گیمینگرویتی

ثبت نام

قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن با رای منفی بریتانیا مواجه شد

به گزارش گیمین‌گرویتی، سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا پس از ماه‌ها بررسی تصمیم به صدور رای منفی علیه قرارداد اکتیویژن و مایکروسافت گرفت. این رای منفی در درجه اول به دلیل نگرانی‌ها بابت گیمینگ ابری صادر شد. سازمان رقابت و بازارها در بیانیه خود نوشت این تصمیم بعد از بررسی تاثیرات این معامله روی گیمینگ ابری گرفته شد.

آن‌ها درسایت دولت بریتانیا نوشتند: «معامله مایکروسافت آینده بازار سریعا روبه‌ رشد گیمینگ ابری را تغییر می‌دهد و منجر به کاهش نوآوری و انتخاب کمتر در سال‌های آینده برای بازیکنان بریتانیا خواهد شد.»

سازمان رقابت و بازارها تاکید کرد که انحصاری کردن بازی‌های اکتیویژن مثل Call of Duty برای کنسول‌های ایکس باکس از نظر تجاری توجیحی نداشت. اما مایکروسافت نتوانست نگرانی آن‌ها از بابت گیمینگ ابری را از بین ببرد؛ خصوصا با توجه به اینکه مایکروسافت همین حالا هم «موقعیتی قوی» در این بازار دارد:

«مایکروسافت موقعیتی قوی در خدمات گیمینگ ابری دارد و شواهد ارائه شده به سازمان رقابت و بازارها نشان داد مایکروسافت انحصاری کردن بازی‌های اکتیویژن برای خدمات گیمینگ ابری خود را از نظر تجاری سودمند می‌داند. این معامله به برتری مایکروسافت در این بازار نیرو می‌بخشد چراکه کنترل بر محتویات مهم گیمینگ مثل Call of Duty، Overwatch و World of Warcraft در دست آن‌ها می‌افتد.»

برد اسمیث، از رئسای مایکروسافت در پاسخ به نتیجه‌گیری این سازمان گفت مایکروسافت پیش از این قراردادهایی را امضا کرده که بازی‌های محبوب اکتیویژن را روی بیش از 150 میلیون دستگاه در دسترس قرار می‌دهد و از طریق سیستم‌های نظارتی به این قراردادها متعهد باقی مانده است: «ما به‌شدت ناامید هستیم که بعد از مدت‌ها مشورت و بررسی، این تصمیم نشان‌دهنده درک نادرست از این بازار و نحوه عملکرد فناوری ابری است.»

قدم بعدی مایکروسافت اعتراض به نتیجه‌گیری سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا خواهد بود. بابی کوتیک، مدیر عامل اکتیویژن، گفت مایکروسافت و اکتیویژن نسبت به این پرونده مطمئن هستند جراکه معامله مورد نظر «برای رقابت مفید است» و در نهایت به رشد برتری بریتانیا در فناوری کمک می‌کند.

شرکت اکتیویژن در بیانیه‌ای گفت «تصمیم سازمان رقابت و بازارها با جاه‌طلبی‌های بریتانیا برای تبدیل شدن به کشوری قدرت‌مند در زمینه توسعه کسب‌وکارهای فناوری مغایرت دارد.» آن‌ها در ادامه افزودند نتیجه‌گیری این گزارش به ضرر شهروندان بریتانیاست که همین حالا هم تحت فشار و نگران وضعیت اقتصادی “وخیم” آینده هستند.

«ما ارزیابی مجددی برای برنامه‌های رشد خود در بریتانیا به عمل خواهیم آورد. نوآوران جهان چه کوچک چه بزرگ به این نکته توجه می‌کنند که بریتانیا علی‌رغم تمام لفاظی‌های خود امیدی برای کسب‌وکار ندارد.»

سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا اولین بار در ماه فوریه نگرانی‌های خود از بابت گیمینگ ابری را ابراز کرد و از مایکروسافت خواست توضیحات خود را در رابطه با برخی مسائل ارائه دهد تا تاییدیه معامله خود را از بریتانیا دریافت کند. آن‌ها نگران بودند که مایکروسافت به اندازه کافی مدل‌های متفاوت کسب‌‍وکارهای گیمینگ ابری را پوشش نمی‌دهد و به میزان لازم پذیرای سایر ارائه‌دهندگانی که می‌خواهند نسخه‌های مختلفی از بازی‌ها را روی سیستم‌ عامل‌های دیگر PC به غیر از ویندوز ارائه دهند نیست.

چنین مسائلی در کنار مشکلات دیگر باعث شد سازمان رقابت و بازارها خطری بالقوه از عدم توافق میان مایکروسافت و سایر ارائه‌دهندگان خدمات گیمینگ ابری را در این بازار در حال رشد ببیند. اگر چنین سناریویی رخ دهد، به جای آنکه نیروهای بازاری بتوانند به راحتی وارد عمل شوند، نیاز به مداخله و بررسی دوباره موضوعات توسط سازمان رقابت و بازارهاست.

پیش از مخالفت بریتانیا، به‌نظر می‌رسید کارها به‌خوبی برای مایکروسافت در حال پیشروی بود. آن‌ها از عربستان صعودی، برزیل، شیلی، آفریقای جنوبی، ژاپن و صربستان تاییدیه گرفته بودند. هنوز این معامله در ایالات متحده تایید نشده و کار به جایی کشیده که کمیسیون تجارت فدرال از مایکروسافت برای توقف این معامله شکایت کرده است. مایکروسافت برای حضور در دادگاه با وکلای خود در حال آماده شدن است.

آدرس شبکه های اجتماعی :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *