولی قابل تحمل بود و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کرد اما در NBA 2K23 شاهد شکل جذابی از این موضوع هستیم. البته که عادت به این تغییر در نحوه شوت زدن، کمی زمان‌بر و سخت است اما ارزش مناسبی را ارائه می‌کند. در انجام مسابقه و نحوه عملکرد گیم پلی در طول انجام بازی نیز موارد جالب و مثبتی به چشم می‌خورد که نشانه کارکرد خوب 2K برای اثر جدید است. البته موارد ارزشمند و خوبی که در چیدمان برگزاری مسابقه مانند برنامه HALF-TIME از قبل به وجود آمده بود، دست خوش تغییرات بزرگی نشده ولی در ظاهر تازه‌ای، شکل گرفته است. حرکات نمایشی جذاب پس از به ثمر رسیدن امتیاز، روان بودن ارتباط توپ و دریبل، طبیعی بودن روند مسابقه مانند یک بازی واقعی و سخت‌گیری‌های مناسب در گرفتن خطا و تخلف‌ها، از جمله موارد مهمی هستند که به درستی رعایت شده‌اند. یک نکته جالب دیگر که در این نسخه به تازگی شکل گرفته، ترک ورزشگاه از سوی هواداران تیم بازنده قبل از اتمام بازی است که قبل‌تر در عناوین اخیر FIFA شاهد آن بودیم. تنها تغییر جدید و متناسبی که در بخش تنظیمات NBA 2K23 انجام شده، ایجاد درجه‌های سختی گوناگون است. بازی‌های پیشین مجموعه با ارائه تنوع کم در روند سخت بودن مسابقه به نسبت عنوان FIFA، مورد انتقاد قرار می‌گرفتند اما در عنوان کنونی این مورد نیز رعایت شده تا دیگر حرف و حدیثی باقی نماند.

نحوه انجام شوت زدن از موارد با اهمیتی است که بخش بزرگی از گیم‌پلی را در بر می‌گیرد.

خیزش تمام و کمال اسطوره‌های قدیمی

در کل این چندین سالی که عناوین مجموعه NBA 2K منتشر شده، تا به حال یک عنوانی که بتواند لذت اتفاق‌های بزرگ و هیجان‌انگیز گذشته را به تصویر بکشد و یا ما را با دوران‌های مختلف آشنا کند، نداشته‌ایم. یکی از این شگفتی‌ها که اکنون می‌خواهم به آن بپردازم، بخش Jordan Challenge است. این قسمت علاوه بر نشان دادن لحظات مهم زندگی بسکتبالی مایکل جردن، گفت‌وگو‌هایی از رقیب‌ها و هم تیمی‌های قدیمی وی را در خود قرار داده است. بخش‌های مهمی که از Career این افسانه به نمایش گذاشته شده، از دوران قبل از ورود به NBA تا بعد از آن را شامل می‌شود که در کل، داخل 15 مرحله به آنها پرداخته‌ شده است. اما موضوعی عجیب و شکفت‌انگیزی دیگری که شما را به وجد می‌آورد، وجود حالت تصویر تلویزیون‌های قدیمی و کیفیت خارق ‌العاده گرافیک این بخش می‌باشد. این حالت تصویر ترجیحا برای به وجود آمدن زمینه روایت اتفاق‌های گذشته در این قسمت قرار گرفته که در صورت عدم علاقه به این حالت، می‌توانید آن را در تنظیمات بازی خاموش کنید. بعد از این کار با گرافیک خیره‌کننده حالت عادی روبه‌رو می‌شوید که به طور عجیبی احساس می‌شود که کیفیت آن با بخش‌های دیگر یکسان نیست اما در کل، این مورد لذت بی‌نظیری دارد. همچنین این بخش با چالش‌هایی که در هر مرحله در مقابلتان قرار می‌دهد، جذابیت انجام مراحل را دو برابر می‌کند و معنی شاهکار بودن رویداد‌های گذشته مایکل جردن را به صورت عالی نشان ‌می‌دهد. لازم به ذکر است که با انجام تمامی چالش‌ها و در کل با گرفتن 45 ستاره، جوایز نفیسی در بخش‌های My Team و My Career به شما تعلق می‌گیرد که از ارزش‌های زیادی برخوردارند اما بدست آوردن آنها کار سختی است.

بخش جدید و خاطره‌انگیز Jordan Challenge

پیش‌تر کمی به بخش My NBA Eras اشاره کردیم اما اکنون این تغییر تازه را بیشتر می‌خواهیم بررسی کنیم. این قسمت که در عنوان قبلی با نام My NBA در درون بخش Play Now شناخته می‌شد، با تحولی بزرگ مواجه شده است. علاوه بر وجود بخش جداگانه برای این قسمت، دوره‌های مهم دنیای بسکتبال NBA نیز در پیرامون این بخش قرار گرفته که به شما دسترسی تبدیل شدن به یک مدیر تیم در چهار زمان بزرگ را می‌دهد. دوره اول با نام The Magic vs Bird Era از سال 1983 شناخته ‌می‌شود. این زمان به رقابت جذاب بین لری برد، اسطوره تیم بوستون سلتیکس و مجیک جانسون، پوینت‌گارد مشهور تیم لس آنجلس لیکرز معروف است که در نام آن نیز قابل فهم می‌باشد. نام دوره دوم The Jordan Era است که از سال 1991 آغاز می‌شود. این عصر به دوران طلایی مایکل جردن و سه گانه پیاپی قهرمانی او و تیم شیکاگو بولز در NBA معروف است. دوره سوم با نام The Kobe Era به زمان درخشش کوبی برایانت، ستاره فقید تیم لس آنجلس لیکرز از سال 2002 می‌پردازد. همچنین این دوره با نمایش ستارگان بزرگی مانند لبران جیمز، شکیل اونیل، تیم دانکن و آلن آیورسون از جذابیت بیشتری نسبت به دو نسل قبلی برخوردار است. دوره آخر نیز با نام Modern، شما را در تیم‌های کنونی با تمامی تغییرات بازیکن‌های جدید قرار می‌دهد که با توجه به زمان جدیدتری که نسبت به سایر دارد، ارزش بازی بالایی در آن شامل می‌شود. از نکات قوت در کل این بخش می‌توان به حالت‌های تصویر و حال و هوای خاص هر دوره اشاره کرد که در تجربه طبیعی‌تر مدیریت تیم، به شما نمایش ارزشمندی را نشان می‌دهد. همچنین در پایین صفحه اصلی این بخش، میزان درصد رضایت طرفداران، آمادگی بازیکنان و بودجه، اضافه شده که به روش خوبی از اوضاع و شرایط تیم، شما را خبردار می‌کنند. بقیه ساختار‌ها و ویژگی‌های این بخش، با نسخه پیشین تفاوتی ندارد و موردی خاصی در آنها دیده نمی‌شود. در کل، این قسمت با عملکردی که از خود نشان داده، در بالاترین حد ممکن توانسته حرمت نام بزرگان NBA را به نمایش بگذارد که به این واسطه جای تحسین دارد.

بخش My NBA Eras از جذابیت زیادی برخوردار است.

تلاش برای پیروز شدن

یکی از بخش‌هایی که در چندین نسخه اخیر NBA 2K بسیار مورد علاقه هواداران بوده، بخش My Career است. در وجود این قسمت، ما شاهد روایت یک داستان ورزشی هستیم و به عنوان یک بازیکن جدا، در مسابقه برای تیم مشخصی بازی انجام می‌دهیم. یکی از موارد بزرگ که در بازی سال گذشته و عنوان امروزی این بخش وجود دارد، شهر خاصی است که برای لذت بیشتر این بخش ساخته شده است. این شهر برخلاف نسخه قبل که بی‌روح و بسیار ساده بود، در بازی جدید با پردازش مناسب توانسته محیط خوبی را برای انجام مراحل این بخش رقم بزند. همچنین با اضافه شدن هوش‌های مصنوعی زیاد در اطراف شهر و مکان‌های مختلف، روحی تازه در وجود این شهر پدیدار شده است. NBA 2K23 در این بخش، ادامه داستان شخصیت MP بازی گذشته را روایت می‌کند. البته داستان به نسبت قبل علاوه بر جذابیت بیشتر، شخصیت‌های تازه و متناسبی دارد که به این واسطه، تفاوت‌هایی را با نسخه پیشین رقم زده است. تنها موردی که نقطه ضعف همیشگی این بخش به حساب می‌آید، ارزش زیاد پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌باشد. این موضوع در رشد قدرت بازیکنتان و تیپ و ظاهر آن بسیار تاثیر دارد که با انجام خرید سکه درون بازی (VC) می‌توان این روند را سریع‌تر کرد که اختلافاتی را با کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند، ایجاد می‌کند. همچنین بعضی مشکلات فنی مانند لودینگ‌های طولانی و باگ نیز در این بخش مشاهده می‌شود که در مواقعی مهم، بسیار آزار دهنده هستند.

2K در چند عنوان اخیر، سعی کرده تا با نمایش ویژگی‌ها و بخش‌های گوناگون، لذتی تمام نشدنی را به مجموعه خود اضافه کند. یکی از بخش‌هایی که آنها برای توسعه‌اش تلاش بسیاری کرده‌اند، قسمت My Team است که از جزئیات زیادی برخوردار است. البته چیدمان این بخش تفاوتی بزرگی با بازی سال گذشته ندارد و فقط ظاهری جدید و زیبا برای آن ایجاد شده که در نوع خود، جذاب به نظر می‌رسد. از تغییرات مثبتی که می‌توان در این بخش اشاره کرد، بهبود گرافیکی است که تا حدودی از بخش‌های معمولی بازی، بیشتر به چشم می‌آید. همچنین نکته ضعف پرداخت‌های درون برنامه‌ای که در بخش My Career دیده می‌شد نیز در این قسمت هم بسیار تاثیرگذار است. البته مشکلی که از این بابت در My Team بیشتر دیده می‌شود، متفاوت شدن سطح تیم‌ها نسبت به یکدیگر است که در ابتدا با توجه به نداشتن بازیکن‌های قوی، حتی در مواقعی می‌تواند شما را از انجام مسابقه آنلاین کلافه کند. همچنین اگر که نخواهید به خرید پک رو بیاورید، آنقدر باید در مسابقات بخش آفلاین، آنلاین و چالش‌ها تلاش کنید تا بتوانید تیمی قدرتمند بسازید. البته این مورد، دیگر انتخاب شخصی هر کس است که بسته به شرایط، با نظر خودتان انجام می‌شود.

بهبود گرافیکی بازی به شدت به چشم می‌آید.

بخش Play Now با اینکه تغییر خاصی نکرده و دیگر قسمت جذاب My NBA را در خود ندارد ولی همچنان از جذابیت خاصی برخوردار است. خودتان و یا با دوستانتان در این بخش علاوه بر رقابت با تیم‌ها و بازیکن‌های حال حاضر NBA، از تیم‌های گذشته و ستارگان (All-Star Team) نیز می‌توانید استفاده کنید. همچنین تیم‌های خاص فصل پیش نیز با نام‌های USA ،World ،Team Lebron و Team Kyrie نیز وجود دارند که با توجه به بازیکنان قدرتمند درون آنها، لذت زیادی را در مسابقه ارائه می‌دهند. قسمت‌های دیگر مانند بسکتبال خیابانی، بازی آنلاین، اخبار نتایج NBA و غیره نیز دست خوش تغییرات بزرگی نشدند و همان روند سابق نسخه پیشین را حفظ کرده‌اند که قابل قبول است.

پس از تایید شدن نسخه مخصوصی با نام WNBA Edition با حضور سو برد، ستاره تیم سیاتل استورم و دیانا توراسی، کاپیتان تیم فینیکس مرکوری در کاور آن، اهمیت بخش تازه WNBA در مجموعه NBA 2K بیشتر از قبل شد. البته این بخش نیز مانند سایرین، تفاوت آن چنان خاصی با بازی قبل ندارد. تنها تغییرات جزئی در پیرامون این بخش، می‌توان به اضافه شدن گزینه تتو در قسمت MY Player، ظاهر جذاب هر بخش و بهبود‌های فنی که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، اشاره کرد. قسمت MY WNBA درون این یخش نیز با اینکه مانند My NBA Eras، دوره‌های مختلف و بازیکنان قدیمی را نشان نداده اما همچنان ارزش بالای خود را حفظ کرده و ساعات زیادی شما را می‌تواند سرگرم کند.

بخش WNBA همانند نسخه قبلی سرگرم‌کننده است.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه مخصوص منتفدین، پس از حدود 25 ساعت تجربه بازی روی کنسول Xbox Series S انجام شده است.

سخن پایانی

بازی NBA 2K23 از نظر یک هوادار بسکتبال NBA با توجه به جزئیاتی زیادی که از نسل‌های گذشته نشان می‌دهد، عنوان شگفت‌انگیزی است. با اینکه تغییرات بزرگی در خصوص بخش‌های دیگر مشاهده نمی‌کنیم، اما روند کنونی بازی قابل قبول است و مشکل خاصی را برای تجربه یک بسکتبال ناب، ایجاد نمی‌کند.

نکات مثبت

بهبود گرافیکی مناسب در خصوص بازیکنان و خود بازی

بخش خاطره‌ انگیز Jordan Challenge

بخش بزرگ و جذاب My NBA Eras

موسیقی گوش نواز

تغییرات مناسب گیم پلی

نکات منفی

پرداخت‌های درون برنامه‌ای تاثیر‌گذار در بخش‌های My Career و My Team

وجود باگ و لودینگ‌های طولانی در بخش My Career

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *