گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی MotoGP 23 | مثل باد سریع، مثل پر سبک

حتی اگر طرفدار ورزش هم نباشید احتمالا تماشای مسابقات موتورسواری، خصوصا زمان اجرای حرکات بسیار دقیق و حرفه‌ای موتورسواران شما را مجذوب کرده و باعث افزایش آدرنالین خونتان خواهد شد. قطعا تجربه حضور در این موقعیت می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد؛ اما برای اینکه این هیجان را حس کنید نیاز به خطر کردن نیست. سری بازی‌های MotoGP طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در حال حاضر یکی از بهترین بازی‌های شبیه ساز در سبک موتورسواری است. جدید‌ترین نسخه این بازی با نام MotoGP 23 طی روزهای اخیر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این بازی بپردازیم و ببینیم که تجربه موتورسواری در این نسخه چگونه است. با ما در گیمین‌گرویتی همراه باشید.

motogp-23-1

بازی‌MotoGP 23  در سبک ورزشی و شبیه ساز موتورسواری است که استدیو ایتالیایی Milestone، وظیفه توسعه و نشر آن را بر عهده داشته است. این استدیو از سال 1996 متمرکز بر توسعه بازی‌های ریسینگ اتومبیل رانی و موتورسواری بوده و در سال‌های گذشته نیز نسخه‌های مختلفی از مجموعه MotoGP را توسعه داده است اما از حدود ده سال پیش که حق امتیاز مجموعه MotoGP را تصاحب کرد با تغییر رویه اساسی، این سری را به عنوان یک بازی ورزشی تخصصی سالانه تبدیل کرده است و امسال (2023) نیز شاهد عرضه نسخه جدیدی از آن هستیم.

MotoGP 23 همانند نسخه‌های چند سال اخیر خود فاقد بخش داستانی و روایی است و تمرکز اصلی خود را بر روی ارائه تجربه‌ای دقیق و واقع‌گرایانه از مسابقات MotoGP که شامل کلاس‌های Moto 3، Moto 2 و MotoGP می‌شود، گذاشته است. بخش Career بازی از اواخر یک دوره مسابقات Moto 3 آغاز می‌شود؛ پس از پایان آن شما باید کلاس مسابقه‌ای فصل جدید را انتخاب کرده و سپس آماده سازی شخصیت، تیم و موتورسیکلت خود را انجام دهید. این بخش نسبت به نسخه قبل تغییراتی داشته است و اکنون با سیستمی حرفه‌ای‌تر و شخصی سازی‌های بیشتری طرف هستیم که امکانات متعددی را به طرفداران مسابقه‌های MotoGP ارائه می‌کند. هر چند که هدف اصلی بازی‌های ورزشی ارائه تجربه‌ای رقابتی است اما در سال‌های گذشته بازی‌های ورزشی متعددی شانس خود را برای ارائه یک بخش داستانی هر چند مختصر و ساده امتحان کردند که اغلب بازخوردهای خوبی هم از آن‌ها دریافت کرده‌اند با این حال MotoGP با وجود پتانسیل مناسب همچنان حالت کلاسیک خود را حفظ کرده و تنها به ارائه مسابقات مختلف می‌پردازد؛ شخصا علاقه‌مند هستم که در نسخه‌های بعدی حداقل شانس خود را برای یک بخش داستانی حتی سطحی امتحان کند. به طبع نبود بخش داستانی، شخصیت‌ پردازی هم در این بازی جایگاه چندانی ندارد و تمرکز اصلی بازی صرفا بر ارائه گیم‌پلی دقیق از مسابقه‌ها و موتورها هستند. البته ناگفته نماند که MotoGP 23 نسبت به نسخه‌های گذشته امکانات بیشتری برای طراحی و شخصی سازی شخصیت قابل بازی ارائه کرده است اما در نهایت داخل بازی این شخصیت و حتی سایر اعضای تیم کارایی خاصی ندارند و بیشتر به عنوان افراد مورد نیاز برای تشکیل یک تیم و مسابقات وجود دارند. یکی دیگر از تغییرات جالب و مثبتی که در بخش Career امسال شاهد آن هستیم اضافه شدن یک بخش شبکه اجتماعی با نام Wall است که رقبا در آن کامنت گذاشته و شما می‌توانید بازخوردهای مختلفی برای آن داشته باشید. هر چند این بخش تأثیری در روند بازی ندارد اما حداقل یک سیستم تعاملی کوچک است که می‌تواند بازی را باورپذیرتر کند.

motogp-23-sc2

البته در کنار بخش Career، بخش‌های دیگری هم قرار دارد. به عنوان مثال در بخش Championship شما می‌توانید یک مسابقه را کاملا مطابق با سلیقه خودتان، شخصی سازی کرده و در آن به رقابت بپردازید. بخش چند نفره هم خالی از لطف نیست و شما می‌توانید با افراد دیگر چه به صورت زمانی و چه به صورت واقعی به رقابت بپردازید؛ البته برای این بخش توصیه می‌کنم حتما مهارت‌های خود را ارتقاء دهید تا بتوانید رقابت خوبی با افراد حرفه‌ای داشته باشید.

motogp-23-3

اما در کنار این موارد، بازی امکانات قابل توجهی برای ایجاد یک تجربه موتورسواری حرفه‌ای و به یادماندنی ارائه می‌کند. پیش از مسابقه‌های اصلی شما می‌توانید در تعمیرگاه به تنظیمات بخش‌های مختلف موتور خود اعم از تایرها، ترمزها، سیستم‌های انتقال قدرت و غیره بپردازید؛ البته نگران نباشید اگر چندان حوصله شخصی سازی‌های حرفه‌ای را ندارید به راحتی می‌توانید تنظیمات پیشنهادی بازی را که متناسب با شرایط مسابقه و آب و هوا است را به صورت خودکار اعمال کنید. همچنین شما می‌توانید پیش از شروع هر مسابقه بزرگ در پیست به تمرین‌های مختلفی بپردازید تا علاوه بر آشنا شدن کلی با مسیر مسابقه، بر اساس تجربه‌های کسب شده به شخصی سازی‌های دقیق‌تری بر روی موتور سیکلت خود بپردازید. وجود این همه تنظیمات دقیق در یک بازی رایانه‌ای شاید چندان عاقلانه به نظر نیاید اما زمانی که وارد پیست شوید دلیل آن‌ها را متوجه خواهید شد. MotoGP 23 یک بازی معمولی ریسینگ (آرکید) نیست که گیمرها با آن سرگرم شوند بلکه یکی از دقیق‌ترین و سخت‌ترین شبیه ساز‌هایی است که برای علاقه‌مندان به این سبک از مسابقات طراحی شده است.

motogp-23-sc4

تک‌تک پارامترهای موجود و همینطور شرایط آب و هوایی، جاده‌ای و مهارتی بر روی کنترل موتور مؤثر است و کوچک‌ترین غفلتی باعث خواهد شد تا از موتور سقوط کنید. در واقع تا زمان کسب مهارت کافی، زمین خوردن از موتور یک رویه کاملا معمولی است که  به صورت مدام باید آن را تجربه کنید. البته امکانات کمکی مختلف و جدیدی را به بازی اضافه شده است که می‌تواند در کنترل موتور به شما کمک کند؛ اما طبق تجربه‌ای که داشتم باید بگویم این پارامترهای کمکی حد میانگین مناسبی ندارند؛ این تنظیمات یا بازی را بسیار ساده می‌کنند که تجربه آن چندان لذت بخش نخواهد بود یا اینکه بازی به یک شبیه ساز سخت تبدیل خواهد شد که تنها راه انجام آن افزایش سطح مهارت خواهد بود. خوشبختانه بازی قابلیت Rewind هم دارد که در صورت اشتباه می‌توانید بازی را به عقب برگردانده و اشتباه خود را اصلاح کنید؛ این قابلیت یکی از مهم‌ترین موارد برای کسب تجربه و ارتقاء مهارت است. در نهایت هم اگر مهارت مناسبی کسب کنید قطعا تجربه فوق العاده‌ای را از انجام مسابقات و موتورسواری خواهید داشت و وجود تنظیمات شخصی سازی متعدد هم کاملا توجیه می‌شود. در کنار این موضوع توسعه دهندگان، درجات سختی پیش‌فرضی هم در نظر گرفته‌اند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، البته به طبع درجات سختی بالا فقط و فقط از عهده افراد حرفه‌ای بر خواهد آمد زیرا کوچک‌ترین اشتباه منجر به سقوط از موتور خواهد شد و خبری از ویژگی Rewind هم در این حالت نیست. در کنار این موضوع، بازی دقت بالایی در تشخیص خطاها و گرفتن پنالتی‌ها دارد؛ به همین جهت نمی‌توانید از راه‌های میانبر یا خطاها استفاده کنید تا موقعیت خودتان را جلو بیاندازید.

motogp-23-5

بخش گیم‌پلی بازی MotoGP 23 با وجود سخت‌تر شدن نسبی کنترل موتور در نهایت بسیار شبیه به نسخه قبلی است و تفاوت‌ چشمگیری در آن دیده نمی‌شود. البته این به هیچ عنوان به معنای ضعف در گیم‌پلی ارائه شده نیست، زیرا امکانات موجود در بازی و تجربه‌ای که می‌توان از بازی کسب کرد همچنان لذت بخش است و احتمالا یکی از دقیق‌ترین شبیه سازهای کلاس MotoGP است. تکراری شدن بازی‌های ورزشی سالانه به نوعی جزوی از ذات آن‌ها شده است؛ البته در این بین بهبودها و تکامل‌های جزئی هم اتفاق می‌افتد اما در نهایت به دلیل تکراری شدن بخش زیادی از بازی چندان به چشم نمی‌آید. MotoGP 23 هم از این موضوع مستثنی نیست و با وجود بهبود بخش Career و تغییرات در بخش کنترل موتورها اما در نهایت تفاوت بزرگ و چشمگیری را بین این نسخه و نسخه قبلی پیدا نخواهید کرد.

توجه داشته باشید که اگر خواهان تجربه این بازی بر روی پلتفرم PC هستید برای بهبود کنترل موتور چاره‌ای جز استفاده از دسته (کنترلر) نیست. بخش عمده‌ای از کنترل صحیح موتور وابسته به شدت فشردن دکمه گاز و ترمز است و تشخیص شدت فشار بر روی دکمه، در اغلب کیبوردها امکان پذیر نیست. خوشبختانه بازی علاوه بر دسته ایکس باکس از دسته‌های پلی استیشن هم پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید حتی از کنترلر دوال سنس هم برای آن استفاده کنید.

motogp-23-sc6

بازی MotoGP 23 با بهره گیری از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 توسعه پیدا کرده است. طراحی پیست‌ها و جزئیات محیطی مطابق با نمونه‌های واقعی است و توسعه دهندگان با دقت بالایی طراحی‌ها را انجام داده‌اند. هر چند بازی متمرکز بر نسل نهم توسعه پیدا کرده است اما متأسفانه انتشار برای کنسول‌های نسل قبلی باعث شده تا باز هم شاهد گرافیک میان نسلی باشیم. با این حال جزئیات گرافیکی مانند مدل سازی‌ها، بافت‌ها، نورپردازی‌ها و غیره کیفیت قابل قبولی دارند اما بهترین عملکرد بخش گرافیکی را بدون شک باید زمان بارش باران دانست. انعکاس‌ها در چاله‌های آب و آسفالت خیس فوق العاده چشم‌نواز هستند در کنار این هم افکت‌های بارش باران بر روی دوربین و همچنین سطح موتور (در حالت دید اول شخص) فوق العاده دقیق و زیبا طراحی شده‌اند. اما در کنار این موضوع همچنان جای خالی تخریب پذیری مناسب در این بازی حس می‌شود. برخورد با تبلیغات‌های کنار جاده عملا بدون تأثیر هستند و حتی منجر به سقوط از موتور هم نمی‌شوند. در صورت خروج از آسفالت هم تأثیری بر روی خاک یا چمن‌ها ایجاد نمی‌شود. ایجاد اثرات جانبی پس از تصادف امکان شخصی سازی دارد؛ شما می‌توانید آن را خاموش کرده که عملا اثرات فیزیکی تصادف روی موتور باقی نماند، یا آن را در حد ظاهری روشن کنید. اما اگر حرفه‌ای هستید می‌توانید تأثیرات آن را به طور کامل روشن کنید تا علاوه بر ظاهر موتور در سیستم کنترلی و قدرتی هم اثر گذار باشد. در مجموع نسبت به نسخه قبلی گرافیک تفاوت به خصوصی نداشته و شاید بتوان تغییرات بسیار کمی در بخش انعکاس‌های زمان بارش پیدا کرد؛ در سایر موارد عملا همان کیفیت و جزئیات را شاهد هستیم. همچنین این نکته را هم باید اضافه کنم که با وجود انعکاس‌های زیبا در بازی اما همچنان خبری از تکنولوژی رهگیری پرتو نور (Ray Tracing) در بازی نیستیم و از تکنولوژی‌های نسل جدید تنها قابلیت FSR که یک تکنیک ارتقاء وضوح تصویر و بهبود فریم دهی است استفاده شده است. احتمالا همین دلایل هم باعث شده تا با یک بازی بهینه و کاملا روان طرف باشیم که توانایی اجرای مناسب بر روی اغلب سخت افزارها را دارد.

motogp-23-8

در بخش صداگذاری هم بهبودهای جزئی را می‌توان نسبت به نسخه قبلی دید اما در مجموع تفاوت چندانی وجود ندارد. شخصیت‌ها هم مانند قبل همچنان دیالوگی ندارند و تنها شاهد حرف‌های گزارشگر پیش از شروع و پس از پایان مسابقه هستیم. موسیقی‌های موجود در منو هم تنوع چندانی ندارند اما کیفیت خوبی دارند و عملا هدف مورد نظر را انجام می‌دهند.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 12 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PC انجام شده است.

سخن پایانی

بازی MotoGP 23 همانند اغلب بازی‌های ورزشی سالانه یک ارتقاء جزئی نسبت به نسخه قبلی است اما با این حال می‌توان آن را یک بازی شبیه ساز دقیق و هیجان انگیز برای مسابقات MotoGP دانست که تجربه‌ای جذاب را برای طرفداران این سبک به همراه داشته باشد.

نکات مثبت

شبیه سازی حرفه‌ای مسابقات MotoGP

امکانات شخصی سازی متنوع

جزئیات گرافیکی زیبا

نکات منفی

شباهت زیاد به نسخه قبلی

بی اهمیت بودن شخصیت‌ها و افراد تیم

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *