گیمینگرویتی

ثبت نام

نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1 | بازدم خونین

گرچه عناوین مطرحی در ژانر مبارزه‌ای (Fighting) ساخته و عرضه می‌شوند، اما یک عنوان از شهرت و محبوبیت خاصی در بین تمام علاقمندان به این ژانر برخوردار است، و پر بیراه نگفته‌ایم اگر سبک فایتینگ (بالاخص دوبُعدی) را با نام «مورتال کامبت» عجین و همراه کرده باشیم. با قدرت هرچه تمام‌تر و اتّخاذ درست‌ترین تصمیمات در پروسه‌ی توسعه و ساخت، جدیدترین عنوان این مجموعه تحت عنوان Mortal Kombat 1 روانه بازار شده، و با نقد و بررسی آن در گیمین‌گرویتی به استقبالش می‌رویم.

تاریخ خونین

دنیای Mortal Kombat یکی از خونین‌ترین و خشن‌ترین جهان‌های خلق شده در بین تمامی آثار و مدیاهای گوناگون است. Fatality ، Brutality، و سایر اصطلاحات این فرنچایز، نامشان در هر جایی بیاید ناخوداگاه به یاد خرد شد فک و دهان و پاشیده شدن مغز و نصف شدن بدن به دو نیم‌تنه شرقی و غربی، و هر آنچه مربوط به سلاخی بدن به اگزجره‌ترین حالت ممکن می‌شود خواهید افتاد!

این، هنر شخص «اد بون» و تیمش در NetherRealm Studios است که ساعت‌ها برای خلق هرچه خلاقانه‌تر و جذاب‌تر شدن این فیتالیتی‌ها، خود را در اتاق‌های فکر محبوس می‌کنند! خشونتی به شدت و تا حداکثر ممکن اغراق شده که کاملا جنبه‌ی نمایشی آن لمس و حس می‌شود و هرگز حالت زننده و مشمئزکننده‌ای پیدا نمی‌کند. از دیدگاه من، این اساسا یک مهارت ویژه است. سنگ‌بنایی که بر مبنای این مهارت (بخوانید هنر) و بیش از سه دهه پیش در سال 1992 استوار شده و تا به امروز با گذشت بیش از 30 سال هنوز تازگی و جذابیت خود را حفظ کرده است. کافی است یک فیتالیتی با گرافیک HD در نسخه‌ای جدید از سری مورتال کامبت بازسازی شود، تا عاشق MK از اجرای مجدد آن قند در دلش آب شود.

اما از این تعارفات که بگذریم، سری مورتال کامبت که نسخه‌ی جدید آن با نام Mortal Kombat 1 شناخته می‌شود در واقع دوازدهمین نسخه‌ی اصلی از این مجموعه به شمار می رود که در ادامه دلیل نامگذاری آن را توضیح خواهم داد.

قصه‌ی خون

حالت داستانی همواره یکی از بخش‌های مهم و اساسی سری Mortal Kombat به شمار می‌رود که در این نسخه به کمال خود رسیده است. در پی اتفاقاتی که در نسخه‌ی یازدهم (MK11) و اکسپنشن داستانی آن (Aftermath) شاهد بودیم، Liu Kang بدل به خدای آتش و رعد و برق شده و کنترل خط زمان را با شکست Kronika (محافظ خط زمان) در اختیار می‌گیرد. در کات‌سین انتهایی نسخه قبلی مورتال کامبت شاهد بودیم که لیو کنگ به ابتدای خط زمانی و داستانی این سری سفر (در زمان) کرده تا اتفاقات را آن گونه که خیر است رقم بزند و جلوی شر و پلیدی‌ها را بگیرد.

داستان Mortal Kombat 1 دقیقا از انتهای MK 11 آغاز می‌شود. لیو کنگ با گرد هم آوردن قهرمانان دنیای مورتال کامبت و باخبر کردن آنها از آینده‌ی شرّ و پلید، در تلاش است تا «نیکی» را در این خط زمانی جدید بسط دهد و مانع گسترش «شـَـر» بشود. اما اوضوع آن گونه که لیو کنگ انتظار دارد پیش نمی‌رود. برخی شخصیت‌ها شر داستان، مانند Shao Khan که در تایم‌لاین (خط زمانی) جدید ژنرال شائو است و هنوز خان نشده، ذات پلیدشان توقف ناپذیر است. ایده‌ی این موضوع که طی سال‌ها کلی اتفاق افتاده و یک کرکتر در زمان سفر کند تا مانع آن اتفاقات (حداقل بخش نامطلوبش) شود، ایده بکر و تازه‌ای نیست و اتفاقا یکی از ترندهای روز است. به خصوص در چند سال گذشته در مدیوم‌های مختلف بارها بازآفرینی شده است؛ اما پیچیدگی داستان در مورتال کامبت و این که چه چیزی باعث می‌شود خواسته لیو کنگ برآورده نشده و یک سرنوشت، با پایانی به مراتب خونین‌تر و پلید‌تر از تایملاین قبلی در انتظار این جهان باشد، بخش هیجان‌انگیز و جذاب داستان مورتال کامبت 1 است. شخصیت‌ها برخی متفاوت از تایملاین‌های قبلی هستند، برخی دقیقا همانند و برخی دیگر هم اصلا نیستند! یکی از موارد جذاب دیگر در مورد سناریوی بخش داستانی بازی این است که با Origin Story های پرشماری روبرو هستیم. این که چه بلایی سر میلینا و باراکا آمده است، یا قصه‌ی این تایملاین «ساب-‌زیرو و اسکورپین» و بسیاری دیگر، کاملا زیبا و علی‌رغم زمان کم به شکلی پخته و باورپذیر تشریح شده است. اگر از کهنه‌سواران سری مورتال کامبت باشید که قطعا لحظه لحظه‌ی کمپین بازی برایتان راضی‌کننده و شورانگیز است، و حس نوستالژی دست از سرتان بر نمی‌دارد. و اگر هم زمان زیادی نیست که به جمع مورتال کامبت‌ بازها پیوسته‌اید و خیلی از Lore و اطلاعات این سری آکاه نیستید باز هم اشکالی ندارد؛ به قدری کات‌سین‌ها و کارگردانی آن، اکتینگ بازیگران، ویژوال و صداگذاری و دوبله‌ها، محشر، درجه یک و در حد آثار هالیوودی هستند که از کیفیت بالای این بخش به وجد خواهید آمد. نهایتا می‌توان گفت، یک پایان‌بندی متفاوت و بسیار عظیم و با یک پلات توئیست (گره داستانی) هیجان انیگز و به موقع که دست Ed Boon افسانه‌ای و تیمش را برای ساخت هر دنباله‌ای برای این مجموعه در  آینده باز می‌گذارد، پایان بخش حالت داستانی MK1 است. حالت داستانی‌ای که بدون اغراق بهترین چیزی است که تا کنون در تمام سری مورتال کامبت ساخته و پرداخته شده است.

بازی با خون

یکی از اولین تغییراتی که در گیم پلی این نسخه (MK1) وجود دارد اضافه شدن Kameo Fighter ها  در مبارات بازی است. تمامی مبارازت بازی (نبردهای بخش داستانی را فاکتور می‌گیریم)  در تمامی ماد‌های آن، به صورت دو نفره است، یک شخصیت از Roster اصلی و یک شخصیت ثانویه (Kameo) از Roster قانویه بایستی انتخاب کرده و کموبها و حرکات را با یکدیگر ترکیب کنید. ضربات شخصیتهای دوم یا همان کامئو فایترها به راحتی و تنها با فشردن دکمه R1 یا RB انجام می شود؛ بین دو ضربه ی مبارز Kameo یک تایمری وجود دارد که پس از چند ثانیه پر خواد شد. تنوع ضربات کامئو فایترها  نسبتا خوب و کافی است و بیش از این مقدار قطعا پیچیده و از کنترل خارج می‌شد.

هرچند شخصا و تا همینجای کار من هنوز با ترکیب کمبوها کرکتر اول با کامئو فایترها آنچنان ماهر نشده‌ام، اما با تمرین زیاد و انتخاب جفت‌های مناسب از شخصیت‌ها (یک اصلی و یک فرعی) خواهید توانست چندضرب‌هایی مهلک و بی‌انتها را به حریفتان وارد کنید.

کنترل و عملکرد شخصیتها در MK1 محشر و بی همتا است. در مورتال کامبت 1 شاهد زیباترین و جذاب‌ترین ضربات چند ضرب و ویژه (اسپشل اتک) هستیم که پیشتر هرگز نظیرش را به این زیبایی و تنوع شاهد نبوده‌ایم. به لطف گرافیک تکنیکی و هنری فوق‌العاده بازی و انیمیشن‌های کاملا MoCap شده شاهد دقیق‌ترین و روان‌ترین سیستم مبارزات در این سری هستیم و با تمرین فراوان و وقت گذاشتن روی مبارازن مورد علاقه‌تان، قطعا شاهد پیشرفت خود در مبارازت آن هم به صورت کاملا ملموس خواهید بود. چیدمان دکمه های و نحوه‌ی به کار گیری آن‌ها در MK1 مثل همیشه عالی است و به راحتی می‌توانید به کلیه‌ی اتفاقاتی که در هر مبارزه (Fight) در حال رخ دادن هستند، اشراف کامل داشته باشید. به مانند همیشه دفاع کردن نقش کلیدی و اساسی را در این نسخه دارد و تقریبا می‌توان گفت به اندازه اجرای فنون مهم است. به طور کلی ضربات به سه دسته پایین‌تنه، میان‌تنه و بالاتنه تقسیم می‌شوند که نحوه‌ی دفاع کردن هر یک از آن‌ها متفاوت است. بر خلاف نسخه‌ی قبلی دفاع کردن در این نسخه کاربردی‌تر و با تاخیر کمتری همراه است و برای پلیرهایی که استایل مبارزات «دفاع و ضدحمله» را به خوبی تمرین کرده و فرا گرفته باشند، نتیجه‌ی راضی‌کننده‌تری خواهد داشت. البته چندضرب‌پلیرها هم به خوبی می‌دانند که همچنان بهترین چندضرب‌ها، همان‌هایی هستند که تنوع بیشتری در محل ورود ضربه به بدن حریف را دارا باشند؛ برای مثال دفاع کردن یک سه ضرب که اولی به میان‌تنه، دومی پایین‌تنه و سومی بالاتنه را  برخورد دارد، به مراتب سخت تر از یک 6 ضرب است که تمامی ضرباتش به شکم وارد می شود. اجرای چندضرب‌ها همانگونه گه گفته شد می‌توان با کمئو پلیرها نیز ترکیب شود و ضربات پردامنه‌تر و متنوع‌تری را وارد کرد. بخش تمرینی و آموزشی نیز در بازی وجود دارد که تمامی سیر تا پیاز سیستم مبارزات بازی را پله پله تشریح کرده و آموزش می‌دهد.

خون‌بها

به لحاظ رابط کاربری، در مورتال کامبت 1 شاهد یکی از روان‌ترین و خوش‌دست ترین رابط‌های کاربری طراحی شده در تمام عناوین این مجموعه هستیم؛ منوها بسیار سریع و دم‌دست هستند، و طراحی زیبا و ساده‌ی آن باعث شده تا به راحتی به تمامی بخش‌های بازی دسترسی داشته باشید. یکی از موارد ناراحت‌کننده در مورتال کامبت 11 درجه اجرای سوپر کمبوها یا ضربات بهبود یافته (Enhanced) در پایین صفحه بود که به صورت دو پاره‌خط عمود بر هم طراحی شدهبود و تصویر را محصور خود کرده بود. دائما این احساس وجود داشت که مبارزات داخی یک کادر یا قاب عکس در جیان هستند! خوشبختانه این مورد در مورتال کامبت 1 کاملا بازطراحی و ساده‌سازی شده و یک رابط کابری بسیار زیبا و ساده در حین مبارزات را در اختیار داریم.

در مورد مدلسازی‌های بازی پیشتر گفتیم، و این که چقدر همه چیز با جزئیات و دقت بالا طراحی شده است. مدلینگ و انیمیشن‌ مبارزان، بهترین چیزی است که تا کنون در یکم بازی فایتینگ مشاهده کرده‌ایم، که این امر حاصل اختصاص یک بودجه بالا و مناسب برای ساخت مورتال کامبت 1 است. استیج‌ها بسیار پرجزئیات و با کیفیت خیره‌کننده هستند و افکت‌ها در حین مبارزات زیبایی وصف ناشدنی به نبردها بخشیده است. انیمیشن صورت فایترها نیز با وسواس بسیار بالایی طراحی شده، که در حین نبرد هم خودنمایی می‌کند. حتی در سنگین‌ترین لحظات نیز شاهد فریم‌ریت مناسب و کاملا پایدار هستیم (در نسخه PS5) که به ارزش کار می‌افزاید. Roster مورتال کامبت 1 بسیار پر و پیمان و وسیع درنظرگرفته شده و تقریبا اکثر مبارزانی که انتظارشان را دارید حضور دارند، و تنها دو شخصیت Sonya Blade و Jax غایبان بزرگ این بخش هستند که البته در میان مبارزان کامئو نامشان دیده می‌شود. امیدوار هستیم که در آپدیت‌های آینده یا کامئو پلیرها نیز به عنوان شخصیت‌های قابل بازی در دسترس قرار گیرند، یا اینکه به عنوان شخصیت‌های قابل بازی، غائبان بزرگ این لیست نیز اضافه شوند.

یک نکته که در مورد کلیت طراحی هنری بازی می‌بایست اضافه کرد این است که به طور کلی در این شماره شاهد جهانی خوشرنگ و لعاب‌تر و زیباتر از همیشه هستیم. این تونالیته‌ی رنگی زیبا نه فقط به لحاظ بالاتر بودن گرافیک بازی و قدرت پلتفرم‌های نسل جدید، بلکه از جهت هنری کاملا عامدانه است؛ چرا که هنوز پلیدی جهان را فرا نگرفته و در دنیایی پیش از شرهای مطلق دنیای مورتال کامبت حضور دارید. این مورد را در استیج‌ها و طراحی لباس و خود شخصیت‌های بازی نیز می‌توان دید که با وسواس فراوان و به شدت لوکس طراحی شده است.

اما برای اینکه پلیرها بتوانند از MK1 مدت زمان طولانی‌تری لذت ببرند و محتوای بیشتر در دسترشان قرار گیرد، بازی حالتی را تحت عنوان Invasion معرفی کرده که یک تجربه‌ی تک نفره‌ی فصلی و بسیار جذاب است. در این حالت یک داستان فرعی و متفاوت از بازی اصلی طراحی شده که از عمارت شخصی جانی کیج آغاز شده و به جهان‌های دیگر توسط پورتال متصل شده است. شخصیت انتخابی شما در زمینه‌ای شبیه به صفحه شطرنج، با نمای سوم‌شخص و به صورت بلوک – به – بلوک حرکت می‌کند و هر خانه شامل یک سری اتفاق یا اتفاقات منحصر به فرد است. از جمله Test Your Might یا تاورهای کوچک و بزرگ یا مبارزه در شرایط خاص (مثلا اتاق پر از دود یا کاملا تاریک!). با پیشروی در این بخش و کسب XP شخصیتتان ارتقاع می‌باید و قادر خواهد بود ویژگی (Stat)های مختلف او از جمله میزان سلامتی، میزان قدرت تهاجمی و تدافعی و از این دست را ارتقا ببخشید. همچنین برای این بخش آیتم‌هایی نیز تعبیه شد (مانند Talisman و Relic و غیره) تا هرچه بیشتر تجربه بخش Invasion بازی شبیه به یک بازی نقش آفرینی شود. این بخش بسیار اعتیاد آور هست، چرا که Tower های کلاسیک ساعتی، روزانه و هفتگی با پیشروی در این بخش قابل دسترسی خواهند شد و جوایز خاص خود را دارند. به علاوه این که واحد پولی کسب شده در این بخش را می‌توانید در استور فصلی بازی خرج کنید و اسکین‌ها و آیتم‌های متنوع‌تر وجذاب‌تری برای مبارزان (چه اصلی و چه کامئو) خریداری کنید.

بخش Invasion مورتال کامبت 1 به صورت فصلی Refresh می‌شود و برای فصل اول مدت 40 روز در نظر گرفته شده است. اینویژن، انگیزه بسیار خوبی برای پلیرهاست تا برای مدت طولانی‌تر از این بازی و بخش‌های متنوع آن لذت ببرند.

کلوپ خونین

آن دسته از پلیرهایی هم که به قول شعار این نسخه “مورتال کامبت در خون آنهاست” (It’s in our blood.) احتمالا خیلی کاری به این بخش ندارند (!) و در Roomهای بازی و مادهای متنوع آن در حال زورآزمایی با سایر پلیرها هستند. بخش مولتی‌پلیر بازی نیز در تستهای اولیه‌ی من مشکل خاصی نداشته و تقریبا شبیه به نسخه یازدهم آن است. نت کد عالی MK1 باعث شده تا تجربه‌ی تمیز و بی اشکالی را در بخش چندنفره شاهد باشیم.

پس از چند شماره‌ی نه چندان جالب، سری پرطرفدار و نمادین Mortal Kombat در شماره‌ی نهم یکی از بزرگترین بازگشت به اوج‌ها را داشته و روند خوب خود را در شماره X و 11 حفظ کرد (گرچه ایراداتی به هر دو نسخه وارد است اما همچنین عناوین بسیار خوش ساخت و سطح بالایی هستند.)

مورتال کامبت 1، دقیقا دنباله‌رُوی همین روند موفق است و به جرأت می‌توان گفت که تمام موارد قبلی را در خود به صورت پیشرفته‌تر و بهبودیافته‌تر داراست، و با غرور و افتخار می‌توان مورتال کامبت 1 را جز بهترین عناوین مبارزه‌ای تمام دوران و این مجموعه نامید.

عصری که استریت فایتر و مورتال کامبت بهترین نسخه خود را روانه بازار کرده‌اند، یقینا بهشت طرفداران سبک Fighting است.

این نقد و بررسی بر اساس نسخه‌ی مخصوص منتقدین، و پس از 25 ساعت تجربه‌ی بازی روی پلتفرم PlayStation 5 انجام شده است.

سخن پایانی

مورتال کامبت 1 به مانند سُفره‌ایست پر زرق و برق، پر از ریخت و پاش به معنای خوب، و تا مغز استخوان لاکچری، که این لوکس بودن در تمام ابعاد بازی _از لحظه‌ی ورود به منو_ حس می‌شود و لذتبخش است، تا بیش از 30 سال عشق و علاقه‌ی دوطرفه مخاطب و سازنده هرچه باشکوه‌تر جشن گرفته شود. چه سی سال مهمان این سفره بوده باشید و چه تازه وارد، قطعا در این مهمانی به شما خوش خواهد گذشت. خوشگذرانی طولانی و ادامه‌داری که تازه شروع شده و بعید می‌دانم چیز یا کسی بتواند آن را خراب کند.

نکات مثبت

بخش داستانی فوق‌العاده جذاب

تمامی موارد تکنیکی (گرافیک، صداگذاری، موسیقی) در اوج

مبارزات لذتبخش و روان

بخش Invasion و حالت نیمچه لایو-سرویس بودن بازی

بالانس عالی بازی

نکات منفی

عدم حضور برخی شخصیت‌های قدیمی در Roster اصلی (مانند سونیا و جکس)

عدم امکان مبارزه تک به تک

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *