گیمینگرویتی

ثبت نام
mx-vs-atv-legends-cover

نقد و بررسی بازی MX vs ATV Legends | صعود در برابر سقوط

هر چند بازی‌های رایانه‌ای زیادی برای مسابقات موتور سواری وجود دارد اما متأسفانه عناوین بسیار معدودی در این حوزه عملکرد نسبتا موفقی داشتند. مجموعه MX vs ATV یکی از قدیمی‌ترین عناوین موتور سواری و در واقع کراس اوری (cross-over) بین دو مجموعه دیگر به نام‌های MX و ATV است؛ البته این عنوان هم مانند سایر بازی‌های این سبک طی عمر 17 ساله خود عملکرد چندان فوق العاده‌ای را نشان نداده اما به عنوان یک بازی موتور سواری آرکید توانسته با نگه داشتن موقعیت خود در سطح متوسط بقای خود را حفظ کند. جدیدترین نسخه این عنوان تحت نام MX vs ATV Legends با تغییرات نسبتا زیادی به خصوص در زمینه موتور گرافیکی چندی پیش در دسترس هواداران قرار گرفت. در این مقاله قصد داریم به بررسی این عنوان بپردازیم و ببینیم آیا می‌توان از آن به عنوان یک موفقیت جدید یاد کرد یا خیر؟ با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

mx-vs-atv-legends-review

بازی MX vs ATV Legends همان‌طور که از نامش پیداست در سبک مسابقات موتور آف‌رود (off-road) است. این بازی توسط استودیو رینبو (Rainbow Studios) توسعه پیدا کرده و هفتمین نسخه از مجموعه MX vs ATV است. بازی از جایی آغاز می‌شود که شما به عنوان یک موتور سوار و البته عضوی از یک مزرعه بزرگ هستید. صاحب مزرعه از وضعیت مالی نامناسب و بدهی‌های فراوان توضیحاتی را به شما می‌گوید. ایده اولیه این است که شما با شرکت در مسابقات موتور سواری و کسب در آمد کم‌کم به اوضاع مزرعه کمک خواهید کرد و در ادامه ایده‌های دیگری برای مزرعه مطرح خواهد شد. به طور کلی از نظر داستانی MX vs ATV Legends، داستان به خصوصی را روایت نمی‌کند بلکه یک پایه و اساسی است که دلیل وجود مسابقات و رویدادها را توجیح می‌کند و به طور کامل‌تر جایگزینی مناسب و جذاب برای لابی‌های متنی است که در آن علاوه بر محل‌های تمرینی شاهد پویایی شخصیت‌ها نیز خواهیم بود. جنبه مثبت این است که حتی اگر به داستان هم توجهی نکنید تأثیری در تجربه شما نخواهد داشت.

بازی در ابتدا چند مرحله آموزشی را ارائه می‌کند که طی آن اصول اولیه کنترل و مسابقات را توصیف می‌کند؛ پس از آن وارد بخش Career می‌شویم که از سه بخش موتورهای پرشی MX، موتورهای چهار چرخ ATV و در نهایت خودروهای UTV تشکیل شده است. هر دسته دارای مسابقات منحصر به فرد و فراوانی است که به صورت رویدادهای هفتگی در بازی معرفی شده‌اند که البته تمام این رویدادها از ابتدای امر در دسترس نیستند. با انجام هر مسابقه، رویداد بعدی آزاد خواهد شد. این نکته را هم باید اضافه کنم که روند پیشرفت کلی در هر سه بخش بازی باید متناسب با هم باشند و در صورتی که رویداد‌های یک دسته بیش از بخش‌های دیگر انجام شود تا زمان ایجاد تعادل نسبی امکان اجرای رویداد جدید در آن قفل خواهد شد.

mva-legends-review

با توجه به این موضوع که داستان این بازی در عمل اهمیت چندانی ندارد و تمرکز اصلی بر روی مسابقات است می‌توان گفت که بخش زیادی از انتظارات به سمت گیم‌پلی منتقل می‌شود. پاسخ این انتظارات را می‌توان در همان دقایق اولیه شروع مسابقات گرفت. اولین بخش از بازی با مسابقات موتور سواری MX (موتورهای آفرود پرشی) آغاز می‌گردد. در ابتدای امر شاهد نمایش بخش‌های مختلف پیست هستیم که در ظاهر طراحی نسبتا معقولی دارد. پس از این بخش آماده شروع مسابقه هستیم اما اتفاق عجیبی در این بخش رخ می‌دهد؛ بازی بدون هیچ نشانگر و یا شمارش معکوسی به صورت ناگهانی آغاز می‌شود! این موضوع هر چند موضوع بی اهمیتی به نظر می‌رسد اما به عکس به شدت بر تجربه اثر گذار است چرا که قدرت اولیه شروع را از شما سلب می‌کند و عملا باید بعد از هوش مصنوعی حرکت کنید. به نظرم این فاجعه بار ترین آغاز در بازی مسابقه‌ای است که تا کنون تجربه کردم.

mx-vs-atv-legends-3

اما این تنها اول کار است! با شروع بازی دو موضوع سیستم کنترلی (هندلینگ) بد موتورها در کنار فیزیک فاجعه آمیز بازی با قدرت تمام خودنمایی می‌کنند. در طول بازی چند باری بر اهمیت کنترل موتور تأکید می‌شود اما مشکل اینجاست بازی از هیچ منطق درستی برای ارائه بازخورد درست به حرکات موتور پیروی نمی‌کند؛ به عنوان مثال در برخورد با موانع کنار جاده این امکان وجود دارد که بجای جا به جایی مانع، موتور سوار از موتور پرت شود یا در پرشی موفق بدون هیچ منطقی به زمین بخورید. علاوه بر این موضوع در مراحل جلوتر طراحی پیست‌ها گاهی واقعا بدون منطق است و شاهد مسیرهایی نامناسب هستیم.

پس از انجام مسابقات اولیه MX نوبت به موتورهای چهار چرخ ATV می‌رسد. در این بخش هم شاهد مشکلات فیزیک هستیم اما با توجه به ماهیت موتورهای ATV بخش هندلینگ آن تا حدودی قابل تحمل‌تر از سری MX است. پس از این بخش هم به سراغ ماشین‌های UTV می‌رویم.

mva-legends-2

در بخش UTV اولین نکته‌ای که خود نمایی می‌کند طراحی هموار‌تر و البته بهتر مسیرهای مسابقه‌ است که با سنگین شدن وسیله نقلیه کنترل آن هم تا حدی بهتر شده است اما همچنان فیزیک دارای نقص باعث می‌شود تا بازخوردهای حرکتی نسبت به محیط با آنچه که انتظار می‌رود فاصله زیادی داشته باشد. با این حال اگر به طور خلاصه بخواهیم این سه بخش را از تجربه بهتر به بدتر دسته بندی کنیم همچنان UTV را می‌توان بهترین بخش بازی دانست که البته باز هم تا حالت ایده آل فاصله قابل توجهی دارد؛ پس از آن با فاصله زیادی بخش ATV ایستاده که تجربه‌ای بین MX و UTV را ارائه می‌کند و در نهایت هم بخش MX که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و تحمل آن واقعا سخت است.

mx-vs-atv-legends-5

بازی MX vs ATV Legends دارای بخش چند نفره آنلاین و همچنین چند نفره‌ محلی (Local) نیز هست. متأسفانه بخش آنلاین با توجه به مشکلات موجود در بازی و عدم پشتیبانی از حالت Cross-Platform عملا فاقد بازیکن است و با توجه به تجربه شخصی در چندین نوبت هیچ بازیکنی دیگری در این بخش پیدا نشد. همچنین علاوه بر این حالت، می‌توانید با دوستان خود تشکیل یک گروه (Squad) را داده و با یکدیگر یا با گروه‌های دیگر به رقابت بپردازید. در نهایت این بازی از دو بازیکن به صورت Split Screen هم پشتیبانی می‌کند که با توجه به ماهیت رقابتی-فیزیکی آن بدون شک یکی از مثبت‌ترین بخش‌های بازی به شمار می‌رود و تا حدودی مشکلات بازی را قابل تحمل‌تر می‌کند.

mva-legebds-6

اما از این موضوع که بگذریم به بحث شخصی سازی، ارتقاء و تیونینگ (Tuning) می‌رسیم. وسایل نقلیه موجود در بازی تنوع  نسبتا خوبی را دارد و شما می‌توانید بر هر یک از آن‌ها شخصی سازی‌های مختلفی را انجام دهید. این شخصی سازی‌ها از طریق واحد پول مجازی داخل بازی انجام می‌شود که با انجام مسابقات مختلف و بر اساس رتبه‌های کسب شده به دست می‌آید. شخصی سازی‌ها به دو دسته ارتقاء قدرتی و ظاهری تقسیم می‌شوند. در بخش قدرتی متناسب با نوع وسیله (MX، ATV یا UTV) می‌توان بخش‌های فنی مختلفی نظیر موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و غیره را ارتقاء داد. با توجه به این موضوع که مسابقات رفته رفته حرفه‌ای‌تر می‌شوند برای برتری در آن‌ها حتما نیاز است که ارتقاء‌های فنی به مرور انجام شوند. هر چند بخش شخصی سازی‌های فنی MX vs ATV Legends متنوع است اما اگر این بازی را با عناوین موفق سبک مشابه خود مقایسه کنیم باز هم فاصله قابل توجهی بین آن‌ها مي‌بینیم. در مقابل بخش شخصی سازی ظاهری است که شامل موتورها و راننده‌ می‌شود و باید بگویم که از نظر تنوع واقعا عالی کار شده و شما می‌توانید جزئی‌ترین بخش‌های وسایل خود را هم شخصی سازی کنید.

mx-vs-atv-legends-7

بازی MX vs ATV Legends از طریق موتور گرافیکی Unreal Engine 5 که یک موتور نسل نهمی قدرتمند محسوب می‌شود توسعه پیدا کرده است؛ به همین جهت انتظارات زیادی از بخش گرافیکی آن داریم اما باز هم در عمل با چیزی بسیار دورتر از انتظارات مواجه می‌شویم. در درجه اول جای خالی جزئیات و بازخوردهای فیزیکی مانند تخریب‌پذیری، اثرگذاری در جاده‌های خاکی و گلی و غیره به خوبی حس می‌شود و این موضوع در یک عنوان سال 2022 که با موتور UE5 توسعه پیدا کرده واقعا جای تعجب دارد. طراحی‌های محیطی شامل پیست‌ها، قرار گیری اجزا محیطی و غیره متأسفانه چندان جالب نیستند و حس طراحی مراحل آماتور گونه را به مخاطب القاء می‌کنند؛ اما با این حال جزئیات کیفی نظیر بافت‌ها چندان بد به نظر نمی‌رسند که همین موضوع باعث شده بخشی از مشکلات طراحی را پوشش دهد. یکی دیگر از ضعف‌های اساسی که در این بخش حس می‌شود انیمیشن فوق‌العاده ضعیف مسابقه دهندگان است تا حدی که پیش از شروع مسابقه تغییر حالت تک فریمی آن‌ها را مشاهده کنید. هر چند این موضوع تا حدی با آپدیت‌های ارائه شده بهبود پیدا کرد اما همچنان در نقاط مختلقی می‌شود آن را مشاهده کرد. علاوه بر این انیمیشن‌های شخصیت اصلی هم چندان چنگی به دل نمی‌زند و بازخورد صحیح محیطی را از آن شاهد نیستیم.

mva-legends-8

با توجه به اینکه بازی در روی پلتفرم PC تجربه شده، این موارد را هم باید اضافه کنم که از هیچ تکنولوژی نسل نهمی نظیر ری تریسینگ، DLSS یا FSR پشتیبانی نمی‌کند؛ از نظر بهینه‌سازی نیز بازی در حالت قابل قبولی قرار دارد و می‌توان با اغلب سیستم‌های روز و چند سال اخیر بازی را با کیفیت و فریم ریت بالا تجربه کرد.

به طور خلاصه در بخش گرافیکی هر چند از نظر بصری کیفیت نسبتا خوبی را شاهد هستیم اما با توجه به موتور گرافیکی این بازی می‌توان گفت که توسعه دهندگان به هیچ وجه از پتانسیل‌های آن‌ استفاده نکردند و علاوه بر این شاهد مشکلاتی در بخش انیمیشن‌ها و همچنین طراحی‌های محیطی هستیم.

mx-vs-atv-legends-9

از نظر صداگذاری هر چند از یک بازی موتور سواری انتظار خاصی را نمی‌توان داشت اما اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم باز هم با اثری کاملا معمولی و تا حدی هم رو به پایین طرف هستیم. معمولا در مسابقات موتور سواری صدای غرش موتورهای خشن فضا را پر می‌کند اما در MX vs ATV Legends چندان این موضوع صادق نیست و با یک صداگذاری کاملا عادی و پیش پا افتاده طرف هستیم. در مقابل این عنوان را می‌توان کلکسیونی از موسیقی‌ها دانست که سبک‌های مختلفی را شامل می‌شود. بسیار بعید است که در طول بازی از شنیدن این موسیقی‌ها خسته شوید یا احساس تکراری شدن کنید.

امتیاز به پست :

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از حدود 8 ساعت ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

بازی MX vs ATV Legend از مشکلات متعددی در بخش‌های مختلف رنج می‌برد؛ مشکلاتی که به نظر ریشه‌های آن نبود رقیب جدی در این سبک است. هر چند نقاط مثبتی هم در بازی وجود دارد اما مشکلات باعث شده تا ارزش این نقاط مثبت از دست برود و ما شاهد اثری نسبتا ضعیف باشیم که بعید از بیشتر از چند ساعت بتوان آن را تحمل کرد.

نکات مثبت

تنوع در رشته‌های ورزشی

وجود حالت دو نفره Split Screen

تنوع بالای موسیقی‌های متن

نکات منفی

فیزیک بسیار بد

طراحی‌های بد محیطی

مشکلاتی در گرافیک و انیمشن‌ها

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *